urgerzaken ededelingen Klassieke vogelpest ia Nederland erk in uitvoering Lees verder op pagina 7 vervolg van pagina 4 Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl stukken liggen vanaf donderdag 10 april 2003 gedurende twee weken ter inzage in het gemeentehuis hij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en maandagavond van 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met de heer J.Th. de Haan van de afdeling VROM, telefoon nummer (072) 535 67 47. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermeld bouwplan schriftelijk zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Nieuwe bouwplannen via procedure art. 19 lid 3 Wet R.O. Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat zij voornemens zijn om met toepassing van de vrijstellingsmogelijk heid, als omschreven in artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, medewer king te verlenen aan de hieronder vermelde bouwplannen: Rosendaal 57 - bouw entreeportaal en berging; Tuipencroftlaan 23 - vergroten woning en aanbouwen garage/berging Ter inzage Bovengenoemde plannen liggen met de 10 april 2003 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Opening stijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met de heer J.Th. de Haan van de afdeling VROM, telefoonnummer (072) 535 67 47. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermelde bouw plannen vrijstelling te verlenen van de ter plaatse geldende bestemmingsplanvoor- naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Voorbereidingsbesluit De burgemeester van Heiloo maakt bekend, ter voldoening aan het bepaalde in artikel 22 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 7 april 2003 heeft besloten te verklaren, dat een bestemmingsplan wordt voorbereid voor het en Laan Eindeloos 2 en 24. Het besluit zal in werking treden op donderdag 10 april 2003. Ter inzage Het besluit ligt met de daarbij behorende tekening vanaf 10 april gedurende zes weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na telefonische afspraak, telefoonnummer (072) 535 67 47. Tegen bovengenoemde beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit schriftelijk en teraad van Heiloo, Postbus 1 1850 AA Heiloo. Verandering gashandel Vanaf 9 april 2003 ligt ter inzage: Zoon Heiloo BV, Kanaalweg 15 te Heiloo. De melding betreft het veranderen van een gashandel, inclusief opslag van industrie- gassen en vulstation voor propaan- en butaangasflessen. De verandering omvat de verplaatsing van de 18.000 liter propaantank conform de Wet milieubeheervergunning d.d. 9 november 2001, het plaatsen van twee brandmuren, het plaatsen van een open opslag, het uitbreiden van de hoeveelheid industriegas van 2.880 liter tot 4.240 en de hoeveelheid propaan en butaan van 171.000 liter tot 196.250 liter. De verandering is niet in overeenstemming met de geldende milieuvergunning, maar leidt niet tot andere of grotere nadelige gevolgen dan door de verleende vergunning worden toegestaan. Tevens worden de voor schriften die gesteld zijn in de verleende vergunning niet overschreden. Op grond van het bovenstaande besluiten wij de melding te accepteren. Ter inzage De beschikking ligt in het gemeentehuis aan het Raadhuisplein 1 te Heiloo op maandag t/m vrijdag van 8.30 uur tot 12.30 uur en maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, van 9 april 2003 tot en met 20 mei 2003 ter inzage. Bezwaar Voor het maken van eventuele bezwaren tegen dit besluit kan binnen zes weken na de dag van bekendmaking schriftelijk bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet vóór 21 mei 2003 worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Belanghebbenden die tegen dit besluit bezwaar hebben gemaakt kunnen tevens een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Hiervoor is griffierecht verschuldigd van 109,00 voor natuurlijke personen en 218,00 voor rechtspersonen. Het verzoek schrift moet worden gericht aan de voorzitter van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019,2500 EA Den Haag. Bij het verzoekschrift moet een afschrift van het bezwaarschrift worden over gelegd. Het besluit wordt pas van kracht nadat op voornoemd verzoek door de Raad van State is beslist. Informatie: Milieudienst Regio Alkmaar, de heer A. Rijvordt, telefoonnummer (072) 548 84 67. Inwerkingtreding wijzigingen op de bouwverordening Burgemeester en wethouders maken inge volge artikel 139 van de Gemeentewet bekend dat de gemeenteraad bij besluit van 7 april 2003 heeft vastgesteld de 8e serie wijzigingen op de bouwverordening. Deze 8e serie wijzigingen op de bouwveror dening treedt in werking op 1 mei a.s. Deze bouwverordening regelt de wijzigingen met betrekking tot de inwerkingtreding van de nieuwe Woningwet met ingang van 1 januari 2003, waarbij ook het Besluit bouw- vergunningsvrije en licht-vergunningplichtige bouwwerken en het Besluit indieningsver- eisten aanvraag bouwvergunning van kracht worden. Ook gefaseerde vergunningverlening is mogelijk voor regulier vergunningsplich- tige bouwwerken. Voorts vereisen onderstaande onderdelen een aanpassing van de huidige bouwverordening van Heiloo. - Voorschriften voor brandveiligheidinstalla ties e.d. complementair te maken aan de brandveiligheidvoorschriften van het Bouwbesluit 2003; - Ingrijpende veranderingen in de bepa lingen over het welstandstoezicht, waarbij een belangrijk deel van die bepalingen is geschrapt, de Woningwet schrijft thans voor dat deze voortaan in de vorm van beleidsregels in een zogenaamde wel standsnota moeten worden vastgelegd; - De samenstelling van de welstandscom missie, benoemingsprocedures, jaarlijkse rapportage, samenwerking met de secre taris van de welstandscommissie, afstemming op monumentenbeleid, beroepsmogelijkheden en openbaarheid, moeten in de bouwverordening worden geregeld. Deze zaken zijn uitgewerkt in een reglement van orde, welke toege sneden is op de gemeente Heiloo. Hiervoor hebben wij nummer 9 van de bijlagen gereserveerd. Deze bijlage dient met de 8e serie wijzigingen van de bouwverordening tezamen worden vastgesteld; - De termijnen voor de vergunningverlening in de Woningwet zijn gewijzigd. Mogelijkheid van referendum Het college heeft besloten dat over de 8e serie wijzigingen op de bouwverordening een gemeentelijk referendum kan worden gehouden. Dit is mogelijk indien binnen drie weken na de dag van publicatie 125 geldige inleidende verzoeken tot het houden van een referendum worden ingediend en daarna nog 1250 ondersteuningsverklaringen worden ingediend. Tegen dit besluit van het college dat een referendum mogelijk is kan binnen zes dagen een beroepschrift worden inge diend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, postbus 20019,2500 EA 's Gravenhage. Kiesgerechtigden in Heiloo die willen dat er een referendum over het hier bekend gemaakte raadsbesluit wordt gehouden, moeten binnen drie weken na deze publicatie persoonlijk bij de publieksbalie in het gemeentehuis het voorgedrukte inleidende verzoek ondertekenen en daarbij een geldig identiteitsbewijs tonen. Spoedig daarna maakt het gemeentebestuur in deze krant bekend of er voldoende geldige inleidende verzoeken zijn binnengekomen om te starten met de fase voor het indienen van ondersteuningsverklaringen. Ter inzage De 8e serie wijzigingen op de bouwverorde ning ligt voor iedereen ter inzage in het informatiecentrum in de centrale hal van het gemeentehuis. Tegen betaling van de ver schuldigde leges kunt u een afschrift van de verordening verkrijgen. Meer informatie Voor meer informatie over de 8e serie wijzigingen op de bouwverordening kunt u contact opnemen met de heer F. Goedhart, telefoon (072) 535 67 37. Voor meer informatie over het gemeentelijk referendum, het indienen van inleidende ver zoeken en ondersteuningsverklaringen, kunt u contact opnemen met de heer K. Mosselaar, telefoon (072) 535 67 20. burgerlijke stand gemeente Heiloo tot en met 3 april 2003 geboorten Merel R.H. d.v. M. Arens en M.M.D. Kruis elders geboren MikaM. z.v. M. van der Ende en I.M.E. Wimmers MaxR. z.v. W.T. Rutjes en M.L. Leeuwenburgh Sam C. d.v. R.C.N. Prinse en M.C. van Dijk Wendy J.P. d.v. M.J. Wolven en M.H.J. Ewald TijsJ. z.v. K.J. Los en Y.G.M. Bakker David z.v. S. Kekenovic en M. Sirnic Kira d.v. G. Kuijper en M.C. Dekker Dorus z.v. T. de Bouter en M. Holtman huwelijksaangiften aangiften geregistreerd partnerschap K. Peperkamp en T.A. Schilp J.W. Kos en B. Kerssens M.J.F. van Midden en M. Hendriksen R. Brasser en A. Olivier huwelijken I geregistreerde partnerschappen M.S .A. Klaase en V. Epskamp E. Allis en C. de Graaf R. Reitsma en E. Kraan PJ.M. de Boer en E. Bulens E. van der Graaf en N. Dorsman M.B. Adelaar en A.W.E. Zoon overleden G. de Jager T.A.J. Borst CX.M. linssen C. Doorduin wv Bloemberg elders overleden A.S.E. de Groot wv Reus C.C. Boogaard W J. Admiraal wv Terluin J J. Burger I.E. Engdahl wv Evenblij R.J. van der Meer Brandveilig gebruik van gebouwen: stand van zaken gebruiksvergunningen Binnen onze gemeente waren in 2001 veel bedrijven nog zonder gebruiksvergunning. Tragische voorvallen (bijvoorbeeld Enschedé en Volendam) toonden eens te meer de nood zaak van deze vergunningen aan. Er zijn uiteraard criteria om zo'n vergunning te krijgen. Waar wordt op gelet? Om een gebruiksvergunning te verlenen worden onder andere de volgende punten bekeken: zijn er voldoende mogelijkheden tot ontvluchting; worden de nooduitgangen doorlopend vrijgehouden; is duidelijk aangegeven waar een vluchtweg is; levert de stoffering/betimmering en even tuele versiering extra risico's op bij brand; wat is het maximaal toelaatbare aantal personen; voldoen de aanwezige constructies aan de benodigde minimale brandwerendheid; hoeveel blusmiddelen zijn er aanwezig en hoe is de staat van onderhoud daarvan; hoe is de staat van de elektrische- en tech nische installaties; hoe is de interne organisatie; weet het per soneel hoe te handelen bij een calamiteit; worden er buiten het gebouw terrein gedeelten vrijgehouden in verband met de bereikbaarheid voor hulpdiensten; worden de installaties voor verwarming en kookdoeleinden periodiek gekeurd zijn er voorzieningen voor de afvoer van rook; is er een, zichtbaar aangegeven, verbod voor roken, open vuur en vuurwerk; is er een opstellingsplan; gaat het afval direct in afsluitbare metalen vuilcontainers; worden deze en alle overige genoemde punten in de uiteindelijke gebruiksvergun ning periodiek gecontroleerd. Belangrijk Het is duidelijk dat al deze punten betrekking hebben op de veiligheid van de bezoekers. Het college heeft in 2001 besloten dat er een 'inhaalslag' moest komen om zo snel mogelijk de noodzakelijke vergunningen in orde te maken. Op dat moment waren er ongeveer 160 bedrijven die zo'n vergunning moesten hebben. In de loop van de tijd is dat aantal gewijzigd. Er zijn bedrijven van de lijst gegaan, maar er zijn ook weer nieuwe bijge komen. Per saldo is het totaal aantal 111 bedrijven. Ook in de toekomst zal deze lijst nog veranderen. Verdeling Het college heeft een prioriteitenlijst vastge steld. Instellingen waar veel mensen komen zoals scholen, horeca e.d. stonden als eerste op de lijst. Deze gebouwen hebben nu bijna allemaal een gebruiksvergunning. Bedrijven en instellingen die nu nog niet zijn benaderd voor het indienen van een aanvraagformulier krijgen dit verzoek voor het eind van het jaar. Voortgang Op dit moment zijn 50 bedrijven en instel lingen in het bezit van een vergunning en er zijn 47 aanvragen in behandeling. De ver wachting is dat eind 2003 alle geïnven tariseerde bedrijven de aanvraag hebben ingediend en dat er een toets door de brandweer is gedaan. Vervolgens wordt de vergunning verleend of zijn er afspraken gemaakt over eventuele aanpassingen die nog moeten worden uitgevoerd. Handhaving Panden met een gebruiksvergunning bezoekt en controleert de brandweer periodiek. Als zich wijzigingen voordoen in een pand moet de bestaan-de vergunning worden aangepast. Meer Informatie Denkt u een vergunning nodig te hebben, maar heeft u hierover nog geen brief ont vangen, dan kunt u een aanvraagformulier opvragen bij de brandweer, telefoon (072) 535 68 50 of e-mail info@heiioo.nl. in de landelijke pers is veel aandacht voor de uitbraak van vogelpest in Nederland. Hoewel vogelpest niet in onze regio is aangetroffen, gelden de landelijke maatregelen ook voor onze regio. Hieronder volgt enige uitleg over de vogelpest en de maatregelen die van kracht zijn. Wat is vogelpest? Klassieke Vogelpest (of Avaire Influenza) is een zeer besmettelijke pluimveeziekte her kenbaar aan zwellingen aan de kop en hals alsmede aan verkleuring van de kam en de poten. De incubatietijd bedraagt ongeveer tien dagen. De ziekte verloopt daarna snel, met in de meeste gevallen de dood tot gevolg. Symptomen zijn onder andere: zwellingen aan kop en hals, sufheid en vooral onver wachte, snelle sterfte. Welke dieren zijn vatbaar? Vatbaar voor vogelpest zijn kippen, kal koenen, parelhoenders, eenden, ganzen, kwartels, duiven bestemd voor consumptie (dus geen postduiven), fazanten, patrijzen en loopvogels (struisvogels, emoes). Besmetting De belangrijkste bron van besmetting is direct contact tussen dieren onderling, maar ook mensen die met zieke dieren in aanraking zijn geweest kunnen het virus daarna op andere dieren overbrengen. Daarom is het belangrijk dat iedereen die in aanraking komt met pluimvee, na afloop zijn handen wast en zich omkleedt. Landelijke maatregelen Landelijk zijn maatregelen genomen om uit breiding van vogelpest tegen te gaan. Deze maatregelen gelden dus ook in onze regio. Een verbod op het vervoeren en uitrijden van pluimveemest Deze mest zal op het bedrijf moeten worden opgeslagen. Daartoe is het buiten de ingesloten gebieden toegestaan naast lege containers ook mestzakken op het bedrijf aan te voeren. Het vervoer van mest en gebruikt strooisel van bedrijven, waar als een van de bedrijf stakken pluimvee word gehouden, is verboden evenals het uitrijden van mest van deze bedrijven. Het is verboden pluimvee en broedeieren in Nederland te brengen. Informatie Voor meer informatie kunt u bellen met het gratis informatienummer van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, telefoonnummer 0800-2233322 (maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 22.00 uur en zaterdag en zondag van 09.00 tot 22.00 uur). Nadere informatie is ook te vinden op de website van het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij www.minlnv.nl (Dossier Klassieke Vogelpest). Ook kunt u con tact opnemen met de heer J. Hes van de Milieudienst Regio Alkmaar, telefoonnummer (072) 548 84 47 of e-mailjhes@alkmaar.nl. Werkzaamheden op Ring Alk maar (N242) en bypass A9/N242 Tussen het kruispunt Bestevaerstraat en het viaduct over de Smaragdweg (vice versa) vinden van maandag 14 tot en met don derdag 17 april a.s. en van dinsdag 22 tot en met vrijdag 25 april a.s. wegwerkzaamheden plaats. 14 tot en met 17 april Van maandag 14 tot en met donderdag 17 april is er dagelijks tussen 10.00 en 15.00 uur per rijbaan één rijstrook afgesloten voor het verkeer. Per rijrichting blijft er één rijstrook beschikbaar. 22 tot en met 25 april Van dinsdag 22 tot en met vrijdag 25 april zijn de rijbanen in beide richtingen afgesloten voor al het verkeer dagelijks tussen 20.00 en 06.00 uur. Tijdens de afsluiting brengt Rijks waterstaat het zogenaamde 'fluisterasfalt* (Zeer Stil Asfalt) aan. Het verkeer wordt omge leid via industrieterrein Boekelermeer. U kunt de gele omieidingsborden volgen. Omleiding 22 tot en met 25 april Van Haarlem (A9 en bypass A9/N242) naar Heerhugowaard (N242), Hoorn (N243), via industrieterrein Boekelermeer. Van Heerhugowaard (N242), Hoorn (N243) naar Haarlem (A9) en Alkmaar Centrum, via industrieterrein Boekelermeer over de Sma ragdweg naar het Kooimeerplein. Informatie Voor meer informatie kunt u kijken op teletekst pagina 730 en 731 of bellen naar het gratis nummer 0800-weginfo (0800 - 9344 636). Nieuwe Nijenburgerbrug over A9 afgesloten Van dinsdag 22 april 07.00 uur tot vrijdag 25 april 17.00 uur is de nieuwe Nijenburger brug afgesloten voor het verkeer, met uitzondering van (brom)ftetsers en voetgan gers. Het gemotoriseerde verkeer wordt omgeleid via het Heilooërviaduct. Borden geven deze omleiding aan. Begin dit jaar is het nieuwe viaduct geopend voor het verkeer. Er moeten echter nog afron dende werkzaamheden plaatsvinden. Tijdens de afsluiting brengt Rijkswaterstaat over de lengte van het viaduct een gootconstructie aan, waardoor het regenwater goed weg stroomt naar de afvoerputten. Daarnaast komen er voegovergangen tussen het wegdek van het viaduct en de Nijenburgerweg. De voegen worden opgevuld met een elastisch materiaal. Dit materiaal voorkomt bij tempe ratuurswisselingen scheuren in het beton en staal van het viaduct. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Linda Troost van de afdeling communicatie van Rijkwaterstaat, Directie Noord-Holland, telefoonnummer (023) 53012 92. Asfaltering Boekelerdijk Van dinsdag 22 april tot en met vrijdag 25 april a.s. wordt de Boekelerdijk in opdracht de Topaasweg richting Akersloot (300 meter). Er wordt, alleen overdag, aan de zijkanten gewerkt en delen zijn éénrichtingsverkeer. Het verkeer wordt met verkeerslichten geregeld. Zaterdag 26 april is de Boekelerdijk helemaal afgesloten vanaf de Topaasweg tot de inrit van G.P. Groot. De bedrijven langs de Boeke lerdijk zijn vanuit het zuiden (via Heiloo, Akersloot) bereikbaar. De bedrijven langs de Boekelerdijk zijn door de gemeente Alkmaar van de werkzaam heden op de hoogte gesteld. Meer informatie Heeft u vragen of wüt u meer informatie dan kunt u contact opnemen met Judith Quax van de afdeling communicatie van de gemeente Alkmaar (072) 548 89 94. Conceptverordening cliëntenpar ticipatie gehandicaptenbeleid ter inzage De Conceptverordening cliëntenparticipatie gehandicaptenbeleid ligt sinds donderdag 20 maart 2003 ter inzage. In de Uitkijkpost van 19 maart jl. bent u hierover uitgebreid geïnformeerd. De conceptverordening ligt nog tot en met 23 april 2003 voor een ieder ter inzage in het informatiecentrum van het gemeentehuis. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van tussen 08.00 en 1230 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na telefonische afspraak met mevrouw Y.B.M. Kersten, telefoonnummer (072) 535 66 85. Indienen van bedenkingen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder schriftelijk en gemotiveerd bedenkingen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2003 | | pagina 6