i Discussie afval leeft Verkiezingen bestuur Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier Natuurwaarden plan Zandzoom r HB5 0.N Tf HEILOO Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl Op donderdag 1 mei jL heeft wethouder Rob Opdam van 21.00 tot 22.00 uur een chatsessie gehouden over afval op www.heiloo.nl. Niet alleen digitaal stelden inwo ners van Heiloo vragen over het afvalbeleid van de gemeente, ook achter de pc van de wethouder op het gemeentehuis vond een levendige discussie plaats. De aankondiging van de discussie via internet was voor één inwoner van Heiloo aanleiding om tijdens de chat sessie naar het gemeentehuis toe te komen. Hij was in de veronderstelling dat een bijeenkomst over afval was georgani seerd op het gemeentehuis. Nadat ook de virtuele chatsessie van start was gegaan, ontstond dan ook op twee fronten een interessant gesprek. Er werden o.a. vragen gesteld over de hoogte van de afvalstoffenheffing, de maatregelen die de gemeente neemt om ervoor te zorgen dat er minder afval ontstaat (preventie), hoe de inzameling van oud papier in Heiloo is georganiseerd en hoeveel oud papier er in Heiloo wordt opgehaald. De wethouder draaide er zijn hand niet voor om en beantwoordde alle vragen één voor één. Rob Opdam: "Het is goed om te merken dat de inwoners van Heiloo begaan zijn met het onderwerp gescheiden inzameling huishoudelijk afval. We zijn in Heiloo al op de goede weg, maar het kan altijd beter. Met de ideeën en sug gesties die we op verschillende manieren verzamelen, kan de gemeente het afval beleid blijven verbeteren." Meer informatie U kunt de letterlijke inhoud van de chat sessie raadplegen op www.heiloo.nl of verkrijgen in het Informatiecentrum op het gemeentehuis. Openingstijden zijn van maandag tot en vrijdag tussen 8.30 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw L.E. Zuurbier van de afdeling Organisatieondersteuning, telefoon nummer (072) 535 67 32. In vervolg op het Structuurplan Zand zoom, dat de gemeenteraad van Heiloo op 2 september 2002 heeft vastgesteld, wordt voortvarend gewerkt aan een bestemmingsplan voor het gebied. Het is nodig tijdig te beschikken over een bestemmingsplan om het voorkeurs recht te handhaven dat voor grote delen van het gebied Zandzoom is ingesteld op basis van de Wet voor keursrecht gemeenten (Wvg). Onderzoek Natuurwaarden Om tot een goede ruimtelijke ordening te komen, wil de gemeente Heiloo inzicht krijgen in de aanwezige natuur waarden in het gebied. De gemeente heeft Bureau Waardenburg B.V. uit Culemborg opdracht gegeven om de aanwezige flora en fauna in en rond het gebied Zandzoom te inventariseren. Het onderzoeksgebied bevindt zich ten zuiden van de Vennewatersweg - Zeven- huizerlaan - Ypesteinerlaan en strekt zich uit tot de oostelijke, westelijke en zuidelijke gemeentegrens. Het onderzoek, dat circa een jaar in beslag neemt, moet duidelijk maken of in het betreffende gebied beschermde dieren of planten voorkomen. Blijkt dat zo te zijn dan kan de gemeente vervol gens passende maatregelen treffen, bijvoorbeeld aanpassing van plan vorming of ontwikkeling van een compensatieplan. De Zandzoom De Structuurvisie Zandzoom uit 2001 heeft een globaal ruimtelijk beeld voor het gebied tussen de gemeenten Heiloo en Limmen gegeven en gediend als richtlijn voor de ruimtelijke ontwikke ling. In het structuurplan uit 2002 is deze ruimtelijke ontwikkeling verder vertaald. De ontwikkeling bestaat uit de bouw van 1900 woningen in vier fasen en een groene buffer. De woningbouw is gepland van 2005 tot en met 2020. Meer informatie Mocht u nog vragen hebben dan kunt u op maandag, dinsdag en donderdag con tact opnemen met de heer H. Bekker van het Ingenieursbureau, telefoonnummer (072) 535 67 62. aaden (raads) commissies Commissie Maatschappelijke Zaken Op maandag 12 mei a.s. vergadert de commissie Maatschappelijke Zaken. De verga dering begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuis weg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan ondermeer de volgende punten: - Inspreekrecht - Voteren krediet voor de eerste fase van het groot onderhoud aan de kunststofatle tiekbaan van Trias - Instemmen met de Statuten Stichting Open Huis - Eerste voortgangsrapportage uitvoering Integraal Huisvestingsplan Commissie Bestuurlijke Zaken Op dinsdag 13 mei a.s. vergadert de com missie Bestuurlijke Zaken. De vergadering begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuis weg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan ondermeer de volgende punten: - Inspreekrecht - Mededelingen van de voorzitter - Benoemen plaatsvervangend voorzitter raadscommissie Bestuurlijke Zaken - Ter kennisname stukken Commissie Openbare Ruimte Op woensdag 14 mei a.s. vergadert de com missie Openbare Ruimte. De vergadering begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan ondermeer de volgende punten: - Inspreekrecht - Mededelingen van de voorzitter Instemmen met de voorbereidingen van bebouwing parkeerplaats Holleweg, de parkeergarage in de stationsomgeving en de bijbehorende financiële consequenties Vaststellen voorbereidingsbesluit voor het gebied van de Stationsomgeving Oost en West en voor de percelen op de locatie "Zeskant" en "'t Hoekstuk" Instemmen om het advies van de SAOZ op het ingediende planschadeverzoek Bayershoffweg 72 over te nemen Instemmen met het verzoek de SAOZ advies uit te laten brengen m.b.t. verzoek om planschadevergoeding Westerweg 298 Voteren diverse budgetten Beheer Openbare Ruimte (On)mogelijkheden voor het plaatsen van geluidschermen Rekeningcommissie Op donderdag 15 mei a.s. vergadert de Rekeningcommissie. De vergadering begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeen tehuis, ingang Raadhuisweg en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan onder meer de volgende punten - Benoeming voorzitter - Inspreekrecht - Vaststelling rekening 2002 inclusief het beleidsjaarverslag en het deskundigen- verslag Welstandscommissie Op maandag 12 mei a.s. vergadert de Wel standscommissie. De vergadering begint om 14.00 uur in kamer 008 van het gemeentehuis (toegang via de hoofdingang van het gemeen tehuis, Raadhuisplein 1). De behandeling van bouwplannen is open baar. Op verzoek van belanghebbenden kan de vergadering om persoonlijke of andere bij zondere redenen besloten worden gehouden. Belangstellenden en belanghebbenden kunnen de vergadering van de welstands commissie bijwonen op de publieke tribune. Belangstellenden en belanghebbenden hebben geen spreekrecht, met uitzondering van een planindiener en/of ontwerper. Deze kan op afspraak een toelichting geven tijdens de vergadering waarin het plan wordt behan deld. Voorts zijn de goedgekeurde notulen van de behandeling van bouwaanvrageii openbaar. Voorlopige agenda 1. Opening en mededelingen. 2. Notulen vergadering d.d. 28 april 2003. 3. Ingekomen stukken. 4. Ingekomen bouwplannen: - De Wildtlaan 1, vergroten van een woning; - Lagelaan 8, bouwen clubgebouw; - Middelhof 27, vergroten van een woning (erker); - Rosendaal 95, vergroten entree woongebouw. - Van Foreestlaan 1, veranderen woning 5. Algemene zaken met betrekking tot de welstand. 6. Rondvraag en sluiting. De definitieve agenda en de daarop betrek king hebbende bouwplannen liggen, voor zover deze niet om persoonlijke of andere gewichtige redenen niet-openbaar zijn, op vrijdag 9 mei a.s. tussen 08.00 en 12.30 uur op het gemeentehuis ter inzage bij de Publieksbalie Bouwen en Wonen. Meer informatie Voor meer informatie kunt u terecht bij de publieksbalie Bouwen en Wonen, maandag tot en met vrijdag 08.00-12.00 uur en maandagavond 18.00-20.00 uur, telefoon (072) 535 66 66. ouwen en wonen Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde aanvragen om een bouwvergunning zijn ingediend. Commandeurslaan 7 - vergroten woning keuken (reg.nr. 2003/0098) De Blinkenlaan 8 - bouwen overkapping stallingsruimte (reg.nr. 2003/0158) Geestakker 48 - vergroten woning wijzigen voorgevel (reg.nr. 2003/0133) Vredenoord 38 - vergroten woning (reg.nr. 2003/0083) Tussen 23 en 29 april is bij alle huishoudens in Noord-Holland boven het Noordzee kanaal een stembiljet op de deurmat gevallen. Daarmee kan een stem uitgebracht worden voor het nieuwe bestuur van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwar tier. Dat bestuur beslist over veilige dijken en duinen, schoon en voldoende water en het beheer van wegen. De verkiezingen zijn schriftelijk: stemmen kan snel en eenvoudig door het stembiljet op te sturen. Waterpeil Een hoog of laag waterpeil, overtollig regenwater wegmalen of het bergen in een polder, dat zijn dilemma's waar het bestuur van het hoogheemraadschap mee te maken heeft. Keuzes die invloed hebben op de leefomgeving van iedereen die woont in het gebied boven het Noordzeekanaal. Waterberging Het waterpeil heeft invloed op het grondgebruik: een hoog peil is goed voor de akkerbouw, maar een te laag peil tast de funderingen van huizen aan. De keuze om te kiezen voor het bergen van water in polders bij tijden van veel regenval betekent dat op die plaatsen niet gewoond of gewerkt kan worden. Zo maakt het bestuur ook een afweging over de kwaliteit van het slootwater: hoe schoon moet het zijn? En hoeveel (belasting)geld mag dat kosten? Met het uitbrengen van een stem kunnen inwo ners invloed uitoefenen op de samenstelling van dit bestuur. Wie heeft stemrecht? Het bestuur telt 40 zetels en is verdeeld in vier categorieën belanghebbenden: ingezetenen, gebouwd, ongebouwd en bedrijfsgebouwd. Iedereen van 18 jaar en ouder kan stemmen op de kandidaten voor de cate- gorie ingezetenen. Bezitters van onroerende zaken krijgen daarnaast nog Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66. Nieuwe bouwplannen (vrijstelling bestemmingsplan voorschriften) Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn een bouwvergunning te verlenen met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen vrijstellings mogelijkheid voor de hieronder vermelde bouwplannen: Het Bleekveld 5 - vergroten woning met een serre en dakopbouw; Commandeurslaan 7 - vergroten woning met een keuken en bijkeuken. Ter inzage Bovengenoemde plannen liggen met de daarbij behorende stukken liggen vanaf don derdag 8 mei 2003 gedurende twee weken ter inzage in het gemeentehuis bij de publieks balie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en maandagavond van 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermelde bouwplannen vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmingsplan schriftelijk gemotiveerd zienswijzen naar voren brengen bij het col lege van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. stemrecht voor de categorieën gebouwd en/of ongebouwd. De leden van de alge mene besturen van de Kamer van Koophandel te Alkmaar en Amsterdam kiezen de kandidaten uit de categorie bedrijfsgebouwd. Schriftelijke verkiezingen Stemmen is eenvoudig, een compleet stempakket valt bij alle stemgerech tigden door de brievenbus. Het stempakket is afgestemd op de kiezer en bevat het stembiljet en het kandidaten- boekje voor die categorieën waarvoor de kiezer stemrecht heeft. De kandidaten presenteren zich in het kandidaten- boekje met een foto en een motivatie. Daarnaast presenteren de kandidaten zich uitgebreider op internet: www.hhnk.nl. Ook twee inwoners van Heiloo hebben zich verkiesbaar gesteld. De heer C. Streefkerk in de categorie gebouwd en de heer dr. ir. K. Schaafsma voor de categorie bedrijfsgebouwd. Na het invullen kan het stembiljet in de antwoordenvelop gratis op de post. De stembiljetten moeten voor donderdag 15 mei, 12.00 uur binnen zijn. Meer informatie Heeft u verder nog vragen over de ver kiezingen dan kunt u bellen met het gratis telefoonnummer 0800-0234981. Westerweg 377 A - oprichten bouwwerk plaatsen kantine en toiletgebouw (reg.nr. 2003/0159) Verleende bouwvergunningen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouwvergunningen verleend. De Waard 53 - plaatsen dakkapel achterdak- vlak woning (reg.nr. 2003/0081) Fontein Verschuirlaan 9 - plaatsen dakkapel (reg.nr. 2003/0117) Groote Olven 19 - vergroten woning uit bouw begane grond (reg.nr. 2003/0089) Kennemerstraatweg 350 - bouwen berging (reg.nr. 2003/0033) Bezwaar Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66. nummers Lees verder op pagina 6 r Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (locale tarief) Heiloo contact Bi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2003 | | pagina 4