Styles in New York litkijkpost Voorjaarseditie Uitkijkpost Voorjaarsetfïöe Uitkijkpost Voorjaars Uitkijkpost Voorjaarseditie Uitkijkpost Voorjaarseüitie Uitkijkpost Voorjaars haarspeet a listen Kennermerstraatweg 388 -1851 BK Heiloo Tel. 072.533107B Internationale educators make-up hair extensions metamorfose individueel advies products - Davines - Sebastian Begin dit jaar werd Rob Offerman van Styles kapsalon in Heiloo, door Davines uitgenodigd om een show in Los Angeles bij te wonen. Deze Italiaanse leverancier van haarverzorgingsproducten organiseert een keer per jaar een dusdanig evenement, waarbij naast shows van vooraanstaande haarspecialis- ten, zoals Monsoon uit Singapore en Warren Tricomi uit New York, ook presentaties van de laatste trends en demonstraties plaatsvinden. Rob is al enige tijd 'educator' voor Davines. Dat houdt in dat hij trainingen geeft aan medewerkers van verscheidene Davines salons in Nederland. Als zodanig werd hij dan ook uitgenodigd om dit evenement bij te wonen. Het bleef echter niet alleen bij kijken. Want toen de demonstraties dusdanig tegenvielen, zo waren de toegepaste technieken weinig ori gineel of baanbrekend, werd Rob opeens gevraagd het podium te betreden! Zonder enige vorm van voorbereiding, en met een model dat min of meer uit het publiek werd geplukt, ging Rob 'los' op het podium. Onder het oog van vele vooraan staande haarspecialisten en distributeurs van Davines, zette hij een dusdanig goede prestatie neer, dat hij onmiddellijk na zijn optreden werd gevraagd om internationaal educator te worden! Dat houdt in dat Rob trainingen zal gaan geven in onder andere Italië, en in november gaat hij zelfs naar New York! Davines Davines onderscheidt zich op de markt door haar Italiaanse elegantie en duidelijk niet traditionele pro ducten. De aanpak is bedoeld voor kappers en consu menten die met deze producten hun identiteit willen onderstrepen en geen gebruik wensen te maken van voor de hand liggende traditionele, 'stoffige' produc ten en concepten. De organisatie werd gestart in 1983 door de familie Bollati en wordt nu geleid door een groep van jonge enthousiaste en gemotiveerde mensen, met een gemiddelde leeftijd van 32 jaar. Davines is in meer dan 40 landen wereldwijd actief. Davines professionele haarverzorgingsproducten bieden een hoge cosmetische en eigentijdse aanpak welke is verbonden met de sensatie van plezier en vertrouwen voor zowel de professionele gebruikers als hun cliënten. Davines wil niet zomaar een product zijn, maar onderscheidt zich als een concept georiën teerd project, waarbij de schoonheid en identiteit van een ieder centraal staan. Nuchter, maar supertrots Ondanks alle hectiek van de laatste tijd blijft de sympa thieke Heilooer er zelf behoorlijk nuchter onder. „Natuurlijk vind ik het te gek en ben ik supertrots, maar het is niet mijn bedoeling om zo'n showkapper te worden. Dat zou namelijk neerkomen op het maken van hele bizarre en freaky kapsels, terwijl mijn uitda ging juist ligt in de trends van het straatbeeld, en niet in die van het podium, je kunt het vergelijken met de grote modeshows: het is leuk om te zien wat de ont werpers kunnen, maar draagbaar is het niet. Dat werkt hetzelfde bij haarmode. Op zo'n podium laten zien wat er allemaal kan en wat jij aan creativiteit in je hebt is geweldig, maar in de praktijk kun je niks met kuiven van een meter! Het zijn juist de technieken waardoor je kapsels net even anders zijn, maar wel geschikt voor in de salon, wat mijn kapsalon onderscheidt van vele anderen." Rob is zijn klanten, waarvan een groot deel al jaren trouw de Styles kapsalon aan de Kennemerstraatweg bezoekt, dan ook erg dankbaar. „Door hun vertrou wen in mij en mijn team blijven we gemotiveerd om ons steeds te ontwikkelen, om dingen uit te proberen en om onze creativiteit optimaal te benutten. We heb ben best veel klanten die ons de vrije hand geven, waardoor we de laatste trends kunnen uitproberen op verschillende mensen met verschillende haartypen, wensen en persoonlijkheden." Want Rob en zijn team meten iemand niet zomaar een bepaald kapsel aan. „Daar komt best veel bij kijken. We houden dan ook bij nieuwe klanten eerst een soort intake gesprek: wat heeft iemand met zijn haar, wat wil de klant, heeft hij negatieve of juist positieve ervaringen met een bepaald kapsel, hoe verzorgt diegene normaliter zijn haar, enzovoorts. Pas daarna bepaal ik, in samenspraak met de klant, wat de mogelijkheden zijn. Ik zal ook nooit iemand de salon uit laten lopen met haar waar diegene niet gelukkig mee is. Kijk, als jij een niet passende jurk hebt gekocht, dan ruil je die. Maar met een verkeerd kapsel loop je nog een tijdje rond hoor!' Extreme kapsels vindt Rob leuk, maar niet zaligma kend. „Vaak zit de uitdaging hem juist veel meer in mensen die alleen komen om de haarpunten bij te knippen, dan in de klanten die zeggen: 'doe maar wat', juist die eerste groep moet je soms over een streep trekken, en die kun je door het aanbrengen van genuanceerde veranderingen, of een goede föhn- of stylingbeurt, als herboren de kapsalon uit zien lopen." Wat dat betreft vindt Rob het knippen van mannen een extra uitdaging. Lachend vertelt hij: „Die komen namelijk niet zelden met de opmerking: 'mijn vrouw of vriendin vindt dat het anders moet, maar zelf vind ik het wel prima zo'. Als je hen laat zien wat er mogelijk is, bijvoorbeeld door hem een andere coupe aan te meten, een kleurtje te geven of iets heel anders te pro beren waar hij zelf nooit bij heeft stilgestaan dat dat überhaupt bij hem zou passen, dan maak je zomaar twee mensen tegeli'^ blij: hem, maar ook zijn vrouw of vriendin! Ondanks het verbre den van zijn hori zon, is Rob dan ook niet van plan om naar het bui tenland te ver trekken om nooit meer terug te komen. „Nee zeg, ik ben hier begonnen, heb een hele goede band opgebouwd me mijn klanten en een fantastisch team om mij heen verzameld. Ik zou wel g zijn om dat op te geven. In Nederland, en zelfs hier in Heiloo, kan ik prima mijn creativiteit kwijt. Wist je dat Nederlanders ideaal haar hebben voor een kapper? je kunt er namelijk alle kanten mee op! Vooral als ik de jonge re generatie op straat ziet lopen, met gekke kleding en bijpassend gedurfde kapsels, dan is voor mij bevestigd dat 'het'op haarge- bied echt niet alleen in New York of Milaan gebeurt! Het Styles-team bestaat uit Rob, Marieke, Jolanda, Natasja, Rody, Yvonne

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2004 | | pagina 21