12 BANEN DE EERSTE 25 KLANTEN MET DEZE ADVERTENTIE M O D E HU I S Bowlend- van 8 naar Steengrillen De psychologie van de mode Laat 113, Alkmaar Tel. 072-5128481 www.matex.nl Rowling Daniel Hechter Oxford Sorano KWN Kenmore John Friday Finn Karelia Setter Lady Buretti Cavita Gelco Finn Karelia Erfo GELDT ALLEEN ZATERDAG 27 MAART 2004 Nu ook door de week BOWLEN OU -Slf?L €2,00 seditie Uitkijkpost Voorjaarseditie Uitkijkpost VoorjaarsBTVitkiikpost Vooriaarseditie Uitkijkpost 1/oorjaarsedMe Oergezellig uit! (inclusief soep) Kennemerstraatweg 341 Tel. 072 5331992 Voor: Bewegingsbanken Snelbruiners Klassieke massages Voetreflex therapie Stoelmassage Nagelstylistes Manicure Pedicure Schagen Alkmaar Heiloo KENNISMAKINGSKORTINGSBON bewegingsbanken www.slenderyou-sah. nl Waarom volgt de massa het modebeeld? De vrouw wil begeerd worden Uiterlijk van de vrouw versus status van de man Vrouwen concurreren Gevolg van de evolutie -o HM Al eeuwen versieren mensen hun lichaam met allerlei voorwerpen die voor handen zijn, om het mooier te maken en zich te onderscheiden van anderen. De kleding van nu is nog maar voor een klein deel func tioneel, en is voor een belangrijk deel vooral versiering. De invloed van de mode, en de mode industrie, is groot. Ook grote gebeurtenissen als bijvoorbeeld oorlogen en de economische toestand, welstand of armoede spelen mee in wat het heersende modebeeld zal zijn. Het antwoord kan kort zijn. Omdat vooral mannen van nieuwigheid houden en dit nodig hebben om seksueel actief en enthousiast te blij ven. Dit kan de mannen ook nog niet echt kwalijk genomen worden, schijnt het, omdat dit door de evo lutie zo gegroeid is. Het stamt nog uit de jager-ver zamelaar tijd waarbij de vrouwen- en kindersterfte erg hoog was. Het was daarom nodig dat de man zich bij zoveel mogelijk vrouwen voortplantte om de soort in stand te hou den. Deze omstandigheden zijn inmiddels erg verbe terd, maar de man heeft wat tijd nodig om hieraan te wennen en zijn instincten aan te passen. Uiterlijke schoonheid heeft een duidelijk verband met jeugd en vruchtbaarheid. De uiterlijke aantrekkelijk heid is gericht op het aan trekken van mogelijke sek suele partners. En ook al wordt wat mooi is bepaald door de cultuur en de eco nomische en sociale omstandigheden, het doel blijft hetzelfde: de vrouw wil begeerd worden. Voor bijna alle culturen geldt dat het uiterlijk van een vrouw voor een man belangrijker is dan omge keerd. Naast het uiterlijk van de man is voor de vrouw de status van een man een erg belangrijke factor die een man aantrek kelijk maakt. En net als mannen op aller lei gebied met elkaar con curreren zo doen vrouwen dat onderling ook. Bijvoorbeeld door iets fan tastisch, bijzonders te dra gen. Dit geeft de ene vrouw het gevoel dat ze in het voordeel is vergeleken met de andere vrouw. En wat de ene vrouw heeft, wil de andere ook. En zo wordt de mode, die eerst als bijzon der en soms buitenissig wordt beschouwd, geko pieerd en nagemaakt totdat het meer en meer de norm wordt. Dit betekent dat de nieuwe mode, die weer boven de norm uit wil ste ken, steeds extremer en aparter moet worden om weer op te vallen. Een voor beeld zijn de popidolen die veelal de trend zetten, anderen zien dat deze ido len gewaardeerd worden en proberen het uiterlijk te kopiëren. Daarnaast is het belangrijk voor vrouwen om vaak iets nieuws te dragen, er anders uit te zien, nieuw kapsel, nieuwe make-up. Aan de ene kant is dat goed voor het zelfvertrouwen, en om het gevoel te krijgen de concurrentie weer aan te kunnen. Tegelijkertijd kun nen ze door een element van nieuwigheid aan te brengen, de kans vergroten dat zij bij hun partner in de smaak blijven vallen. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat het verlangen van de vrouw om vaak haar uiterlijk en kleding te veran deren ook een gevolg is van de evolutie, het is haar dus niet kwalijk te nemen. Tijd voor iets nieuws! MATEX MODE MERKBAAR BETER i— cö O O

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2004 | | pagina 22