wmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mm Brandveiligheid: een gezamenlijke onderneming De Zandzoom CT HEILOO Rechter doet uitspraak in Wvg-zaak (Wet voorkeursrecht gemeenten) Zandzoom kan verder ontwikkeld worden msmmm m wmmmm UITKIJKPOST - 6 OKTOBERI 2004 - PAGINA 4 Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl De brandveiligheid van openbare gelegenheden staat dit jaar centraal tijdens de Nationale Brandpreventieweek die van 8 tot en met 16 oktober duurt. Het gaat hierbij om gebouwen waar veel bezoekers komen: horeca, winkels, zorginstel lingen, sportcomplexen, schoolgebouwen, kerken enzovoort. Voor deze gebouwen heeft de brandweer inmiddels alle gebruiksvergunningen veirstrekt, waarmee de technische brandveiligheidsaspecten zijn gewaarborgd. Maar Brandweer Heiloo wil dat ondernemers zich zelf bewust worden van de brandveiligheid van hun gebouwen. Sinds de cafébrand in Volendam en de vuurwerkbrand in Enschede geven ondernemers en uitbaters meer priori teit aan brandveiligheid. Ook de Arbo-wet en de Bedrijfshulpverlening verplichten ondernemers om te zorgen voor de (brand)veiligheid van hun perso neel, bezoekers en de naaste omgeving. Hierdoor krijgen zij automatisch te maken met allerlei regelgeving. In een aantal gevallen is die regelgeving tegen strijdig en ingewikkeld. Het is echter van belang dat ondernemers en brand weer op dezelfde wijze kijken naar de mate waarin een pand aan de eisen van brandveiligheid voldoet. Gezond verstand Om dit te realiseren, introduceert de Stichting Nationale Brandpreventieweek tijdens de Brandpreventieweek een aantal zogenoemde 'gezond verstand' uitgangspunten voor brandveiligheid. Deze uitgangspunten of voorzorgsmaat regelen hebben betrekking op gebouwen en het gedrag van de exploi tanten, hun personeel en de bezoekers (zelfredzaamheid). Deze lijst met 'gouden brandveiligheidsvoorzorgs maatregelen' toont aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden de noodzaak, de uitgangspunten en het effect van brandpreventieve maatregelen aan. Checklist In het kader van de Brandpreventieweek 2004 en het Nationaal Veiligheidsplan is de cd-rom 'Brandveilig Ondernemen' ontwikkeld. De cd-rom bevat uitgebreide informatie en talloze filmpjes over brandveiligheid. Aan de hand van een checklist kan een eigenaar/beheerder stap voor stap bepalen hoe brandveilig hun onderneming is. Hieruit rolt dan een actielijst op maat. Brandweer Heiloo heeft een aantal eigenaren en beheer ders van openbare gelegenheden in Heiloo per brief opgeroepen om deel te nemen aan de landelijke actie. Zij kunnen bij de Brandweer een cd-rom opvragen. Ook ondernemers die geen brief ontvangen hebben, kunnen de cd- rom opvragen. Na de Brandpreventieweek kunt u de infor matie van de cd-rom ook opvragen via www.brandpreventieweek.nl en de site www.consument-en-veiligheid.nl. Achtergrond De Nationale Brandpreventieweek (BPW) is een initiatief van de Stichting Natio nale Brandpreventieweek (SNBPW) die verantwoordelijk is voor de organisatie ervan. Ieder jaar wordt de brandpreven tieweek gekoppeld aan een centraal thema, dit jaar is dat 'Brandveiligheid van openbare gelegenheden'. In voor gaande jaren hebben de volgende thema's de aandacht gekregen: rookmel ders (2000), het vluchtplan (2001) de schoolontruimingsoefening (2002) en vorig jaar het brandveiligheidscontract. Voor meer informatie over de brandpreventieweek, zie www.brand- preventieweek.nl Meer informatie Voor meer informatie over dit onder werp of andere vragen over brandveiligheid kunt u contact opnemen met de brandweer van Heiloo, telefoon nummer (072) 535 68 50. Een aantal inwoners van Heiloo heeft bij de rechter bezwaar aangetekend tegen de Wvg (Wet voorkeursrecht gemeenten) die voor het project Zand zoom op hun grond is gevestigd. Op 26 augustus jl. vond bij de rechtbank in Alkmaar de zitting plaats en op 24 sep tember jl. heeft de rechter zich uitgesproken over de zaak. Van de vijf ingediende bezwaren zijn er drie onge grond verklaard. De overige twee zijn gegrond verklaard, omdat niet alle benodigde informatie beschikbaar was gesteld door de gemeente, zoals de grootte van het betrokken perceel en het bijvoegen van een kadastrale kaart. Dit zijn kleine omissies, ook wel vormfouten genoemd. Deze ontbrekende informatie zal inge bracht worden in één van de komende raadsvergaderingen. De raad kan dan een nieuw besluit nemen. Bij het nemen van dat besluit zal de raad rekening houden met de uitspraak die door de rechter gedaan is. De uitspraak van de rechter betekent dat de gemeente door kan gaan met de plannen voor woning bouw in het gebied dat ligt tussen Heiloo en Limmen. Meer informatie Op de website van de gemeente www.heiloo.nl onder het kopje pro jecten kimt u meer lezen over de Wvg. Voor vragen over de Wvg of de Zand zoom kunt u contact opnemen met mevrouw E. Zaadnoorddijk, telefoon nummer (072) 535 67 34. Raad en (raads) commissies Commissie Maatschappelijk Zaken Maandag 11 oktober a.s. vergadert de com missie Maatschappelijke Zaken in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuis weg. De vergadering begint om 20.00 uur en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan onder meer de volgende punten - Inspreekrecht - Presentatie van de resultaten van de haal baarheidsonderzoeken onderwijshuisvesting in West, Centrum en Oost - Vaststellen beleidsplan Reïntegratie en voorzieningen Wet werk en bijstand (Wwb), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), Wet inko mensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige (Ioaz) - a. Vaststellen handhavingsplan in het kader van de Wet werk en bijstand (Wwb) - b. Vaststellen handhavingsverordening in het kader van de Wet werk en bijstand (Wwb) - Instemmen met de in het subsidieboek 2005 voorgestelde subsidieplafonds en de daarmee samenhangende financiering - Stukken ter kennisname Commissie Bestuurlijke Zaken Dinsdag 12 oktober a.s. vergadert de commissie Bestuurlijke Zaken. De vergadering begint om 20.00 urn* in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan onder meer de volgende punten: - Inspreekrecht - Presentatie resultaten van het onderzoek dienstverleningsconcept 'De wereld achter de cijfers' - Instemmen met nieuwe belastingtarieven en privaatrechtelijke tarieven voor het jaar 2005 - Instemmen met de ontwerpbegroting 2005 en meerjarenbegroting 2006-2008 van de Veiligheidsregio - a. Omgaan met adviezen van de commissie Bezwaarschriften b. Omgaan met bevindingen van de Nationale Ombudsman - Vervolg op de start-up bijeenkomst t.b.v. het instellen van de Lokale Rekenkamer(functie) - Instemmen met het vergaderschema 2005 - Stukken ter kennisname Commissie Openbare Ruimte Woensdag 13 oktober a.s. vergadert de commissie Openbare Ruimte. De vergadering begint om 20.00 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg, en is voor iedereen toegankelijk. Op de agenda staan onder meer de volgende punten: - Inspreekrecht - Vaststellen van het bestemmingsplan Stationsomgeving 2004 - Realisering supermarkt stationsomgeving (vervolg van behandeling in commissiever gadering van september jl.) - Procedure herziening tweede uitwerkings plan Zuid-Oost II (Ronde Laan) - Toelichting inrichting parkeerterrein Holleweg/verwij deren populieren - Stand van zaken over ontwikkelingen van het Hoekstuk - Toelichting locatie Morsch en Grosmarkt in relatie tot woonkeur - Stukken ter kennisname Welstandscommissie Op maandag 11 oktober a.s. vergadert de Welstandscommissie. De vergadering begint om 14.00 uur in kamer 008 van het gemeen tehuis, toegang via de hoofdingang van het gemeentehuis, Raadhuisplein 1. De behandeling van bouwplannen is open baar. Op verzoek van belanghebbenden kan de vergadering om persoonlijke of andere bij zondere redenen besloten worden gehouden. Belangstellenden en belanghebbenden kunnen de vergadering van de Welstands commissie bijwonen op de publieke tribune. Belangstellenden en belanghebbenden hebben geen spreekrecht, met uitzondering van een planindiener en/of ontwerper. Deze kan op afspraak een toelichting geven tijdens de vergadering waarin het plan wordt behan deld. Voorts zijn de goedgekeurde notulen van de behandeling van bouwaanvragen openbaar. Voorlopige agenda 1. Opening en mededelingen 2. Notulen vergadering d.d. 27 september 2004 3. Ingekomen stukken 4. Ingekomen bouwplannen - Bosvaren 12vergroten woning - Curtiuslaan 13, vergroten woning - Het Zevenhuizen 24, vergroten woning - Noordergeeststraat (locatie Noordergeestkerk), bouwen van 30 appartementen met parkeerkelder 5. Algemene zaken met betrekking tot de welstand 6. Rondvraag en sluiting De definitieve agenda en de daarop betrek king hebbende bouwplannen liggen, voor zover deze openbaar zijn, op vrijdag 8 oktober a.s. tussen 08.00 en 12.30 uur ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Meer informatie Voor meer informatie kunt u terecht bij de publieksbalie Bouwen en Wonen, maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.00 uur en maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tele foonnummer (072) 535 66 66. Bouwen en wonen Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde aanvragen om een bouwvergunning zijn ingediend. Goodeslaan 9 - vergroten woning, garage en berging [reg.nr. 2004/0310] Heerenweg 162 - ged. veranderen winkelge bouw (mede reclame-uitingen dierenparadijs) [reg.nr. 2004/0329] Het Bleekveld 2 - vernieuwen garage [reg.nr. 2004/0306] Jan Ruslaan 2 - vergroten woning [reg.nr. 2004/0233] Kennemerstraatweg 111 - ged. veranderen kantoorgebouw en toevoegen woning op verdieping [reg.nr. 2004/0308] Meer informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wilt u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon nummer (072) 535 66 66 Nieuw bouwplan via procedure art. 19. lid 3 Wet R.O. Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn om met toepassing van de vrijstellingsmogelijkheid als omschreven in artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, alsmede met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen vrijstellings mogelijkheid bouwvergunning te verlenen voor het bouwen van een houten tuinhuis op het perceel Kerkelaan 25a. Ter inzage Het bouwplan en de daarbij behorende stukken liggen vanaf donderdag 7 oktober 2004 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieks balie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoonnummer (072) 535 66 66. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmings plan schriftelijk gemotiveerd zienswijzen naar voren brengen bij het college van burge meester en wethouders van Heiloo, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Verleende uitritvergunning Het college van burgemeester en wethouders heeft de volgende vergunning voor het maken van een uitrit op de openbare weg verleend ten behoeve van het perceel - Wethouder Tomsonbos 43 inspreekrecht Ter inzage De uitritvergunning ligt met de bijhorende stukken ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Openings tijden zijn van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en iedere maandag avond tussen 18.00 en 20.00 uur. Procedure Wanneer deze vergunning gereed is krijgt de aanvrager van de uitrit bericht van de afde ling Ingenieursbureau over de kosten. Pas nadat de kosten zijn voldaan en de vergun ning is verstrekt, verzorgt deze afdeling het maken van de uitrit. Indienen van bezwaren Als u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van de bovengenoemde uitrit- vergunning, dan kunt u hiertegen binnen zes weken na deze publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Wanneer u bezwaar maakt, dan kunt u ook om een voorlopige voorziening vragen bij de President van de Rechtbank in Alkmaar. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer J. Kok van het Ingeni eursbureau, telefoonnummer (072) 535 67 68. Verleende bouw- en sloopvergunningen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouw- en sloopvergunningen verleend. Boekenstein 69 - plaatsen dakkapel op het voordakvlak woning [reg.nr. 2004/0269] Havercamplaan 13 - plaatsen dakkapel op het achterdakvlak woning [reg.nr. 2004/0313] Heerenweg 32 - ged. veranderen bijeenkomst gebouw (wijzigen toiletruimte en nooduitgang Witte Kerk) [reg.nr. 2004/0242] Wilgenlaan 11 - ged. veranderen woning (gewijzigd uitvoeren nr. 2004/ 0023) [reg.nr. 2004/0277] Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publi catie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Meer informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wilt u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon nummer (072) 535 66 66. Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 Voorstel herziening regionaal woonruimteverdelingssysteem Diverse organisaties in de regio Noord-Kenne- merland hebben samen een voorstel gemaakt voor herziening van het regionaal woonruim teverdelingsysteem. Burgemeester en wethouders hebben er in hun vergadering van 28 september 2004 mee ingestemd dat dit voorstel samen met een nieuwe concept Huisvestingsverordening Heiloo 2005 ter inzage wordt gelegd ten behoeve van de inspraak door belanghebbenden. Dit op grond van de inspraakverordening. De inspraaktermijn begint op 6 oktober 2004 en eindigt op 26 oktober 2004. Ter inzage De voorstellen liggen ter inzage in het infor matiecentrum in de centrale hal van het gemeentehuis van Heiloo. De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.30 uur en iedere maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur Verder liggen de voor- stelllen gedurende de voorgenoemde termijn ter inzage in de openbare bibliotheek aan de Westerweg 250 te Heiloo. Inspraakreactie U kunt uw schriftelijke inspraakreactie sturen naar het college van burgemeester en wet houders, t.a.v. de afdeling VROM, Postbus 1, 1850 AA te Heiloo. Meer informatie Mocht u vragen hebben naar aanleiding van de voorstellen voor de herziening van het woonruimteverdelingsysteem in de regio Noord-Kennemerland en de concept Huisves tingsverordening Heiloo 2005, dan kunt u contact opnemen met de heer A.W. Fictoor, telefoonnummer: (072) 535 67 51 of per e- mail a.fictoor@heiloo.nl Burgerzaken Visumplicht Verenigde Staten Vanaf 26 oktober 2004 moet iedere Neder lander die naar de Verenigde Staten reist in het bezit zijn van een eigen reisdocument, dat voorzien is van een machineleesbare strook. Dit geldt ook voor kinderen en baby's. Wanneer aan deze voorwaarde niet wordt voldaan, is een visum verplicht. Lees vender op pagina 6 Belangrijke nummers *+U Heiloo conta Bezwaar (locale tarief)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2004 | | pagina 4