m 8 J® f o Digitaal loket: aanvragen en betalen afschrift GBA Openingstijden ajvalbrengplaats en gemeentehuis Identificatieplicht per 1 januari 2005 Moeraseiken sieren parkeerterrein de Kreek m mwmmmm -jf - ifUSÊkïkJÈm:*# C^* HEI Bouwen en wonen m - 'v - UITKIJKPOST - 22 DECEMBER 2004 - PAGINA 4 Zadk-jfJi Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 56 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl Vanaf oktober van dit jaar kunt u een afschrift uit de Gemeentelijke Basisadminis tratie (GBA) aanvragen via het 'Digitaal loket' op de gemeentelijke website www.heiloo.nl. Dit kan 24 uur per dag, via iedere pc met internetverbinding. U kunt veilig betalen via de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en binnen 3 werkdagen ontvangt u het afschrift thuis. Hoe kunt u een afschrift GBA aanvragen en betalen? Via een on-line formulier geeft u uw per soonsgegevens en bestelling door. Deze gegevens worden beveiligd naar de gemeente toegestuurd, uw privacy is dus gewaarborgd. Vervolgens kunt u veilig betalen via de internetkassa van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). Het afschrift GBA kost 3,50. Dit is het zelfde bedrag dat u bij de Publieksbalie in het gemeentehuis betaalt voor een afschrift GBA. Het ,is mogelijk om op diverse manieren te betalen: met een eenmalige incasso, een credit-card of via telebankieren. Nadat de bestelling en betaling zijn afgerond, wordt uw aan vraag doorgestuurd naar de gemeente. Op het gemeentehuis wordt de aan vraag door een medewerk(st)er van de afdeling Publiekszaken afgehandeld, waarna u het afschrift GBA binnen drie werkdagen in huis heeft. Volgende uitbreiding Digitaal loket De gemeente Heiloo heeft nu een eerste belangrijke stap gezet naar een digitaal loket. De ontwikkeling van een digitaal loket komt voort uit het project HEIDI (Heiloo Digitaal). Dit project heeft als doel om de website op te nemen als integraal onderdeel van de dienstverlening van de gemeente. In februari 2005 verstuurt de gemeente de Woz-beschikkingen aan alle eigenaren en gebruikers van onroerend goed in Heiloo. HEIDI zorgt ervoor dat alle belang-hebbenden het complete taxa- tieverslag, dat bij deze beschikking hoort, via www.heiloo.nl kunnen opvragen. Meer informatie Voor meer informatie kunt u uiteraard de website van de gemeente www.heiloo.nl bezoeken of u kunt con tact opnemen met de afdeling Publiekszaken, telefoonnummer (072) 535 66 66. Over het Afschrift GBA: Wat is een afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA) Een afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie staat ook wel bekend als uittreksel uit het bevolkingsregister. Het afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie bevat alleen: naam, adres, woonplaats en geboortedatum. Wanneer is een afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie nodig? Er zijn verschillende situaties waarbij een afschrift nodig is. Voorbeelden zijn het afleggen van een examen (rijbewijs, vaarbewijs, school of opleiding), inschrijven voor een school/opleiding en inschrijving bij de woningbouwvereniging. Wie kan een afschrift aanvragen? Iedereen die woonachtig is in de gemeente Heiloo kan het uittreksel aanvragen. Ouders kunnen het afschrift aanvragen voor hun inwonende minderjarige kinderen. Partners kunnen het afschrift namens elkaar aanvragen mits men op hetzelfde adres woonachtig is. Hoe kan een afschrift aangevraagd worden? Dit afschrift kan bij de Publieksbalie in het gemeentehuis of via de website (digitaal) aangevraagd en betaald worden. In het geval van een aanvraag via de website wordt het afschrift per post thuisbezorgd zodat de aanvrager hiervoor niet persoonlijk naar het gemeentehuis hoeft te komen. Na aanvraag heeft de aanvrager het afschrift GBA uiterlijk binnen 3 werkdagen in huis. Bij een aanvraag op het gemeentehuis wordt er direct betaald en ontvangt de aanvrager direct het afschrift GBA. Op welke manier kan er betaald worden? Bij een digitale aanvraag kan er via de betaalpagina van de Bank der Nederlandse Gemeenten (BNG) op een veilige manier betaald worden met een eenmalige machtiging, per creditcard (Master Card en VISA) of via internetbankieren. Op het gemeente huis vindt de betaling contant of met pinpas plaats. Kerst en Nieuwjaar De afvalbrengplaats is op zaterdag 25 december 2004 en zaterdag 1 januari 2005 de gehele dag gesloten. Maandag 3 januari Op maandag 3 januari 2004 zijn het gemeentehuis en de afvalbrengplaats vanaf 10.00 uur geopend voor het publiek in verband met de nieuwjaars bijeenkomst voor het gemeente- personeel. Ingediende bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde aanvragen om een bouwvergunning zijn ingediend. Bayershofïweg 46 - plaatsen dakkapel op achterdakvlak [reg.nr. 2004/0385] De Waard 58 - vergroten woning en bouwen berging [reg.nr. 2004/0388] Het Maalwater 9 A - bouwen woning 9A nog nader te bepalen [reg.nr. 2004/0412] Het Maalwater 9 B - bouwen woning 9B, nog nader te bepalen [reg.nr. 2004/0413] Oudburgerlaan 55 - vergroten woning [reg.nr. 2004/0384] Westerweg 261 - veranderen en vergroten winkel met woning [reg.nr. 2004/0415] Meer informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoonnummer (072) 535 66 66. Verleende bouw- en sloopvergunningen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouw- en sloopvergunningen verleend. De Brink 30 - vergroten woning dakopbouw op garage [reg.nr. 2004/0359] De Krommert 35 - vergroten woning aan bouw zij- en achtergevel [reg.nr. 2004/0300] E.J. Potgieterweg 34 - vergroten woning keuken en tuinkamer [reg.nr. 2004/0397] Holleweg 27 - slopen garage en duivenhok [reg.nr. 2004/0386] Kennemerstraatweg 388 - ged. veranderen winkelgebouw wijziging gevelpui [reg.nr. 2004/0376] Kennemerstraatweg 434 - slopen berging [reg.nr. 2004/0286] Kennemerstraatweg 648 - vernieuwen aanbouw woning [reg.nr. 2004/0374] Laan van Zeeman 20 - slopen woning [reg.nr. 2004/0345] Stationsweg 72 - vergroten woning [reg.nr. 2004/0249] Bezwaar Indien u het niet eens bent met het besluit tot het verlenen van een bouwvergunning, kunt u hiertegen binnen 6 weken na deze publi catie een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Indien u bezwaar maakt, kunt u tevens om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te Alkmaar, Postbus 251,1800 BG Alkmaar. Meer informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wenst u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoonnummer (072) 535 66 66 Nieuw bouwplan (vrijstelling bestemmingsplanvoorschriften) Burgemeester en wethouders maken bekend, dat zij voornemens zijn een bouwvergunning te verlenen met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen vrijstellingsmo gelijkheid voor het vergroten van de woning (aanbouw achterzijde) op het perceel Werken- delslaan 98 Ter inzage Bovengenoemd plan ligt met de daarbij beho rende stukken liggen vanaf donderdag 23 december 2004 gedurende twee weken ter inzage in het gemeentehuis bij de publieks balie Bouwen en Wonen. Openingstijden zijn Op 1 januari 2005 treedt de Wet op de uitgebreide identificatieplicht in werking. Iedereen van 14 jaar en ouder moet een geldig identiteitsbewijs kunnen laten zien wanneer politie of toezichthouder daar om vraagt. Zij mogen vragen om identifi catie wanneer dat nodig is voor het uitvoeren van hun taken, bijv. verkeerstoezicht, hulpverlening, opsporen van strafbare feiten of handhaven van de openbare orde. Omdat een aanzienlijke groep Neder landse jongeren van 14 tot en met 17 jaar nog niet over een identiteitsbewijs beschikt, hebben jongeren in Heiloo een persoonlijke mailing ontvangen. Identiteitsbewijs Geldige identiteitsbewijzen voor per sonen met de Nederlandse nationaliteit zijn: paspoort, Nederlandse (of nog in omloop zijnde Europese) identiteitskaart en het rijbewijs. Niet-Nederlanders kunnen zich identificeren met een pas poort, vreemdelingendocument (ver blijfsvergunning) of een rijbewijs. Een identiteitsbewijs kan worden aange vraagd bij de publieksbalie Burgerzaken. De kosten voor een paspoort zijn 36,00 en voor een Nederlandse identi teitskaart 28,50 (prijspeil 2004). De openingstijden van de publieksbalie Bur gerzaken zijn dagelijks van 08.00 uur tot 12.30 uur en op maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Pas-65 De Pas-65 wordt vanaf 1 januari 2005 een overbodig document, omdat 65-plussers met hun identiteitsbewijs hun leeftijd kunnen aantonen. Om deze reden heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Wel zijn en Sport de financiering van deze pas beëindigd en verstrekt de gemeente de Pas-65 niet meer na 1 januari 2005. Bent u reeds in het bezit van de Pas-65, dan kunt u de pas blijven gebruiken. Alle aanbieders van kortingen zijn hiervan aan het einde van dit jaar op de hoogte. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van de afdeling Burgerzaken, telefoonnummer (072) 535 67 22. Op 13 december is begonnen met de afrondende werkzaamheden bij het parkeer terrein De Kreek. Op grote trailers werden *s morgens om 7 uur maar liefst 16 moeraseiken aangevoerd uit Udenhout, in de omgeving van Tilburg. In de loop van de week zijn de bomen geplant en is een begin gemaakt met de bestratingswerk zaamheden. De werkzaamheden zullen voor de kerst afgerond zijn. De' bomen hebben nu een diameter van 20 centimeter en worden in de loop van hun levensduur fors groter. Deze moe raseiken kunnen in een goede omgeving wel honderden jaren oud worden. In de herfst kleuren de bladeren rood. Op de Heerenweg staat een aantal van deze inmiddels volwassen bomen. Het parkeerterrein bij de Kreek maakt onderdeel uit van de Stationsomgeving. Hiervoor is in 2003 het beeldkwaliteits plan vastgesteld. De moeraseiken passen in het beeld d£t geschetst is door architectenbureau van der Goes uit Hilversum. In sep tember 2005 wordt er besloten of de populieren aan het einde van de Kreek blijven staan of dat die ook vervangen gaan worden door de moeraseiken die nu geplant zijn. van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 12.30 uur en maandagavond van 18.00 en 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon (072) 535 66 66. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voornemen om voor bovenvermeld bouwplan vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het ter plaatse geldende bestemmingsplan schriftelijk gemotiveerd zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethou ders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Ruim uw vuurwerkafval op! Jongeren rapen op 1 januari zwerfvuurwerk zogenaamde weigeraars met beschadigde lontjes - op van straat en steken dit opnieuw af, met alle mogelijke gevolgen van dien. Het aantal ongevallen als gevolg daarvan is jaar lijks groot. Te veel kinderen beginnen hun nieuwe jaar in het ziekenhuis. De oplossing ligt voor de hand: als de straten op 1 januari vuurwerkvrij zijn vinden jongeren geen zwerfvuurwerk meer om af te steken. Wat kunt u doen? Aan de afsteker van vuurwerk vragen wij drin gend toch vooral het eigen vuurwerkafval na afloop op te ruimen. Vuurwerk dat nog niet is afgegaan, kunt u onschadelijk maken door het onder te dompelen in water en daarna in de grijze rolemmer te deponeren. De flessen die u heeft gebruikt voor het afsteken van uw vuur pijlen graag in de glasbak doen. Maar ook degene die geen vuurwerk heeft afgestoken, verzoeken wij om de directe woonomgeving te contoleren op nog aanwezig zwerfvuurwerk en om het onschadelijk te maken. Zo kunt u een bijdrage leveren aan de daling van het aantal vuurwerkongevallen. Wat doet de gemeente? Onze veegwagen en extra personeel gaan op maandag 3 januari zo snel mogelijk aan de slag om de straten verder schoon en veilig te maken. Meer informatie Voor nadere informatie kunt u contact op nemen met de afdeling Beheer Openbare Ruimte, telefoonnummer (072) 535 68 68. Doe uw eerste goede daad en start 2005 in een veilige en schone straatl wÊÈt iiiiiiii Brandveiligheid - Tips voor de feestdagen Het einde van het jaar is vol feestelijkheden. Helaas kan de gezelligheid door brand wreed worden verstoord. Vandaar deze 'brandvei lige' tips. Laat u kaarsen branden? Zet kaarsen in een stevige houder op een vlakke ondergrond. Gebruik geen houders van brandbaar materiaal zoals plastic, hout, kerstbakjes. Zet kaarsen en kerststukjes op plaatsen waar u ze altijd kunt zien en niet te dicht bij andere brandbare materialen zoals de gordijnen. Laat kaarsen in kerststukjes niet te ver opbranden. Zet kaarsen en kerststukjes niet te dicht bij een warmtebron zoals de radiator van de centrale verwarming of bij voorbeeld in de vensterbank. De kaarsen kunnen dan week worden en ombuigen. Laat kinderen en huisdieren nóóit alleen met bran dende kaarsen. Lees verder op pagina 6 r -i Belangrijke nummers Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (locale tarief) Heiloo contact - t v 3 -• 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2004 | | pagina 4