Enquête lokaal vrijwilligersbeleid Ieder gebied kent specifieke risico's Bijeenkomst over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning Extra raadsvergadering over het profiel van de nieuwe burgemeester m HEILOO Vul in en stuur op voor 14 februari 20051 UITKIJKPOST - 26 JANUARI 2005 - PAGINA 4 S§* I H V ^tNTf Op 24 december 2004 heeft de gemeente Heiloo een enquête over het lokale vrijwil ligersbeleid aan ruim 240 organisaties en verenigingen gestuurd. Een groot aantal enquêtes hebben wij inmiddels terugontvangen. Onze dank voor de genomen moeitell Heeft u de vragenlijst nog niet ingevuld en teruggezonden dan willen wij u vragen dit alsnog te doen. U kunt de vragenlijst tot 14 februari a.s. retourneren. Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl Met de enquête wil de gemeente onder zoeken of er verbeteringen zijn opgetreden ten aanzien van de knel punten van het gemeentelijk vrijwillig ersbeleid die in 2002 zijn gesignaleerd. Daarnaast willen wij de ervaringen van de organisaties met het gemeentelijk beleid meten. De enquête dient mede antwoord te geven op de vraag op welke wijze de gemeente vorm kan geven aan het toekomstige gemeentelijk vrijwilli gersbeleid. Meer informatie Heeft u de vragenlijst niet ontvangen of wilt u meer informatie dan kunt u op maandag, woensdag en vrijdag contact opnemen met Esther de Graaff, de vrij- willigerscoördinator, telefoonnummer (072) 535 66 84. De raadscommissie Maatschappelijke Zaken houdt op maandag 31 januari 2005 om 19.30 uur een informele bijeenkomst over de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in relatie tot de cliëntenparticipatie en het gehandicaptenbeleid. In de WMO wordt geregeld dat de gemeenten steeds meer verantwoordelijk heden krijgen over de zorg, bijvoorbeeld ten aanzien van de AWBZ. Op dit moment is het Rijk daar verantwoordelijk voor en naar verwachting gaat dit per 1 januari 2006 over naar gemeenten. Voor de raadscommissie Maatschappelijke Zaken voldoende aanleiding om zich te oriënteren op deze verandering en heeft daarvoor het Platform Cliëntenparticipatie Gehandicaptenbeleid Heiloo uitgenodigd. Leden van het platform komen een toe lichting geven over hoe zij tegen deze ontwikkeling aankijken. Ook wordt gesproken over de 22 standaardregels die door de Verenigde Naties zijn vastgesteld (Agenda 22) voor het opstellen van beleidsplannen voor mensen met beper kingen. Voor de agenda voor deze bijeenkomst verwijzen wij u naar de rubriek Raad en (raads)commissies elders op deze pagina. Meer informatie Voor meer informatie kunt u zich ver voegen bij de secretaris van de raadscommissie Maatschappelijke Zaken, mevr. drs. G.C.I. Kager, telefoonnummer (072) 535 66 43. Als de brandweer in actie komt dan is het belangrijk dat zij weet welke veiligheids risico's er in een bepaald gebied kunnen zijn. Is er bijvoorbeeld een risicovol bedrijf, een transportroute voor gevaarlijke stoffen of een verkeersonveilig kruis punt? Veel van dit soort zaken wordt vastgelegd in een bestemmingsplan. Bij het ontwikkelen van een bestemmingsplan denkt de brandweer dan ook mee over de veiligheidsaspecten. Bij brandweer Heiloo is dit één van de taken van preparatie medewerker Johan Koedijk. Marcel Stijkel is stedenbouwkundige bij de gemeente en werkt dagelijks met bestemmingsplannen. Johan Koedijk: "Je zult er versteld van staan, hoe vaak de brandweer bij een uitruk te maken heeft met de inrichting van een gebied. Te smalle straten waar door we niet kunnen manoeuvreren, gastransportleidingen onder de grond, spoorwegovergangen die soms lang dicht zijn: allemaal dingen die de veilig heid in een gebied en de hulpverlening beïnvloeden." Marcel Stijkel: "Heiloo is een ruim opgezet dorp waar ruim 22.000 mensen wonen, werken en recreëren. Ruimte kan echter maar beperkt gebruikt worden en daarom moeten er keuzes gemaakt worden. Deze keuzes worden door de gemeente onder andere vastge legd in een bestemmingsplan. Dat doet de gemeente niet alleen, maar in samen werking met de Provincie, de rijks overheid en belanghebbenden. Ook de brandweer is voor ons een belangrijke gesprekspartner." Johan Koedijk: "Als een bestemmings plan wordt gemaakt dan wordt brandweer Heiloo altijd geraadpleegd. Ik controleer wat er wordt beschreven over de bedreigingen en risico's in een gebied. Zo worden gevaarlijke objecten gemarkeerd en wordt er bijvoorbeeld een denkbeeldige cirkel om een LPG vul- punt getekend. Binnen die cirkel wordt rekening gehouden met de soort bebou wing. Ook een leidingnet wordt meestal duidelijk herkenbaar weergegeven. Al deze zaken geef ik weer door aan de andere brandweerlieden, zodat zij hiervan ook op de hoogte zijn bij een uitruk." Marcel Stijkel: "De brandweer kijkt op een andere manier naar veiligheid en kan zo voorkomen dat een veiligheidsas pect over het hoofd wordt gezien. De brandweer wijst ons op deze zaken en wij passen dit zonodig aan. De brand weer, maar ook de andere hulpdiensten, hebben daarmee een belangrijke signa leringsfunctie." Johan Koedijk: "Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat er problemen bij het blussen ontstaan als er te dicht op elkaar gebouwd wordt. In zo'n geval kan de brandweer een pand slechts van één kant benaderen. Gelukkig gaat alles in goed overleg en is het onmisbaar dat de brandweer mee kan denken over de bestaande situatie in een gebied en de mogelijke en wenselijke ontwikke lingen." Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan Koedijk van brand weer Heiloo, telefoonnummer (072) 535 68 50. Zoals bekend legt burgemeester A.H. den Boon per 1 mei 2005 zijn functie van bur gemeester in Heiloo neer. Om die reden is onlangs de procedure gestart voor het opnieuw invullen van de burgemeesterspost in Heiloo. Op woensdag 2 februari a.s. vergadert de gemeenteraad in aanwezigheid van de commissaris van de Koningin H.C.J.L. Borghouts over de profielschets voor de nieuwe burgemeester van Heiloo. De fractievoorzitters hebben een voorstel gemaakt met eisen waaraan de nieuwe burgemeester zou moeten voldoen. Zij zijn van mening dat de nieuwe burge meester vooral een bewaker van de vastgestelde en ingeslagen koers moet zijn; iemand die een gedegen analyse van elke situatie kan maken en als ver bindende kracht kan functioneren voor de raad, het college en de organisatie. Naast de algemene eisen waar een bur gemeester aan moet voldoen, vinden de fractievoorzitters dat de nieuwe burge meester gevoel moet hebben voor humor en bovenal een inspirerend, evenwichtig en doortastend persoon moet zijn. De extra raadsvergadering wordt gehouden in de raadzaal van het gemeentehuis, begint om 20.00 uur en is openbaar. Voor meer informatie kunt u zich vervoegen bij de raadsgriffier, mevr. drs. G.C.I. Kager, telefoonummer (072) 535 66 43. "Raad en (raads)commissies Extra gemeenteraadsvergadering De gemeenteraad vergadert woensdag 2 februari a.s. in de raadzaal van het gemeentehuis. De vergadering begint om 20.00 uur en is voor iedereen toegankelijk. U bent van harte welkom. Agenda 1. Agendavaststelling 2. Inspreekrecht 3. Loting volgorde van stemmen over zaken 4. Eventuele mondelinge mededelingen 5.Vaststellen van de profielschets voor de burgemeester van Heiloo, de verordening op de vertrouwenscommissie alsmede het instellen van de vertrouwenscommissie Hoorzittingen commissie voor Bezwaarschriften De commissie voor Bezwaarschriften houdt op maandag 31 januari a.s. hoorzittingen voor de behandeling van bij burgemeester en wethouders ingediende bezwaarschriften tegen de volgende besluiten: 20.00 uur: verlening van een uitritvergunning 20.30 uur: weigering van een uitritvergunning 21.00 uur: wijziging van een bijstandsuitkering Deze hoorzittingen worden gehouden in kamer 008 van het gemeentehuis, toegang via de hoofdingang van het gemeentehuis, Raadhuisplein 1. De hoorzittingen zijn, voor zover niet anders vermeld, in beginsel openbaar. Ambtshalve of op verzoek van belanghebbenden kan de zit ting om persoonlijke of andere bijzondere redenen besloten worden gehouden. Ter Inzage De stukken van de vorengenoemde zaken liggen, voor zover deze openbaar zijn, ter inzage tot de datum van de hoorzitting van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur bij de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, mevrouw C.J. Klein Holte, afdeling Organisatie-ondersteuning. Buiten deze bezoekuren kunnen de stukken op afspraak met de secretaris van de com missie worden ingezien. Meer informatie Voor nadere informatie over het voren staande of de behandeling van bezwaar of beroep in het algemeen kunt u terecht bij mevrouw C.J. Klein Holte, secretaris van de commissie, telefoonnummer (072) 535 66 45. Commissie Maatschappelijk Zaken Maandag 31 januari a.s. vergadert de com- Kent u de raadsleden van Heiloo? Elke twee weken geeft een raadslid antwoord op enkele vragen. Harriet Koomen-Copier, raadslid voor de WD Wat heeft u bewogen om raadslid te worden? Mijn jeugd heb ik doorge bracht in de grote stad. Als jongvolwassene verhuisde ik van stad naar stad. Daarna heb ik 5 jaar midden in de Haarlem mermeerpolder gewoond, echt buiten de bebouwde kom, dus het aspect 'dorp' kwam ik pas voor het eerst tegen in Heiloo. En dat beviel direct heel goed, met als gevolg een gevoel van betrokkenheid bij gebeurtenissen in Heiloo. Daaruit kwam mijn eerste ingeving voort om in de lokale politiek te gaan, maar dat was in de tijd dat ik nog een jong gezin missie Maatschappelijke Zaken in de raadzaal van het gemeentehuis, ingang Raadhuisweg. De vergadering begint om 19.30 uur en is voor iedereen toegankelijk. Het betreft een informele bijeenkomst voor het uitwisselen van informatie tussen de raadscommissie en het Platfom Cliëntenparti cipatie Gehandicaptenbeleid Heiloo. - Opening - Inleiding Door Platform Cliëntenparticipatie Gehandicaptenbeleid Heiloo - Inhoudelijke discussie rondom de volgende thema's: - Hoe kijkt het platform aan tegen de ontwik kelingen van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) - Beleidsvisie, agenda 22, voor mensen met een functiestoornis - Relatie platforms met de regiogemeenten op dit gebied Voor koopzondagen 2005 zie pagina 6 had met een drukke baan. Geen goede combi natie om het lang vol te houden. Zoveel jaren later, inmiddels vier jaar geleden, benaderde de WD mij om een actieve rol te gaan spelen in de politiek. Dat heb ik gezien als een uitda ging en ik heb met beide handen die kans gegrepen. Het leek me heel boeiend om inten siever dan normaal bij Heiloo betrokken te zijn. En dat klopt, boeiend is het zeker. Waar haalt u uw inspiratie vandaan? Het lezen van kranten, boeken en tijdschriften. Ik ben een echt leesbeest. Voor mij is het heel belangrijk om achtergrondinformatie te hebben, willekeurig over welk onderwerp dan ook. Maar bij besluitvorming in de Raad vind ik het helemaal belangrijk. Gelukkig bestaat er tegenwoordig het medium Internet. Zóveel informatie te vinden op mijn zolderkamer (daar staat bij ons de computer). Geweldig!! Inspiratie haal ik ook uit de natuur. Als het druk is in mijn hersenen en ik veel na moet denken over problemen van welke aard dan ook, is een wandeling in het bos of op het - Voorlichting door het platform over deze materie naar de inwoners van Heiloo - Sluiting Welstandscommissie Op maandag 31 januari a.s. vergadert de Wel standscommissie. De vergadering begint om 14.00 uur in kamer 008 van het gemeente huis, toegang via de hoofdingang van het gemeentehuis, Raadhuisplein 1. De behandeling van bouwplannen is open baar. Op verzoek van belanghebbenden kan de vergadering om persoonlijke of andere bij zondere redenen besloten worden gehouden. Belangstellenden en belanghebbenden kunnen de vergadering van de welstands commissie bijwonen op de publieke tribune. Belangstellenden en belanghebbenden hebben geen spreekrecht, met uitzondering van een planindiener en/of ontwerper. Deze kan op afspraak een toelichting geven tijdens de vergadering waarin het plan wordt behan deld. Voorts zijn de goedgekeurde notulen van de behandeling van bouwaanvragen openbaar. Voorlopige agenda 1. Opening en mededelingen. 2. Notulen vergadering d.d. 17 januari 2005. 3. Ingekomen stukken: 4. Ingekomen bouwplannen: strand een goed methode tot reflectie. Wat is uw favoriete plek in Heiloo en waarom Helaas heeft Heiloo geen winters strand (Egmond is gelukkig in de buurt), maar iets dat er heel dichtbij komt is voor mij het Ter Coul- ster. Alle dagen van het jaar afwisselend, rustig, en heerlijk om uit te waaien. Binnen kort ziet het er weer wit van de sneeuwklokjes en de spechten begeleiden je op je wandeling. Met andere woorden 'klein, maar fijn'. - Heerenweg 203-205, realiseren horeca en appartementen - Holleweg 31vergroten woning; - Paapenhof 6, vergroten woning. 5. Algemene zaken met betrekking tot de welstand. 6. Rondvraag en sluiting. De definitieve agenda en de daarop betrek king hebbende bouwplannen liggen, voor zover deze openbaar zijn, op vrijdag 28 januari a.s. tussen 08.00 en 12.30 uur op het gemeentehuis ter inzage bij de Publieksbalie Bouwen en Wonen. Meer informatie Voor meer informatie kunt u terecht bij de publieksbalie Bouwen en Wonen, maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.00 uur en maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, tele foonnummer (072) 535 66 66. Lees verder op pagina 6 Belangrijke nummers Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (locale tarief) - ■bbhhhhhhhhhhh

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2005 | | pagina 4