Voorbereid op een ramp of ongeluk Nieuwe glas- en textielcontainers in Heiloo Avondopenstelling belastingen "C ®SÉ: HEILOO UITKIJKPOST - 23 FEBRUARI 2005 - PAGINA 4 Raadhuisplein 1 Pb. 1 1850 AA Heiloo afd. Voorlichting 535 66 41. Gemeentehuis dagelijks open van 8.00 -12.30 uur en maandagavond van 18.00-20.00 uur. www.heiloo.nl In Nederland wordt veel gedaan om rampen te voorkomen, maar deze kunnen toch gebeuren. Dat kan een grote kettingbotsing zijn in dichte mist, waarbij veel slacht offers vallen. Er kan een vliegtuig neerstorten of een fabriek ontploffen. In dit soort gevallen moet er snel hulp worden geboden. Nederland heeft geen aparte organisatie voor de bestrijding van rampen en onge vallen. Dat doen de parate hulp verleningsdiensten: de brandweer, ambulancediensten en de politie. Zij redden mensen en blussen branden, ver zorgen en vervoeren slachtoffers en handhaven de openbare orde. Deze drie parate diensten vormen samen met de gemeente de kern van de rampenbestrij dingsorganisatie. Rol brandweer bij rampen De taken en werkzaamheden van de brandweer zijn ingedeeld in de zoge naamde veiligheidsketen: pro-actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg. Met behulp van pro-actie pro beert de brandweer in de vroegste fase van de planning gevaren te voorkomen of te vermijden. Bijvoorbeeld bij het maken van bestemmingsplannen en rampenbestrijdings-plannen. Met pre ventie tracht men rampen en branden of uitbreiding ervan te voorkomen. In de voorbereidingsfase (preparatie) adviseert de brandweer over de bereikbaarheid van wijken en objecten. In deze fase wordt ook getraind en geoefend in de bestrijding van ongevallen en rampen en gezorgd voor het juiste materieel. De daadwerkelijke bestrijding van branden, ongevallen en rampen noemt men de repressieve taak. Als dan uiteindelijk de calamiteit bestreden is en de situatie onder controle gebracht, volgt de nazorg-fase. Betrokkenen worden bege leid in de eerste uren na een brand en er wordt geëvalueerd hoe het incident is aangepakt. Rol gemeente bij rampen De gemeentelijke organisatie speelt een belangrijke rol bij de rampenbestrijding. De gemeente regelt bijvoorbeeld onderdak voor slachtoffers die tijdelijk niet naar huis kunnen, registreert in de chaos na een ramp waar mensen zijn en regelt ook de nazorg voor slachtoffers. Ook heeft de gemeente als taak de gevolgen voor het milieu zoveel mogelijk te beperken en inventariseert de schade. Overige partijen Al naar gelang het soort ramp worden er ook andere organisaties bij betrokken. Is er sprake van wateroverlast, dan worden de waterschappen ingezet. Het Rode Kruis helpt bij een grote ramp, vooral bij het opvangen en verzorgen van slacht offers. Rampenplan Het college van burgemeester en wet houders stelt ten minste eenmaal per vier jaar een rampenplan vast. In dit plan worden risico's geïnventariseerd. Ook worden hierin de organisatie, verant woordelijkheden, taken en bevoegd heden bij de rampenbestrijding be schreven. Het rampenplan is dus het gemeentelijk beleid bij de gecoördineerde bestrijding van grootschalige incidenten, calamiteiten, zware ongevallen en rampen. Het rampenplan kan ook worden toegepast in situaties waarin (nog) geen sprake is van een ramp. De gemeenteraad van Heiloo heeft op maandag 4 maart 2002 het huidige ram penplan vastgesteld. In 2005 zal een ver nieuwde versie van het rampenplan aan de raad worden voorgelegd. Paula van der Last is veiligheidscoördi nator van de gemeente Heiloo: "Een van mijn belangrijkste taken is het actueel houden van het rampenplan. Ook zorg ik ervoor dat alle partijen weten wat er van ze verwacht wordt, dat ze op de hoogte zijn van de manier waarop er samenge werkt wordt en dat alle betrokkenen goed opgeleid en geoefend zijn. Het is erg interessant en inspannend werk om met alle partijen op één lijn te blijven." Opleiden en oefenen Natuurlijk is alleen een papieren model niet voldoende. Er moet mee gewerkt worden en als het nodig is, wordt het plan aangepast. Opleiden en oefenen zijn heel belangrijke zaken voor de hulp verleningsdiensten en de medewerkers van de gemeente. De burgemeester van de gemeente waar de ramp of het ongeluk is gebeurd, is verantwoordelijk voor de bestrijding ervan. Hij doet dat niet alleen, maar kan de gemeentelijke rampenstaf bij elkaar roepen. Die stuurt en coördineert al het werk dat nodig is om de gevolgen zo veel mogelijk te bestrijden en te beperken. Burgemeester Henk den Boon: "Er wordt ongeveer twee keer per jaar gezamenlijk geoefend door brandweer, politie, de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij (zware) Ongevallen en Rampen) en de gemeente. Uit het verloop van deze oefeningen bleek iedere keer dat er goed wordt samengewerkt tussen de betrokken diensten. De rampenstaf is gelukkig nog maar één keer voor een echte noodsituatie bij elkaar gekomen. Dat was tijdens de storm in oktober 2002. Ook toen hebben we laten zien dat alle partijen goed voorbereid zijn op hun taken bij de rampenbestrijding." Wanneer een ramp meer gemeenten treft, dus de gemeentegrenzen over schrijdt, wordt de bestrijding op regionaal niveau afgestemd. Er wordt een coördinerend burgemeester benoemd en de Commissaris van de Koningin wordt er ook intensief bij betrokken. Bij de ramp op landelijke schaal geldt dit zelfde voor de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Meer informatie Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met de brandweer, telefoonnummer (072) 535 68 50 of mevrouw R van der Last, veiligheids coördinator/ ambtenaar rampen bestrijding van de gemeente Heiloo, telefoonnummer (072) 535 66 44. De folder 'als de sirene gaat...' kunt u afhalen bij het gemeentelijke informatie centrum. In Heiloo wordt veel zorg besteed aan het zo goed mogelijk scheiden van al het huishoudelijk afval. Dat is beter voor het milieu én beter voor uw portemonnee. Om weer een stap te zetten naar het zo goed mogelijk scheiden van al het huis houdelijk afval komen er in Heiloo een aantal glas- en textielcontainers bij. Heiloo doet het al goed volgens de lande lijke normen, maar het kan en moet ook beter. Zo geven landelijke richtlijnen aan hoeveel glasbakken er gemiddeld per inwoner van een gemeente nodig zijn. Landelijk is dat 1 op 650, in Heiloo is er één glasbak voor 1.500 inwoners, bedui dend lager dus en daar willen we verbetering in aanbrengen. Vanaf volgende week wordt gestart met het plaatsen of verplaatsen van acht glas- en textielcontainers. De containers worden in één dag geplaatst en de werk zaamheden zorgen nauwelijks voor overlast. De direct omwonenden zijn via brieven al geïnformeerd over het plaatsen van de containers. Meer informatie Als u nog verdere vragen heeft over het plaatsen dan wel verplaatsen van de glas- en textielcontainers dan kunt u daarover contact opnemen met telefoonnummer (072) 535 68 68 of kijk op www.heiloo.nl. Locaties glas- en textielcontainers 1. Plan Oost De laghe Weijdt t.o. 62-68, tegenover garageboxen 2. Ypestein De Hucht 3. Kloosterhof 4. Egelshoek Weth. Kuijpershoek 5. Plan West De Achtkant 6. Ewislaan Muziekschool (zuidkant) 7. Boekenstein Willibrordschool 8. Boswijk Bosanemoon t.o. nummer 18-20 i Ililfï ■sSIS m s mmrsssm L 9 MMMi - Op 28 februari a.s. kunt u tussen 18.00 en 20.00 uur op het gemeentehuis terecht voor meer informatie over uw gemeentelijke belastingaanslag. Tijdens de weke lijkse avondopenstelling van het gemeentehuis zijn er medewerkers van bureau Belastingen aanwezig om uw vragen te beantwoorden. In de laatste week van februari ont vangen inwoners en bedrijven in Heiloo een belastingaanslag. Op de belastingaanslag staat aangegeven welke belastingen u moet betalen, zoals onroerend-zaakbelasting, riool recht, afvalstoffenheffing en hondenbelasting. Bij de belastingaan slag ontvangt u een brochure over deze gemeentelijke heffingen en de tarieven. Hierin staat of u een bepaalde heffing of belasting moet betalen, waarom u dit moet betalen en welk bedrag u betaalt. Ook kunt u lezen op welke manier u bezwaar kunt maken tegen de aanslag. Op de belastingaanslag staat ook de nieuwe WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken) van uw pand(en) vermeld. De nieuwe WOZ- waarde is van belang voor de onroerend-zaakbelastingen (OZB), het eigenwoningforfait inkomstenbelas ting en de waterschapsbelasting. Uw WOZ-informatie op www.heiloo.nl Vanaf 1 maart wordt een speciaal WOZ- portaal geopend op de website van de gemeente (www.heiloo.nl). Op deze site vindt u alle belangrijke WOZ-informatie over onze gemeente. U vindt er infor matie over de waardevaststelling van uw eigen object (uw woning of bedrijfs- object). En daarnaast kunt u algemene informatie vinden over de Wet WOZ en de uitvoering van deze wet. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw C. Hogendoorn van de afdeling Belastingen, telefoon nummer (072) 535 66 20. Raad en (raads) commissies Welstandscommissie Op maandag 28 februari a.s. vergadert de Welstandscommissie. De vergadering begint om 14.00 uur in kamer 008 van het gemeen tehuis, toegang via de hoofdingang van het gemeentehuis, Raadhuisplein 1. De behandeling van bouwplannen is open baar. Op verzoek van belanghebbenden kan de vergadering om persoonlijke of andere bij zondere redenen besloten worden gehouden. Belangstellenden en belanghebbenden kunnen de vergadering van de welstands commissie bijwonen op de publieke tribune. Belangstellenden en belanghebbenden hebben geen spreekrecht, met uitzondering van een planindiener en/of ontwerper. Deze kan op afspraak een toelichting geven tijdens de vergadering waarin het plan wordt behan deld. Voorts zijn de goedgekeurde notulen van de behandeling van bouwaanvragen openbaar. Voorlopige agenda 1. Opening en mededelingen 2. Notulen vergadering d.d. 14 februari 2005 3. Ingekomen stukken 4. Ingekomen bouwplannen: - Holleweg 19, vergroten bedrijfspand - Vennewatersweg 25, bouwen bedrijfswoning 5. Algemene zaken met betrekking tot de welstand 6. Rondvraag en sluiting De definitieve agenda en de daarop betrek king hebbende bouwplannen liggen, voor zover deze openbaar zijn, op vrijdag 25 februari a.s. tussen 08.00 en 12.30 uur op het gemeentehuis ter inzage bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Meer informatie Voor meer informatie kunt u terecht bij de publieksbalie Bouwen en Wonen van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.30 uur en maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, telefoonnummer (072) 535 66 66. Bouwen en wonen Ontvangen bouwaanvragen Burgemeester en wethouders maken bekend op grond van het bepaalde in artikel 41 van de Woningwet, dat de hieronder vermelde aanvragen om een bouwvergunning zijn ont vangen. De Kuilenaar 11, reg.nr. 2005/0034 vernieuwen van een berging (en vergroten) ontvangstdatum: 11 februari 2005 Westerweg 171, reg.nr. 2005/0035 vernieuwen van een berging ontvangstdatum: 15 februari 2005 Meer informatie De genoemde bouwplannen zijn niet altijd direct beschikbaar. Wilt u informatie over één van de genoemde plannen, dan kunt u een afspraak maken met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon nummer (072) 535 66 66. Collectanten horen een legitimatiebewijs bij zich te hebben, waaruit blijkt dat zij bevoegd zijn te collecteren! Bouwplan via procedure art. 19 lid 3 Wet R.O. Burgemeester en wethouders van Heiloo maken bekend, dat zij voornemens zijn om met toepassing van de vrijstellingsmogelijk heid, als omschreven in artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, medewer king te verlenen aan het hieronder vermelde bouwplan. Kerkelaan 43 - het gedeeltelijk veranderen van de woning Ter inzage Bovengenoemd bouwplan ligt met de daarbij behorende stukken vanaf donderdag 24 februari 2005 gedurende vier weken voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis bij de publieksbalie Bouwen en Wonen. Opening stijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.30 uur en maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Op andere tijden alleen na afspraak met een medewerker van de publieksbalie Bouwen en Wonen, telefoon nummer (072) 535 66 66. Indienen van zienswijzen Gedurende de termijn dat de stukken ter inzage liggen kan een ieder tegen het voor nemen om voor bovenvermeld plan vergunning te verlenen, schriftelijk gemoti veerd zienswijzen naar voren brengen bij het college van burgemeester en wethouders van Heiloo, Postbus 1,1850 AA Heiloo. Afgegeven bouw- en sloopvergunningen Door het college van burgemeester en wet houders zijn de hieronder vermelde bouw- en sloopvergunningen verleend. Bosvaren 12, reg.nr. 2004/0318 vergroten woning (entreeportaal) verzending: 15 februari 2005 Lees verder op pagina 6 Alarmnummer: 112 Brandweer: 072 5644444 Politie: 0900 8844 (locale tarief) Kent u de raadsleden van Heiloo? Elke twee weken geeft een raadslid antwoord op enkele vragen. Hil Peperkamp, raadslid voor de PvdA 1. Als u gekozenburgemeester zou zijn, wat zou u dan als eerste veranderen Ik kies er voor om deze utopische vraag te beantwoorden als de eerste PvdA burge meester. Ook in deze gewijzigde situatie blijft een raadsmeer- derheid en draagvlak onder de burgers essentieel om het voorgestane beleid te realiseren. De volgende onderwerpen zou ik hoog op mijn agenda zetten: Verbetering kwaliteit van de dienst verlening. In regionaal verband het woningte kort terugdringen. Voor Heiloo alleen is dit een 'heilloze' weg. Een middellange termijnvisie als lei draad voor resultaat en de waan van de dag uitbannen. Een sluitend financieel gemeentelijk huishoudboekje en handhaving voor zieningenniveau. Zakelijke samenwerking zoeken met omringende gemeenten om kosten besparingen te bereiken. Een college vormen wat communica tief sterk is sociaalvaardig met ruime bestuurlijke en managent ervaring. 2. Waar haalt u uw inspiratie vandaan Tot mijn 27e levensjaar was ik werk zaam in de metaalindustrie. Aansluitend trad ik in dienst bij de Industriebond FNV en daarna 25 jaar bij het UWV. In vakbondswerk is de rode draad: kennis van zaken, visie, creativiteit, betrokken heid, strijdbaarheid en staan voor je zaak: resultaatgericht. Dit zijn voor mij ook belangrijke uitgangspunten, inspira tiebronnen bij mijn raadsactiviteiten namens de PvdA, voor de burgers van Heiloo. 3. Wat is uw favoriete plek in Heiloo en waarom Ik ben op gegroeid onder de rook van Tilburg in Goirle in een mooie bosrijke landelijke omgeving. In 1982 vestigden wij ons in Heiloo, omdat de leefomge ving en dorpscultuur overeen kwamen. De westrand van Heiloo met het weidse uitzicht, het polderlandschap en in de verte de duinen, dat is mijn favoriete plek waarvan ik iedere dag kan genieten. 1 1 r'. vm-.-v. v.-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2005 | | pagina 4