Hoe zit het met de afslag A9? De antwoorden! Jeugbrandweer gestart in Heiloo H E I L O O Het is moeilijk om aan te geven wanneer er een nieuwe aansluiting komt' Geen studie gedaan naar een uitbreiding van de huidige afslag' UITKIJKPOST 2 5 JANUARI 200 HEILOO - Vorige week heeft u in de Uitkijkpost een oproep kun nen lezen waarin u aan wethouder Rob Opdam vragen kon stellen over de plannen voor de aansluiting op de A9. Er zijn verschillen de vragen binnengekomen die door de wethouder beantwoord zijn. In dit artikel leest u meer over het hoe en waarom. Op woensdag 1 februari volgt nog een mogelijkheid om te chatten over dit onderwerp met Rob Opdam. Dit kan van 20.00 tot 21.00 uur, op de webiste van de gemeente: www.heiloo.nl. De vragen die zijn binnengeko men zijn divers. Bijvoorbeeld een vraag naar het feit dat er al ruim tien jaar geleden sprake was van een A9-afslag naar Heiloo en dat men nieuwsgierig is naar het finale plan. Wethouder Opdam legt in zijn antwoord uit: „Er wordt inderdaad al jaren gesproken over een eventu ele nieuwe aansluiting op de A9 ter hoogte van Heiloo. Zaken als de toename van het autogebruik en ontwikkeling van woningbouw en bedrijventerreinen maken het nood zakelijk om de infrastructuur aan te passen. De gemeente Heiloo heeft samen met de gemeenten Castricum en Alkmaar en de provincie Noord- Holland onderzocht of een nieuwe aansluiting in de toekomst kan zor gen voor een betere bereikbaarheid en leefbaarheid. Hierbij is ook een aantal mogelijke ontwerpen uitge werkt. De provincie en gemeenten hebben uiteindelijk één van deze ontwerpen gekozen, waarvan zij denken dat deze het beste is voor de regio. Omdat de A9 een rijksweg is, ligt het uiteindelijke besluit om De Uitkijkpost verschijnt op woensdag huis-aan-huis in een oplage van 17.500 exemplaren in Heiloo, Limmen, Akersloot, Egmond-Binnen, Egmond aan den Hoef en Rinnegom. Redactionele kopij moet uiterlijk vrijdag om 17.00 uur in ons bezit zijn. Een uitzondering wordt gemaakt voor kopij voor de sportpagina's en voor evenemen ten die in het weekend plaatsvinden. In dat geval mag kopij tot maandag 12.00 uur worden ingeleverd. De advertenties dienen uiterlijk maan dag 17.30 in ons bezit te zijn. Advertentieprijs per mm is 0,45 (excl. BTW). Bij adverteren op contract basis gelden aanzienlijk lagere mm-prijzen. De redactie van de Uitkijkpost is op de volgende uren bereikbaar: maandag 08.001/m 17.30 uur dinsdag 08.00 t/m 13.00 uur woensdag 08.001/m 17.30 uur vrijdag 08.00 t/m 17.30 uur donderdag is de redactie afwezig. Openingstijden Drukkerij Uitkijkpost ma t/m do 08.00 t/m 17.30 uur vrijdag 08.00 t/m 14.30 uur Aangeleverde kopij De redactie behoudt zich het recht voor om stukken te bewerken, in te korten te verplaatsen naar een volgende editie of niet te plaatsen, mede afhankelijk van het advertentieaanbod. U kunt uw kopij mailen, faxen, verzenden of afleveren bij de balie. De redactie stuurt geen foto's en floppy's/cd-roms retour. Deze kunt u aan de balie van de Uitkijkpost op komen halen. Adres Bezoekadres: De Hoefsmid 5,1851 PZ in Heiloo, tel. 072-5330175, fax 072-5335644, e-mail: redactie@uitkijkpost.nl. advertenties: advertenties@uitkijkpost.nl ineternet: www.uitkijkpost.nl Postadres: postbus 68,1850 AB Heiloo. een aansluiting te realiseren bij Rijkswaterstaat. De provincie en gemeenten hebben inmiddels offici eel aan de minister van Verkeer en Waterstaat gevraagd om mee te werken aan éen nieuwe aansluiting. Na een positieve beslissing van Rijkswaterstaat zullen er nog aller lei zaken moeten worden gedaan, zoals het doorlopen van ruimtelijke procedures en het uitwerken van definitieve ontwerpen. Hiervan zul len bewoners op de hoogte worden gehouden, bijvoorbeeld via de Uitkijkpost. Een volgende vraag gaat met name over wanneer en over de plaats waar de A9 precies komt. Hierop antwoordt Opdam: „Het is moeilijk om aan te geven wanneer een nieuwe aansluiting op de A9 er komt. Dat hangt onder andere af van de besluitvorming door de minister. Daarnaast moeten bij een positief besluit zoals eerder is gezegd nog allerlei procedures wor den doorlopen. Waar de aansluiting precies komt? De gemeenten Heiloo, Castricum en Alkmaar en dé provincie Noord-Holland zijn voor een aansluiting ter hoogte van de Lagelaan, met een oostelijke parallelweg naar de Kanaalweg. Het is echter de minister die uiteindelijk beslist of en waar een extra aanslui ting wordt gerealiseerd Ook wordt gevraagd naar de snel heid van procedures en of er eerst met woningbouw gestart wordt of eerst met de aanleg van de afslag. Opdam: „De gemeenten Heiloo, Castricum en Alkmaar en de provin cie Noord-Holland hebben een bestuursovereenkomst ondertekend waarin is opgenomen dat het groot ste deel van de woningbouw in de Zandzoom niet mogelijk is zonder een extra aansluiting op de A9. Het gaat hierbij om de zekerheid van de aansluiting, dus om een positief besluit van de minister. Dit betekent dat wel kan worden gestart met de woningbouw zonder dat de aanslui ting al een feit is. Natuurlijk willen, we wel graag dat de aansluiting zo snel mogelijk wordt aangelegd. De gemeente Heiloo hoopt dan ook dat de procedures zo snel mogelijk kun nen worden gestart." Ook is er ongerustheid over de verkeersstroom in Heiloo, bijvoor beeld van het verkeer naar Egmond, de spoorlijn als bottle neck, kruisende scholieren ter hoogte van de Hogeweg en Vennewatersweg. Ideeen als onder tunneling van de Vennewatersweg worden aangedragen. Hoe staat Rob Opdam hier tegenover? „Uit het onderzoek komt naar voren dat een nieuwe aansluiting op de A9 een positief effect heeft op de wegen binnen Heiloo. Natuurlijk gaat de gemeente niet achterover leunen. We blijven de verkeersstro men de komende jaren bijhouden. Met de andere gemeenten is afge sproken dat Heiloo indien nodig zelf maatregelen kan treffen om ongewenste verkeersstromen binnen de kern te voorkomen. Ook wat betreft bestaande knelpunten zoals de spoorwegovergangen kijkt Heiloo welke mogelijkheden er zijn om deze te verlichten. Zo wordt er in de planvorming rekening gehou den met een tunnel bij de overgang Vennewatersweg. Het zal op de A9 de komende jaren een stuk drukker worden. Daarom zal een mogelijke aanslui ting op de A9 waarschijnlijk alleen mogelijk zijn in combinatie met uit breiding van de capaciteit van de A9 tussen Alkmaar en Uitgeest. Dit zorgt voor een verbetering van de doorstroming op de A9. Hierdoor zal men minder geneigd zijn de Kennemerstraatweg als alternatief te nemen." Tot slot was èr een vraag gericht op lange termijnvisie, of er studie gedaan is over alternatieven voor de plek van de afslag (bijvoorbeeld uitbreiding afslag bij Akersloot/ Uitgeest), hoe de informatiestroom richting de bewoners van Heiloo vormgegeven is en de voor- en nadelen met betrekking tot de spoorljjn. Het voorstel voor een half ver diepte rondweg om Heiloo is door de landelijke tak van 3V0 inge diend. De noodzaak voor een nieu we weg is in 2002 echter al onder zocht. Hierbij is gebleken dat de aanleg van een nieuwe weg door het open gebied voor het verkeer een zeer beperkte toegevoegde waarde heeft en forse negatieve gevolgen voor natuur en landschap. Een rondweg is op dit moment dus niet aan de orde. De visie van de gemeente Heiloo op het gebied van verkeer gaat tot het jaar 2020. Hierbij wordt in ieder geval uitge gaan van een nieuwe aansluiting op de A9 ter hoogte van Heiloo, inclu sief een oostelijke parallelweg langs de A9 tussen de Lagelaan en de Kanaalweg. Overige nieuwe wegen door het landelijke gebied worden nog niet nodig geacht. Op regionale schaal werkt Heiloo op dit moment samen met alle regi ogemeenten aan de Bereikbaar heidsvisie Noord-Kennemerland. Deze visie zal naar verwachting in de loop van 2006 af zijn. Uiteraard zullen bewoners in het vervolgtra ject worden geïnformeerd over allerlei procedures en ontwerpen. Er is geen studie gedaan naar een uitbreiding van de huidige afslag bij Akersloot en Uitgeest. Een nieuwe aansluiting ter hoogte van Heiloo dient nameüjk ook als zuidelijke ontsluiting van het bedrijventerrein Boekelermeer. 'Opgeteld bij de behoefte om de woningen van de Zandzoom te ontsluiten is een aan sluiting nabij Heiloo de meest logi sche keuze. De voor- en nadelen van een afslag bij Uitgeest/ Akersloot zijn moeilijk in te schatten voor Heiloo omdat er geen studie is verricht en de (ruimtelijke) gevolgen voorna melijk op het grondgebied van de gemeenten Castricum en Bergen liggen. De gemeente Heiloo'heeft in 2005 de mogelijkheden onderzocht van verdieping van de spoorlijn. Gezien het beleid van spoorbeheer- der ProRail ten aanzien van verdie ping van spoorlijnen en de ver wachte ingrijpende financiële en ruimtelijke gevolgen hiervan voor Heiloo wordt de haalbaarheid mini maal geacht." Alexander Smit Rhino (11) en Alexander (12) gaan er voor: „Brandjes blussen, poezen redden, maar het spannendst lijkt ons een brandend gebouw inlopen en dan de brand blussen!" Foto: Mario Sacksioni Vervolg van voorpagina De acht jongens en vier meisjes in de leeftijd van 12 tot 14 jaar moesten bijvoorbeeld gekeurd wor den. Er is naar zeer uiteenlopende aspecten gekeken, zoals gehoor, lichamelijke conditie, kleurenblind heid en hoe het er in de afgelopen jaren met de gezondheid van de jeugdbrandweerleden voor stond. Daarnaast moesten de kinderen minimaal een vmbo-kb opleiding (gaan) volgen. Jeugdbrandweerlid wordt je dus niet bepaald zomaar. Daar staat uiteraard veel tegenover. De kinderen maken op een speelse manier kennis met alle aspecten van het echte brandweerwerk. Voor beelden zijn het redden van mensen en dieren, het blussen van branden, het werken in een team, leren omgaan met het materiaal. Zodoende wordt het aanbod aan activiteiten voor de jeugd in Heiloo vergroot en het werk van de brand weer uitgedragen. En er wordt aan de toekomst gewerkt. Het gezegde luidt niet voor niets: Jong geleerd, oud gedaan. En dat alles onder des kundige begeleiding van echte (vrij willige) brandweermannen- en vrouwen die hier graag een vrije zaterdag in de 14 dagen voor over hebben. Er wordt dan geoefend van 09.00 tot 11.30 uur. Naast natuur lijk veel praktijkoefeningen is er veel aandacht voor de theorie. Alles aan de hand van het Jeugdbrandweerboek van het NIBRA. In het boek staan hoofd stukken als: (uiteraard) Hoe werkt de brandweer, wat is brand en hoe bestrijdt je het, maar ook veel theo rie over blussing, apparatuur, water voorziening en materialen voor transport. Paul Steenhoek, Casper Sikma en Mieke Beemsterboer: „Theorie is de basis, daarna gaan we het geleerde in de praktyk bren gen. De werkwijze en de basisoefe ningen zijn eigenlijk hetzelfde als bij de gewone brandweer, alleen dan in het klein. De kinderen moeten exa men doen en kunnen ook zakken. Dan volgt weer een herexamen. We schatten in zo'n twee jaar te doen over het doornemen van het boek." Brandweercommandant Martin Lamers sprak de aanwezigen toe en gaf aan büj te zijn met de grote belangstelling. „Er is dus veel gevoel bij het brandweerwerk, dat is goed voor de toekomst van de brandweer." Burgemeester Romeyn vervolgde: „Wij als gemeente von den het belangrijk dat er een jeugd brandweer is in Heiloo, maar hij moet er wel komen. Ik ben blij te zien dat er zoveel jeugd en ouders de brandweer een warm hart toe dragen. Bij de jeugdbrandweer is het belangrijk dat je elkaar goed leert kennen, want je moet blinde lings op elkaar kunnen vertrouwen, ook als er rook is, zoals daarnet." De kinderen stonden er nog wat onwennig bij in hun pakken (met naam), die ze voor het eerst aan hadden. Ze keken uit naar hun eer ste besloten oefening direct na de start. Het enthousiasme is er zeker, want volgens Alexander (12) en Rhino (11) verwachten ze: „Zwaar werk, maar wel een leuke training, brandjes blussen, poezen redden. Maar het spannendst lijkt ons een brandend gebouw inlopen en dan de brand blussen!" Alexander: „Mijn moeder las de advertentie en het leek me leuk, dus heb ik me opgegeven. Ik wist niet dat mijn vriend Rhino, zich ook opgegeven had. Dat was wel leuk." Onder de meisjes die deelnemen bevinden zich Dagmar (13), Shannen (12) en Kaira (13): „Wij zijn beste vriendinnen en we zagen de advertentie en hebben ons opge geven. Onze moeders zitten ook bij de brandweer. Daarom zijn we al wel eens op Open Dagen van de brandweer geweest. Mochten we de brandweerslangen uitrollen en vast houden. Het lijkt ons leuk om avon turen te beleven!" En die avonturen zullen ze vooral in de training moe ten nabootsen, want uiteraard gaan de kids niet mee naar een echte brandmelding. Maar gelukkig ligt Timmerdorp in het verschiet en het ligt in de bedoeling de jonge brand weerlieden dan een rol toe te bede len.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2006 | | pagina 3