Hoe zit het met de afslag A9?
De antwoorden!
Jeugbrandweer
gestart in Heiloo
H E I L O O
Het is moeilijk om aan te
geven wanneer er een
nieuwe aansluiting komt'
Geen studie gedaan
naar een uitbreiding van
de huidige afslag'
UITKIJKPOST
2 5 JANUARI 200
HEILOO - Vorige week heeft u in de Uitkijkpost een oproep kun
nen lezen waarin u aan wethouder Rob Opdam vragen kon stellen
over de plannen voor de aansluiting op de A9. Er zijn verschillen
de vragen binnengekomen die door de wethouder beantwoord
zijn. In dit artikel leest u meer over het hoe en waarom. Op
woensdag 1 februari volgt nog een mogelijkheid om te chatten
over dit onderwerp met Rob Opdam. Dit kan van 20.00 tot 21.00
uur, op de webiste van de gemeente: www.heiloo.nl.
De vragen die zijn binnengeko
men zijn divers. Bijvoorbeeld een
vraag naar het feit dat er al ruim
tien jaar geleden sprake was van
een A9-afslag naar Heiloo en dat
men nieuwsgierig is naar het finale
plan.
Wethouder Opdam legt in zijn
antwoord uit: „Er wordt inderdaad
al jaren gesproken over een eventu
ele nieuwe aansluiting op de A9 ter
hoogte van Heiloo. Zaken als de
toename van het autogebruik en
ontwikkeling van woningbouw en
bedrijventerreinen maken het nood
zakelijk om de infrastructuur aan te
passen.
De gemeente Heiloo heeft samen
met de gemeenten Castricum en
Alkmaar en de provincie Noord-
Holland onderzocht of een nieuwe
aansluiting in de toekomst kan zor
gen voor een betere bereikbaarheid
en leefbaarheid. Hierbij is ook een
aantal mogelijke ontwerpen uitge
werkt. De provincie en gemeenten
hebben uiteindelijk één van deze
ontwerpen gekozen, waarvan zij
denken dat deze het beste is voor
de regio. Omdat de A9 een rijksweg
is, ligt het uiteindelijke besluit om
De Uitkijkpost verschijnt op woensdag
huis-aan-huis in een oplage van 17.500
exemplaren in Heiloo, Limmen, Akersloot,
Egmond-Binnen, Egmond aan den Hoef
en Rinnegom.
Redactionele kopij moet uiterlijk
vrijdag om 17.00 uur in ons bezit zijn. Een
uitzondering wordt gemaakt voor kopij
voor de sportpagina's en voor evenemen
ten die in het weekend plaatsvinden.
In dat geval mag kopij tot maandag
12.00 uur worden ingeleverd.
De advertenties dienen uiterlijk maan
dag 17.30 in ons bezit te zijn.
Advertentieprijs per mm is 0,45
(excl. BTW). Bij adverteren op contract
basis gelden aanzienlijk lagere mm-prijzen.
De redactie van de Uitkijkpost is op de
volgende uren bereikbaar:
maandag 08.001/m 17.30 uur
dinsdag 08.00 t/m 13.00 uur
woensdag 08.001/m 17.30 uur
vrijdag 08.00 t/m 17.30 uur
donderdag is de redactie afwezig.
Openingstijden Drukkerij Uitkijkpost
ma t/m do 08.00 t/m 17.30 uur
vrijdag 08.00 t/m 14.30 uur
Aangeleverde kopij
De redactie behoudt zich het recht voor
om stukken te bewerken, in te
korten te verplaatsen naar een volgende
editie of niet te plaatsen, mede
afhankelijk van het advertentieaanbod.
U kunt uw kopij mailen, faxen, verzenden
of afleveren bij de balie. De redactie
stuurt geen foto's en floppy's/cd-roms
retour. Deze kunt u aan de balie van de
Uitkijkpost op komen halen.
Adres
Bezoekadres: De Hoefsmid 5,1851 PZ in
Heiloo, tel. 072-5330175, fax 072-5335644,
e-mail: redactie@uitkijkpost.nl.
advertenties: advertenties@uitkijkpost.nl
ineternet: www.uitkijkpost.nl
Postadres: postbus 68,1850 AB Heiloo.
een aansluiting te realiseren bij
Rijkswaterstaat. De provincie en
gemeenten hebben inmiddels offici
eel aan de minister van Verkeer en
Waterstaat gevraagd om mee te
werken aan éen nieuwe aansluiting.
Na een positieve beslissing van
Rijkswaterstaat zullen er nog aller
lei zaken moeten worden gedaan,
zoals het doorlopen van ruimtelijke
procedures en het uitwerken van
definitieve ontwerpen. Hiervan zul
len bewoners op de hoogte worden
gehouden, bijvoorbeeld via de
Uitkijkpost.
Een volgende vraag gaat met
name over wanneer en over de
plaats waar de A9 precies komt.
Hierop antwoordt Opdam: „Het is
moeilijk om aan te geven wanneer
een nieuwe aansluiting op de A9 er
komt. Dat hangt onder andere af
van de besluitvorming door de
minister. Daarnaast moeten bij een
positief besluit zoals eerder is
gezegd nog allerlei procedures wor
den doorlopen. Waar de aansluiting
precies komt? De gemeenten
Heiloo, Castricum en Alkmaar en
dé provincie Noord-Holland zijn
voor een aansluiting ter hoogte van
de Lagelaan, met een oostelijke
parallelweg naar de Kanaalweg. Het
is echter de minister die uiteindelijk
beslist of en waar een extra aanslui
ting wordt gerealiseerd
Ook wordt gevraagd naar de snel
heid van procedures en of er eerst
met woningbouw gestart wordt of
eerst met de aanleg van de afslag.
Opdam: „De gemeenten Heiloo,
Castricum en Alkmaar en de provin
cie Noord-Holland hebben een
bestuursovereenkomst ondertekend
waarin is opgenomen dat het groot
ste deel van de woningbouw in de
Zandzoom niet mogelijk is zonder
een extra aansluiting op de A9. Het
gaat hierbij om de zekerheid van de
aansluiting, dus om een positief
besluit van de minister. Dit betekent
dat wel kan worden gestart met de
woningbouw zonder dat de aanslui
ting al een feit is. Natuurlijk willen,
we wel graag dat de aansluiting zo
snel mogelijk wordt aangelegd. De
gemeente Heiloo hoopt dan ook dat
de procedures zo snel mogelijk kun
nen worden gestart."
Ook is er ongerustheid over de
verkeersstroom in Heiloo, bijvoor
beeld van het verkeer naar
Egmond, de spoorlijn als bottle
neck, kruisende scholieren ter
hoogte van de Hogeweg en
Vennewatersweg. Ideeen als onder
tunneling van de Vennewatersweg
worden aangedragen. Hoe staat
Rob Opdam hier tegenover? „Uit
het onderzoek komt naar voren dat
een nieuwe aansluiting op de A9
een positief effect heeft op de
wegen binnen Heiloo. Natuurlijk
gaat de gemeente niet achterover
leunen. We blijven de verkeersstro
men de komende jaren bijhouden.
Met de andere gemeenten is afge
sproken dat Heiloo indien nodig
zelf maatregelen kan treffen om
ongewenste verkeersstromen
binnen de kern te voorkomen. Ook
wat betreft bestaande knelpunten
zoals de spoorwegovergangen kijkt
Heiloo welke mogelijkheden er zijn
om deze te verlichten. Zo wordt er
in de planvorming rekening gehou
den met een tunnel bij de overgang
Vennewatersweg.
Het zal op de A9 de komende
jaren een stuk drukker worden.
Daarom zal een mogelijke aanslui
ting op de A9 waarschijnlijk alleen
mogelijk zijn in combinatie met uit
breiding van de capaciteit van de
A9 tussen Alkmaar en Uitgeest. Dit
zorgt voor een verbetering van de
doorstroming op de A9. Hierdoor
zal men minder geneigd zijn de
Kennemerstraatweg als alternatief
te nemen."
Tot slot was èr een vraag gericht
op lange termijnvisie, of er studie
gedaan is over alternatieven voor
de plek van de afslag (bijvoorbeeld
uitbreiding afslag bij Akersloot/
Uitgeest), hoe de informatiestroom
richting de bewoners van Heiloo
vormgegeven is en de voor- en
nadelen met betrekking tot de
spoorljjn.
Het voorstel voor een half ver
diepte rondweg om Heiloo is door
de landelijke tak van 3V0 inge
diend. De noodzaak voor een nieu
we weg is in 2002 echter al onder
zocht. Hierbij is gebleken dat de
aanleg van een nieuwe weg door
het open gebied voor het verkeer
een zeer beperkte toegevoegde
waarde heeft en forse negatieve
gevolgen voor natuur en landschap.
Een rondweg is op dit moment dus
niet aan de orde. De visie van de
gemeente Heiloo op het gebied van
verkeer gaat tot het jaar 2020.
Hierbij wordt in ieder geval uitge
gaan van een nieuwe aansluiting op
de A9 ter hoogte van Heiloo, inclu
sief een oostelijke parallelweg langs
de A9 tussen de Lagelaan en de
Kanaalweg. Overige nieuwe wegen
door het landelijke gebied worden
nog niet nodig geacht.
Op regionale schaal werkt Heiloo
op dit moment samen met alle regi
ogemeenten aan de Bereikbaar
heidsvisie Noord-Kennemerland.
Deze visie zal naar verwachting in
de loop van 2006 af zijn. Uiteraard
zullen bewoners in het vervolgtra
ject worden geïnformeerd over
allerlei procedures en ontwerpen.
Er is geen studie gedaan naar een
uitbreiding van de huidige afslag bij
Akersloot en Uitgeest. Een nieuwe
aansluiting ter hoogte van Heiloo
dient nameüjk ook als zuidelijke
ontsluiting van het bedrijventerrein
Boekelermeer. 'Opgeteld bij de
behoefte om de woningen van de
Zandzoom te ontsluiten is een aan
sluiting nabij Heiloo de meest logi
sche keuze.
De voor- en nadelen van een
afslag bij Uitgeest/ Akersloot zijn
moeilijk in te schatten voor Heiloo
omdat er geen studie is verricht en
de (ruimtelijke) gevolgen voorna
melijk op het grondgebied van de
gemeenten Castricum en Bergen
liggen. De gemeente Heiloo'heeft in
2005 de mogelijkheden onderzocht
van verdieping van de spoorlijn.
Gezien het beleid van spoorbeheer-
der ProRail ten aanzien van verdie
ping van spoorlijnen en de ver
wachte ingrijpende financiële en
ruimtelijke gevolgen hiervan voor
Heiloo wordt de haalbaarheid mini
maal geacht."
Alexander Smit
Rhino (11) en Alexander (12) gaan er voor: „Brandjes blussen,
poezen redden, maar het spannendst lijkt ons een brandend
gebouw inlopen en dan de brand blussen!" Foto: Mario Sacksioni
Vervolg van voorpagina
De acht jongens en vier meisjes in
de leeftijd van 12 tot 14 jaar
moesten bijvoorbeeld gekeurd wor
den. Er is naar zeer uiteenlopende
aspecten gekeken, zoals gehoor,
lichamelijke conditie, kleurenblind
heid en hoe het er in de afgelopen
jaren met de gezondheid van de
jeugdbrandweerleden voor stond.
Daarnaast moesten de kinderen
minimaal een vmbo-kb opleiding
(gaan) volgen. Jeugdbrandweerlid
wordt je dus niet bepaald zomaar.
Daar staat uiteraard veel tegenover.
De kinderen maken op een speelse
manier kennis met alle aspecten van
het echte brandweerwerk. Voor
beelden zijn het redden van mensen
en dieren, het blussen van branden,
het werken in een team, leren
omgaan met het materiaal.
Zodoende wordt het aanbod aan
activiteiten voor de jeugd in Heiloo
vergroot en het werk van de brand
weer uitgedragen. En er wordt aan
de toekomst gewerkt. Het gezegde
luidt niet voor niets: Jong geleerd,
oud gedaan. En dat alles onder des
kundige begeleiding van echte (vrij
willige) brandweermannen- en
vrouwen die hier graag een vrije
zaterdag in de 14 dagen voor over
hebben. Er wordt dan geoefend van
09.00 tot 11.30 uur. Naast natuur
lijk veel praktijkoefeningen is er
veel aandacht voor de theorie.
Alles aan de hand van het
Jeugdbrandweerboek van het
NIBRA. In het boek staan hoofd
stukken als: (uiteraard) Hoe werkt
de brandweer, wat is brand en hoe
bestrijdt je het, maar ook veel theo
rie over blussing, apparatuur, water
voorziening en materialen voor
transport. Paul Steenhoek, Casper
Sikma en Mieke Beemsterboer:
„Theorie is de basis, daarna gaan
we het geleerde in de praktyk bren
gen. De werkwijze en de basisoefe
ningen zijn eigenlijk hetzelfde als bij
de gewone brandweer, alleen dan in
het klein. De kinderen moeten exa
men doen en kunnen ook zakken.
Dan volgt weer een herexamen. We
schatten in zo'n twee jaar te doen
over het doornemen van het boek."
Brandweercommandant Martin
Lamers sprak de aanwezigen toe en
gaf aan büj te zijn met de grote
belangstelling. „Er is dus veel
gevoel bij het brandweerwerk, dat
is goed voor de toekomst van de
brandweer." Burgemeester Romeyn
vervolgde: „Wij als gemeente von
den het belangrijk dat er een jeugd
brandweer is in Heiloo, maar hij
moet er wel komen. Ik ben blij te
zien dat er zoveel jeugd en ouders
de brandweer een warm hart toe
dragen. Bij de jeugdbrandweer is
het belangrijk dat je elkaar goed
leert kennen, want je moet blinde
lings op elkaar kunnen vertrouwen,
ook als er rook is, zoals daarnet."
De kinderen stonden er nog wat
onwennig bij in hun pakken (met
naam), die ze voor het eerst aan
hadden. Ze keken uit naar hun eer
ste besloten oefening direct na de
start.
Het enthousiasme is er zeker,
want volgens Alexander (12) en
Rhino (11) verwachten ze: „Zwaar
werk, maar wel een leuke training,
brandjes blussen, poezen redden.
Maar het spannendst lijkt ons een
brandend gebouw inlopen en dan
de brand blussen!" Alexander:
„Mijn moeder las de advertentie en
het leek me leuk, dus heb ik me
opgegeven. Ik wist niet dat mijn
vriend Rhino, zich ook opgegeven
had. Dat was wel leuk."
Onder de meisjes die deelnemen
bevinden zich Dagmar (13),
Shannen (12) en Kaira (13): „Wij
zijn beste vriendinnen en we zagen
de advertentie en hebben ons opge
geven. Onze moeders zitten ook bij
de brandweer. Daarom zijn we al
wel eens op Open Dagen van de
brandweer geweest. Mochten we de
brandweerslangen uitrollen en vast
houden. Het lijkt ons leuk om avon
turen te beleven!" En die avonturen
zullen ze vooral in de training moe
ten nabootsen, want uiteraard gaan
de kids niet mee naar een echte
brandmelding. Maar gelukkig ligt
Timmerdorp in het verschiet en het
ligt in de bedoeling de jonge brand
weerlieden dan een rol toe te bede
len.