edankt w m o| HEILOO "A m Gemeentelijke heffingen in 2006 niet langer onder het minimabeleid Kwijtschelding van gemeentelijke heffingen - 15 FEBRUARI 2006 UITKIJKPOST Heiloo contact - Jt,:'s - ±:JM. -M\' ?ri&$ms9 schappelijke participatie. Daarnaast kunt u mogelijk in aanmerking komen voor een langdurigheidstoeslag. Met ingang van 2006 valt de vergoe ding voor de gemeentelijke heffingen niet langer onder het minimabeleid. Onder gemeentelijke heffingen vallen afvalstoffenheffing, rioolrecht en hon denbelasting (voor één hond). Kwijtschelding van gemeentelijke hef fingen wordt vanaf dit jaar uitgevoerd door het team Financiën, afdeling Organisatieondersteuning. U leest hierover meer in het kopje Kwijtschelding van gemeentelijke heffingen op deze pagina. Maatschappelijke participatie Voor maatschappelijke participatie kan een bijdrage worden verstrekt van maximaal 97,00 voor een vol wassene en maximaal 72,00 voor elk kind jonger dan 18 jaar. Om voor een vergoeding maatschappelijke par ticipatie in aanmerking te komen die nen er bewijsstukken te worden inge leverd. Op ieder bewijsstuk moet de naam worden vermeld ten behoeve van welk gezinslid de kosten zijn gemaakt. Bewijsstukken zijn o.a. lid maatschap (sportvereniging en even tueel aankoop van kleding voor sportvereniging, lidmaatschap bibliotheek, NS-dalurenkaart, tele foonrekening of museumjaarkaart. Zonder bewijsstukken kan geen bij drage maatschappelijke participatie worden verstrekt. Bijdrage in de energielasten in 2006 eenmalig onder het minimabeleid Dit jaar kan eenmalig een vergoeding worden verstrekt ter compensatie van de hoge energielasten. Inwoners van Heiloo die tot de doelgroep van het minimabeleid behoren ontvangen op aanvraag in 2006 per huishouden een bedrag van 55. U hoeft hiervoor geen bewijsstukken te overleggen. Langdurigheidstoeslag Deze toeslag kan door de gemeente alleen worden toegekend indien iemand ouder dan 23 jaar maar jon ger dan 65 jaar is en gedurende de afgelopen vijf jaar een uitkering heeft gehad op minimum niveau en over deze periode geen inkomsten heeft genoten uit- of in verband met arbeid. Dit zal door middel van jaaropgaven van de uitkerende instantie en/of toe kenningsbeschikking van een WAO- uitkering door uzelf moeten worden- aangetoond. De hoogte van de lang durigheidstoeslag is in 2006 voor gehuwden 473,00 per jaar, voor een eenoudergezin 425,00 per jaar en voor een alleenstaande 331,00 per jaar. Wanneer u denkt voor een langdurigheidstoeslag in aanmerking j te komen dan adviseren wij u om de aanvraag zo spoedig mogelijk in te leveren. Heeft u reeds eerder een langdurig heidstoeslag ontvangen dan hoeft u alleen bewijsstukken over 2005 in te leveren. Vermogenstoets Er moet een vermogenstoets worden toegepast. Aanvragers met een ver mogen boven de 10.360,00 (meer- persoons huishouden) of€ 5.180,00 (alleenstaande) komen niet in aan merking voor een bijdrage op grond van het gemeentelijk minimabeleid of een langdurigheidstoeslag. Aanvraagformulier Mensen die in 2005 een bijdrage in het kader van het gemeentelijk mini mabeleid hebben ontvangen, krijgen dit jaar het aanvraagformulier in maart thuis gestuurd. Indien u niet tot die groep behoort maar denkt wel in aanmerking te komen voor een bij drage, dan kunt u een formulier afha len bij de publieksbalie Werk, Inkomen en Zorg in het gemeente huis. Openingstijden maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 12.30 uur en iedere maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. Bij het indienen van een aanvraag vragen wij u een kopie in te leveren van: Het netto inkomen over drie voorgaande maanden Een geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs) Bewijsstuk van de gemaakte kosten Belangrijk Niet volledig ingevulde formulieren worden teruggestuurd hetgeen de afhandeling van uw aanvraag aan merkelijk zal vertragen. Het afhandelen van aanvragen in het kadër van het gemeentelijk minimabeleid is niet aan termijnen gebonden. De aanvragen worden zoveel mogelijk, op volgorde van binnenkomst, afgehandeld. Meer informatie Wilt u meer informatie of wilt u een afspraak maken dan kunt u op maan dag, dinsdag en donderdag tussen 9.00 en 12.00 uur contact opnemen met mevrouw Leferink van de afde ling Welzijn, telefoonnummer (072) 535 67 04. U kunt ook terecht bij de balie Werk, Inkomen en Zorg in de hal van het gemeentehuis. Openings tijden maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 12.30 uur en iedere maandagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Met ingang van 1 januari 2006 maakt de vergoeding voor de aanslag van de gemeentelijke heffingen niet langer onderdeel uit van het minimabeleid. Vanaf 2006 kunt u kwijtschelding aanvragen voor de gemeentelijke hef fingen. Onder gemeentelijke heffin gen waarvoor kwijtschelding kan worden aangevraagd, vallen afvalstof fenheffing, rioolrecht en hondenbe lasting (voor 1 hond). Hieronder staat voor 4 verschillende situaties beschreven hoe u kwijtschel ding kunt aanvragen. U bent ouder dan 65 jaar en u heeft in 2005 kwijtschelding van de waterschapsbelastingen ontvan gen: lees verder onder 1; U bent ouder dan 65 jaar en u heeft in 2005 geen kwijtschelding van de waterschapsbelastingen ontvan gen: lees verder onder 2; U bent jonger dan 65 jaar en u heeft in 2005 kwijtschelding van de waterschapsbelastingen ontvan gen: lees verder onder 3; U bent jonger dan 65 jaar en u heeft in 2005 geen kwijtschelding van de waterschapsbelastingen ontvangen: lees verder onder 4. 1U bent ouder dan 65 jaar en u heeft in 2005 kwijtschelding van de waterschapsbelastingen ont vangen: U hoeft niets te doen. U krijgt dan in 2006 automatisch kwijtschelding voor zowel de gemeentelijke heffin gen als de waterschapsbelastingen. 2. U bent ouder dan 65 jaar en u heeft in 2005 geen kwijtschelding van de waterschapsbelastingen ontvangen: Indien U denkt voor kwijtschelding in aanmerking te komen, kunt U voor het belastingjaar 2006 een verzoek om kwijtschelding indie nen. U kunt een aanvraagformulier opvragen bij het Hoogheemraad schap Hollands Noorderkwartier te Alkmaar, bij team Financiën van de gemeente, telefoonnummer (072) 535 66 18 of ophalen bij de receptie van het gemeentehuis. 3. U bent jonger dan 65 jaar en u heeft in 2005 kwijtschelding van de waterschapsbelastingen ont vangen: U heeft reeds van het Hoogheemraadschap een verkort aanvraagformulier voor 2006 ont vangen. Met dit aanvraagformulier kunt u kwijtschelding aanvragen voor zowel de gemeentelijke als de waterschapsbelastingen. 4. U bent jonger dan 65 jaar en u heeft in 2005 geen kwijtschelding van de waterschapsbelastingen ontvangen: Indien U denkt voor kwijtschelding in aanmerking te komen, kunt U voor het belasting jaar 2006 een verzoek om kwijt schelding indienen. U kunt een aan vraagformulier opvragen bij het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier te Alkmaar, bij team Financiën van de gemeente, telefoonnummer (072) 535 66 18 of ophalen bij de receptie van het gemeentehuis. Beoordeling Voor de beoordeling van het recht op kwijtschelding volgt de gemeente Heiloo per 1 januari de rijksregels voor kwijtschelding op grond van de Invorderingswet. Deze rijksregels wij ken af van de regels zoals deze binnen het minimabeleid werden gehanteerd. Het belangrijkste verschil is dat de Invorderingswet als voorwaarde voor kwijtschelding stelt dat u in principe geen vermogen mag hebben. Onder vermogen wordt verstaan het saldo op uw bank- of girorekeningnummer, maar ook bijvoorbeeld de waarde van uw auto. Onder het minimabeleid mocht u wél een beperkt vermogen hebben. Overga ngsregeli ng Omdat er sprake is van nieuwe regels, is besloten om het jaar 2006 te beschouwen als een overgangsjaar. Wanneer u in 2005 een vergoeding voor de aanslag vanuit het minimabe leid heeft ontvangen, maar in 2006 op 'basis van de rijksregels geen recht op kwijtschelding heeft, komt u in aan merking voor de overgangsregeling. U ontvangt dan via de gemeente als nog een volledige tegemoetkoming voor de gemeentelijke heffingen. Echter in het volgende belastingjaar (2007) worden de rijksregels volledig gevolgd en is deze overgangsregeling niet meer van toepassing. Samenwerking met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier De kwijtschelding van gemeentelijke heffingen wordt uitgevoerd door het team Financiën van de afdeling Organisatieondersteuning. De gemeente heeft daarbij voor het belastingjaar 2006 samenwerking gezocht met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier te Alkmaar dat belast is met de heffing en invor dering van waterschapsbelastingen. Het voordeel van deze samenwerking is dat u met één aanvraagformulier voor zowel de waterschapsbelastin gen als de gemeentelijke heffingen kwijtschelding kan aanvragen. Meer informatie Voor meer informatie over de kwijt schelding kunt u terecht bij het team Financiën van de afdeling Organisatie- ondersteuning, telefoon: (072) 535 66 18 of de website van het Hoogheemraadschap: www.hhnk.nl (belastingen). Hier kunt u ook eventu eel het aanvraagformulier voor kwijtschelding downloaden. Stichting Gered Gereedschap zamelt gereedschap in, knapt het op en verstuurt het naar ontwikkelings projecten. Ons gereedschap biedt kansarmen de mogelijkheid een eigen bestaan op te bouwen. Werkt u mee? Giro 70020 www.geredgereedschap.nl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2006 | | pagina 18