De bijzondere Hobby van Jack zeeman
VAN OS /mode
Heiloo
>vertrouwde<
>gezichten<
>in Heiloo<
feestoan
LACOSTE
Winkelhof 't Loo telefoon 072 5320188
Cornelian!
TON 1GARD
GARDEUR
VENTURO
Mc Gregor
FOR FELLOWS
K
NG
TENSON
BOSS
UGO
HEILOO - Jack Zeeman uit Heiloo
heeft èen bijzondere hobby:
modelspeedbotenracen en -bou
wen. Al dertig jaar heeft zijn hart
verloren heeft aan de kunst een
modelboot zo snel mogelijk een
parcours op het water te laten
afleggen. En dat doet hij niet
alleen in Nederland.
Afgelopen zomer was hij voor
Nederland aanwezig bij de wereld
kampioenschappen in Fagernes,
Noorwegen. In 2005 had hij zich
voor deze strijd gekwalificeerd door
tweede van Nederland te worden in
zijn klasse. „Mijn klasse zijn de
hydro's 7,5 cc", legt Jack uit.
„Volgend jaar doe ik mee met de EK
op de plek van het WK '08 en dat is
in Italië vlakbij het Comomeer. Tja,
in Noorwegen heb ik het niet gered
door omstandigheden, afstelling
problemen, hè. We moesten vier
wedstrijden varen en daarin kwalifi
ceer je je dan voor de finalewed
strijden. En dat laatste is net niet
gelukt."
Maar dan heeft Jack wel de strijd
aangebonden met deelnemers 'all
over the world'. Van China tot
Nieuw Zeeland en van Argentinië
tot Zuid Afrika komen de hoofdza
kelijk mannen met hun diverse
typen modelboten. Op het moment
dat Jack zijn race moest racen stond
er tien man op de steiger en werd er
met de hydro's een zogenaamd
'oval parcours' afgelegd, uitgezet
met zes boeien. „Daar race je dan
omheen met een takkegang", ver
telt een enthousiaste Jack. „Het is
puur uitkienen en dringen geblazen
om goed uit te komen bij de denk
beeldige startlijn. Je moet een
'heat' afleggen, oftewel zes rondes
racen met een snelheid van hon
derd tot 120 kilometer per uur.
Uiteraard gaat dat niet altijd goed.
Zo vliegen boten uit de bocht,
wordt er gecrasht en varen boten
zich total loss".
De NL66, 80dB, Formule 1 en GPS
Jack's vrouw, Marga Zeeman, mengt
zich in het gesprek met de opmer
king 'dat zij die vrije tijdsbesteding
van haar man toch niet altijd zo
gezond vindt'. „Het is geen gezon
de hobby, want hij staat gewoon bij
het water te schudden op die stei
ger. Vroeger sportte hij altijd veel,
daar heeft hij nu geen tijd meer
voor. Maar dat zie ik eerlijk gezegd
liever." Toch is zij op menig interna
tionale wedstrijd aan zijn zij de te
vinden. Het wordt tijd om eens te
zien waar we het over hebben en
dus haalt Jack één van zijn zelfge
bouwde modelboten van zolder.
Een knalgele NL66 (66 is Jack's num
mer). „Het lijkt in niks op een boot.
Het is eigenlijk een lange kist met
twee drijvers voor en twee achter.
Als je het hebt over de offshore
wedstrijden, dan racen ze met look-
a-like offshore catamarans", legt
Jack uit. De liefde voor modelboten
en racen reikte ooit zo ver dat Jack
zijn eigen club oprichtte: MBC
(Model Bouw Club) in Alkmaar.
Marga hielp ook aan alle kanten
mee en deed bijvoorbeeld de cate
ring. Na 25 jaar is hij overgestapt
naar KMBC in Spaarnwoude, de
enige plek in de omgeving waar
geracet kan worden. De vijvers in en
om Heiloo zijn daar toch niet echt
geschikt voor, want een boot kan
een geluid van 80 decibel produce
ren. Het zou ongetwijfeld een aar
dig schouwspel kunnen opleveren,
maar dan wel met oordoppen in.
Maar voor het zover is, is er driftig
gesleuteld en getraind. „Ik maak
mijn boten van hout, dus dat kost
niet zoveel. Maar voor een motor
die ik uit Duitsland haal moet je al
gauw 200,- neertellen. Financieel
kun je het zo gek maken als je zelf
wilt. Ik heb in Noorwegen wel
boten van 2000,- aan flarden zien
vliegen. Als je geld hebt, laat je dan
gewoon weer een nieuwe boot
bouwen. Maar het is geen speel
goed, het is net Formule 1.
\Bovendien, en dat heb ik in
Noorwegen weer gemerkt, hangt
het samen met de hoogte waarop
het land ligt waar je racet, of je
boot daar goed opgesteld is."
Wie benieuwd is of Jack het gaat
redden op het WK in 2007 of wie
met eigen ogen wil zien hoe een
boot in een rechte lijn wel 160 kilo
meter per uur kan halen, neemt een
kijkje op www.xtremercboats.nl of
belt of mailt naar 072-5330791/
j.zeeman@quicknet.nl.
rnaiaai3bJilaqe~2GM&