Plusactiviteiten Toegevoegde waarde van fusie Rabobanken GP Groot bestaat 90 jaar Naast Zorgloket ook informatiepunten REGIO 24 INGEZONDEN MEDEDELING Het fundament van GP is breed en stevig Met de herinrichting van de stortplaats ook ruimte voor windmolens UITKIJKPOST 28 MAART 2007 De succesvolle samenwerking met buurman HVC (Huisvuilcentrale) op het gebied van recyclingacti- viteiten via Sortiva is uniek en biedt grote kansen. Foto: Mario Sacksioni CASTRICUM - De fusie is inmiddels zo'n honderd dagen oud. Organisatorisch zijn de Rabobanken Bergen-Egmond-Schoorl en die van West-Kennemerland inmiddels netjes in elkaar geschoven. „Nu is de tijd gekomen om de bewoners van ons werkgebied te laten weten wat onze toe gevoegde waarde voor hen kan zijn." Nathal van Rijn, de enthousiaste direc teur van de nieuwe bank, barst van de inspiratie en ideeën. Rabobank Noord-Kennemerland heeft een werkgebied dat zich uitstrekt van de Hondsbossche Zeewering tot en met Castricum, in het oosten begrensd door de A9 (uitgezonderd Akersloot) en het Noord-Hollands kanaal. Aangezien de bank 42% van de ruim 85.000 inwoners in deze regio tot z'n klanten mag rekenen, kan geconcludeerd worden dat het hier gaat om een grote speler. Directievoorzitter Nathal van Rijn zegt hierover: „We zijn een vereniging en hebben in dit gebied 8000 leden, dat is 10% van.de totale bevolking. Die hebben, net als de boeren voor wie én door wie de bank ooit werd opgericht, een behoorlijke invloed op ons beleid. Onze ster ke kanten zijn snelheid van handelen, ondernemerschap en onze grote oplossingsgerichtheid. Van Rijn wil dat zijn bank niet alleen een prettige werkplek is voor de medewerkers, maar vooral een toegankelijke, klantvriendelijke bank met een goede dienstverlening voor hun klanten. Hoewel het met het opleidings niveau altijd al goed zat, wordt het personeel tegenwoordig sterk uitgedaagd om vooral ook te kijken naar hoe ze het zelf zouden willen als klant: „We willen meer betekenisvolle relaties met ze onderhouden, want alleen tevre den klanten kun je aan je binden." Het ontbreken van een winstoogmerk alsmede de sterke betrokkenheid bij de maatschappij onderscheidt deze bank van veel andere banken. Van Ryn legt uit: „We hebben een coöperatiefonds ten behoeve van doelen en projecten die een maatschappelijk belang dienen. Onze leden bepalen de criteria waaraan deze doelen moeten voldoen en zij kiezen uiteindelijk de projecten waaraan het geld wordt uitgegeven. Met het ondersteunen van deze doelen willen wij bedrijvigheid creëren en dat is natuurlijk gunstig voor de regio." De komende tijd zal Rabobank Noord-Kennemerland meer van zich laten zien en horen. Onopvallende vestigingen in het werkgebied wor den herkenbaarder gemaakt om te voorkomen dat potentiële klanten onbe wust een Rabobankfiliaal voorbij lopen. Ook zijn er plannen óm een goede virtuele bank te starten op het internet. „Maar vooral willen we aan onze coöperatieve grondslag verdere invulling gaan geven. Je kimt daarbij den ken aan allerlei maatschappelijk relevante projecten en doelen. Wij kunnen bijvoorbeeld het noodzakelijke macro-economisch onderzoek doen en heb ben tijd, geld en menskracht te investeren. Al deze activiteiten moeten er toe leiden dat we met een paar jaar de mooiste bank zijn boven het Noordzeekanaal", aldus Van Rijn. Foto: Mario Sacksioni HEILOO - GP Groot bestaat 90 jaar. De in 1917 door Gerardus Petrus Groot opgerichte kolen handel is uitgegroeid tot een multidisciplinaire onderneming met verschillende onderdelen en elk hun eigen specialisme: van het aannemen van civiele en milieukundige projecten, sloopwerken, afval inzameling en recycling, brandstoffenhan- del, de exploitatie van Texaco- tankstations en advies op het gebied van civiel tot milieu en landmeetkundige activiteiten. Bij GP Groot werken circa 550 mensen. Het jubileum is bovenal een mijlpaal waar intern bij stil wordt gestaan. Directie en mede werkers richten hun vizier alweer op de toekomst. In de afgelopen jaren is GP Groot op eigen kracht flink gegroeid en zijn strategische samenwerkingsver banden en joint-ventures aange gaan. De directie verwacht dat GP Groot steeds meer een Voorwaarden scheppende eenheid' wordt. Bedrijfsonderdelen zoals Sortiva, HB Adviesbureau, Eco sup port, PCC, Boha en Post, krijgen ruimte om zelfstandig te opereren en groeien. GP Groot BV is hoofd zakelijk actief in de regio's Noord- Holland, Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland. De succes volle samenwerking met buurman HVC (Huisvuilcentrale) op het gebied van recyclingactiviteiten via Sortiva is uniek en biedt grote kan sen. Algemeen directeur Marcel Wester: „Op het gebied van recy cling maken we een enorme schaal vergroting door. In het afgelopen jaar verwerkte Sortiva 650.000 ton afval. Dat hadden we als GP Groot alleen nooit gerealiseerd. Als je die lijn naar de toekomst doortrekt, lig gen er volop nieuwe commerciële uitdagingen." De samenwerking geeft tevens mogelijkheden voor alternatieve energie uit afval en het optimaal benutten van stortgas. Met de herinrichting van de stortplaats komt er ook ruimte voor windmo lens. Wester: „Voor het aangrenzen de tankstation TWC Boekelermeer onderzoeken wij de uitbreiding van ons dienstenpakket met alternatieve brandstoffen. Met al deze innovaties in het verschiet gaat het aan de Boekelerdijk uiteindelijk een ener gieboulevard worden. Deze activiteiten koppelen onze onderdelen 'brandstoffen' en 'afval' aan elkaar en dat is een belangrijke binding." Elk bedrijfsonderdeel van GP Groot werkt zelfstandig en heeft haar eigen specialisaties, maar zij kan maximaal profiteren van onder linge samenwerking en krachten bundeling. Regelmatig worden werkzaamhe den samen aangepakt. Een voor beeld van onderlinge samenwerking is de levering, plaatsing, lediging, reiniging en onderhoud van bijvoor beeld ondergrondse afvalinzamelsy- stemen. „GP is als een gebouw. Al s het fundament goed is, kun je er verdiepingen op zetten en doorbou wen. Het fundament van GP is breed en stevig. Er er is gebouwd. Letterlijk en figuurlijk," aldus Wester. CASTRICUM - Bij Plusactiviteiten start de cursus solliciteren en netwer ken op zaterdag 31 maart, twee lessen van 09.00 tot 12.00 uur, kosten 33,- inclusief cursusmateriaal. Er wordt aandacht besteed aan uw schrifte lijke sollicitatie vaardigheden: uw cv en uw brief. Er wordt besproken hoe u bewuster kunt netwerken vanuit de gedachte over netwerken als een vorm van relatiemanagement. Wat is een netwerk, hoe bouw je dit op en hoe voer je een netwerkgesprek. Vanaf woensdag 28 maart start by Plusactiviteiten de cursus Matthaüs Passion, twee lessen van 19.00 tot 21.00 uur. Kosten 23,-. Jaarlijks bezoe ken veel muziekliefhebbers rond Palmzondag de Matthaus-Passion. In de eerste les wordt een beeld van het dagelijks leven van Bach als Thomascantor in Leipzig gegeven en wordt de ontstaansgeschiedenis van de Matthaus-Passion behandeld. In de tweede les wordt het werk zelf beoor deeld. De cursusprijs is inclusief tekstboekje. Vanaf donderdag 29 maart kunt u de cursus edelsmeden: zilveren oorbel len maken volgen. In twee avonden van 19.30 tot 22.00 uur gaat u met behulp van edelsmeedtechnieken en andere kunstgrepen exclusieve zilveren oorbellen maken van eerste gehalte zilver-925. De cursusprijs, 45,- is inclusief alle materialen. De Workshop picture painting wordt op woensdag 4 april gegeven, van 19.00 tot 22.00 uur, kosten 25,- inclusief 11,- materiaalkosten. Zelf meenemen: fotoportret, (baby-, trouwfoto of een foto van een bijzondere gelegenheid) en een schaar. Plusactiviteiten, tel. 0251-671837 of kijk op www. plusactiviteiten, nl. ook in contact brengen met de juiste instellingen of, indien nodig, direct hulp inschakelen (zoals een klussendienst of een boodschappen- service). De Clips geven geen indi caties af (voor bijvoorbeeld woning aanpassing of hulp bij het huishouden): daarvoor moet men bij het Zorgloket zijn. De meer waarde van de Clips is dat zij laag drempelig zijn en dichtby. Door de spreiding van informatiepunten hoopt de gemeente zoveel mogelijk inwoners die vragen hebben, te bereiken. Zo kunnen zij de hulp krij gen die ze nodig hebben en (weer) meedoen in de maatschappij. Want daar is het uiteindelijk allemaal om begonnen. Bij het Zorgloket in het Gemeentehuis, Raadhuisplein 1 in Castricum, tel. .0251-661122. Deze is geopend van maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 16.00 urn en op vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur. Bij de Stichting Welzijn Castricum, Geesterduinweg 5 in Castricum, tel. 0251-656562. Deze is geopend van maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 16.00 urn en op vrijdag van 09.00 tot 13.30 uur voor informatie en inschakeling van ondersteunende hulp. Voor een uitgebreider gesprek kan men langskomen op dinsdag en donderdagmorgen of een afspraak maken voor één van de andere dagdelen. Bij 't Kruispunt in Akersloot, Mozartlaan la, kan men terecht op dinsdagmorgen van 09.30 tot 11.30 uur. In De Cameren, in Limmen, Lage Weide 3, kan men terecht op donderdag van 09.30 tot 11.30 uur. Het mail adres van het Zorgloket is: gemeen- tebestuur@castricum.nl. De andere Clips zijn bereikbaar door te mailen naar info@welzijncastricum.nl. De Clips zijn als het ware vooruit geschoven posten van het gemeen telijke Zorgloket, dat al in juli 2006 zijn deuren opende. De Clips wor den bemand door medewerkers en vrijwilligers van de Stichting Welzijn Castricum. Zij kunnen inwoners van Castricum informeren en advi seren bij vragen op het gebied van wonen, welzijn, zorg en inkomen. De medewerkers geven niet alleen folders mee, maar kunnen mensen CASTRICUM - Inwoners van de gemeente Castricum kunnen voortaan dicht bij huis ant woord krijgen op al hun vragen over wonen, welzijn, zorg en inkomen: in samenwerking met de Stichting Welzijn Castricum heeft de gemeente naast het zorgloket een drietal cliënten informatiepunten (kortweg 'Clips') opgezet.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2007 | | pagina 24