Plusactiviteiten
Toegevoegde waarde van
fusie Rabobanken
GP Groot bestaat 90 jaar
Naast Zorgloket ook informatiepunten
REGIO
24
INGEZONDEN MEDEDELING
Het fundament van GP is breed en stevig
Met de herinrichting van
de stortplaats ook ruimte
voor windmolens
UITKIJKPOST
28 MAART 2007
De succesvolle samenwerking met buurman HVC (Huisvuilcentrale) op het gebied van recyclingacti-
viteiten via Sortiva is uniek en biedt grote kansen. Foto: Mario Sacksioni
CASTRICUM - De fusie is inmiddels zo'n honderd dagen oud.
Organisatorisch zijn de Rabobanken Bergen-Egmond-Schoorl en die van
West-Kennemerland inmiddels netjes in elkaar geschoven. „Nu is de tijd
gekomen om de bewoners van ons werkgebied te laten weten wat onze toe
gevoegde waarde voor hen kan zijn." Nathal van Rijn, de enthousiaste direc
teur van de nieuwe bank, barst van de inspiratie en ideeën.
Rabobank Noord-Kennemerland heeft een werkgebied dat zich uitstrekt
van de Hondsbossche Zeewering tot en met Castricum, in het oosten
begrensd door de A9 (uitgezonderd Akersloot) en het Noord-Hollands
kanaal. Aangezien de bank 42% van de ruim 85.000 inwoners in deze regio
tot z'n klanten mag rekenen, kan geconcludeerd worden dat het hier gaat
om een grote speler. Directievoorzitter Nathal van Rijn zegt hierover: „We
zijn een vereniging en hebben in dit gebied 8000 leden, dat is 10% van.de
totale bevolking. Die hebben, net als de boeren voor wie én door wie de
bank ooit werd opgericht, een behoorlijke invloed op ons beleid. Onze ster
ke kanten zijn snelheid van handelen, ondernemerschap en onze grote
oplossingsgerichtheid.
Van Rijn wil dat zijn bank niet alleen een prettige werkplek is voor de
medewerkers, maar vooral een toegankelijke, klantvriendelijke bank met
een goede dienstverlening voor hun klanten. Hoewel het met het opleidings
niveau altijd al goed zat, wordt het personeel tegenwoordig sterk uitgedaagd
om vooral ook te kijken naar hoe ze het zelf zouden willen als klant: „We
willen meer betekenisvolle relaties met ze onderhouden, want alleen tevre
den klanten kun je aan je binden."
Het ontbreken van een winstoogmerk alsmede de sterke betrokkenheid
bij de maatschappij onderscheidt deze bank van veel andere banken. Van
Ryn legt uit: „We hebben een coöperatiefonds ten behoeve van doelen en
projecten die een maatschappelijk belang dienen. Onze leden bepalen de
criteria waaraan deze doelen moeten voldoen en zij kiezen uiteindelijk de
projecten waaraan het geld wordt uitgegeven. Met het ondersteunen van
deze doelen willen wij bedrijvigheid creëren en dat is natuurlijk gunstig voor
de regio." De komende tijd zal Rabobank Noord-Kennemerland meer van
zich laten zien en horen. Onopvallende vestigingen in het werkgebied wor
den herkenbaarder gemaakt om te voorkomen dat potentiële klanten onbe
wust een Rabobankfiliaal voorbij lopen. Ook zijn er plannen óm een goede
virtuele bank te starten op het internet. „Maar vooral willen we aan onze
coöperatieve grondslag verdere invulling gaan geven. Je kimt daarbij den
ken aan allerlei maatschappelijk relevante projecten en doelen. Wij kunnen
bijvoorbeeld het noodzakelijke macro-economisch onderzoek doen en heb
ben tijd, geld en menskracht te investeren. Al deze activiteiten moeten er
toe leiden dat we met een paar jaar de mooiste bank zijn boven het
Noordzeekanaal", aldus Van Rijn. Foto: Mario Sacksioni
HEILOO - GP Groot bestaat 90
jaar. De in 1917 door Gerardus
Petrus Groot opgerichte kolen
handel is uitgegroeid tot een
multidisciplinaire onderneming
met verschillende onderdelen
en elk hun eigen specialisme:
van het aannemen van civiele
en milieukundige projecten,
sloopwerken, afval inzameling
en recycling, brandstoffenhan-
del, de exploitatie van Texaco-
tankstations en advies op het
gebied van civiel tot milieu en
landmeetkundige activiteiten.
Bij GP Groot werken circa 550
mensen. Het jubileum is bovenal
een mijlpaal waar intern bij stil
wordt gestaan. Directie en mede
werkers richten hun vizier alweer
op de toekomst.
In de afgelopen jaren is GP Groot
op eigen kracht flink gegroeid en
zijn strategische samenwerkingsver
banden en joint-ventures aange
gaan. De directie verwacht dat GP
Groot steeds meer een
Voorwaarden scheppende eenheid'
wordt. Bedrijfsonderdelen zoals
Sortiva, HB Adviesbureau, Eco sup
port, PCC, Boha en Post, krijgen
ruimte om zelfstandig te opereren
en groeien. GP Groot BV is hoofd
zakelijk actief in de regio's Noord-
Holland, Friesland, Groningen,
Drenthe en Flevoland. De succes
volle samenwerking met buurman
HVC (Huisvuilcentrale) op het
gebied van recyclingactiviteiten via
Sortiva is uniek en biedt grote kan
sen.
Algemeen directeur Marcel
Wester: „Op het gebied van recy
cling maken we een enorme schaal
vergroting door. In het afgelopen
jaar verwerkte Sortiva 650.000 ton
afval. Dat hadden we als GP Groot
alleen nooit gerealiseerd. Als je die
lijn naar de toekomst doortrekt, lig
gen er volop nieuwe commerciële
uitdagingen." De samenwerking
geeft tevens mogelijkheden voor
alternatieve energie uit afval en het
optimaal benutten van stortgas. Met
de herinrichting van de stortplaats
komt er ook ruimte voor windmo
lens. Wester: „Voor het aangrenzen
de tankstation TWC Boekelermeer
onderzoeken wij de uitbreiding van
ons dienstenpakket met alternatieve
brandstoffen. Met al deze innovaties
in het verschiet gaat het aan de
Boekelerdijk uiteindelijk een ener
gieboulevard worden.
Deze activiteiten koppelen onze
onderdelen 'brandstoffen' en 'afval'
aan elkaar en dat is een belangrijke
binding."
Elk bedrijfsonderdeel van GP
Groot werkt zelfstandig en heeft
haar eigen specialisaties, maar zij
kan maximaal profiteren van onder
linge samenwerking en krachten
bundeling.
Regelmatig worden werkzaamhe
den samen aangepakt. Een voor
beeld van onderlinge samenwerking
is de levering, plaatsing, lediging,
reiniging en onderhoud van bijvoor
beeld ondergrondse afvalinzamelsy-
stemen. „GP is als een gebouw. Al s
het fundament goed is, kun je er
verdiepingen op zetten en doorbou
wen. Het fundament van GP is
breed en stevig. Er er is gebouwd.
Letterlijk en figuurlijk," aldus
Wester.
CASTRICUM - Bij Plusactiviteiten start de cursus solliciteren en netwer
ken op zaterdag 31 maart, twee lessen van 09.00 tot 12.00 uur, kosten
33,- inclusief cursusmateriaal. Er wordt aandacht besteed aan uw schrifte
lijke sollicitatie vaardigheden: uw cv en uw brief. Er wordt besproken hoe u
bewuster kunt netwerken vanuit de gedachte over netwerken als een vorm
van relatiemanagement. Wat is een netwerk, hoe bouw je dit op en hoe voer
je een netwerkgesprek.
Vanaf woensdag 28 maart start by Plusactiviteiten de cursus Matthaüs
Passion, twee lessen van 19.00 tot 21.00 uur. Kosten 23,-. Jaarlijks bezoe
ken veel muziekliefhebbers rond Palmzondag de Matthaus-Passion. In de
eerste les wordt een beeld van het dagelijks leven van Bach als
Thomascantor in Leipzig gegeven en wordt de ontstaansgeschiedenis van
de Matthaus-Passion behandeld. In de tweede les wordt het werk zelf beoor
deeld. De cursusprijs is inclusief tekstboekje.
Vanaf donderdag 29 maart kunt u de cursus edelsmeden: zilveren oorbel
len maken volgen. In twee avonden van 19.30 tot 22.00 uur gaat u met
behulp van edelsmeedtechnieken en andere kunstgrepen exclusieve zilveren
oorbellen maken van eerste gehalte zilver-925. De cursusprijs, 45,- is
inclusief alle materialen.
De Workshop picture painting wordt op woensdag 4 april gegeven, van
19.00 tot 22.00 uur, kosten 25,- inclusief 11,- materiaalkosten. Zelf
meenemen: fotoportret, (baby-, trouwfoto of een foto van een bijzondere
gelegenheid) en een schaar. Plusactiviteiten, tel. 0251-671837 of kijk op
www. plusactiviteiten, nl.
ook in contact brengen met de
juiste instellingen of, indien nodig,
direct hulp inschakelen (zoals een
klussendienst of een boodschappen-
service). De Clips geven geen indi
caties af (voor bijvoorbeeld woning
aanpassing of hulp bij het
huishouden): daarvoor moet men
bij het Zorgloket zijn. De meer
waarde van de Clips is dat zij laag
drempelig zijn en dichtby. Door de
spreiding van informatiepunten
hoopt de gemeente zoveel mogelijk
inwoners die vragen hebben, te
bereiken. Zo kunnen zij de hulp krij
gen die ze nodig hebben en (weer)
meedoen in de maatschappij. Want
daar is het uiteindelijk allemaal om
begonnen. Bij het Zorgloket in het
Gemeentehuis, Raadhuisplein 1 in
Castricum, tel. .0251-661122. Deze
is geopend van maandag tot en met
donderdag van 09.00 tot 16.00 urn
en op vrijdag van 09.00 tot 12.30
uur. Bij de Stichting Welzijn
Castricum, Geesterduinweg 5 in
Castricum, tel. 0251-656562. Deze
is geopend van maandag tot en met
donderdag van 09.00 tot 16.00 urn
en op vrijdag van 09.00 tot 13.30
uur voor informatie en inschakeling
van ondersteunende hulp.
Voor een uitgebreider gesprek
kan men langskomen op dinsdag
en donderdagmorgen of een
afspraak maken voor één van de
andere dagdelen. Bij 't Kruispunt in
Akersloot, Mozartlaan la, kan men
terecht op dinsdagmorgen van
09.30 tot 11.30 uur. In De
Cameren, in Limmen, Lage Weide
3, kan men terecht op donderdag
van 09.30 tot 11.30 uur. Het mail
adres van het Zorgloket is: gemeen-
tebestuur@castricum.nl.
De andere Clips zijn bereikbaar
door te mailen naar
info@welzijncastricum.nl.
De Clips zijn als het ware vooruit
geschoven posten van het gemeen
telijke Zorgloket, dat al in juli 2006
zijn deuren opende. De Clips wor
den bemand door medewerkers en
vrijwilligers van de Stichting Welzijn
Castricum. Zij kunnen inwoners
van Castricum informeren en advi
seren bij vragen op het gebied van
wonen, welzijn, zorg en inkomen.
De medewerkers geven niet alleen
folders mee, maar kunnen mensen
CASTRICUM - Inwoners van de
gemeente Castricum kunnen
voortaan dicht bij huis ant
woord krijgen op al hun vragen
over wonen, welzijn, zorg en
inkomen: in samenwerking met
de Stichting Welzijn Castricum
heeft de gemeente naast het
zorgloket een drietal cliënten
informatiepunten (kortweg
'Clips') opgezet.