I
I
V
JEUGDPAGINA HEILOO
STAKINGEN TEGEN DE 1040-IJKENNOKM:
WAT BETEKENT l)AT NOU EIGENLIJK?
llfft. \\-c\ «*"^3daï
IL mr *£3». «JHj
A\e4at Jte®1?!
f JJl^
eï $1 Ifes*1-
®b<#
dax
ov
UITKIJKPOST
19 DECEMBER 2007
Tips of ideeën? Mail:
jeugdredactie@uitkijkpost.nl
Adres:
Redactie Uitkijkpost,
jeugdpagina,
De Hoefsmid 5,
1851 PZ in Heiloo,
tel. 072-5330175
Er is al heel veel gezegd en geschreven over
de stakingen van de leerlingen in het middel
baar onderwijs. De 1040 urennorm zorgde bij
de leerlingen voor veel ophef. De leden van de
jeugdredactie laten ook hun licht schijnen op
dit onderwerp. Want wat vinden de jongeren
hier zelf eigenlijk van? (Yvonne Klaver)
Door Karlijn
en Amy
Volgens
de wet moet
elke leer
ling 1040
uur per
jaar les op
school hebben. Veel middel
bare scholen halen dat niet omdat
er bijvoorbeeld een tekort aan lera
ren is. Om toch tot 1040 uur te
halen, worden de lessen vervangen
door tussenuren en zelfstudie uren.
Veel jongeren vinden dat niet goed
en zijn die uren liever thuis. Er is
een test gedaan waarbij gevraagd
werd hoeveel uren per dag de leer
lingen op school willen zitten; vier,
zes of acht uur. 14 procent koos
voor vier uur, 84 procent voor zes
uur en twee procent koos voor acht
uur. De norm van 1040 uur betekent
dat een leerling gemiddeld 5,4 uur
op school moet zitten. De regering
heeft zondag 25 november 2007
besloten dat.de nieuwe norm voor de
lesuren per jaar 1000 uren wordt.
Buitenschoolse activiteiten, bijvoor
beeld voetbal en toneel, tellen ook
mee voor de norm. Daardoor is het
makkelijker om de 1000 lesuren per
jaar te halen. Iedereen dacht dat de
stakingen nu zouden stoppen, maar
toch zijn leerlingen maandag 26
november de straat op gegaan. De
actiegroep Landelijk Aktie Komitee
Scholieren (LAKS) probeerde de sta
kers te stoppen. Veel scholieren
weten niet eens waarom ze staken.
Ze zijn via SMS of MSN opgeroepen
om ook mee te doen en het was een
goede
manier om
een dagje niet
naar school te
gaan. Tijdens de
stakingen zijn er veel
dingen vernield door het gooien van
vuurwerk en eieren. Ook zijn er
autoruiten kapot gemaakt en zijn
tientallen leerlingen gearresteerd.
Maandagsochtend 26 november stond het plein van het PCC
Heiloo helemaal vol met stakers. Ze wilden gaan staken tegen de
1040 urennorm. Maar wat zijn eigenlijk de meningen hierover?
Wat vindt de directrice ervan en had de staking wel nut? Wij
interviewden een aantal mensen om antwoord op deze vragen te
krijgen. Allereerst vroegen wij H. Kok-Kraakman, directrice van
het PCC Heiloo om haar mening.
Wat vindt u van de staking? Wat vindt u van de aanpak
Ik ben niet tegen staken, maar tegen de stakers, en waarom
wel tegen het staken door leerlingen deze aanpak?
waarbij ik het gevoel heb dat ze niet Voor zover ik weet zijn alleen de
goed weten waarvoor ze staken. leerlingen van de leerlingenraad van
de Bergerweg met toestemming
naar Amsterdam gegaan. Verder
hebben we met elkaar afgesproken
dat we, leerlingen die zomaar weg
blijven, behandelen als gewone spij
belaars. Als je bedoelt de aanpak
van de politie tegen de relschop
pers; Lastig om daar een mening
over te hebben omdat je mening
Hebt u zelf wel eens gestaakt? gebaseerd is op een paar televisie-
Ja, tegen een te hoge werkdruk in beelden
het onderwijs.
Welke risico's neem je als je
Als u nu een leerling zou zijn gaat staken?
geweest, was u dan gaan sta- De risico's die je loopt is dat er
ken? een melding kan plaatsvinden bij de
Ik ga alleen staken als ik precies leerplichtambtenaar, dat kan een
weet waarom ik staak. Ik wil eerst
goed op de hoogte zijn van de rede-
Kunt u zich voorstellen dat
leerlingen gaan staken?
Ja, maar dit keer niet van leerlin
gen van het PCC. Wij hebben al
1040 uur ingeroosterd dus er komt
geen negende of tiende lesuur. Daar
is nooit sprake van geweest.
Ifv
VeeV-
tfvee
•aaé
txvoew' e1tv
,io
eft
bïft- vet
zevt
een
d-
tvo1
0&
is
e&eïto (Vuv
Te<ie»
nen.
Bent u het eens met
de regering?
Als ik in de regering zat zou ik
niet vasthouden aan die 1040 uur.
ïk vind het beter om te werken met
een bandbreedte bijvoorbeeld tus
sen 1000-1040 lesuren. En ik vind
het beter als je over meerdere jaren
kijkt en telt. Daar bedoel ik mee dat
bijvoorbeeld een leerling in de eer
ste drie jaren een bepaald aantal
uren les moet hebben gehad. Je
mag dat verdelen over die drie jaar.
boete tot gevolg hebben. Verder ben
je een paar vrije middagen kwijt en
moet je langer op school zitten om
de gemiste uren in te halen. Terwijl
meer uren voor die leerling al hele
maal niet de bedoeling van het sta
ken is.Verder zat er deze keer ook
nog het risico in, dat als je wel was
gaan staken, je terecht was geko
men in rellen. Maar gelukkig is dat
allemaal niet nodig geweest en zijn
er geen vervelende dingen gebeurd.
ei\ v0oï
o0óié ^ej, 1 vee\ v
?\e\ eté
^eeV
is
Vis»
tvive'
jQISC
esW
Ó0eicv
YCV^' "*r\V^SX
I