Oratoriumkoor Heiloo
JUBILEUMCONCERT
TELEMANN
J.S.BACH
W
Koorzingen is een wonder"
Project Kinderkoor
DE THEORBE SPELER/
LUITSPELER
Paul Waerts:
Bach's muziek moet
je veroveren!
Martine Straesser - alt
ét
UITKIJKPOST
25 NOVEMBER 2009
Jubileumconcert
Oratoriumkoor Heiloo
Komend jaar wordt een feestelijk jaar: Oratoriumkoor Heiloo
viert zijn 65 jarige bestaan! Bestuur, dirigent en koorleden gaan
er een mooi en gedenkwaardig jaar van maken. We openen dit
jubileumjaar met een prachtig concert in de Ter Coulsterkerk
op 18 december! Het is verheugend te merken dat het plezier
in samen zingen ook in deze drukke, moderne tijd mensen nog
steeds aanspreekt. Samen zingen is een mooi tegenwicht voor
al de stress in ons leven. Als je zingt ben je daarmee bezig en
vergeet je de dagelijkse beslommeringen. Zingen is een ontspan
nende bezigheid!
Samen zingen is nog leuker! En zeker bij ons koor in Heiloo.
Zoals gezegd: het jubile
umjaar wordt geopend
op 18 december. Be
zoekers die met ons dit
feest willen meebeleven
worden getrakteerd op
een feestelijke concertavond! Op
het programma staat de cantate
'Maehet die Tore weit' van Georg
Philipp Telemann. Van Johann
Sebastian Bach wordt de bekende
cantate 'Waehet auf, ruft uns die
Stimmme' én het 'Magnificat' uit
gevoerd. Het Magnificat, ook wel
de lofzang van Maria genoemd,
heeft veel componisten geïnspi
reerd. De toonzetting van Bach
behoort echter zonder overdrij
ving tot hoogtepunten van het
genre. In de tijd van Bach werd
zijn Magnificat met Kerstmis ge
zongen in een speciale uitvoering
met invoeging van Duitse en La
tijnse kerstliederen. Bach schreef
dit werk in Leipzig in 1723 en
hij heeft het gecomponeerd voor
vijfstemmig koor en orkest. Het
is een van Baehs meest melodi
euze werken, meer Italiaans van
stijl dan het merendeel van zijn
kerkmuziek. De twee cantates die
uitgevoerd worden zijn ook zeer
geschikt voor deze periode voor
het Kerstfeest, waarin de mensen
vol verwachting en blij uitzien
naar het 'grote feest'.
Naar het ideaalbeeld van de oud-
Griekse ehitarra (lier) werd rond
1580 een 14-snarig instrument
ontwikkeld dat speciaal bedoeld
was voor het begeleiden van
de zangstem: de ehitarrone of
theorbe. De enorme afmetingen
van dit instrument zijn het gevolg
van het belang dat men hierbij
hechtte aan het gebruik van
vooral veel lage bassnaren. Met
haar prachtige klank en volle re
sonantie werd de theorbe ingezet
voor eontinuospel in alle moge
lijke bezettingen, terwijl er ook
solorepertoire voor geschreven
werd. Zij bleef tot in de 18e eeuw
in gebruik.
Cantate nr 183: 'Machet die Tore weit'
MAGNIFICAT BWV 243
Cantate 'Waehet auf BWV 140
VRIJDAG 18 DECEMBER 2009
AANVANG 20.15 UUR in de TER COULSTERKERK Hoüeweg 111 HEILOO
Toegangsprijs: 23.00
Voorverkoop: De Schrijverij, Heerenweg 199, Heiloo
Boekhandel Deutekom, (winkelcentrum 't Loo)
Telefonisch: 0226 - 426751 en 072 - 5335683
Per email: secretariaat@oratoriumkoorheiloo.nl of website: www.oratoriumkoorheiloo.nl
Via website
www. oratoriumkoorheiloonl
of via leden
Telefonisch: 0226-426751
of 072-5335683
De Schrijverij
Heerenweg 199, Heiloo/
Boekhandel Deutekom
(winkelcentrum 't Loo)
Toegangsprijs: 23,=
(inclusief programmaboekje)
Oratoriumkoor Heiloo hoopt dat
dit julbileumeoneert een opmer
kelijke mijlpaal mag betekenen
in een lange periode van veel
zangplezier
7
I'M A
"Al ENT
Paul Waerts is nu 2 Vz jaar di
rigent van het Oratoriumkoor
Heiloo en heeft de ambitie om
van het koor een echt Bach-
koor te maken: "de muziek die
Bach componeerde voor zijn
koren moest door de zangers
veroverd worden". Onder
Paul's leiding is het koor dit
'gevecht' aangegaan en het
is aan de winnende hand! De
uitvoeringen van De Matthaus
Passion en het Weihnaehtsora-
torium waren op een behoor
lijk niveau en nu wordt er hard
gewerkt aan cantates en het
Magnificat van Bach.
In het najaar van 2007 ontstond bij het instuderen van de Matthaus
Passion de idee om een kinderkoor bij de uitvoering te betrekken.
Voor dat oratoriumwerk eigenlijk een must. En waarom dan niet een
'eigen' kinderkoor Zoals dat in de beginjaren van ons koor ook be-
stond.We slaagden erin voldoende kinderen hiervoor te enthousias
meren. De kinderen werden na auditie geselecteerd en opgeleid door
onze dirigent. Hun bijdrage was een groot succes. Daarna konden
we weer een beroep op hen doen bij het Weihnaehtsoratorium in
december 2008 en opnieuw de Matthaus Passion voorjaar 2009. Een
traditie begon zich te vormen. Ook voor dit jubileumconcert wisten
we hen weer te 'strikken'.Een paar manlijke coryfeeën vielen af we
gens 'de baard in de keel'.
Echter dankzij nieuwe rekruten is het kinderkoor weer op sterkte.
Op zaterdagmiddag oefenen ze op een koraal uit de Cantate 'Waehet
auf ruft uns die Stimme'. Een koraal wat door velen als het mooi
ste gedeelte uit dit werk ervaren wordt. Eigenlijk geschreven voor
tenoren,maar de hoge kinderstemmen weten het minstens zo fraai te
vertolken. Bach zou hen toelachen.
Bij dit jubileumconcert wordt de
altpartij gezongen door Martine
Straesser. Haar mooie warme
stem zal zeker bijdragen aan een
prachtige uitvoering. Martine
Straesser begon haar zangstudie
aan het Sweelinek conservatori
um te Amsterdam bij Charles van
Tassel. Vervolgens studeerde zij
aan de Royal Scottish Academy
te Glasgow waar ze haar masters
degree in opera behaalde.
We wilden wat persoonlijke
impressies van binnenuit heb
ben, van zomaar een koorlid.
Een goed ingevoerde collega
tipte ons: Lies van den Bos.
Met haar keken we terug naar
een klein stukje geschiedenis.
Lies maakt sinds 1976 deel uit
van het koor.
Voor haar dochter, die destijds
een muziekopleiding in Alkmaar
volgde, zocht Lies een koor in
Heiloo om te kunnen oefenen.
Oratoriumkoor 'Nieuw Leven'
leek haar wel wat en ze besloot
zelf ook lid te worden. Eerst
als sopraan, later werd dat alt.
Van Lies zul je niet gauw horen
'vroeger was het allemaal beter'.
Integendeel. Ze roemt de ont
spannen wijze waarop de huidige
koorleden met elkaar omgaan: "er
heerst een heel prettige sfeer, dat
zag en zie je niet overal". Ze her
innert zich een moeilijke periode
in haar leven "deze zangver
eniging is mij toen tot steun en
houvast geweest, dat vergeet je
nooit". Klassieke koormuziek:
noem een componist en Lies weet
wel een werk te noemen waar
ze als koorlid haar steentje aan
bijdroeg. En dat onder verschil
lende dirigenten. Lies is discreet
en zal niet over hen uit de school
klappen, of een voorkeur uitspre
ken. Toch wil ze wel kwijt, dat ze
erg ingenomen is met de huidige
dirigent Paul Waerts.
"Hij doet het uitstekend. Niet
alleen uit muzikaal oogpunt. Zijn
kennis over componisten, hun
werk en de cultuurhistorische
achtergrond, het is echt een
verrijking bij het repeteren".
Koorzingen is een wonder vindt
Lies: "Die stempartijen die eerst
in de steigers staan. Je hoort het
en je denkt, wat moet dat wor
den. Maar het ontwikkelt zich
iedere keer weer tot een prachtig
samenzingen". Kan je bij Lies ook
aankomen met popmuziek? Nou
dat valt mee. "Ik scheer niet alles
over één kam, zoals anderen van
mijn leeftijd vaak doen". Met een
glimlach: "Niet alles is even goed,
maar van bijv. Queen en Sting kan
ik echt genieten, dat is prima!"
Een 'zomaar' koorlid blijkt Lies
dus niet te zijn. Al verder pratend
blijkt dat de hele familie van den
Bos wel iets met (klassieke) muziek
heeft of doet: moeder,kinderen,
kleinkinderen (maar liefst vier van
hen maken deel uit van het kinder
koor), het zit in de genen. Lies hoopt
nog een tijdje te kunnen doorgaan.
Lachend: "van doodgaan vind ik het
ergste, datje niet meer kunt zingen".