eens eens eens eens eens eens Parkeren in Heiloo moet gratis blijven STELLING VAN DEZE WEEK: 8 NCPN Ernest ten HackenWD Corrie Konijn, HEILOO-2000 Erik Smits, PvdA Margriet Kaandorp, NCPN Frans Wolfs, D66-GroenLinks Heiloo GROEN LINKS Op woensdag 3 maart 2010 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. In de aanloop daar naartoe legt weekblad Uitkijkpost de politieke partijen elke week een stelling voor. Alle stellingen zijn terug te lezen op www.heiloo-online.nl/verkiezingen. 24 FEBRUARI 2010 UITKIJKPOST Ja, gratis parkeren is een terugkerend speerpunt in de verkiezingsprogramma's van de WD Heiloo. Het parkeren wordt in de praktijk goed geregeld door het inrichten van blauwe zones en het gebruik van de parkeerschijf. Gratis parkeren is een vorm van dienstverlening aan de (winke lende) inwoners van Heiloo. Het is goed voor de onderne mers in Heiloo en niette vergeten voor de bewoners die in de nabijheid van een winkelcentrum wonen. Als er betaald parkeren zou worden ingevoerd, zou dat voor deze bewo ners enorme parkeeroverlast betekenen doordat automo bilisten die toch gratis willen blijven parkeren, dan maar hun auto in de woonwijken vlakbij de winkelcentra gaan neerzetten. ^Reeds jaar en dag komt HEILOO-2000 hiervoor uit. Par- keergeld om de gemeentekas te spekken is niet wat in woners willen. Het gebruik van de auto is nu eenmaal niet te vermijden, al moeten we er zuinig mee omgaan. Maar voor onder andere zorgbezoek, woonwerkverkeer en boodschappen is de auto soms onmisbaar. Met name voor ouderen en gehandicapten mag door betaald parke ren geen drempel worden opgeworpen. Daarnaast speelt economisch belang eveneens een rol. Betaald parkeren, zoals in Heerhugowaard, zal minder winkelende bezoe kers aantrekken hetgeen weer minder omzet voor de win keliers kan betekenen. Daarnaast blijkt dat de opbrengst grotendeels opgaat aan de noodzakelijke en door een ieder verfoeide controle, kortom: vestzak-broekzakpoli- tiek. En voor bezoekers betekent dit alleen maar erger nis. Heiloo verkeert nog in de gelukkige omstandigheid dat er voldoende parkeerruimte voorhanden. De huidige beperking van de parkeerkaart van twee uur in de blauwe zone voldoet uitstekend om toch een goede roulatie te be vorderen bij de daarvoor aangewezen parkeerplaatsen. HEILOO-2000 zal zich blijven inzetten om betaald parkeren On Heiloo te weren. r Mee eens. CDA Heiloo wil geen onnodige extra lasten voor onze inwoners. Daarnaast willen wij dat het aan trekkelijk blijft om te ondernemen in Heiloo. Zeker in de huidige tijd is het essentieel om goede randvoorwaarden voor gezond ondernemen te scheppen en daarmee de lokale economie te stimuleren. De parkeerdruk in Heiloo is te overzien en een adequaat gecontroleerde 'blauwe zone' werkt uitstekend. Kortom: parkeren in Heiloo moet volgens CDA Heiloo gratis blijven! De PvdA is het daarmee eens. Maar wegens de schaarste rondom de winkelcentra dient het oneigenlijk gebruik van parkeerplaatsen te worden tegengegaan door het gebruik van de blauwe parkeerschijf. De handhaving moet op de eerste plaats gericht zijn op het voorkomen van onveilige situaties, maar mag echter niet zo streng zijn dat dit leidt tot onnodige ergernis bij de burgers. In veel gevallen kan worden volstaan met een waarschuwing alvorens te be keuren. Wij zijn van mening dat de inzet van controleurs vooral ingezet moet worden ter verbetering van de open bare veiligheid in Heiloo. Gratis parkeren is slechts een onderdeel van een goed parkeerbeleid. Het is van belang dat de gemeente bij de diverse winkelcentra een te grote parkeerdruk in de omliggende wijken bijtijds signaleert. Desgewenst kan in geval van overbelasting voor de be wuste woonwijk een blauwe zone worden ingesteld met een parkeertijd van bijvoorbeeld maximaal dertig minuten in combinatie met een ontheffing voor de omwonenden. In dat geval mag de handhaving wat ons betreft strenger zijn. Daarnaast wil de PvdA het aantal fietsstallingen bij de winkelcentra en het station vergroten en de kwaliteit hier- ^van verbeteren. r De NCPN vindt het huidige parkeerbeleid in ons dorp goed geregeld. Inzake het Stationscentrum dient er een aanvulling plaats te vinden: a) Na aanschaf van een parkeerschijf a 1,50 euro mag twee uur worden geparkeerd in de met blauwe lijnen aangegeven parkeerplaatsen. b) Bij de overige parkeerplaatsen is het gratis parkeren. c) Inzake het Stationscentrum is de NCPN voorstander van het door de gemeente gratis verstrekken van een parkeerkaart aan de winkeliers en hun personeel, gedu rende de openingstijden van de winkels. Dan hoeven zij niet om de twee uur hun werkzaamheden te onderbreken om in de parkeergarage de parkeerschijf te verzetten. Gezien de onmogelijkheid om hier, vanwege klanten en drukke werkzaamheden, aan te voldoen hebben diverse winkeliers hier al hoge boetes voor moeten betalen. De NCPN vindt dit zeer onterecht. r Het standpunt van D66-GroenLinks is: voorlopig geen betaald parkeren, blauwe zones blijven gehandhaafd en mogen worden uitgebreid. D66-GroenLinks vindt dat Heiloo vanwege een sterke en zelfstandige functie best open mag staan voor winkelbezoek van buiten Heiloo. Be taald parkeren remt het parkeergedrag bovendien nauwe lijks af. Automobilisten gaan een andere plek zoeken waar wel gratis of met de parkeerschijf geparkeerd mag worden. De open infrastructuur van Heiloo nodigt ook uit om een eindje verder op desnoods in de grasbermen te parkeren. Dat is wat we niet willen. Er kunnen best omstandigheden ontstaan dat betaald parkeren overwogen moet worden, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van een nieuwe wijk. Maar dan zal de infrastructuur daarop ingericht moeten zijn. Daarom voorlopig geen betaald parkeren. LOO

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2010 | | pagina 8