eens
eens
eens
eens
eens
eens
Parkeren in Heiloo moet gratis blijven
STELLING VAN DEZE WEEK:
8
NCPN
Ernest ten HackenWD
Corrie Konijn, HEILOO-2000
Erik Smits, PvdA
Margriet Kaandorp, NCPN
Frans Wolfs, D66-GroenLinks
Heiloo
GROEN
LINKS
Op woensdag 3 maart 2010 zijn de gemeenteraadsverkiezingen.
In de aanloop daar naartoe legt weekblad Uitkijkpost de politieke partijen elke week
een stelling voor. Alle stellingen zijn terug te lezen op www.heiloo-online.nl/verkiezingen.
24 FEBRUARI 2010
UITKIJKPOST
Ja, gratis parkeren is een terugkerend speerpunt in de
verkiezingsprogramma's van de WD Heiloo. Het parkeren
wordt in de praktijk goed geregeld door het inrichten van
blauwe zones en het gebruik van de parkeerschijf. Gratis
parkeren is een vorm van dienstverlening aan de (winke
lende) inwoners van Heiloo. Het is goed voor de onderne
mers in Heiloo en niette vergeten voor de bewoners die in
de nabijheid van een winkelcentrum wonen. Als er betaald
parkeren zou worden ingevoerd, zou dat voor deze bewo
ners enorme parkeeroverlast betekenen doordat automo
bilisten die toch gratis willen blijven parkeren, dan maar
hun auto in de woonwijken vlakbij de winkelcentra gaan
neerzetten.
^Reeds jaar en dag komt HEILOO-2000 hiervoor uit. Par-
keergeld om de gemeentekas te spekken is niet wat in
woners willen. Het gebruik van de auto is nu eenmaal
niet te vermijden, al moeten we er zuinig mee omgaan.
Maar voor onder andere zorgbezoek, woonwerkverkeer
en boodschappen is de auto soms onmisbaar. Met name
voor ouderen en gehandicapten mag door betaald parke
ren geen drempel worden opgeworpen. Daarnaast speelt
economisch belang eveneens een rol. Betaald parkeren,
zoals in Heerhugowaard, zal minder winkelende bezoe
kers aantrekken hetgeen weer minder omzet voor de win
keliers kan betekenen. Daarnaast blijkt dat de opbrengst
grotendeels opgaat aan de noodzakelijke en door een
ieder verfoeide controle, kortom: vestzak-broekzakpoli-
tiek. En voor bezoekers betekent dit alleen maar erger
nis. Heiloo verkeert nog in de gelukkige omstandigheid
dat er voldoende parkeerruimte voorhanden. De huidige
beperking van de parkeerkaart van twee uur in de blauwe
zone voldoet uitstekend om toch een goede roulatie te be
vorderen bij de daarvoor aangewezen parkeerplaatsen.
HEILOO-2000 zal zich blijven inzetten om betaald parkeren
On Heiloo te weren.
r Mee eens. CDA Heiloo wil geen onnodige extra lasten
voor onze inwoners. Daarnaast willen wij dat het aan
trekkelijk blijft om te ondernemen in Heiloo. Zeker in de
huidige tijd is het essentieel om goede randvoorwaarden
voor gezond ondernemen te scheppen en daarmee de
lokale economie te stimuleren. De parkeerdruk in Heiloo
is te overzien en een adequaat gecontroleerde 'blauwe
zone' werkt uitstekend. Kortom: parkeren in Heiloo moet
volgens CDA Heiloo gratis blijven!
De PvdA is het daarmee eens. Maar wegens de schaarste
rondom de winkelcentra dient het oneigenlijk gebruik van
parkeerplaatsen te worden tegengegaan door het gebruik
van de blauwe parkeerschijf. De handhaving moet op de
eerste plaats gericht zijn op het voorkomen van onveilige
situaties, maar mag echter niet zo streng zijn dat dit leidt
tot onnodige ergernis bij de burgers. In veel gevallen kan
worden volstaan met een waarschuwing alvorens te be
keuren. Wij zijn van mening dat de inzet van controleurs
vooral ingezet moet worden ter verbetering van de open
bare veiligheid in Heiloo. Gratis parkeren is slechts een
onderdeel van een goed parkeerbeleid. Het is van belang
dat de gemeente bij de diverse winkelcentra een te grote
parkeerdruk in de omliggende wijken bijtijds signaleert.
Desgewenst kan in geval van overbelasting voor de be
wuste woonwijk een blauwe zone worden ingesteld met
een parkeertijd van bijvoorbeeld maximaal dertig minuten
in combinatie met een ontheffing voor de omwonenden.
In dat geval mag de handhaving wat ons betreft strenger
zijn. Daarnaast wil de PvdA het aantal fietsstallingen bij de
winkelcentra en het station vergroten en de kwaliteit hier-
^van verbeteren.
r De NCPN vindt het huidige parkeerbeleid in ons dorp
goed geregeld. Inzake het Stationscentrum dient er een
aanvulling plaats te vinden:
a) Na aanschaf van een parkeerschijf a 1,50 euro mag
twee uur worden geparkeerd in de met blauwe lijnen
aangegeven parkeerplaatsen.
b) Bij de overige parkeerplaatsen is het gratis parkeren.
c) Inzake het Stationscentrum is de NCPN voorstander
van het door de gemeente gratis verstrekken van een
parkeerkaart aan de winkeliers en hun personeel, gedu
rende de openingstijden van de winkels. Dan hoeven zij
niet om de twee uur hun werkzaamheden te onderbreken
om in de parkeergarage de parkeerschijf te verzetten.
Gezien de onmogelijkheid om hier, vanwege klanten en
drukke werkzaamheden, aan te voldoen hebben diverse
winkeliers hier al hoge boetes voor moeten betalen.
De NCPN vindt dit zeer onterecht.
r Het standpunt van D66-GroenLinks is: voorlopig geen
betaald parkeren, blauwe zones blijven gehandhaafd
en mogen worden uitgebreid. D66-GroenLinks vindt dat
Heiloo vanwege een sterke en zelfstandige functie best
open mag staan voor winkelbezoek van buiten Heiloo. Be
taald parkeren remt het parkeergedrag bovendien nauwe
lijks af. Automobilisten gaan een andere plek zoeken waar
wel gratis of met de parkeerschijf geparkeerd mag worden.
De open infrastructuur van Heiloo nodigt ook uit om een
eindje verder op desnoods in de grasbermen te parkeren.
Dat is wat we niet willen. Er kunnen best omstandigheden
ontstaan dat betaald parkeren overwogen moet worden,
bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van een nieuwe wijk. Maar
dan zal de infrastructuur daarop ingericht moeten zijn.
Daarom voorlopig geen betaald parkeren.
LOO