Oratoriumkoor Heiloo
Oratoriumkoor Heiloo
zingt Matthaus Passion
Jonge alt valt voor Bach
MATTHAUS PASSION
Het kinderkoor zingt weer mee!
Paul Waerts: Bach's Matthaus Passion, een succes verhaal!
LAUREN ARMISHAW
sopraan
ORATORIUMKOOR
HEILOO
Uw bijzondere aandacht wordt gevraagd voor de a.s. uitvoering
van de Matthaus Passion van J.S. Bach door het Oratoriumkoor
Heiloo. Medewerking wordt verleend door het barokorkest
"Cappella Maria Barbara", spelend op authentieke instrumenten.
Het oratoriumkoor Heiloo beschikt over een "eigen" kinderkoor
(22 kinderen uit Heiloo en omgeving). Zij zullen met hun heldere
stemmen een compleet geheel maken van dit prachtige werk van
Bach. De bekwame dirigent van het koor, de heer Paul Waerts,
zal op vakkundige wijze de algehele leiding op zich nemen.
Een aantal zeer bekwame
solisten zullen hun partijen
rollen op uitstekende wijze
vertolken. Elders, op deze pagina
kunt u meer lezen over deze
solisten en hun achtergrond.
De uitvoering van de Matthaus
Passion op vrijdagavond, 26
maart 2010, in de Ter Coulster-
kerk, Holleweg 111 te Heiloo
wordt voor de derde keer op rij
door het oratoriumkoor voor het
voetlicht gebracht. Hopelijk kan
er in Heiloo een traditie ontstaan
om jaarlijks de Matthaus Passion
uit te voeren. Steeds intenser
beleeft het koor de betekenis
van de koorpartijen en dat zal
onmiskenbaar doorklinken in de
vertolking van de prachtige kora
len en andere koorwerken.
Wie eenmaal een goede uitvoe
ring van de Matthaus Passion
heeft bijgewoond, zal dit niet snel
vergeten. U hoeft als Heilooër
ingezetene niet een lange reis
te maken om een heel mooie
uitvoering van dit grote werk van
Bach mee te maken. Heiloo biedt
u de gelegenheid, nl. in de Ter
Coulsterkerk aan de Holleweg.
Het zal een ontroerende beleve
nis zijn.
Let u op de aanvangstijd
Om precies 19.30 uur zal deze
uitvoering aanvangen.
Het kinderkoor van Oratoriumkoor Heiloo zingt dit jaar voor de
derde keer de Matthaus Passion in de Ter Coulsterkerk. Elke za
terdag oefenen de kinderen met dirigent Paul Waerts, zodat ze als
volwaardige zangertjes op het podium kunnen staan. In 2007 werd
het kinderkoor als projectkoor opgericht om kinderen te betrekken
bij de uitvoering van de Matthaus Passion. Elk jaar lukt het weer om
steeds meer kinderen enthousiast te krijgen voor dit project. Het
moet een indrukwekkende ervaring zijn om mee te zingen met een
groot orkest en koor. In 2008 leverden de kinderen ook een bijdrage
in de uitvoering van het Weihnaehtsoratorium en in 2009 aan de
Matthaus Passion. Kinderen completeren de klank van het koor en
geven hun eigen karakter mee aan de muziek van Bach. Als zangver
eniging vinden wij het van groot belang om de jeugd te interesseren
voor de klassieke muziek en ze een gelegenheid te bieden daar een
bijdrage aan te leveren. Op die manier willen wij proberen een basis
te leggen voor de toekomst van bestaande koren. En wij leren ook
van de kinderen hoe plezierig het is om zo vrij te zingen.
Sopraan Lauren Armishaw
(1978) is geboren in Nieuw Zee
land. Daar is zij afgestudeerd in
zowel zang als wiskunde aan de
Victoria Universiteit in Welling
ton. In 2002 verhuisde ze naar
Nederland en studeerde hier aan
het Koninklijk Conservatorium in
Den Haag waar ze lessen volgde
bij Rita Dams, Jill Feldman, Mi
chael Chance en Diane Forlano.
In 2007 behaalde zij cum laude
haar Master's diploma in oude
muziek.
Lauren is een veel gevraagde
solist voor zowel barok- als klas
sieke muziek en werkt samen met
koren en orkesten in heel Europa.
In 2009 zong zij met onder
andere het Residentie Bach En
semble, Toonkunstkoor Utrecht,
De Nederlandse Baehvereniging,
Cantimus Alati, Musiea Vocalis
Zwolle, Rotterdams Barokensem-
ble, L'Arpeggiata (Frankrijk),
Corale Jonia (Italia) en Les
Muffatti (België). Als oratori
umsoliste zingt Lauren regelmatig
de Messiah van Handel, Mattheus
Passion en Johannes Passion van
Bach, Vespers van Monteverdi en
Missen van Mozart en Haydn.
Jaarlijks zingen veel mensen
de Matthaus van Bach en nog
meer mensen gaan er naar
luisteren. Wat is het geheim
achter dit fenomeen?
Mooie muziek en natuurlijk een
goed verhaal, maar is dat wel vol
doende voor succes? Er zijn in de
loop der eeuwen heel wat opera's
geflopt die toch door grote com
ponisten waren geschreven.
Neem de opera's van WA.
Mozart: niet al zijn werk was
succesvol. Het succes zat in de
samenwerking die Mozart had
met theaterdirecteur Da Ponte.
Samen met hem schreef Mozart
zijn mooiste maar
ook succesvolste
opera's.
Door samenwerking:
zo ontstond ook de
Matthaus Passion.
Muziek van Bach en
het passielibretto
van Henriei alias Pi-
eander, een dichter
uit Leipzig.
Maar de Matthaus
Passion is toch
geen opera?
Eigenlijk wel. Het concept is ge
woon de Napolitaanse opera.
Deze vorm heeft een opening en
een slotkoor. Gezongen teksten,
de zogenaamde Recitatieven;
deze recitatieven worden begeleid
en gaan dan over in een Aria. De
aria wordt altijd herhaald, wat
wordt aangeduid met Da Capo.
"Nog een keer!" riep men dan
enthousiast in Napels.
Maar nu komt het.in de Napoli
taanse opera zitten geen koralen!
Haal de koralen uit de Matthaus
Passion en het succesverhaal is
uit.
"Hoe betrek ik de mensen bij het
Woord?" vroeg Maarten Luther
zich af. "Laat ze het zingen!" En
zo werkte Luther de liedjes die ie
dereen kende om tot koralen. Zo
werd bijvoorbeeld "Mein G'müt
ist mir verwirret" van Hans Leo
Hassler het beroemde koraal "O
Haupt voll Blut und Wunden".
Bach had al een tijd lang door
dat de mensen in Leipzig zijn
cantates het beste begrepen als
een cantate gebaseerd was op
een koraalmelodie. Immers die
muziek van Bach was al gecom
pliceerd genoeg!
Bach weet dat. En hij schrijft
dus een Passion met veel koralen
en zonder eindeloos onzingbare
Fuga's.
Daarom kunnen veel mensen dit
meesterwerk van Bach geweldig
zingen. En wacht elke luisteraar
op het moment dat het koor het
koraal "O Haupt voll Blut und
Wunden" inzet.
En zo is het toch een echte
Napolitaanse opera: een compo
sitie voor alle mensen. Da Capo!
Volgend jaar? Ik hoor het graag
van U.
JOHANN SEBASTIAN BACH
BAROKORKEST
CAPPELLA MARIA BARBARA
KINDERKOOR
Pieter Hendriks: bas Christus
Alex Vermeulen: tenor Evangelist
Lauren Armishaw: sopraan
Jan Kullmann: countertenor
Mark van Ments: tenor
Jasper Schweppe: bas
Har jo Neutkens: theorbe
Henk van Zonneveld: orgel
Dirigent: PAUL WAERTS
VRIJDAG, 26 MAART 2010
TER COULSTERKERK, Holleweg 111 HEILOO
Aanvang 19.30 Zaal open 18.30
Toegangsprijs 23,—
Voorverkoop:
De Schrijverij, Heerenweg 199 Heiloo; Boekhandel Deutekom (winkelcentrum 't Loo)
Telefonisch: 0226-426751
Per email: kaartverkoop@oratoriumkoorheiloo.nl en via www.oratoriumkoorheiloo.nl
Oratoriumkoor Heiloo is nog
steeds 'springlevend' staat
er op de website. Dat wilden
we graag eens illustreren met
een portretje van ons jongste
koorlid.
Janneke Smit, pas bevallen van
een zoon, staat al weer te trap
pelen om de repetities voor de
komende uitvoering bij te wonen.
"Het is een wekelijks uitje waar
ik altijd met veel plezier naar toe
leef". Meezingen in de Matthaus
Passion was voor haar een jaar
geleden aanleiding om zich aan
te melden als koorlid. Dat ze met
glans door de stemtest kwam,
mag geen wonder heten. Janneke
zingt al vanaf haar studententijd
in een koor. In Groningen tijdens
haar opleiding tot logopedist
maakte ze deel uit van het studen
tenkoor. Ze koos bewust voor het
klassieke repertoire: "je kunt er
veel meer emotie in kwijt, het
Janneke Smit met Abel!
brengt meer". Na de studie ging
ze werken in een ziekenhuis in
Arnhem. Daar behandelde ze ook
'Jan Smit' patiënten: door ver
keerd stemgebruik kunnen knob
bels op de stembanden ontstaan.
Janneke ging haar zangtalent
verder exploreren in een klassiek
Arnhems koor. Madrigalen en pit
tige stukken van Britten stonden
daar op het programma. Het
kon haar wel bekoren. Toen haar
partner werk vond in zijn geboor
testreek verhuisde het gezin naar
Heiloo. Mede om in te burgeren
ging ze weer op zoek naar een
leuk koor. Eerst nog een uitstapje
naar het meer populaire genre;
ze deed een jaartje 'sWing'. Maar
haar voorkeur voor het zingen
van klassieke koormuziek liet
zich niet verloochenen. Zo kreeg
ons koor er een jonge alt bij! Net
als andere koorleden waardeert
ze de aangename sfeer binnen
de vereniging: "de belangstelling
voor elkaar, de hartelijkheid is
echt bijzonder En de dirigent?
"Een dirigent moet kunnen over
brengen wat hij bedoelt, wat hij
wil bereiken. Paul Waerts is daar
heel goed in". Op de achtergrond
klinkt instemmend gemurmel
van baby Abel. Een toekomstig
koorlid?
BWV 244