Jan van Rijckenborghschool
Een
bijzondere
Basisschool
OPEN DAG
4 Vakleerkrachten voorbeeldende vorming en dramatische vorming.
Kleine basisschool. -•-> Continurooster les van 8.45 uur tot 14.45 uur-
De uitgangspunten
Kringgesprekken en
de sociaal-emotionele
vaardigheden
4 Veel aandacht voor de individuele leerling.
4 Aandacht voor de cognitieve, de sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling.
Hoofd, hart en handen
Zaterdag 19 maart
10.00 uur tot 12.30 uur
De Jan van Rijckenborgh
school in Heiloo telt rond de
tachtig leerlingen, verdeeld
over vier combinatiegroepen.
De school is kleinschalig van
opzet. Zo is saamhorigheid
gewaarborgd en kan elk kind
zich op unieke wijze ont
plooien.
De school is in 1987 opgericht in
Heiloo en valt samen met de Jan
van Rijckenborghschool in Hilver
sum onder de Stichting Scholen
van het Rozenkruis.
De school is gehuisvest in een
gezellig gebouw dat werd gereno
veerd in 2006. Alle klassen liggen
rond een lichte patio, waar veel
in groepjes gewerkt wordt aan de
computers of in de documentatie-
ruimte.
Vanuit de aard van de uitgangs
punten van de school, is de Jan
van Rijckenborghschool oor
spronkelijk een streekschool
waar oudere uit de omtrek voor
kiezen op basis van hun overtui
ging. Inmiddels vervult de school
steeds meer een buurtfunctie.
Er wordt al sinds de oprichting
van de school gewerkt met een
continurooster, wat zowel voor
de leerlingen, als voor de oudere
en de leerkrachten goed verloopt.
Elk kind is uniek, elk kind wil
zich ontwikkelen en ontplooien
en elk kind draagt een schat aan
ervaringen met zich mee. De Jan
van Rijckenborghschool geeft on
derwijs dat aan deze kwaliteiten
van kinderen de ruimte biedt.
Voor de harmonische ontwikke
ling van het kind is een ononder
broken leerproces een belang
rijke voorwaarde.
Van groot belang is het samen
werken en samen leren in een
zo veilig mogelijke omgeving,
waar rust en regelmaat, orde en
structuur een voorwaarde zijn. De
kinderen leren elkaar te helpen
en zelfstandig te werken en de be
geleidende rol van de leerkracht
is de kinderen te stimuleren en te
motiveren.
Alle groepen beginnen in hun
klas in de kring. Hier wordt de
juiste werksfeer voorbereid.
De leerkracht vertelt, of leest
verhalen voor, waarbij het kind
gestimuleerd wordt "nieuwsgie
rig" te blijven, verhalen waarin
een kind antwoord kan vinden op
vragen die centraal staan in het
uitgangspunt van de school: Wie
ben ik? Waar kom ik vandaan?
Waar ga ik naar toe? Ook aan de
actualiteiten en sociaal-emoti
onele vaardigheden wordt veel
aandacht besteed in de kring.
Nieuwe stof wordt de kinderen
aangeboden in niveaugroepen
aan de instructietafels, waarna
de kinderen zelfstandig aan het
werk kunnen. Het gedrag naar
elkaar is hierbij van groot belang:
samenwerken, behulpzaam zijn
en elkaar met respect behandelen
zijn een basis voor het ontwik
kelen van zelfvertrouwen en een
veilige leeromgeving.
Van groot belang is de creatieve
ontwikkeling en de kinderen
krijgen daarom les van twee
vakleerkrachten op het gebied
van beeldende en dramatische
vorming. Het hoogtepunt van het
jaar vormt het slottoneelstuk
waaraan alle leerlingen van groep
1 t/m 8 meedoen. Met elkaar
werken ze aan teksten, liedjes,
dansjes, decor en de kleding.
Interesse?
Iedere 2e dinsdag is
er een inloopochtend.
Bel of mail voor een
vrijblijvend gesprek met de
directeur Marije Peters
of Enide Gerrits (MT).
Trompenburg 49,
1852 CC Heiloo
072-5338286
e-mail: jvrschool@zonnet.nl
Voor meer informatie:
www.janvanrijckenborghschool.nl
Onderwijs is meer dan het
ontwikkelen van de cognitieve
en basisvaardigheden. Hoofd,
hart en handen zijn met elkaar
verweven, daar wordt in het
lesgeven rekening mee gehouden.
Basisvakken als lezen, taal en
rekenen worden volgens gang
bare methodes aangeleerd. De
zaakvakken worden projectmatig
aangeboden, gebaseerd op de
kerndoelen. Voor het bijhouden
van de ontwikkelingen wordt
een eitoleerlingvolgsysteem
gehanteerd.