Jan van Rijckenborghschool Een bijzondere Basisschool OPEN DAG 4 Vakleerkrachten voorbeeldende vorming en dramatische vorming. Kleine basisschool. -•-> Continurooster les van 8.45 uur tot 14.45 uur- De uitgangspunten Kringgesprekken en de sociaal-emotionele vaardigheden 4 Veel aandacht voor de individuele leerling. 4 Aandacht voor de cognitieve, de sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling. Hoofd, hart en handen Zaterdag 19 maart 10.00 uur tot 12.30 uur De Jan van Rijckenborgh school in Heiloo telt rond de tachtig leerlingen, verdeeld over vier combinatiegroepen. De school is kleinschalig van opzet. Zo is saamhorigheid gewaarborgd en kan elk kind zich op unieke wijze ont plooien. De school is in 1987 opgericht in Heiloo en valt samen met de Jan van Rijckenborghschool in Hilver sum onder de Stichting Scholen van het Rozenkruis. De school is gehuisvest in een gezellig gebouw dat werd gereno veerd in 2006. Alle klassen liggen rond een lichte patio, waar veel in groepjes gewerkt wordt aan de computers of in de documentatie- ruimte. Vanuit de aard van de uitgangs punten van de school, is de Jan van Rijckenborghschool oor spronkelijk een streekschool waar oudere uit de omtrek voor kiezen op basis van hun overtui ging. Inmiddels vervult de school steeds meer een buurtfunctie. Er wordt al sinds de oprichting van de school gewerkt met een continurooster, wat zowel voor de leerlingen, als voor de oudere en de leerkrachten goed verloopt. Elk kind is uniek, elk kind wil zich ontwikkelen en ontplooien en elk kind draagt een schat aan ervaringen met zich mee. De Jan van Rijckenborghschool geeft on derwijs dat aan deze kwaliteiten van kinderen de ruimte biedt. Voor de harmonische ontwikke ling van het kind is een ononder broken leerproces een belang rijke voorwaarde. Van groot belang is het samen werken en samen leren in een zo veilig mogelijke omgeving, waar rust en regelmaat, orde en structuur een voorwaarde zijn. De kinderen leren elkaar te helpen en zelfstandig te werken en de be geleidende rol van de leerkracht is de kinderen te stimuleren en te motiveren. Alle groepen beginnen in hun klas in de kring. Hier wordt de juiste werksfeer voorbereid. De leerkracht vertelt, of leest verhalen voor, waarbij het kind gestimuleerd wordt "nieuwsgie rig" te blijven, verhalen waarin een kind antwoord kan vinden op vragen die centraal staan in het uitgangspunt van de school: Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik naar toe? Ook aan de actualiteiten en sociaal-emoti onele vaardigheden wordt veel aandacht besteed in de kring. Nieuwe stof wordt de kinderen aangeboden in niveaugroepen aan de instructietafels, waarna de kinderen zelfstandig aan het werk kunnen. Het gedrag naar elkaar is hierbij van groot belang: samenwerken, behulpzaam zijn en elkaar met respect behandelen zijn een basis voor het ontwik kelen van zelfvertrouwen en een veilige leeromgeving. Van groot belang is de creatieve ontwikkeling en de kinderen krijgen daarom les van twee vakleerkrachten op het gebied van beeldende en dramatische vorming. Het hoogtepunt van het jaar vormt het slottoneelstuk waaraan alle leerlingen van groep 1 t/m 8 meedoen. Met elkaar werken ze aan teksten, liedjes, dansjes, decor en de kleding. Interesse? Iedere 2e dinsdag is er een inloopochtend. Bel of mail voor een vrijblijvend gesprek met de directeur Marije Peters of Enide Gerrits (MT). Trompenburg 49, 1852 CC Heiloo 072-5338286 e-mail: jvrschool@zonnet.nl Voor meer informatie: www.janvanrijckenborghschool.nl Onderwijs is meer dan het ontwikkelen van de cognitieve en basisvaardigheden. Hoofd, hart en handen zijn met elkaar verweven, daar wordt in het lesgeven rekening mee gehouden. Basisvakken als lezen, taal en rekenen worden volgens gang bare methodes aangeleerd. De zaakvakken worden projectmatig aangeboden, gebaseerd op de kerndoelen. Voor het bijhouden van de ontwikkelingen wordt een eitoleerlingvolgsysteem gehanteerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2011 | | pagina 21