@r- ss*'i Winter of voorjaar in het Heilooër Bos? Bespreking geluidsoverlast toenemend vliegverkeer boven Heiloo BASO Bedrijfs AdministratieService Oldenburger Cliënten GGZ kweken zelf plantjes en perkgoed in plantenkas 1 J H E I L O O BEDRIJF BELICHT 5 UITKIJKPOST 16 FEBRUARI 2011 In deze rubriek wordt wekelijks een ander bedrijf in het ver spreidingsgebied van de Uitkijkpost belicht. Voor aanmelding: Hoefsmid 5,1851PZ Postbus 68,1850 AB Heiloo. Of per e-mail: redactie@uitkijkpost.nl. In de aanmelding graag duidelijk uw gegevens vermelden. ibelasting ij WETTEN I belasting Hwetten bEustin^ WETTEN L.astin6 -•rffjG Ut HEILOO - Elke winter is weer anders. Deze begon zo streng en ging toen kwak kelen. Of de maandelijkse IVN-natuurwandeling in het Heilooër Bos meer winters wordt, of dat het dan al meer lenteachtig zal zijn, dat is afwachten. De winter is sowieso een goede tijd om naar bomen te kijken, de stammen en de knoppen van de loofbomen, maar ook de velschil lende naaldbomen die hier en daar in het bos staan. Maar de katjes van de hazelaar bloeien al en de roffel van de grote bonte specht is ook al weer een tijdje te horen. Lijsters beginnen voorzichtig aan hun zang. De wandeling duurt ongeveer twee uur en begint op zondagmorgen 20 februari om 10.00 uur bij de Kattenberg aan de Kennemerstraatweg. Het is verstan dig om warme en zo nodig water dichte kleding en schoeisel aan te trekken. Een donatie (richtlijn 2 euro) wordt op prijs gesteld. Voor nadere inlichtingen kunt u mailen naar IVN-Heiloo@hccnet.nl of bel len: 072-5325110. Opgave vooraf is niet nodig. Tekst en foto: Carolien Breed Kasper Oldenburger, Middelweg 62, 1911 EH Uitgeest, tel. 0251 -317799, e-mail: kasper.oldenburger@baso.nl. UITGEEST - Het kantoor van BASO BedrijfsAdministratieService Oldenburger is sinds één jaar in de voormalige slagerijwinkel aan de Middelweg in Uitgeest gevestigd, maar het kantoor, dat tevens een vesti ging in Amsterdam heeft, bestaat inmiddels zo'n achttien jaar. De persoon achter BASO is Kasper Oldenburger. Daar waar veel ondernemers boek houden als een noodzakelijk kwaad ervaren, ziet hij in de cijfers moge lijkheden en kansen voor zijn klanten. Persoonlijk contact en een daar uit voortvloeiende betrokkenheid met zijn klanten zijn voor Oldenburger essentieel en om hieraan te kunnen voldoen houdt hij zijn werkterrein redelijk in de buurt; in de regio Alkmaar-Amsterdam. Zijn vader was zijn eerste klant, want al tijdens zijn studie Accountancy hield Oldenburger de boekhouding van zijn vaders bedrijf bij. Na afron ding van zijn studie is Oldenburger ruim tien jaar werkzaam geweest bij Ernst Young, het bekende accountantsbureau dat veel grootschalige bedrijven en multinationals tot haar klantenkring mag rekenen. Toch had hij meer affiniteit met ondernemers uit het Midden- en Klein Bedrijf. Hij liet de grote cijfers en veelal onpersoonlijke contacten voor wat het was en startte zijn eigen kantoor. Gericht op de midden- en kleinere onderne mers, eenmanszaken en zzp'ers. BASO verzorgt de financiële administratie van bedrijven. De pure boek houding bestaat uit het verwerken van in- en verkoopfacturen, het bijhou den van de posten debiteuren en crediteuren, het verzorgen van de fiscale aangiften, het opstellen van kwartaal- en jaarrekeningen, en dergelijke. De kracht en tevens toegevoegde waarde van BASO is, dat Oldenburger meedenkt met de ondernemer door de financiële positie van de klant inzichtelijk te maken en te duiden. Of zoals Oldenburger het verwoordt: Cijfers zijn de basis; de boekhouding laat zien hoe een bedrijf er finan cieel voor staat. Ik kan aan de hand van de kwartaal- of jaarcijfers als extra dienstverlening desgewenst de bedrijfsorganisatie analyseren en de klant erop wijzen waar bijvoorbeeld kosten bespaard kunnen worden of de efficiency in de organisatie verbeterd kan worden." Hij vervolgt met een voorbeeld: „Een ondernemer kan het gevoelsmatig heel druk hebben en tegelijkertijd, door kleiner wordende marges op zijn product, niet in de gaten hebben dat zijn bedrijf er in werkelijkheid minder rooskleurig voor staat dan voorheen. Als ik de jaarrekening met de klant doorneem en hem vraag hoe het gaat, bespreken we vervolgens wat ik hiervan in de cijfers terugzie. Ook kimnen in de jaarrekening soms hoge kostenposten duidelijk naar voren komen, waarop flink bespaard kan worden en wat de levensvatbaarheid van het desbetreffende bedrijf ten goede komt. Of ik attendeer de ondernemer op veranderingen in de markt, waarbij het zoge naamde moderne werken ofwel thuiswerken van werknemers uitkomst kan bieden." Oldenburger praat met bevlogenheid over zijn vak. Cijfers zijn voor hem veelzeggend en deze kennis stelt hij graag in dienst van zijn klanten! HEILOO - In de commissie Openbare Ruimte wordt woens dagavond 16 februari gesproken over de aanpak van geluidsover last ten gevolge van vliegver keer. Dit op initiatief van de WD Heiloo die een bespreekno- titie heeft opgesteld. De verantwoordelijke wethouder mevrouw Schmalschlager en bewo nersvertegenwoordiger de heer Wim Dekker zijn ook uitgenodigd. Via www.heiloo.nl kunt u de noti tie downloaden. U kunt uw mening geven door in te spreken (vijf minu ten). Dit dan vooraf melden aan de aanwezige griffie. Per 1 november 2010 heeft de Tweede Kamer beslo ten te starten met een experiment voor een nieuw geluidsstelsel voor Schiphol. Dit besluit maakt deel uit van een eerder besluit om Schiphol verder te laten groeien naar 510.000 vluchten in 2020 mits daarbij geluidsarmlanden via glijvluchten wordt ingevoerd. Dit geluidsarmlan den houdt in dat men langer hoog vliegt en pas laat stijl daalt in een glijvlucht. Op de Polderbaan vliegt men dan op 3000 voet aan in plaats van 2000 nu. Probleem is echter dat deze glijvluchten niet van de grond komen. Dit geeft dus extra geluids overlast. Dit is voor Heiloo van groot belang omdat de A9 meestal de aan vliegroute naar de Polderbaan is. Daarbij komt dat de bewoners aan oostkant al geluidsoverlast van de A9 zelf ondervinden. Los daarvan vliegen vliegtuigen over heel Heiloo naar de A9 toe. Voor de WD Heiloo is het doel van de bespreking te weten; hoe het college en onze bewonersvertegen woordiger hiermee omgaan en wat bewoners van de ontwikkelingen vinden. De commissie kan zich aan sluitend een mening vormen. WD Heiloo streeft ernaar dit onderwerp voorlopig jaarlijks te bespreken. HEILOO - De plantenkas op het GGZ terrein fungeert al enige jaren als zinvolle dagbe steding, waar veel GGZ cliën ten maar al te graag gebruik van maken. Voor de één is het verzorgen van planten een heerlijk afleiding en een manier om de dag nuttig te besteden, voor de ander biedt het tevens de mogelijkheid om in een rustige tempo weer werkritme op te bouwen, alvorens terug te keren in het arbeidsproces. Teamleider Ben Kuiper van tuincentrum De Buitenka(n)s ziet het enthousi asme en plezier, waarmee de men sen in en om de kas aan het werk zijn. „Veel cliënten hebben moeite om op te staan, maar voor het wer ken in de kas gaan ze 's ochtends vroeg maar al te graag uit de veren om van de partij te zijn.' Er valt binnen en buiten altijd van alles te doen. Deze maand zijn de cliënten druk bezig om alle stekjes in potjes te planten, zodat over twee maanden het zelf opge kweekte eenjarig perkgoed, waar onder geraniums, petunia's, vlijtig Liesjes en dergelijke, weer vrolijk in diverse tuinen en op balkons zullen bloeien. Ben: „Het leuke is dat de cliënten over een paar maanden hun zelf geplante perk goed kunnen verkopen! Naast eenjarig perkgoed ver kopen we ook zelf gestekte vaste planten.' Cliënt Ina van Riemsdijk komt helemaal uit Heerhugowaard om in de kas te werken. „Ik heb het plezier in tuinieren hier ont dekt en ben het zo leuk gaan vin den, dat ik sinds kort een eigen volkstuintje heb. Daarnaast kom ik ook hier nog graag een handje helpen!' Teamleider van plantenkas De Buitenka(n)s Ben Kuiper en cliënt Ina van Riemsdijk planten de stek jes in potten. Foto: Carolien Breed De katjes van de hazelaar bloeien al. Aangeleverde foto.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2011 | | pagina 5