De geschiedenis van Nijenburg DEEL 2 *3 i6a Se €cho bij Jfello 13. Het zand dat uit de vijver en de gracht rond Nijenburg kwam, werd gebruikt om een heuvel aan te leggen, 'de Kattenberg' zoals we die nu kennen. In die tijd was het mode om bij het 'buiten' zo'n soort heuvel te hebben. Er wordt beweerd dat zo'n heuvel dienst deed als uit zichtpunt. Ook bij andere 'buitens' worden ze aangetroffen. Deze oude ansichtkaart toont de Kattenberg omstreeks 1900. Nog prachtig in het groen.... 14. De Kattenberg maart 2011. Inmiddels wordt in het kader van het herstelplan hard gewerkt om het parkbos van het landgoed in oude glorie te doen herleven. Ook moet de Kattenberg in 'de oude staat' terug gebracht worden.een soort 'groot onderhoud'! 21. 'Dames bij de echo' Cornells van Foreest (1756-1825) en zijn vrouw Jeannette Agnes van Deelen (1793-1830) waren tuinlief- hebbers. Rond 1820 liet Jeannette Agnes het stuk park ten zuiden van het huis en de vijver volgens de wat vrijere Engelse landschapsstijl aanleggen. In 1831, in de tijd dat de barokke tuinaanleg plaats maakte voor een park in deze stijl, is ook Nijenburg grondig verbouwd door Dirk van Foreest (1792-1833). Opvallend aan de buitenkant zijn de veranderde vensters en daarnaast is de voor kant witgepleisterd. Sindsdien heeft het huis de roman tische uitstraling van een 'buiten plaats in het groen'. Het huis was in de 19de eeuw het centrum van een groot landgoed met tuinen, bossen en landerijen en ook een geliefd plekje om er een foto te maken, zoals te zien op deze oude ansicht kaart. 12. Het huis Nijenburg van voren, met een brede vijver, tuinbeelden en geschoren hagen. Tekening naar de situatie in de 18de eeuw door C.W. Bruinvis in 1895. Omstreeks 1710 was Nijenburg klaar en er werden volgens de heersende mode parken en tuinen aangelegd. Toen werden ook de vijvers en de grachten om het huis gegraven. De vier beelden boven het dakvenster zijn inmiddels verdwenen. Middenin de vijver is een beeldengroep/fontein, vervaar digd in 1710 door Gaspar Swenst, nog zichtbaar: 'Een grot inde Com tot Heyloo van goed hart steen zijnde op de hoeken met Dolphijns daarop Cupidös sitten, en boven aen twee wapens, te weten in het zuijden het wapen van Egmont en int noorden dat van Foreest. Boven dit werck de beelden van Pan en Galaté.' Aan één kant van de sokkel stond het wapen van Van Egmond, aan de andere zijde dat van Van Foreest. Op de hoeken van de vijver staan twee beelden van Hercules. De toepassing van de beelden was geheel conform de in de 18de eeuw geldende ideeën van Italiaanse (barokke) tuinaanleg. 17a. De 'Blauwe Kamer' na de restauratie in 2007-2008. Zorgvuldig kleuronderzoek maakte het mogelijk de oorspronkelijke kleurstelling van het interieur nauwkeurig vast te stellen. Op basis van een aantal vrijgelegde referentievlakjes werd met loodwit, Berlijns blauw en zwart net zolang gemengd tot exact de oude kleur was getroffen. In die kleur werd het houtwerk weer geschilderd. De vergulding van het lijstwerk werd voorzichtig hersteld. De Blauwe Kamer is in 2007-2008 zorgvuldig gerestaureerd met spectaculair resultaat. Ook de buitengevels van het huis zijn geschilderd en gerestaureerd. 17b Het middendeel van de grisaille boven de schouw na de restauratie. 16a. In 1729 trouwde Maria van Egmond van de Nijenburg (1684- 1742) op 45-jarige leeftijd met haar neef Dirk van Egmond van de Nijenburg (1696-1740). Het huwelijk bleef kinderloos. Ook haar broers en zustere stieiven kinderloos. Na het huwelijk en tot haar dood in 1742 werd een reeks verfraaiingen in het interieur aangebracht. Zo werd 'De Blauwe Kamer', genoemd naar de kleur van de betimmeringen en het plafond, vormgegeven in de Lodewijk XIV-stijl. Geïnspireerd door de prenten van de befaamde ontwerper Daniël Marot werd een wandbetimmering aangebracht met in het midden een schoorsteen mantel en een ronde spiegel. In de betimmering zijn drie schilderingen, zogenaamde grisailles, opgenomen van de Amsterdamse schilder Jan Hoogsaat. Deze stellen allegori sche vrouwenfiguren voor die de Voorzichtigheid, Gerechtigheid, Liefde en Wijsheid verbeelden. De zijstukken verwijzen naar de jacht en de tuinbouw. De 'Blauwe Kamer' vóór de restauratie. De kamer, die altijd 'blauwe kamer' bleef heten, werd in de 19de eeuw wit geschil derd en verloor veel van het oor- spronkelijk voorname aanzien. 16b Midden boven de schouw de grisaille, zoals deze nog was te zien in 2006, vóór de restauratie. 20. Welvarende vrouwen lieten vaak een 'poppecas' (poppenhuis) vervaardigen. Dit diende meer als kunstwerk dan als speelgoed. Maria erfde van een tante het pop penhuis dat in Nijenburg stond. Het poppenhuis heeft veel omzwer vingen gemaakt, mede waardoor inhoud is verdwenen en is aange tast. In 1965 kwam de inhoud van het poppenhuis weer terug in Nijenburg en richtte mevr. Snethlage-van Foreest het poppenhuis opnieuw in. Dit unieke interieuretuk is thans geheel gerestaureerd. 11. Het huis Nijenburg getekend door D. de Vries, 1760. Tussen 1705 en 1709 bouwden Gerard van Egmond van de Nijenburg en Machteld van Foreest him bui tenhuis/jachthuis. Misschien met gebruikmaking van de resten van 'de grote woning' op deze plaats. Het huis werd in een classisistische stijl gebouwd. De -vermoedelijke- bouwmeester is Steven Vennecool (1657-1719). Boven de dakvensters stonden vier grote beelden die mythologische figuren vooretelden, onder andere Diana en Apollo. De beeldhouwer Caspar Swenst lever de in 1710 naast deze beelden ook de beelden voor de fontein/grot in de vijver. De plaatsing van het beeld Apollo, de zonnegod, kan in ver band worden gebracht met het zicht op de ondergaande zon op 21 juni. In de 19de eeuw toen alles soberder moest worden, werden de beelden tot puin gehakt. Het puin diende als wegverharding van de noordelijke oprijlaan. 15. Achter in de tuin van Nijenburg, de 'Poppentuin', staat nu op het voetstuk van een zonne wijzer het hoofd van Pan. Dat werd opgedregd door de zoons van het echtpaar Snethlage tijdens het schoonmaken van de vijver aan de voorkant van Nijenburg. Dit beeld dat midden in de vijver stond, was ook gesneuveld in de 19e eeuw. Het grijnzende hoofd heeft zo weer een mooi plaatsje gekregen. 18. Een andere bijdrage van Maria was de bouw in 1718 van een vergroting aan de achterkant van Nijenburg. Op de gevel daar prijkt haar wapen in een ovaal schild met een kroon. 19. Het wapen van Maria van Egmond van de Nijenburg op een wapenbord.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2011 | | pagina 33