De MaöIÊ Y» eek THEaTÉRSTllK
beüint acHTÉR w SCHÉRMËK
i'
HEILOO - Een bezoek aan het theater is een paar uur heerlijk
genieten en je mee laten voeren in het verhaal dat de artiest of
groep op de planken brengt. Achter de schermen wordt door
het team van Theater De Beun echter lang voor aanvang van een
show al hard gewerkt, zodat de sfeer van de voorstelling zo
perfect mogelijk tot zijn recht komt; licht, geluid en decor zijn
van wezenlijk belang om de illusie te versterken.
alles gereed is voor de 'doorloop' met
de artiest. Daarna gaat het team van
De Beun gezamenlijk een hapje eten.
Een uur voor de voorstelling is ieder
een terug op zijn plaats. Joke en Ste
fanie verwelkomen, tiptop gekleed, de
bezoekers bij de kassa terwijl de heren
nog een laatste controle op het po
dium uitvoeren. Langzamerhand loopt
het theater vol en kan de voorstelling
beginnen. Eén persoon blijft over de
foyer waken, de rest van het team voegt
zich tussen het publiek. Joke: „Het is
zeer afwisselend werk, waarbij je de
gelegenheid krijgt om uiteenlopende
artiesten te ontmoeten. We hebben al
zoveel voorstellingen bijgewoond, dat
we snel aanvoelen wanneer er een klik
tussen de artiest en het publiek ont
staat. In al die zijn we natuurlijk wel
ietsje kritischer geworden."
Na de voorstelling
Na afloop begint het hele proces in
omgekeerde volgorde. Hans lacht:
„Alleen gaat het afbreken in een veel
sneller tempo!" En als alle lampen
weer keurig in het rek zijn opgebor
gen, alle snoeren en apparatuur zijn
opgeruimd en het theater, de foyer en
toiletten weer blinken, keert het team
na een laatste ronde door het theater
moe maar voldaan na een lange dag
weer huiswaarts!
Hans besluit: „Dat is het fraaie aan
Theater de Beun, anderhalve fulltimer
en de vrijwilligers eromheen maken
alles mogelijk. Artiesten hebben de
hele dag dezelfde aanspreekpunten en
dat werkt weer mee aan de sfeer van
De Beun, een handelsmerk waar we
trots op mogen zijn!"
Theatermanager Hans van Beenen en
zijn team hebben er vaak al een dag
van sjouwen en opbouwen opzitten,
wanneer het publiek vol verwachting
in het theater arriveert. De Uitkijkpost
mocht een kijkje achter de schermen
nemen op de dag dat cabaretier Kasper
van Kooten een try-out van zijn nieuw
ste theatershow Het wonderlijke leven
van Jackie Fontanel hield. Hans van
Beenen, Joke Hoetjes (vaste medewer
ker), Stefanie Kos (vaste ondersteu
ning), Nick Zwolsman (stagiair van het
Media College), Cees van Weert en Bon
Hoetjes (vrijwilligers techniek) werken
samen met de technici en decorbou
wers van de bezoekende artiest of the
atergroep om alles voor de voorstelling
piekfijn in orde te maken.
Opbouw van decor
De dag begint vaak al 's ochtends met
het klaarzetten van het rek met lam
pen, die later volgens een uitgekiend
lichtplan zullen worden opgehangen.
Ook de techniektafel, van waarach
ter de technicus het licht en geluid
bedient, kabels, de schakelkast en
apparatuur worden in gereedheid
gebracht. Als de wagen van de artiest
of groep arriveert met de apparatuur
en het decor, wordt alles uitgeladen en
via de techniekingang het theater in ge
dragen. Bij de try-out van Kasper van
Kooten viel dit reuze mee; zowel qua
techniek als decor had de artiest voor
een sobere opstelling gekozen. „Maar
het komt ook voor, dat er een enorme
vrachtwagen vol spullen arriveert. Voor
een groot decor inclusief lichtplan en
geluid zijn we dan al gauw zes tot acht
uur bezie met onbouwen". aldus Hans.
Beun eerst overleg met het team van
de artiest. Op deze bewuste vrijdag was
dit met Arjan Verhoef, de vaste techni
cus van Kasper van Kooten. Onder een
kop koffie wordt alvast een aantal za
ken doorgesproken. Zoals het lichtplan
voor de voorstelling; het soort licht,
de kleurenfilters op de schijnwerpers,
hoeveel speelvlakken worden er belicht
en of er veel of weinig tegenlicht nodig
is. Daarna gaat iedereen aan de slag.
Het licht is het eerst aan de beurt. Cees
laat de 'trekken' die boven het podium
hangen zakken; metalen buizen waar
aan de lampen volgens plan worden
opgehangen. Als alle lampen veilig ge
zekerd zijn en de nodige kleurenfilters
zijn aangebracht, worden de buizen
weer opgehesen, waarna het richten
van de lampen begint. Een secuur klus
je, waarbij je geen last van hoogtevrees
moet hebben. Op een verrijdbare lad
der (genie geheten), waaraan een bak
is bevestigd, richt Hans op aanwijzing
van Arjan de lampen op de gewenste
manier op het podium. Hierna begint
men doorgaans aan de opbouw van het
decor.
Schoon en opgeruimd theater
Ondertussen maken Joke en Stefanie
de foyer in orde, zodat de bezoekers
straks in een schoon en opgeruimd
theater worden verwelkomd. Posters
worden nog even recht gehangen en
folders neergelegd. En natuurlijk wordt
de artiest, die enkele uren voor de
voorstelling arriveert, gastvrij ontvan
gen door de dames. Hij wordt naar zijn
kleedkamer geleid, waar een drankje
voor hem klaarstaat. In de zaal test de
technicus het geluid en het licht, zodat
NAJAARSBIJ LAGE 201 1
Tekst bij beeldverhaal:
Volg de foto's vanaf linksboven
Het rek met lampen en apparatuur
wordt gecontroleerd en klaargezet
door Cees en Hans.
Na aankomst van de vaste techni
cus van Kasper van Kooten, Arjan
Verhoef, wordt onder een kop koffie
een aantal technische zaken door
gesproken.
De 'trekken'zijn naar beneden
gehaald, zodat de lampen eraan
kunnen worden gehangen.
Nick sluit alle kabels van de meng-
tafel aan waarachter Arjan later,
tijdens de voorstelling, het licht en
geluid regelt.
Na het richten van de lampen kijken
Hans en Arjan of het licht goed is.
Stefanie (op de foto) en Joke maken
ondertussen de foyer in orde,
hangen posters op en zorgen dat
het theater voor de voorstelling
piekfijn in orde is voordat
de gasten arriveren.
De Beun; optredend artiest
Kasper van Kooten wordt 's
middags gastvrij ontvangen
door het team van Theater
De Beun.
Joke en Stefanie verwelkomen
aan de kassa de gasten voor
de voorstelling.