De MaöIÊ Y» eek THEaTÉRSTllK beüint acHTÉR w SCHÉRMËK i' HEILOO - Een bezoek aan het theater is een paar uur heerlijk genieten en je mee laten voeren in het verhaal dat de artiest of groep op de planken brengt. Achter de schermen wordt door het team van Theater De Beun echter lang voor aanvang van een show al hard gewerkt, zodat de sfeer van de voorstelling zo perfect mogelijk tot zijn recht komt; licht, geluid en decor zijn van wezenlijk belang om de illusie te versterken. alles gereed is voor de 'doorloop' met de artiest. Daarna gaat het team van De Beun gezamenlijk een hapje eten. Een uur voor de voorstelling is ieder een terug op zijn plaats. Joke en Ste fanie verwelkomen, tiptop gekleed, de bezoekers bij de kassa terwijl de heren nog een laatste controle op het po dium uitvoeren. Langzamerhand loopt het theater vol en kan de voorstelling beginnen. Eén persoon blijft over de foyer waken, de rest van het team voegt zich tussen het publiek. Joke: „Het is zeer afwisselend werk, waarbij je de gelegenheid krijgt om uiteenlopende artiesten te ontmoeten. We hebben al zoveel voorstellingen bijgewoond, dat we snel aanvoelen wanneer er een klik tussen de artiest en het publiek ont staat. In al die zijn we natuurlijk wel ietsje kritischer geworden." Na de voorstelling Na afloop begint het hele proces in omgekeerde volgorde. Hans lacht: „Alleen gaat het afbreken in een veel sneller tempo!" En als alle lampen weer keurig in het rek zijn opgebor gen, alle snoeren en apparatuur zijn opgeruimd en het theater, de foyer en toiletten weer blinken, keert het team na een laatste ronde door het theater moe maar voldaan na een lange dag weer huiswaarts! Hans besluit: „Dat is het fraaie aan Theater de Beun, anderhalve fulltimer en de vrijwilligers eromheen maken alles mogelijk. Artiesten hebben de hele dag dezelfde aanspreekpunten en dat werkt weer mee aan de sfeer van De Beun, een handelsmerk waar we trots op mogen zijn!" Theatermanager Hans van Beenen en zijn team hebben er vaak al een dag van sjouwen en opbouwen opzitten, wanneer het publiek vol verwachting in het theater arriveert. De Uitkijkpost mocht een kijkje achter de schermen nemen op de dag dat cabaretier Kasper van Kooten een try-out van zijn nieuw ste theatershow Het wonderlijke leven van Jackie Fontanel hield. Hans van Beenen, Joke Hoetjes (vaste medewer ker), Stefanie Kos (vaste ondersteu ning), Nick Zwolsman (stagiair van het Media College), Cees van Weert en Bon Hoetjes (vrijwilligers techniek) werken samen met de technici en decorbou wers van de bezoekende artiest of the atergroep om alles voor de voorstelling piekfijn in orde te maken. Opbouw van decor De dag begint vaak al 's ochtends met het klaarzetten van het rek met lam pen, die later volgens een uitgekiend lichtplan zullen worden opgehangen. Ook de techniektafel, van waarach ter de technicus het licht en geluid bedient, kabels, de schakelkast en apparatuur worden in gereedheid gebracht. Als de wagen van de artiest of groep arriveert met de apparatuur en het decor, wordt alles uitgeladen en via de techniekingang het theater in ge dragen. Bij de try-out van Kasper van Kooten viel dit reuze mee; zowel qua techniek als decor had de artiest voor een sobere opstelling gekozen. „Maar het komt ook voor, dat er een enorme vrachtwagen vol spullen arriveert. Voor een groot decor inclusief lichtplan en geluid zijn we dan al gauw zes tot acht uur bezie met onbouwen". aldus Hans. Beun eerst overleg met het team van de artiest. Op deze bewuste vrijdag was dit met Arjan Verhoef, de vaste techni cus van Kasper van Kooten. Onder een kop koffie wordt alvast een aantal za ken doorgesproken. Zoals het lichtplan voor de voorstelling; het soort licht, de kleurenfilters op de schijnwerpers, hoeveel speelvlakken worden er belicht en of er veel of weinig tegenlicht nodig is. Daarna gaat iedereen aan de slag. Het licht is het eerst aan de beurt. Cees laat de 'trekken' die boven het podium hangen zakken; metalen buizen waar aan de lampen volgens plan worden opgehangen. Als alle lampen veilig ge zekerd zijn en de nodige kleurenfilters zijn aangebracht, worden de buizen weer opgehesen, waarna het richten van de lampen begint. Een secuur klus je, waarbij je geen last van hoogtevrees moet hebben. Op een verrijdbare lad der (genie geheten), waaraan een bak is bevestigd, richt Hans op aanwijzing van Arjan de lampen op de gewenste manier op het podium. Hierna begint men doorgaans aan de opbouw van het decor. Schoon en opgeruimd theater Ondertussen maken Joke en Stefanie de foyer in orde, zodat de bezoekers straks in een schoon en opgeruimd theater worden verwelkomd. Posters worden nog even recht gehangen en folders neergelegd. En natuurlijk wordt de artiest, die enkele uren voor de voorstelling arriveert, gastvrij ontvan gen door de dames. Hij wordt naar zijn kleedkamer geleid, waar een drankje voor hem klaarstaat. In de zaal test de technicus het geluid en het licht, zodat NAJAARSBIJ LAGE 201 1 Tekst bij beeldverhaal: Volg de foto's vanaf linksboven Het rek met lampen en apparatuur wordt gecontroleerd en klaargezet door Cees en Hans. Na aankomst van de vaste techni cus van Kasper van Kooten, Arjan Verhoef, wordt onder een kop koffie een aantal technische zaken door gesproken. De 'trekken'zijn naar beneden gehaald, zodat de lampen eraan kunnen worden gehangen. Nick sluit alle kabels van de meng- tafel aan waarachter Arjan later, tijdens de voorstelling, het licht en geluid regelt. Na het richten van de lampen kijken Hans en Arjan of het licht goed is. Stefanie (op de foto) en Joke maken ondertussen de foyer in orde, hangen posters op en zorgen dat het theater voor de voorstelling piekfijn in orde is voordat de gasten arriveren. De Beun; optredend artiest Kasper van Kooten wordt 's middags gastvrij ontvangen door het team van Theater De Beun. Joke en Stefanie verwelkomen aan de kassa de gasten voor de voorstelling.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2011 | | pagina 3