VIP scoort top S3 Durf te vragen Rouwverwerking Vrijwilligers Informatie Punt VRIJWILLIGERS VACATUREBANK MAA TSCHAPPELIJKE STAGEPLAA TSEN Vrijwilligers maken het verschil 15 Europees Jaar voor actief ouder worden cF Pridini HEILOO Stichting Welzijn Heiloo Trefpunt Abraham du Bois-hof 2 Heiloo 072-5331297 www.welzijnheiloo.nl stichting@welzijnheiloo.nl Zo'n eerste gesprek is altijd heel verhelderend. UITKIJKPOST 19 SEPTEMBER 2012 Het VIP is te vinden in de bibliotheek, Westerweg 250, telefoon 532 02 81e-mail vrijwilligers@welzijnheiloo.nl, website www.vrijwilligersheiloo.nl. Openingstijden: dinsdag, donderdag en vrijdag 10.00-16.00 u en solidariteit tussen de generaties 2012 In juni is een klanttevredenheidsonderzoek gehouden, waar bij aan vrijwilligers en organisaties werd gevraagd naar hun mening over de dienstverlening van het VIP. Vanuit de Noord- Hollandse vereniging voor vrijwilligerscentrales is hetzelfde onderzoek ook elders uitgevoerd. Het Vrijwilligers Informatie Pimt (VIP) Heiloo kreeg van vrijwilligere het gemiddelde rapportcijfer 7,7 en van organisaties gemiddeld een 7,5. De deelnemers hadden afzonderlijke cijfers gegeven voor o.a. aandacht/betrokkenheid, bemiddeling, bereikbaarheid, kwaliteiten medewerkers en locatie/faciliteiten. Met de cijfers die vrijwilligere ons geven voor Bemiddeling (een 8,4) voor AandachtTbetrok- kenheid (8,2) en voor Kwaliteiten medewerkers (een 8,1) zijn we natuurlijk gewoon blij. Op de meeste pimten scoorde het VIP boven de landelijk gemiddelden. Wilt u meer weten over de uitslag dan kunt u die vinden op onze website onder item 'nieuwsflitsen'. Dansschool Pridini staat deze maand in de spotlight op de website van het VIP. Daar leest u een interview met Marianne Schippers waarin zij vertelt over de organi satie en het vrijwilligerswerk. Momenteel is Pridini dringend op zoek naar een penningmeester bij wie financieel inzicht gepaard gaat aan kennis van Excel. Wilt u ook een keer met uw organisatie in de spotlight staan? Vertel het ons! Als Welzijnscoach vervult Karlijn Sengers belangrijke taken op gebied van behouden en vergroten van de zelfred zaamheid van mensen. Karlijn is gericht op het stimuleren van sociale en maatschappelijke participatie van wie in een isole ment zou kunnen geraken. Zo biedt ze aan individuele ouderen in Heiloo coaching trajecten aan. Doel is dat haar cliënten die pro blemen ervaren met verlies (verlies van zelfstandigheid, maatschappe lijke rol, lichamelijk functioneren, partner) zich weer zekerder gaan voelen en meer in staat om zelf de regie over hun leven te behouden. Naast de individuele coaching coör dineert Karlijn de diverse program ma's op het gebied van rouwver werking, met name de Lotgenoten Bezoekdienst Partnerverlies en de Lotgenoten Contactgroep Partnerverlies. De bezoekdienst bestaat uit vrijwilligere die zelf ook weduwe of weduwnaar zijn. Zij bieden ondersteuning bij het 'weer terugkomen in de maatschappij'. Lotgenotengroep De Lotgenoten Contactgroep Partnerverlies zorgt er voor dat weduwen en weduwnaars met elkaar ervaringen en tips kunnen uitwisselen. Als projectcoördinator bereidt Karlijn Sengers de bijeen komsten voor en verzorgt er de gespreksleiding. Men praat aan de hand van een thema met elkaar over hoe het is om je partner te verliezen. Hoezeer die bijeenkomsten worden gewaardeerd, blijkt overduidelijk wanneer wij aan twee deelneem sters vragen naar him ervaringen. Ze ondervinden veel steim van de maandelijkse bijeenkomsten en ze kijken er echt naar uit. "In de eerste periode na het overlijden van de partner is er sprake van een onbe stemde leegte die ook aanvoelt als een roes. De eerste periode word je nog erg in beslag genomen door alle dingen die moeten worden gere geld. Na een aantal maanden komt er dan die stilte, die harde fase van het rouwen. Kinderen, andere familie en vrienden geven dan niet meer zoveel steun. Iedereen blijft best betrokken maar ze hebben er nu eenmaal niet dat diepe allesover heersende gevoel bij als de achter gebleven partner zelf." Eén van de dames heeft pas na een klein jaar aansluiting gevonden bij de lotgenotengroep. Ze vertelt:"De eerste keer datje er komt is zo rijk. Je kimt in alle rust je verhaal doen en je merkt direct dat ze alles begrijpen en meevoelen. Dat stille huis, dat lege huis. Heb je haar weer, hoor je de directe omgeving al na een paar maanden denken. Maar in de groep mag je er over pra ten; moetje er over praten. Ben ik de enige vroeg je je steeds af. Niet dus. Het verhaal van de ander kan troost bevatten en je krijgt dus om HH H C/5 De welzijnsadviseur helpt ouderen om zo lang mogelijk zelfstan dig te kunnen blijven wonen. En in een wijdere kring is ze er voor iedereen die problemen of vragen heeft op het gebied van wonen, welzijn of zorg; bijvoorbeeld mantelzorgers of mensen met een chro nische ziekte. Veel mensen hebben er moeite mee om afhankelijk te worden en aarzelen lang voordat ze op zoek gaan naar hulp. Een pimt dat hierbij speelt is het niet durven vragen. Vroeger was het normaal dat ande ren hulp aanboden. Nu is het zo dat anderen best willen helpen maar het moet wel gevraagd worden. Durf om hulp te vragen, ook die van de welzijnsadviseur. Wie kermis maakt met Jolanda Vlaar voelt direct met een "mensen mens" van doen te hebben. Alles wat ze vertelt over haar achter grond, opleiding, werk en andere bezigheden versterkt het beeld dat het omgaan met mensen de rode draad is in haar leven. Sinds een jaar of tien is Jolanda werkzaam als ouderenadviseur en welzijnsad viseur. Op dit moment is ze bij de Stichting Welzijn Heiloo in tijdelijke dienst als welzijnsadviseur. Mensen kimnen een beroep doen op de welzijnsadviseur met zeer uiteen lopende vragen. Op het gebied van zorg, welzijn, financiën, sociale contacten, wonen en zo verder. Karlijn Sengers de beurt de kans om je verhaal te doen. En dan de plezierige manier waarop Karlijn het gesprek leidt, met gevoel en rust. Heel plezierig Ze doet dat fantastisch en zorgt dat iedereen aan de beurt komt." Voordat we het interview beëin digen hebben de dames nog twee dringende opmerkingen. De eerste is hun welgemeende advies aan iedereen die onlangs de partner heeft verloren om gebruik te maken van de ondersteuning van de Stichting Welzijn. "Kom na een maand of vier in elk geval een keer luisteren, je kimt er echt heel veel steun van ondervinden". Het tweede pimt gaat er over dat deze dienstverlening in tact moet blijven. "Dit werk voor de rouwver werking is wel zo belangrijk, dat moet zonder meer blijven bestaan. Als je met zoiets zou stoppen, dan zijn er veel mensen die in een diepe kuil vallen. Die bezoekdienst en die gespreksgroep van lotgenoten kim je door niets andere vervangen. Familie, vrienden, kennissen of bij voorbeeld een psycholoog zijn als het erop aankomt buitenstaanders". Soms schuilt er achter de vraag een dieperliggend probleem. Jolanda heeft wel eens bemiddeld voor een vrouw wier oudere in de oorlog bij de NSB hadden gezeten. Ze wilde daarover praten maar dat lukte niet bij dit taboeonderwerp. Via een oproep in de plaatselijke krant kon Jolanda zo'n gesprek voor haar regelen Hoe komt iemand in contact met de welzijnsadviseur'? Er zijn ver schillende routes. Betrokkene kan zelf contact opnemen. Vaak ook is het een signaal van een WMO- consulent, van een thuiszorgmede werker of van buren of vrijwilligere, die zich zorgen gaan maken en taxeren dat een professional moet worden ingeschakeld. Wanneer zich een nieuwe cliënt heeft aangediend gaat de welzijns adviseur op huisbezoek. Zo'n eerste gesprek is altijd heel verhelderend. Er ontstaat een plaatje op basis van gesprek, signalen en obseivatie. Jolanda: "Van belang is dan welk gevoel je er bij krijgt. Inschatten of iemand er met wat advies en informatie zelf uit komt, of dat het verlenen van daadwerkelijk hulp geboden is. In het laatste geval kan ook de Welzijnscoach worden inge schakeld. Het contact met zoveel verschillende mensen en altijd nieuwe situaties blijft me boeien. Iedereen vindt het fijn wanneer je als steunpaal beschikbaar bent Jolanda Vlaar als het hart wordt gelucht". Met welke concrete problemen wordt de welzijnsadviseur geconfronteerd die vragen om een praktische oplos sing? Meer dan eens gaat het om het regelen van huishoudelijke hulp. Wanneer iemand de trap niet meer op kan moet er iets in het huis wor den aangepast. Hoe komt iemand aan gesubsidieerd vervoer, taxi. Wie nieuw in Heiloo komt wonen kan soms wat assistentie gebruiken bij het maken van nieuwe contacten. En mensen kimnen er bijvoorbeeld heel veel moeite mee hebben dat kinderen gaan scheiden. In som mige huisbezoeken is het thema; omgaan met het verlies van vaardig heden of activiteiten. Mensen heb ben moeite om afhankelijk te wor den. Hoe kom je tot acceptatie van dit verlies en hoe ga je er mee om? Jolanda: "Soms vertellen mensen je dingen waarover ze nog nooit met iemand hebben gepraat. Dergelijke contacten had ik bijvoorbeeld met ouderen die in Jappenkampen had den gezeten. Ik vind het heel bijzon der dat mensen zich zo prettig en vertrouwd bij je voelen. Voor him helpt het datje een onafhankelijke en neutrale positie hebt". Via telefoonnummer 072-5331297 komt u in contact met Karlijn Sengers (welzijnscoach), Margreet van Zwet, Jolanda Vlaar (welzijnsadviseurs). De volledige tekst van de onder staande en alle overige vacatures is te zien op de VIP-website. Chauffeur en bijrijder gezocht voor Dorcas winkel Gastvrouw/heer voor bar Trefpunt die consumpties voor de bezoekers verzorgt Hulp bij de schoolbibliotheek in Ypestein Wie komt het team van de bibliotheek versterken? Een enthousiaste gespreksleider voor de computerclub Wie gaat de uitdaging aan? Het project Graag Gedaan zoekt een coördinator/secretaris. Begeleiders gezocht voor de maaltijdvoorziening in de Hildebrandhof. Het VIP coördineert de maat schappelijke stages van rniddel- barescholieren in Heiloo en werkt samen met de vrijwilligerscentra les en scholen in Castricum en Alkmaar. De komende maanden gaan heel veel leerlingen weer een stageplek zoeken. Via de vacatu rebanken van de scholen en op de VIP-website zijn weer heel veel leuke stageplekken te vinden. Een kleine greep: Assistenten voor groot Dictee Heiloo Begeleiders knutselclub Hobbyfarm op woensdag, vrijdag of zaterdag. Activiteitenbegeleidere Zorgcirkel-Amberhof

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2012 | | pagina 15