NAJAARSBIJLAGE 2012 HEIL00 - Nederland telt slechts een aantal fotografen die internationaal doorbreken en wiens werk wordt opgenomen in het wereldwijde circuit van bekende musea en art galeries. Het klimaat om in Nederland in de fotografie bekendheid te krijgen is volgens fotografe Hellen van Meene vrij beperkt. „Het aantal musea en galeries in ons land is klein, waardoor de mogelijkheid om met enige regelmaat werk te tonen beperkt is. Ten toonstellingen worden hier jaren van te voren besproken. En als je ergens in Nederland een keer een grote expositie hebt gehad, dan ben je vervolgens weer jaren uit beeld." stelling in het Stedelijk Museum Amsterdam, waar uit een aantal aankopen volgden. De eerste stap op weg naar een succesvolle carrière. Succes dat Hellen nog altijd niet zomaar kan verklaren. „Ik ben blijk baar vaak op het juiste tijdstip op de juiste plaats. Uit de lichting die in '96 van de Rietveld kwam, is een aantal bekende kunstenaars voortgekomen. In 1998 werd mijn werk in de collectie van de beste galerie van Nederland opgenomen en al gauw kon ik me fulltime met fotografie bezighouden en ervan leven." Op de jonge leeftijd van 23 jaar had ze al een stevige basis opgebouwd toen ze ook internationaal 'in the picture' kwam. Haar werk is een spel van licht en omgeving dat als decor dient voor het onderwerp: jonge mensen in de gevoelige fase van hun leven. Onopvallende muur bloempjes in al hun onvolmaaktheid, wiens schoon heid tot bloei komt door de lens van haar camera. Hellen werkt alleen met daglicht; haar studio is de wereld om haar heen. Elke foto vergt dan ook de nodige tijd en voorbereiding om uit te zoeken waar en op welk tijdstip van de dag het mooiste licht verschijnt. „Alles moet kloppen. Soms loop ik als een beeldhouwer om een model heen om te kijken hoe en waar het mooiste licht valt." Zelfs in toeval ligheden lijkt bij Hellen alles te kloppen, bijvoor beeld als ze tijdens haar reis door Rusland op een afgelegen landweggetje per toeval op een prachtige locatie stuit of wanneer Hellen toevallig een prachtig model 'op straat' tegenkomt. Lijkt, want haar geoe fende oog om de toegevoegde waarde van ongerepte schoonheid op waarde te schatten, is een proces van jarenlange ontwikkeling in het anders durven kijken. Hellen is een van de medeoprichters van Photograp hers Live, een groep fotografen die masterclasses en lezingen door bekende (internationale) fotogra fen organiseert. Het doel is om andere fotografen (beroeps en serieuze amateurs) te inspireren. Meer informatie hierover is te vinden op www.photographers-live.com. De rest van de wereld biedt wel continuïteit, en dat is de weg die fotografe Hellen van Meene is ingesla gen! Reden dat haar werk in eigen land weliswaar minder vaak te bewonderen is, terwijl ze internatio naal van Amerika tot Japan wordt geprezen om haar foto's! Werk van Hellen is onder andere aangekocht door het Guggenheim Museum in New York en het Museum of Contemporary Art (MOCA) in Los Angeles en is daar opgenomen in de vaste collectie. De overzichtslijst van exposities in toonaangevende musea en galeries over de hele wereld is indruk wekkend. Niet slecht voor een jonge, eigenzinnige fotografe van Alkmaarse komaf en woonachtig in Heiloo! Hellen was naar eigen zeggen een eigenwijze leer ling op de middelbare school; leren was niet haar grootste hobby en ze 'miste' wel eens wat lessen omdat ze zich veel liever met fotografie bezig hield. „Ik werkte met een eenvoudig roze camera en later met een Practica, waarmee ik mijn vriendinnen fotografeerde." Echt plezier in leren kreeg ze op haar 18de, toen ze op de Rietveld Academie was aangeno men. Daar werd haar werklust en talent opgemerkt door Willem van Zoetendaal, docent Fotografische vormgeving aan de Rietveld Academie. Hellen: Je onthoudt iets pas echt als je gemotiveerd bent iets te leren! Ik heb me op de Rietveld in alle vrijheid kunnen ontwikkelen, omringd door docenten die dat aanmoedigden. Waar sommige studenten de houvast van een opdracht nodig hadden om de geest te prikkelen, volgde ik liever mijn eigen weg en pikte gaandeweg vanzelf de dingen op die ik wilde leren. Een opdracht zag ik als iets storends, het leidde me eigenlijk alleen maar af! Liever wilde ik erachter komen wie Hellen van Meene is en wat voor werk ze wil gaan maken." Hellen is ervan overtuigd dat een talent vanzelf een keer komt bovendrijven; deze overtuiging sterkte haar in haar keuzes iets wel, en vooral iets niet te doen. Al tijdens haar opleiding aan de Rietveld koos ze ervoor geen concessies te doen die haar zouden afleiden, maar zich geheel te focus sen op het ontwikkelen van een eigen 'handschrift'. „Zo heb ik bijvoorbeeld vanaf het begin mode opdrachten laten lopen. Dan moetje iets maken wat de klant wil en ik ben geen pleaser. Ik bleef in die tijd liever bij de Hema werken!" Inmiddels wordt ze juist dankzij haar eigen stijl nu door de modewe reld benaderd. Ze neemt alleen die opdrachten aan waarin ze een 'carte blanche' heeft. In '96 zwaaide Hellen af en ook na de Rietveld bleef Willem van Zoetendaal haar volgen. Hij had haar aanbevolen voor een groepstentoon- Internationale furore voor Hellen van Meene

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2012 | | pagina 35