gaat uitdaging aan in the CciVlbbeClIl SI 4 r .52 rrF =-3 ■I™1 II 1 11 11 1 NAJAARSBIJLAGE 2012 HEIL00 - Er zijn ondernemers die, on danks de krimpende economie, nog volop uitdagingen zien; en deze vervolgens ook aangaan. Heilooër Iwan Bronkhorst (34 jaar) is zo iemand. Ondernemen zit hem in het bloed, al op zijn negentiende zat hij in de retail. Hij runde op deze jonge leef tijd een eigen computerwinkel. Tijdens zijn studie Technische Informatica en Bedrijfskunde richtte hij een bedrijf op dat binnen driejaar uit meerdere computer winkels bestond. Tevens werd eigenhandig software ontwikkeld om de verschillende winkels en webwinkel vanuit één systeem de debiteuren te laten beheren, orders te schrijven en de boekhouding bij te houden. Uit deze ontwikkeling is uiteindelijk Iwans bedrijf GoSix BV ontstaan dat websites, webwinkels, maat werk oplossingen voor logistieke dienstverlening en iPhone Apps ontwikkelt. Zo heeft hij voor Willem Middelkoop, onder andere financieel publicist en investeerder in goud, de software ontwikkeld voor een handelsplatform op internet voor de edelme taalbranche. De website Amsterdam Gold bleek booming business; mede door de software van Iwan, iets waar hij trots op is. In 2011 realiseerde deze website een omzet van 125 miljoen euro. Naast zijn bedrijf in softwareontwikkeling en web design runt Iwan een aantal webwinkels, waar onder in thee en warme chocomelk. Totaal ver schillende activiteiten, die zo op het oog niets met elkaar te maken hebben. Toch valt er een verband te bespeuren. Namelijk: uitdaging om een idee uit te voeren. Iwan: „Soms krijg ik plotseling een inval en vraag me af of, en zo nee waarom zoiets er nog niet is. En aangezien ik alles, van het bouwen van een webshop, de webhosting tot en met het ont wikkelen van een huisstijl, de productfotografie en dergelijke, in eigen beheer kan uitvoeren, denk ik: 'waarom ook niet?'. En soms ligt een kans op een presenteerblaadje. Dan grijp ik hem liever aan dan dat ik hem laat lopen." Zo'n kans is Shirts&Words, een populair T-shirtmerk op Curaqao en voor de toeristen aldaar. Another challenge! Iwan kreeg van zijn maat en compagnon Mar cel Bleeker, die op Curaqao woont, de tip dat het kledingmerk Shirts&Words te koop stond. Marcel wist hoe populair de felgekleurde T-shirts met uitdrukkingen in het Papiaments zoals Dushi, Hopi Great en Rilèks niet alleen bij de lokale bevolking, maar ook bij toeristen waren. Waarop Iwan uit interesse een e-mail stuurde naar Irèn Nooren, de ontwerpster en eigenaresse van het merk. Zij heeft Shirts&Words, dat in een paar jaar tijd enorm aan populariteit heeft gewonnen en vier 'shop in shop' verkooppunten op toplocaties in en rondom Wil lemstad telt, in 2007 gelanceerd. Na verkennende gesprekken waren Iwan en Marcel verrast over de omzetcijfers. Overtuigd dat met extra input meer groei mogelijk is, besloten ze sa men de gok te wagen en de uitdaging aan te gaan. Beiden zijn bovendien van mening dat dit merk te bijzonder is om uit het straatbeeld van Curaqao te laten verdwijnen. Iwan: „Shirts&Words is een kledingmerk met een sociaal gezicht. Zo worden uit de verkoop ieder jaar één of meerdere goede doelen op het eiland gesteund, zoals wij nu gestart zijn met de dierenambulance voor het eiland of de sponsoring van een voetbalelftal. Daarnaast worden de T-shirts gemaakt binnen de economieën waarin wij leven, dus niet in verre 'lagelonenlan den'; de productie vindt plaats in een textielfabriek in Limburg, waar textielstoffen van hoogwaardige kwaliteit en ecologisch verantwoord materiaal spe ciaal voor Shirts&Words worden vervaardigd. De 'blanco' shirts worden vervolgens verscheept naar- en bedrukt op Curaqao, wat weer werkgelegenheid oplevert voor de lokale bevolking." Op 24 augustus was de deal rond en konden Iwan en Marcel zich de trotse eigenaren van het kledingmerk noemen. Het opstarten van een nieuwe onderneming, ook al betreft het de overname van een bestaand bedrijf, vergt een behoorlijke investering in tijd en mid delen. Een nieuwe website, een Facebook-shop, de internationale logistiek, het ontwikkelen van een marketingstrategie, nieuwe toekomstplannen maken, productontwikkeling, het concept aanpas sen en wellicht uitbreiding van het aantal verkoop punten, bijvoorbeeld ook op andere Caribische eilanden, et cetera. Activiteiten waar zijn retail- hart sneller van gaat kloppen. Iwan schuwt de vaak lange werkdagen tot in de late uurtjes niet. En dat moet ook wel, want zijn andere bedrijfsactiviteiten in Nederland lopen gewoon door. Zijn lijfspreuken 'Go with the flow' en 'Niet lullen maar poetsen!' zijn hem dan ook op het lijf geschreven! Heilooër ondernemer De shirts worden bedrukt op Curacao (foto's aangeleverd) Shirts&Words is een kledingmerk met een sociaal gezicht. Zo worden uit de verkoop ieder jaar één of meerdere goede doelen op het eiland gesteund v r i Heilooër Iwan Bronkhorst en compagnon Marcel Bleeker. (foto: Caroline van Castendijk) L 1 pfk_ pJ!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2012 | | pagina 39