-'"T "x- r; De zee leven van beeldend kunstenaar Bevry NAJAARSBIJLAGE 2012 Berry kan gezien worden als een beschouwer, een denker, een dichter, een schaker, iemand die zijn wereld vormt geeft en uiting geeft aan de wereld om hem heen. Wat hij zichzelf vindt? Hij houdt het liever bij de essentie: „Ik ben een mens." De waarde van kunst is volgens Berry, dat kunst emotioneert. Emoties die mensen kunnen delen en mensen met elkaar verbindt. „Als je naar een kunstwerk kijkt, dan doet het iets met je; het kan je aantrekken, meenemen naar prachtige plekken welke reeds in je huizen, vervolgens verrijken met al het nieuwe watje mag ervaren. Het werk kan ook afstoten, je wilt en/ of kan iets niet ervaren. In zijn beeldende zoek tocht naar de waarachtigheid keren thema's als het schaakspel, de dood, het begrip oer(beelden) en de zee herhaaldelijk terug in zijn werk. Al vanaf jonge leeftijd is hij gefascineerd door diepzinnige onderwerpen gerelateerd aan het leven, de mens in zijn/haar totaliteit. Vragen over de waarachtigheid, de cyclus van leven en dood. „Ik ben opgegroeid in Arnhem, waar ik op mijn tiende misdienaar werd. Als misdienaar woonde ik elke vrijdagochtend begrafenissen bij. Ik kan me de begrafenis van een vijfjarig jongetje nog goed herinneren. Het intense verdriet raakte me, nu nog ervaar ik het in mijn lichaam, als ik de herinnering ophaal. Maar tegelijkertijd werd ik gegrepen door het contrast; de sereniteit van de dienst, waar alle aanwezigen als het ware één zijn, en de alledaagse werkelijkheid. Een pastoor die na de dienst zijn prachtige kleed afdoet en vervolgens het restant wijn uit de kelk opdrinkt. Wat is werkelijkheid, wat is waar?" Doordat hij in Arnhem opgroeide, waar de Tweede Wereldoorlog nog duidelijk zijn sporen toonde, ervoer hij ook een zekere boosheid, machte loosheid van de mensen, die de oorlog hadden meegemaakt. Tevens hoe zij herinneringen aan de oorlog deelden, door bij elkaar te komen bij een herdenkingsmonument ter herinnering aan. „Als je eerst de Engelse parachutisten thuis bij mijn ouders aan de koffie zag, 'mannen van nu' en dan hen samen het verdriet zag delen bij een stuk steen. Op zo'n moment ervoer ik de waarde van een monument. Een plek waar je samen in een zekere stilte herinneringen deelt, het verdriet aanraakt, waardoor het milder mag worden, zonder dat je de mensen, je kameraden vergeet. Tegelijkertijd mag je verder leven met al je oude en nieuwe vrienden." Alhoewel hij de keuze om naar de kunstacademie te gaan serieus heeft overwogen, koos Berry na het voortgezet onderwijs voor de Pedagogische Academie. Puur vanwege zijn nieuwsgierigheid naar de ontwikkeling van kinderen, de mens. „Als mens leren we vorm te geven aan het leven. Het is zo ongelofelijk mooi om te zien hoe kinderen dat doen. Als volwassene ben je veel kwijtgeraakt, is veel verloren gegaan. Hoe iets is gevormd weten we niet meer." Berry liep onder andere stage op een Mytylschool waar hij jonge kinderen met slopende ziekten als Duchenne ontmoette, waardoor hij heel direct met 'leven en dood' werd geconfron teerd. Tegelijkertijd heeft hij ook de kracht mogen ervaren van deze jonge mensen met zulke oprechte intenties met betrekking tot het leven. Na de PA heeft hij acht jaar lesgegeven op een LOM school, aan kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijk heden. Hij moest het leraarschap opgeven van wege de ziekte Multiple Sclerose. De ziekte was een persoonlijke ontmoeting met 'leven en dood' en betekende een ommekeer in zijn leven. In die periode verhuisde hij naar Noord-Holland en nam hij in zijn gezin de taak als huisvader op zich. Hij gaf meer ruimte aan creatieve uitin gen, wat hem hielp zijn gedachten, gevoelens een plekje te geven. Alleen en samen met anderen. Hij bekwaamde zich in grafiek, schilderkunst en keramiek. Ambachtelijk werk, dat zijn gedachten rust gaf, maar ook filosofie en poëzie. jr usveH zÏlt is 'Ik ontvlucht de nabijheid der mensen niet, maar het is de verre afstand tussen mens en mens, die mij in de eenzaamheid drijft.' Nietzsche. Om zijn gedachten/gevoelens te 'ordenen' ging hij op in de schoonheid van de zee. Zwemmen had hem altijd al een prettige beleving gegeven en de eerste duik in het koude water gaf hem een gevoel van vrijheid/onafhankelijkheid. „De zee die me omsloot en mij zo kon meevoeren. Mij het gevoel gaf dat ik, als ik het wilde, zelf het leven kon be ëindigen, zonder afhankelijk te zijn van anderen." Maar de zee gaf hem ook de kracht om het leven te leven; de dagelijkse duiken in het koude zeewater hebben hem fysiek én mentaal sterker gemaakt! Berry heeft een bijzondere relatie met de zee ont wikkeld en creëert, voelt en deelt als nooit tevoren. Soms schenkt hij een beeld aan de zee. „Kunst heeft me door haar schoonheid troost gegeven, en het voelt ook als stoeien met de waarachtigheid." Hij draagt zijn kennis nog altijd graag over aan kinderen. Zo verzorgt hij schaaklessen op scho len en verweeft hierin gesprekken die de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen stimuleren. Hij is als beeldend kunstenaar zeer productief en exposeert regelmatig, bijvoorbeeld onlangs tijdens de Bergense KunstioDaagse. Daarnaast runt hij een kleinschalig bedrijf in rouwvervoer. Zijn ziekte dwingt hem om rustmomenten in te lassen. „Maar niet te lang, dat heeft toch geen effect en vind ik zonde van mijn tijd." De dagelijkse duik in zee is inmiddels een onmisbare behoefte geworden, een boost om zijn lichaam te prikkelen; hij is een Zee mensch! www.berryzeemensch.nl HEIL00 - Beeldend kunstenaar Berry Zeemensch (47) heeft bewondering voor grote denkers, dichters en beeldend kunstenaars zoals Lucebert, Basquiat, Herman Brood of Edward Hopper; 'zij allen hebben in hun totaliteit op eigen wijze vorm gegeven aan de wereld'. Maar ook bijzondere mensen die zijn levenspad hebben gekruist zijn voor hem belangrijke pijlers; zijn leraar Nederlands op het voortge zet onderwijs die zijn leerlingen al jong liet kennis maken met poëzie, zijn leraar Nederlands, catechese en psychologie op de Pedagogische Academie. Of de pastoor die hem schaken heeft geleerd. Een grote inspiratiebron nu is de zee.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2012 | | pagina 53