artistiek leider van het yporjaarspijiagelxuip HEILOO - Vrijdag 22 maart bren gen het Oratoriumkoor Heiloo, het Junioratorium en het barokorkest Capella Maria Barbara onder lei ding van dirigent Paul Waerts voor de zesde maal de complete uitvoe ring van de Matthaus Passion van Johann Sebastian Bach in de Ter Coulsterkerk aan de Holleweg. De solisten zijn Sina Vural (Christus), Harry van Berne (evangelist), Caro line Stam (sopraan), Andrew Hal- lock (altus), Lior Leibovici (tenor, aria's) en Frans Kokkelmans (bas, aria's). J3 e compositie is Bach's muzikale vertelling over de lijdensweg van Jezus Christus naar het evangelie van Matteüs. En hoewel het lijkt alsof uitvoeringen door oratoriumkoren in het hele land tegenwoordig steeds meer aan populariteit winnen, is de Matthaus Passion volgens Paul Waerts in Nederland al ruim een eeuw zeer populair, ook onder niet-gelovigen. Geloof en daarmee gepaarde gaande tradities heb ben lange tijd onderdeel van het dagelijks leven uitgemaakt en dat is, ondanks de veranderingen die de kerken doormaken, nu weinig anders gesteld. „De Matthaus Passion, eerste uitvoering in 1727, raakte na de dood van Bach uit het zicht. Het besef om deze muzikale erfenis levend te houden was er in die tijd al wel, maar dit werd pas vroeg in de 19de eeuw opgepakt door Mendelssohn. Hij voerde als eerste na de dood van Bach een ingekorte versie uit, want in die tijd was het uitvoeren van het werk omstreden. Mendelssohn was een groot docent en promootte de muziek van Bach, waaronder de Mat thaus Passion. Dit werd in de tweede helft van de 19de eeuw opgepikt door Nederlandse leerlingen van Mendelssohn en zo groeide een Bachtraditie; tot enkele decennia geleden maakte onder andere de muziek van Bach onderdeel uit van de Nederlandse kerkmuziek." Waerts vindt het jammer dat de tra ditie van kerkmuziek en daarmee een stuk cultu reel erfgoed grotendeels dreigt te verdwijnen. „De kerk heeft vanuit een verkeerde perceptie klassieke kerkmuziek verruild voor samenzang, waardoor veel kerkkoren zijn opgedroogd. Veel tradities hebben het tegenwoordig moeilijk, denk maar aan bijvoor beeld de carnavalsverenigingen. Een traditie zoals de Matthaus Passion heeft echter veel aandacht nodig om aan volgende generaties te kunnen worden doorgegeven." De overal in het hele land opgerichte oratoriumko ren hebben de plaats ingenomen van de kerkkoren van weleer. Wat betreft de populariteit die de Mat thaus Passion ten deel valt, is er volgens Waerts de afgelopen eeuw echter weinig veranderd. „Ondanks de lengte is de Matthaus Passion van Bach heel toegankelijk geschreven. Alle klassieke kerkmuziek werd in eerste plaats geschreven voor God, en niet zo zeer voor de mensen. Maar zelfs in Bach's tijd kwamen ook veel niet-gelovigen naar zijn muziek luisteren." Toen Paul Waerts in 2007 aantrad als dirigent van het Oratoriumkoor Heiloo heeft hij samen met het bestuur een vijfjarenplan opgesteld; met als doel stelling hoofdzakelijk muziek van Bach te brengen. Zodat nieuwe leden weten waar ze aan toe zijn. Bij zijn aantreden was het koor te klein voor een uitvoe ring van de Matthaus Passion. Daarvoor zijn mini maal negentig koorleden nodig, maar het lukte hem om die te vinden. „De eerste uitvoering in 2008 was een groot succes; we hebben daarop het Bachplan aangepast om van de Matthaus Passion een jaar lijks terugkerende traditie te maken. En ook dat is gelukt!" Het koor telt inmiddels meer dan negentig volwassen leden en veertien kinderen die het Juni oratorium vormen. Toch eist Waerts wel de nodige basiskennis van nieuwe leden. „Velen hebben geen koorachtergrond meer, maar welke sport of hobby iemand ook uitvoert, het is belangrijk om op zijn minst de 'spelregels' te leren." Waerst vindt het belangrijk ook kinderen bij het koor te betrekken. Hij neemt hen uiterst serieus als koorlid door hen waardige muziek aan te bieden. Zo zal het Junioratoriumkoor komend najaar de Ves pers van W. A. Mozart zingen. „Nieuwe zangers zijn van harte welkom!" Eén keer per week repeteert hij met het gehele Oratoriumkoor, al zou wat hem betreft twee maal per week nog beter zijn. Ter illustratie vergelijkt hij zingen met het beoefenen van een sport. „Om goed in een sport te worden, is het wenselijk om minimaal twee keer per week te trainen. Paul Waerts heeft de ambitie om de opwaartse lijn van de vijf voorgaande uitvoeringen van de Mat thaus Passion verder uit te bouwen. Om dat te bereiken motiveert hij het koor om beter te wor den. En dat hij met amateurs werkt, wil niet zeggen dat hij de koorleden onderschat. Waerts heeft een bepaalde klank voor de Matthaus Passion in zijn hoofd, waar hij samen met het koor naartoe wil wer ken. Die ultieme klank beschouwt hij zeker niet als een onbereikbare ambitie, want een groot deel ervan is al aanwezig. „De ontwikkeling is belangrijker dan het toewerken naar een uitvoering. Na vijfjaar Matthaus Passion -met hetzelfde idioom- klinkt het iedere volgende uitvoering toch weer beter! En dat is misschien wel de verklaring, waardoor de Matthaus Passion zo'n trouwe aanhang heeft en tevens steeds nieuwe toeschouwers weet te boeien. Een uitvoering van de Matthaus Passion is een indrukwekkende be levenis en is nooit hetzelfde. Het stuk duurt zo lang, dat het nooit in zijn geheel te bevatten is; het boek is nooit uit!" Dirigent Paul Waerts Oratoriumkoor Heiloo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2013 | | pagina 24