Aan de keukentafel met
HEILOO - Achter de schermen
van haar privétheater Stalles staat
een grote houten keukentafel; de
centrale ontmoetingsplek voor
Ilonka Ory en de mensen die
haar omringen. De liedjes en
conferenceteksten voor haar
theatershows worden voor
een groot gedeelte hier
uitgewerkt. Maar even
moeiteloos nodigt ze
hier haar gasten uit om
nog gezellig even na te
praten over de voorstel
ling van zo-even.
Na het overlijden van Toon in 2000 viel ook in het
theaterleven van Maurice een stilte. En hoewel
hij veel tijd en energie in 'de zaak' Stichting Toon
Hermans steekt, miste hij de reuring, het proces van
creatief bezig zijn. Dat gevoel heeft hij teruggevon
den in het begeleiden van artiesten, zoals Liesbeth
List tijdens haar afscheidstournee.
En in de samenwerking met Ilonka Ory. Als zijn
drukke agenda het toestaat, bezoekt hij haar shows.
„Een goed artiest weet een grote zaal vol publiek
mee te nemen naar de sfeer van een huiskamer.
Verbindende basisgevoelens hierbij zijn liefde, dood,
heimwee, humor, geluk en hoop." En dat is pre
cies waar Ilonka mee bezig is. „Ik wil mensen een
fijne avond bezorgen. De afstand tussen podium en
publiek in een groot theater probeer ik te overbrug
gen door vanaf het begin van de voorstelling contact
te zoeken met de mensen in de zaal. De voorstel
ling 'klein' maken, alsof het een ontmoeting in een
huiskamer is." Zoals ze van haar besluit in 2008 om
de ongewisse sprong naar het theater te maken nog
geen seconde spijt heeft, is de vriendschap met Mau
rice Hermans voor Ilonka van onschatbare waarde.
Ë11 aan diezelfde keukentafel overlegt Ilonka haar
werk met Maurice Hermans en werken ze samen
aan de perfectionering van haar performance. Als
een vriend en geestverwant staat hij haar bij en
luistert en kijkt met een kritisch oor en oog; met de
schat aan ervaring die hij in veertig jaar samenwer
king met zijn vader Toon Hermans heeft opgedaan.
Maurice Hermans beheert samen met zijn broers
Gaby en Michel de nalatenschap van hun vader in
Stichting Toon Hermans, opgericht om het werk van
Toon onder de mensen te brengen. Voor Ilonka Ory
is Toon Hermans, de grootmeester van de Oneman-
show, haar grote inspirator. In 2008 is zij de thea-
terdroom uit haar jeugd achterna gegaan en heeft
zich door keihard werken in enkele jaren ontwikkeld
tot een bevlogen artiest die met hart en ziel op het
podium staat. Ze brengt haar voorstellingen als een
persoonlijke ontmoeting met de mensen in de zaal.
Haar eerste show Boemerang leverde haar in 2010
de publieksprijs van de Rabo Cultuurprijs op.
In 2012 trok Ilonka de stoute schoenen aan en
liet een berichtje achter op de website www.toonher
mans.nl die Maurice en zijn broers ter ere van Toon
Hermans hebben opgericht. Dat berichtje wekte de
nieuwsgierigheid van Maurice en hij bezocht haar
website www.ilonka-ory.nl „Ik beluisterde een paar
liedjes, het waren goeie teksten. Bovendien heeft ze
een goeie stem én een goeie kop! Ik wilde haar graag
een keer in het echt zien." Zo kwam het dat Maurice
Hermans en zijn vrouw vorige zomer een voorstel
ling van Ilonka bijwoonden in het intieme theater
Stalles aan de Westerweg in Heiloo. Maurice: „Ik
was verrast! Door de ontvangst bij aankomst; we
werden door de hele familie gastvrij opgewacht.
Verrast door Ilonka, die haar eigen theater aan huis
heeft. Iedereen zou jaloers zijn op zo'n eigen loca
tie!" Voor Ilonka voelde het bezoek alsof nog een
droom uitkwam. „Aan het einde van de voorstelling
praten met de zoon van Toon, met iemand die zoveel
ervaring in het theater heeft! Ik kon het amper
bevatten." De klik tussen beiden was er meteen, al
vanaf deze eerste ontmoeting.
Op de terugrit naar huis borrelde bij Maurice een
idee op. „Mijn vader heeft vele bekende liedjes
nagelaten, maar ook meer dan honderd liedjes die
niet bekend zijn. Ilonka heeft het in zich, om liedjes
van Toon te zingen." Dus nodigde hij Ilonka bij hem
thuis uit om haar het nooit uitgebrachte werk van
Toon te laten horen. Hij had voor haar een paar lied
jes uitgekozen, die hij perfect in het programma van
Ilonka vond passen. En zo groeide de samenwerking
uit tot een hechte wisselwerking tussen beiden, die
nu al weer bijna een jaar bestaat. Met grote re
gelmaat rijdt Maurice naar Heiloo om samen met
Ilonka te werken aan de details. „Want het zijn juist
de details die een theatershow maken." Hij vertelt
dat zijn vader soms uren voor de spiegel oefende om
dat ene kleine gebaar te perfectioneren. „De enige
personen van wie Toon op die momenten iets wilde
aannemen, waren mijn moeder en ik."
Zijn benadering naar Ilonka is open, eerlijk en waar
nodig kritisch. De 'masterclasses' zijn voor Ilonka
goede leermomenten die ze benut om te groeien.
„Maurice is een vriend, die mij helpt bij het verwe
zenlijken van een show. Hij let op hoe ik beweeg,
hoe ik mijn stem gebruik en geeft aanwijzingen waar
dat beter kan. Of als ik een nieuw nummer aan het
schrijven ben en in de knoop zit met de melodie
of de tekst, wijst hij me hij net op dat detail waar
mee alles ineens op zijn plaats valt. Het geeft een
enorme kick als ik dit later uitprobeer en voel dat
alles klopt!" Ze neemt de input van Maurice dan ook
graag ter harte. „Een vriendschap kan alleen vanuit
liefde en openheid bestaan. Die wisselwerking is
belangrijk!"
Maurice Hermans en Ilonka Ory