Aan de keukentafel met HEILOO - Achter de schermen van haar privétheater Stalles staat een grote houten keukentafel; de centrale ontmoetingsplek voor Ilonka Ory en de mensen die haar omringen. De liedjes en conferenceteksten voor haar theatershows worden voor een groot gedeelte hier uitgewerkt. Maar even moeiteloos nodigt ze hier haar gasten uit om nog gezellig even na te praten over de voorstel ling van zo-even. Na het overlijden van Toon in 2000 viel ook in het theaterleven van Maurice een stilte. En hoewel hij veel tijd en energie in 'de zaak' Stichting Toon Hermans steekt, miste hij de reuring, het proces van creatief bezig zijn. Dat gevoel heeft hij teruggevon den in het begeleiden van artiesten, zoals Liesbeth List tijdens haar afscheidstournee. En in de samenwerking met Ilonka Ory. Als zijn drukke agenda het toestaat, bezoekt hij haar shows. „Een goed artiest weet een grote zaal vol publiek mee te nemen naar de sfeer van een huiskamer. Verbindende basisgevoelens hierbij zijn liefde, dood, heimwee, humor, geluk en hoop." En dat is pre cies waar Ilonka mee bezig is. „Ik wil mensen een fijne avond bezorgen. De afstand tussen podium en publiek in een groot theater probeer ik te overbrug gen door vanaf het begin van de voorstelling contact te zoeken met de mensen in de zaal. De voorstel ling 'klein' maken, alsof het een ontmoeting in een huiskamer is." Zoals ze van haar besluit in 2008 om de ongewisse sprong naar het theater te maken nog geen seconde spijt heeft, is de vriendschap met Mau rice Hermans voor Ilonka van onschatbare waarde. Ë11 aan diezelfde keukentafel overlegt Ilonka haar werk met Maurice Hermans en werken ze samen aan de perfectionering van haar performance. Als een vriend en geestverwant staat hij haar bij en luistert en kijkt met een kritisch oor en oog; met de schat aan ervaring die hij in veertig jaar samenwer king met zijn vader Toon Hermans heeft opgedaan. Maurice Hermans beheert samen met zijn broers Gaby en Michel de nalatenschap van hun vader in Stichting Toon Hermans, opgericht om het werk van Toon onder de mensen te brengen. Voor Ilonka Ory is Toon Hermans, de grootmeester van de Oneman- show, haar grote inspirator. In 2008 is zij de thea- terdroom uit haar jeugd achterna gegaan en heeft zich door keihard werken in enkele jaren ontwikkeld tot een bevlogen artiest die met hart en ziel op het podium staat. Ze brengt haar voorstellingen als een persoonlijke ontmoeting met de mensen in de zaal. Haar eerste show Boemerang leverde haar in 2010 de publieksprijs van de Rabo Cultuurprijs op. In 2012 trok Ilonka de stoute schoenen aan en liet een berichtje achter op de website www.toonher mans.nl die Maurice en zijn broers ter ere van Toon Hermans hebben opgericht. Dat berichtje wekte de nieuwsgierigheid van Maurice en hij bezocht haar website www.ilonka-ory.nl „Ik beluisterde een paar liedjes, het waren goeie teksten. Bovendien heeft ze een goeie stem én een goeie kop! Ik wilde haar graag een keer in het echt zien." Zo kwam het dat Maurice Hermans en zijn vrouw vorige zomer een voorstel ling van Ilonka bijwoonden in het intieme theater Stalles aan de Westerweg in Heiloo. Maurice: „Ik was verrast! Door de ontvangst bij aankomst; we werden door de hele familie gastvrij opgewacht. Verrast door Ilonka, die haar eigen theater aan huis heeft. Iedereen zou jaloers zijn op zo'n eigen loca tie!" Voor Ilonka voelde het bezoek alsof nog een droom uitkwam. „Aan het einde van de voorstelling praten met de zoon van Toon, met iemand die zoveel ervaring in het theater heeft! Ik kon het amper bevatten." De klik tussen beiden was er meteen, al vanaf deze eerste ontmoeting. Op de terugrit naar huis borrelde bij Maurice een idee op. „Mijn vader heeft vele bekende liedjes nagelaten, maar ook meer dan honderd liedjes die niet bekend zijn. Ilonka heeft het in zich, om liedjes van Toon te zingen." Dus nodigde hij Ilonka bij hem thuis uit om haar het nooit uitgebrachte werk van Toon te laten horen. Hij had voor haar een paar lied jes uitgekozen, die hij perfect in het programma van Ilonka vond passen. En zo groeide de samenwerking uit tot een hechte wisselwerking tussen beiden, die nu al weer bijna een jaar bestaat. Met grote re gelmaat rijdt Maurice naar Heiloo om samen met Ilonka te werken aan de details. „Want het zijn juist de details die een theatershow maken." Hij vertelt dat zijn vader soms uren voor de spiegel oefende om dat ene kleine gebaar te perfectioneren. „De enige personen van wie Toon op die momenten iets wilde aannemen, waren mijn moeder en ik." Zijn benadering naar Ilonka is open, eerlijk en waar nodig kritisch. De 'masterclasses' zijn voor Ilonka goede leermomenten die ze benut om te groeien. „Maurice is een vriend, die mij helpt bij het verwe zenlijken van een show. Hij let op hoe ik beweeg, hoe ik mijn stem gebruik en geeft aanwijzingen waar dat beter kan. Of als ik een nieuw nummer aan het schrijven ben en in de knoop zit met de melodie of de tekst, wijst hij me hij net op dat detail waar mee alles ineens op zijn plaats valt. Het geeft een enorme kick als ik dit later uitprobeer en voel dat alles klopt!" Ze neemt de input van Maurice dan ook graag ter harte. „Een vriendschap kan alleen vanuit liefde en openheid bestaan. Die wisselwerking is belangrijk!" Maurice Hermans en Ilonka Ory

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2013 | | pagina 30