Gemeenteraadsverkiezingen 2014
CDA
H^PvdA
NCPN
D66
Heiloo
H E I L O O
Eens
Autoverkeer op het Stationsplein moet
worden verboden
Eens
Eens
Oneens
Eens
II
Oneens
14
De stelling van deze week is:
reiloo
29 JANUARI 2014
UITKIJKPOST
Tot aan de verkiezingen publiceertde Uitkijkpostwekelijks
deze pagina waarop de lokale partijen reageren op een
stelling die betrekking heeft op Heiloo en haar bewoners.
In welk welk antwoord kunt u zich het best vinden? Op
Heiloo-Online.nl vindt u de Stemwijzer Heiloo. Geef
uw mening over de stellingen en ontdek met de de
Stemwijzer welke partij het beste bij u past!
Lijsttrekker Hessel Hiemstra:
CDA-Heiloo was in 2010 - overeenkomstig onze verkiezingsbelofte - mede-initiatiefnemer van een autovrij Stationseentmm. Ondanks aanvankelijke instem
ming van de winkeliersvereniging, hebben enkele winkeliers toch bezwaar aangetekend bij de rechter. De rechter heeft him bezwaar gehonoreerd en een
volledig autovrij Stationscentrum is dus - helaas - NIET haalbaar. Hierdoor is er tot op de dag van vandaag niets
veranderd aan de huidige onveilige situatie. Dat vinden wij ongewenst! Op dit moment is er eindelijk draagvlak
voor een autoluw Stationseentmm. Om te voorkomen dat de huidige impasse voortduurt, geeft CDA-Heiloo
dat voorstel een kans onder voorwaarde dat over een jaar een serieuze evaluatie plaatsvindt waarbij alle doel
groepen worden betrokken. Onze oproep aan winkeliers, bewoners en winkelpubliek is: maak mét elkaar het
Stationseentmm veilig en aantrekkelijk. Daarbij mag overigens ook de inrichting van het plein een stuk aange
namer worden; laten we ook dat met elkaar oppakken. Een bruisend Stationseentmm is goed voor de locale
economie en heeft een belangrijke meerwaarde voor ons doip. CDA-Heiloo heeft als slogan: 'Samen delen,
samen doen'. Dat geldt - letterlijk - ook voor het Stationsplein!
Ljsttrekker Fred Dellemijn:
HEILOO-2000 is een voorstander
van autovrije pleinen in Heiloo. Dus
ook het Stationsplein. Dit stond in
ons vorige verkiezingsprogramma
en, helaas, het staat er nu wederom
in! Met de coalitiepartijen hebben
we op 6 december 2010 het college
verzocht om veiligheidsmaatregelen
te nemen op het Stationsplein. Geen
autoverkeer en fietsverkeer voor de
Vomar. Een jaar na het treffen van
die maatregelen zou er een evalu
atie van bevindingen plaatsvinden.
Daarna is er veel gepraat,
beschouwd maar er is niets con
creets gebeurd. Ja, wel veel discus
sies, die zelfs hebben geleid tot een
gang naar de rechter. Wij begrijpen
dat enkele ondernemers tegen
deze plannen waren en respecte
ren hun handelwijze. Bovendien
werd er vanuit de gemeentelijke
organisatie ook niet erg enthou
siast op de plannen gereageerd.
Toch bleven wij aandringen op
maatregelen, want het winke
lend publiek heeft recht op een
veilig plein. Deze mening wordt
bevestigd door de uitkomst van
de breed gedragen Toekomstvisie
2030 en ook door het recent uitge
brachte advies van Veilig Verkeer
Nederland. HEILOO-2000 betreurt
dat op 9 december van het vorige
jaar er een raadsmeerderheid was
voor een tweeslachtig voorstel.
Woonerfgebied, omkeren van
rijrichting, extra belijning en/of
zebra's. Het zijn maatregelen, die
vrezen wij, nog heel wat voeten in
de aarde zullen hebben alvorens
er echt iets op het Stationsplein
gebeurd. Spijtig, niet slagvaardig
en dus 'een kool en geit sparende'
oplossing. HEILOO-2000 zal zich
volledig blijven inzetten om op ter
mijn toch een gezellig, autovrij en
vooral veilig plein te krijgen.
Lijsttrekker Cees Rootjes:
Eens met de stelling. In ons ver
kiezingsprogramma is het streven
naar een autovrij stationseentmm
opgenomen. Vier jaar geleden was
dit onderwerp ook al verkiezingsi
tem. In de afgelopen vier jaar zijn
we als gemeenteraad niet geslaagd
in het vinden van een voldoende
oplossing. Recentelijk is het besluit
genomen om de rijrichting binnen
het centmm aan te passen. Dat is
op zich wel een verbetering maar
voor ons nog niet voldoende.
Bij de realisering van het stations
eentmm zijn verkeerde keuzes
gemaakt. Als je kiest voor een
ondergrondse parkeergarage, kies
je dus niet voor parkeren op maai
veldniveau binnen het winkelcen
trum. Dit kan hooguit alleen voor
een aantal invalidenparkeerplaat
sen.
Wij vinden de situatie in het stati
onseentmm door het toestaan van
auto's verkeersonveilig. Wij worden
hierin bevestigd door een advies
van Veilig Verkeer Nederland. Zij
oordelen ook dat er sprake is van
een onveilige situatie en doen een
aantal suggesties. Wij vinden dit
goede suggesties, die navolging
verdienen.
De PvdA zal in de komende raads
periode, met het advies van Veilig
Verkeer Nederland in de hand, de
zaak opnieuw aankaarten en in
overleg met bedrijven, bewoners en
bezoekers zoeken naar een meer
verkeersveilige oplossing. Daarbij
hoort ook het inrichten van het
plein zelf. Dat is nu in onze ogen
een aanfluiting en bovendien door
de nauwelijks zichtbare niveauver
schillen gevaarlijk voor bezoekers.
Afdeling Heiloo
Raadlsid Theo van Beek:
De WD Heiloo vindt dat de huidige
situatie verbeterd moet worden.
Over de gesignaleerde problemen
en mogelijke oplossingen is in 2013
overlegd in een werkgroep van
bewoners, winkeliers, politieke
partijen en een verkeersdeskundige.
Hieruit kwam naar voren dat het
afsluiten van de weg voor de Vomar
zeker voordelen maar ook duidelijk
nadelen kent. Bijvoorbeeld dat de
vuilcontainers bij het station, de
gereserveerde parkeerplaatsen
achter de Vomar en de algemene
parkeerplaatsen voor bevoorrading
van winkels bereikbaar moeten
blijven. Dit houdt in dat auto's en
vrachtwagens door de Stationsweg
op en neer moeten kimnen rijden.
Door de bewoners is aangegeven
dat dit gevaarlijkere situaties
geeft dan in de huidige verkeers
situatie. Het verplaatsen van de
vuilcontainers en het opheffen van
de parkeerplaatsen is een lastige
en kostbare zaak. Verder blijkt uit
onderzoek dat de winkels minder
klanten trekken bij een totale afslui
ting van het Stationsplein. Sommige
automobilisten vinden parkeren in
de parkeergarage met de huidige
inrit/uitrit lastig, anderen willen hun
auto zo dicht mogelijk bij de winkel
parkeren. De WD Heiloo steimt
daarom het plan van bewoners en
winkeliers om de verkeersrichting
om te draaien, het gebied woon
erf te maken waardoor slechts
stapvoets gereden mag worden,
het zicht op de ingang/uitgang van
de parkeergarage te verbeteren
door de parkeerplaatsen daar te
verleggen en de parkeerplaatsen
voor de Vomar te vervangen door
fietsenrekken. Hierdoor wordt de
situatie behoorlijk verbeterd. De
WD Heiloo wil het effect hiervan
afwachten alvorens tot andere, ver
dergaande maatregelen te besluiten.
Lijsttrekker Willem Gomes
De NCPN is voorstander van
een AUTOVRIJ Stationsplein. Het
publiek moet daar ongestoord kun
nen winkelen, wandelen en fietsen
zonder steeds aan de kant te moeten
voor auto's. Het plein is nu onveilig,
en wordt zo nooit een gezellig win
kelgebied met bijvoorbeeld regel
matig publiektrekkende attracties
waardoor de, bij de bouw gemaak
te, grote fouten qua inrichting en
kleuren hopelijk minder opzichtig
worden. Automobilisten hebben
de beschikking over een grote gra
tis parkeerkelder. Bevoorrading
van de winkels kan bijvoorbeeld
vóór 09.00 uur en na 18.00 uur
plaatsvinden. Tijdens de gemeente
raadsvergadering van 2 maart 2009
stelde het College de Raad voor
om vanwege de vernieuwing van
het Stationscentrum een veries te
accepteren van 6,2 miljoen euro. De
NCPN stemde tegen! Ook bij deze
nieuwbouw is dus veel belasting
geld weggesmeten.
Raadslid Elly Meriwani:
Op dit moment maakt een uitspraak
van de rechter het namelijk onmo
gelijk om het autoverkeer helemaal
van het Stationsplein te weren. Het
economisch belang van de win
keliers is hier een reden voor en
deze zijn in meerderheid vóór het
beperkt toelaten van de auto. Het
plan is nu om van het Stationsplein
een woonerf te maken waar de
auto maar 15 kilometer mag rijden
en waar enkele parkeerplaatsen
beschikbaar zijn. Dit plan is met
medewerking van de winkeliersver
eniging stationscentrum tot stand
gekomen.
Bezoekers die met de auto bij de
Vomar willen komen, zijn sowieso
beter af als ze van de parkeergarage
gebruik maken.
Het halen en brengen van trein
reizigers is wel een belasting van
het gebied. Vooral als afhalers zo
dicht mogelijk bij het spoor wil
len parkeren en wachten. D66 wil
graag onderzoeken of er niet een
Kiss&Ride plek mogelijk is langs de
Zeeweg of op De Kreek langs het
spoor.
Verder is een oplossing wenselijk
voor het dagelijks achterlaten
van fietsen door forenzen. Veilig
Verkeer Nederland stelt voor om
een aantal fietshouders in de kleu
ren van de NS te schilderen. Een
mooi idee, waar zeker over nage
dacht kan worden. Meer ruimte
voor het stallen van de fiets is in
ieder geval noodzakelijk.
D66 ziet het Stationsplein zelf op
termijn wel graag geheel autovrij.
Veranderende inzichten rond het
gebruik van de auto of door de
komst van meer publiek door de
bouw van nieuwbouwwijken zullen
hierbij een rol spelen.
A