Carcleaning Heiloo Nieuwe rekensom voor aansluiting A9 H E I L O O BEDRIJF BELICHT 5 VAN DE GEMEENTERAAD VERSLAG Hans van Halem somber Geen referendum C2000-zendmast bi] Westerweg 360 Consequenties Tenslotte vermeld ik nog: UITKIJKPOST 5 MAART 2014 In deze rubriek wordt wekelijks een ander bedrijf in het verspreidingsgebied van de Uitkijkpost belicht. De kosten voor Bedrijf Belicht zijn 225 euro ex btw. Doorplaatsing op Heiloo- Online.nl mogelijk. Voor aanmelding Hoefsmid 5, 1851 PZ Postbus 68,1850 AB Heiloo. Of per e-mail: redactie@uitkijkpost. nl. In de aanmelding graag duidelijk uw gegevens vermelden. Tekst en foto: Carolien Breed René Sanches, Nijverheidsweg 19a, 1851 NW Heiloo, tel. 072 - 5320294, www.eareleaningheiloo.nl. HEILOO - Een auto zo schoon als nieuw, 'blinking and shining' alsof hij net uit de showroom komt rijden. Puur rijgenot; het resultaat als u uw auto laat wassen en reinigen bij Carcleaning Heiloo, sinds oktober 2012 gevestigd aan de Nijverheidsweg. De trotse eigenaar is René Sanches. Carcleaning Heiloo is geen wasstraat; alles gebeurt hier -met liefde en zorg voor de auto- handmatig door René himself. ,,Het menselijk oog ziet meer dan een standaard geprogrammeerde machine van een wasstraat." Zowel de buitenkant als het interi eur van de auto kunnen grondig worden gereinigd. De hoge druk van de steamer blaast met stoom van 150 graden Celsius onder een druk van 8 atmosfeer zelfs het hardnekkigste vuil van de auto. „Met dit apparaat, dat uit de Verenigde Staten komt, krijg ik zelfs de dunste naden, de fijnste kiertjes en de meest onmo gelijke hoekjes zoals luehtkanalen en roosters schoon. Ook het interieur en alle soorten bekleding kunnen op deze manier veilig worden gereinigd." Bijkomend voordeel is dat deze manier van autowassen uiterst milieuvriendelijk is; het water- en stroomverbruik is nihil. ,,In plaats van de 'normale' 60 liter water voor één wasbeurt is het waterverbruik bij Carcleaning Heiloo amper twee liter per keer." Een reinigingsbeurt bij Carcleaning Heiloo is bovendien veel beter voor de autolak; stoom veroorzaakt geen haarfijne krasjes die uw auto er op den duur dof uit doen zien. Daarna wordt de auto handmatig in de vloeibare was gezet; de klant krijgt de auto kurkdroog en tiptop showroomblinkend terug. René doet geen concessies aan kwaliteit; hij werkt alleen met hoogwaardige pro ducten. Autobedrijven in de buurt en bedrijven met een wagen park maken gebruik van de diensten van Carcleaning Heiloo. En ook veel particulieren, sommigen van heinde en ver, weten René te vinden. Al vanaf €15,- heeft u uw auto schoon en in de was gezet terug. Erop wachten wordt veraangenaamd met kof fie of thee aan de royale leestafel met keuze uit meerdere 'verse' kranten en tijdschriften. Wacht u het liever thuis af? Dan biedt de handige gratis haal- en brengserviee uitkomst. Carcleaning Heiloo is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 12.00 uur. Voor mensen die hun auto overdag echt geen moment kimnen missen, biedt Carcleaning Heiloo de mogelijkheid om op afspraak de auto 's avonds na het werk te brengen en de volgende ochtend weer schoon op te halen. Vergaande service die René met zijn flexi bele instelling graag biedt! In de vergadering van de gemeenteraad van maandagavond 3 maart lag de aansluiting op de A9 zwaar op de maag. En dan met name de financiële kant van de zaak, dat wil zeggen de kosten van de aanleg. Onlangs is er een nieuwe financiële afspraak gemaakt tussen de deelnemende par tijen: de provincie plus de gemeenten Alkmaar, Heiloo en Castrieum. Daarbij heeft de provincie haar financiële bij drage aanmerkelijk verhoogd, het risico van meerkosten op zich genomen en bovendien toegezegd te willen voorfinan cieren. Maar de bijdrage van Heiloo blijft aanzienlijk: 8,5 mil joen euro (Alkmaar 9,5 miljoen, Castrieum 2,9 miljoen en de provincie 6,9 miljoen). En die bijdrage van Heiloo moet opge bracht worden uit opbrengsten van woningbouw in Zuiderloo en Zandzoom, en die woning bouw stokt nu al jaren. De discussie in de gemeente raad duurde zo'n twee uur en werd beheerst door een motie die was ingediend door de coa litiepartijen Heiloo-2000, D66/ GroenLinks, CDA en PvdA. In de motie werd onder meer aan het college gewaagd 'door een extern, gerenommeerd bureau een analyse uit te laten voeren naar de financiële risico's van de grondexploita ties Zandzoom, Zuiderloo en Boekelermeer in relatie tot de draagkracht van Heiloo en toekomstige ontwikkelin gen'. In de motie werd voor deze analyse ook een deadline genoemd: 1 juni 2014. De motie van de coalitie werd toegelicht door fractie voorzitter Cees Rootjes van de PvdA. Ook de andere coa litiepartijen lieten er hun licht over schijnen. Drie van de vier coalitiepartijen stonden op het standpunt dat het basisbesluit om de aansluiting op de A9 te gaan aanleggen al jaren geleden genomen is, met instemming van deze zelfde gemeenteraad, en dat het college inderdaad bevoegd is om de nodige ver volgstappen te zetten. Hans van Halem, fractievoor zitter van D66/GroenLinks, vond echter dat de raad nog steeds goedkeuring moest geven. Verder werden door de coalitiepartijen wisselende accenten gezet. Rootjes onder streepte dat zijn fractie twijfels heeft over de financiële aanna mes die voor de toekomst zijn gemaakt. Dick Bergmans, frac tievoorzitter van Heiloo-2000, zag vooral het eerder geplande groen in de Zandzoom slacht offer worden van bijstellingen van de woningbouwplannen. Hans van Halem was duidelijk het somberst. Hij zei dat 'de tijd er nu niet naar' was om de aansluiting aan te leggen. 'De omstandigheden en het geld zijn er gewoon niet', waren zijn woorden. Hij constateerde dat de provincie en de gemeente Alkmaar nu in het project voorop liepen, zeker vanwege Roelof Bos doet maandelijks verslag van de vergaderi ng va n de gemeenteraad. De schrijver is freelance redacteur en oud-wethouder va n Heiloo. hun belang bij een oostelijke aftakking van de A9 naar het bedrij venterrein Boekelermeer. Hessel Hiemstra van het CDA vond dat we met het project door moesten gaan, we moch ten ook best rekening houden met de geluiden uit omliggende plaatsen, waar ze overlast van forensenverkeer ervaren, zoals in Limmen en Akersloot. 'We leven ook voor anderen', waren de altruïstische woorden van Hiemstra ('n echo van het ver kiezingsaffiche van het CDA Heiloo nietwaar). Het meest positieve geluid deze avond kwam nota bene van de grootste oppositiepartij, de WD. Theo van Beek onder streepte dat de WD altijd was opgekomen voor aansluiting op de A9 en dat ook nu deed. Gree Ris (eenvrouwsfraetie Ris) sprak haar zorg uit dat er veel geld naar de aansluiting zou moeten gaan, terwijl op kunst en cultuur zwaar bezuinigd wordt en er voor dierenwelzijn ook nauwelijks geld is. Licht verrassend was ver volgens de reactie van het college, waarvoor wethouder Fred Dellemijn (Heiloo-2000) het woord voerde. Hij ont raadde de motie niet en ging er namens het college zelfs mee akkoord. Hierna werd de motie aangenomen met alle stemmen vóór, behalve Willem Gomes van de NCPN, die tegen was. Gomes had deze avond een andere insteek. Hij kwam met een motie waarin werd gevraagd om een referendum en hij bedoelde natuurlijk een referendum onder de bevol king van Heiloo over de vraag of de aansluiting op de A9 er wel of niet moest komen. Van de NCPN moest die er niet komen. Maar voor een referendum moet je een reglement hebben in de vorm van een gemeente lijke referendumverordening. Die heeft Heiloo niet, ondanks voorzetten hiertoe in afgelo pen jaren van diverse politieke partijen in de raad van Heiloo. De NCPN kwam dus nu met een nieuwe voorzet, maar deze strandde toen Gomes weigerde een onderdeel van zijn motie te laten vallen, zoals andere par tijen hem vroegen. Deze motie werd verworpen met alleen de stem van de NCPN voor. Zo mogelijk nog zwaarder op de maag lag deze maan dagavond het dossier van de C2000-zendmast, een dossier vol pijn voor omwonenden, en ook voor collegeleden, met name portefeuillehouder Hans Romeyn, die zijn best doet om met alle belangen reke ning te houden. Het oog is nu gevallen op een perceel ach ter Westeiweg 360, tegen de spoorlijn aan, een perceel in bezit van de gemeente. Romeyn onderstreepte dat het college niet besluit tot plaatsing van de mast, dat doet het ministerie, het college heeft wel een insti tuut van de Universiteit Twente uitgebreid nader onderzoek laten doen naar de beste loca tie. Ook over dit onderwerp was er een motie van de 4 coali tiepartijen plus Gree Ris. Hierin werd onder meer overwogen dat 'uit principe van voorzorg het niet wenselijk is om zendmasten te plaatsen in de directe omgeving van woon bebouwing' en uitgesproken werd dat 'de betreffende grond [bij Westerweg 360] niet aan het Rijk verkocht' moest worden. In de motie werd ook opgeroepen 'in samenwerking met MDC [Meldkamer Diensten Centrum, lees het Rijk] een alternatieve locatie te zoeken die voldoet aan de eisen maar rekening houdt met het voor zorgprincipe'. Hans Romeyn wees nog wel op de consequentie dat het Rijk over zou kimnen gaan tot ont eigening. De motie werd even goed met algemene stemmen aangenomen, waarop Romeyn zei dat hij uiteraard met dit gegeven opnieuw contact ging nemen met het ministerie en waarop de indieners consta teerden dat er in elk geval tijd was gekocht. dat voor het eerst in zeer lange tijd de agenda maandag avond niet kon worden afge maakt. Daarom moest dinsdag avond 4 maart verder worden vergaderd. Onder meer over niet geringe onderwerpen zoals de inzet van de zogenaamde NUON-gelden voor duurzaam heidsmaatregelen en herziening van de besluitvorming over een regionale Sociale dienst. Het voorstel is nu toch dat er een gezamenlijke Sociale dienst wordt opgezet voor de B(U)CH-gemeenten: Bergen, Castrieum en Heiloo met op termijn Uitgeest daarbij. De vergadering van 4 maart kon uw verslaggever met het oog op de deadline voor deze krant niet meer meenemen. CarCleaning Heiloo CAR WASH OPEN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2014 | | pagina 5