Carcleaning Heiloo
Nieuwe rekensom
voor aansluiting A9
H E I L O O
BEDRIJF
BELICHT
5
VAN DE GEMEENTERAAD
VERSLAG
Hans van Halem
somber
Geen referendum
C2000-zendmast bi]
Westerweg 360
Consequenties
Tenslotte vermeld
ik nog:
UITKIJKPOST
5 MAART 2014
In deze rubriek wordt wekelijks een ander bedrijf in het
verspreidingsgebied van de Uitkijkpost belicht. De kosten voor
Bedrijf Belicht zijn 225 euro ex btw. Doorplaatsing op Heiloo-
Online.nl mogelijk. Voor aanmelding Hoefsmid 5, 1851 PZ
Postbus 68,1850 AB Heiloo. Of per e-mail: redactie@uitkijkpost.
nl. In de aanmelding graag duidelijk uw gegevens vermelden.
Tekst en foto: Carolien Breed
René Sanches, Nijverheidsweg 19a, 1851 NW Heiloo,
tel. 072 - 5320294, www.eareleaningheiloo.nl.
HEILOO - Een auto zo schoon als nieuw, 'blinking and shining'
alsof hij net uit de showroom komt rijden. Puur rijgenot; het
resultaat als u uw auto laat wassen en reinigen bij Carcleaning
Heiloo, sinds oktober 2012 gevestigd aan de Nijverheidsweg.
De trotse eigenaar is René Sanches.
Carcleaning Heiloo is geen wasstraat; alles gebeurt hier -met
liefde en zorg voor de auto- handmatig door René himself. ,,Het
menselijk oog ziet meer dan een standaard geprogrammeerde
machine van een wasstraat." Zowel de buitenkant als het interi
eur van de auto kunnen grondig worden gereinigd. De hoge druk
van de steamer blaast met stoom van 150 graden Celsius onder
een druk van 8 atmosfeer zelfs het hardnekkigste vuil van de
auto. „Met dit apparaat, dat uit de Verenigde Staten komt, krijg
ik zelfs de dunste naden, de fijnste kiertjes en de meest onmo
gelijke hoekjes zoals luehtkanalen en roosters schoon. Ook het
interieur en alle soorten bekleding kunnen op deze manier veilig
worden gereinigd."
Bijkomend voordeel is dat deze manier van autowassen uiterst
milieuvriendelijk is; het water- en stroomverbruik is nihil. ,,In
plaats van de 'normale' 60 liter water voor één wasbeurt is het
waterverbruik bij Carcleaning Heiloo amper twee liter per keer."
Een reinigingsbeurt bij Carcleaning Heiloo is bovendien veel
beter voor de autolak; stoom veroorzaakt geen haarfijne krasjes
die uw auto er op den duur dof uit doen zien. Daarna wordt de
auto handmatig in de vloeibare was gezet; de klant krijgt de auto
kurkdroog en tiptop showroomblinkend terug. René doet geen
concessies aan kwaliteit; hij werkt alleen met hoogwaardige pro
ducten. Autobedrijven in de buurt en bedrijven met een wagen
park maken gebruik van de diensten van Carcleaning Heiloo.
En ook veel particulieren, sommigen van heinde en ver, weten
René te vinden. Al vanaf €15,- heeft u uw auto schoon en in de
was gezet terug. Erop wachten wordt veraangenaamd met kof
fie of thee aan de royale leestafel met keuze uit meerdere 'verse'
kranten en tijdschriften. Wacht u het liever thuis af? Dan biedt
de handige gratis haal- en brengserviee uitkomst. Carcleaning
Heiloo is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot
17.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 12.00 uur. Voor mensen
die hun auto overdag echt geen moment kimnen missen, biedt
Carcleaning Heiloo de mogelijkheid om op afspraak de auto 's
avonds na het werk te brengen en de volgende ochtend weer
schoon op te halen. Vergaande service die René met zijn flexi
bele instelling graag biedt!
In de vergadering van de gemeenteraad van
maandagavond 3 maart lag de aansluiting op
de A9 zwaar op de maag. En dan met name de
financiële kant van de zaak, dat wil zeggen de
kosten van de aanleg.
Onlangs is er een nieuwe
financiële afspraak gemaakt
tussen de deelnemende par
tijen: de provincie plus de
gemeenten Alkmaar, Heiloo
en Castrieum. Daarbij heeft de
provincie haar financiële bij
drage aanmerkelijk verhoogd,
het risico van meerkosten op
zich genomen en bovendien
toegezegd te willen voorfinan
cieren. Maar de bijdrage van
Heiloo blijft aanzienlijk: 8,5 mil
joen euro (Alkmaar 9,5 miljoen,
Castrieum 2,9 miljoen en de
provincie 6,9 miljoen). En die
bijdrage van Heiloo moet opge
bracht worden uit opbrengsten
van woningbouw in Zuiderloo
en Zandzoom, en die woning
bouw stokt nu al jaren.
De discussie in de gemeente
raad duurde zo'n twee uur en
werd beheerst door een motie
die was ingediend door de coa
litiepartijen Heiloo-2000, D66/
GroenLinks, CDA en PvdA.
In de motie werd onder meer
aan het college gewaagd 'door
een extern, gerenommeerd
bureau een analyse uit te laten
voeren naar de financiële
risico's van de grondexploita
ties Zandzoom, Zuiderloo en
Boekelermeer in relatie
tot de draagkracht van Heiloo
en toekomstige ontwikkelin
gen'. In de motie werd voor
deze analyse ook een deadline
genoemd: 1 juni 2014.
De motie van de coalitie
werd toegelicht door fractie
voorzitter Cees Rootjes van
de PvdA. Ook de andere coa
litiepartijen lieten er hun licht
over schijnen. Drie van de vier
coalitiepartijen stonden op het
standpunt dat het basisbesluit
om de aansluiting op de A9 te
gaan aanleggen al jaren geleden
genomen is, met instemming
van deze zelfde gemeenteraad,
en dat het college inderdaad
bevoegd is om de nodige ver
volgstappen te zetten.
Hans van Halem, fractievoor
zitter van D66/GroenLinks,
vond echter dat de raad nog
steeds goedkeuring moest
geven. Verder werden door
de coalitiepartijen wisselende
accenten gezet. Rootjes onder
streepte dat zijn fractie twijfels
heeft over de financiële aanna
mes die voor de toekomst zijn
gemaakt. Dick Bergmans, frac
tievoorzitter van Heiloo-2000,
zag vooral het eerder geplande
groen in de Zandzoom slacht
offer worden van bijstellingen
van de woningbouwplannen.
Hans van Halem was duidelijk
het somberst. Hij zei dat 'de
tijd er nu niet naar' was om de
aansluiting aan te leggen. 'De
omstandigheden en het geld
zijn er gewoon niet', waren zijn
woorden. Hij constateerde dat
de provincie en de gemeente
Alkmaar nu in het project
voorop liepen, zeker vanwege
Roelof Bos doet maandelijks verslag van de
vergaderi ng va n de gemeenteraad. De schrijver is
freelance redacteur en oud-wethouder va n Heiloo.
hun belang bij
een oostelijke
aftakking van
de A9 naar
het bedrij
venterrein
Boekelermeer.
Hessel Hiemstra van het CDA
vond dat we met het project
door moesten gaan, we moch
ten ook best rekening houden
met de geluiden uit omliggende
plaatsen, waar ze overlast van
forensenverkeer ervaren, zoals
in Limmen en Akersloot. 'We
leven ook voor anderen', waren
de altruïstische woorden van
Hiemstra ('n echo van het ver
kiezingsaffiche van het CDA
Heiloo nietwaar).
Het meest positieve geluid
deze avond kwam nota bene
van de grootste oppositiepartij,
de WD. Theo van Beek onder
streepte dat de WD altijd was
opgekomen voor aansluiting op
de A9 en dat ook nu deed. Gree
Ris (eenvrouwsfraetie Ris)
sprak haar zorg uit dat er veel
geld naar de aansluiting zou
moeten gaan, terwijl op kunst
en cultuur zwaar bezuinigd
wordt en er voor dierenwelzijn
ook nauwelijks geld is.
Licht verrassend was ver
volgens de reactie van het
college, waarvoor wethouder
Fred Dellemijn (Heiloo-2000)
het woord voerde. Hij ont
raadde de motie niet en ging
er namens het college zelfs
mee akkoord. Hierna werd de
motie aangenomen met alle
stemmen vóór, behalve Willem
Gomes van de NCPN, die tegen
was. Gomes had deze avond
een andere insteek. Hij kwam
met een motie waarin werd
gevraagd om een referendum
en hij bedoelde natuurlijk een
referendum onder de bevol
king van Heiloo over de vraag
of de aansluiting op de A9 er
wel of niet moest komen. Van
de NCPN moest die er niet
komen.
Maar voor een referendum
moet je een reglement hebben
in de vorm van een gemeente
lijke referendumverordening.
Die heeft Heiloo niet, ondanks
voorzetten hiertoe in afgelo
pen jaren van diverse politieke
partijen in de raad van Heiloo.
De NCPN kwam dus nu met
een nieuwe voorzet, maar deze
strandde toen Gomes weigerde
een onderdeel van zijn motie te
laten vallen, zoals andere par
tijen hem vroegen. Deze motie
werd verworpen met alleen de
stem van de NCPN voor.
Zo mogelijk nog zwaarder
op de maag lag deze maan
dagavond het dossier van de
C2000-zendmast, een dossier
vol pijn voor omwonenden,
en ook voor collegeleden, met
name portefeuillehouder Hans
Romeyn, die zijn best doet
om met alle belangen reke
ning te houden. Het oog is nu
gevallen op een perceel ach
ter Westeiweg 360, tegen de
spoorlijn aan, een perceel in
bezit van de gemeente. Romeyn
onderstreepte dat het college
niet besluit tot plaatsing van de
mast, dat doet het ministerie,
het college heeft wel een insti
tuut van de Universiteit Twente
uitgebreid nader onderzoek
laten doen naar de beste loca
tie. Ook over dit onderwerp
was er een motie van de 4 coali
tiepartijen plus Gree Ris. Hierin
werd onder meer overwogen
dat 'uit principe van voorzorg
het niet wenselijk is om
zendmasten te plaatsen in de
directe omgeving van woon
bebouwing' en uitgesproken
werd dat 'de betreffende grond
[bij Westerweg 360] niet aan
het Rijk verkocht' moest
worden. In de motie werd ook
opgeroepen 'in samenwerking
met MDC [Meldkamer Diensten
Centrum, lees het Rijk] een
alternatieve locatie te zoeken
die voldoet aan de eisen maar
rekening houdt met het voor
zorgprincipe'.
Hans Romeyn wees nog wel
op de consequentie dat het Rijk
over zou kimnen gaan tot ont
eigening. De motie werd even
goed met algemene stemmen
aangenomen, waarop Romeyn
zei dat hij uiteraard met dit
gegeven opnieuw contact ging
nemen met het ministerie en
waarop de indieners consta
teerden dat er in elk geval tijd
was gekocht.
dat voor het eerst in zeer
lange tijd de agenda maandag
avond niet kon worden afge
maakt. Daarom moest dinsdag
avond 4 maart verder worden
vergaderd. Onder meer over
niet geringe onderwerpen zoals
de inzet van de zogenaamde
NUON-gelden voor duurzaam
heidsmaatregelen en herziening
van de besluitvorming over een
regionale Sociale dienst.
Het voorstel is nu toch dat
er een gezamenlijke Sociale
dienst wordt opgezet voor de
B(U)CH-gemeenten: Bergen,
Castrieum en Heiloo met op
termijn Uitgeest daarbij. De
vergadering van 4 maart kon
uw verslaggever met het oog
op de deadline voor deze krant
niet meer meenemen.
CarCleaning Heiloo
CAR
WASH
OPEN