Wijksteunpunt Heïloo De nieuwe WMO-wet in de praktijk 16 Vrijwilligers Informatie Punt De vraag aan de cliëntondersteuner bij SWH Indicatie verloopt dit jaar, wat nu? Type financiering: AWBZ WLZ ZVW PGB Particulier Stationsweg 87A 1851 LJ Heiloo Tel 072-5320909 ÏING Stichting Welzijn Heiloo Trefpunt Abraham du Bois-hof 2 Heiloo 072-5331297 www.welzijnheiloo.nl stichting@welzijnheiloo.nl VRIJWILLIGERS VACATUREBANK Meld u aan via info@aristozorg.nl voor een brunch in onze nieuwe huiskamerproject op Deze activiteit zal elke 3e zondag van de maand plaats vinden. Start: 22 februari 2015 Adres: Stationsweg 87A te Heiloo Tijd: 13:00 -14:30 Tarief: €4.50 p.p. U kunt bij ons terecht voor al u vragen over de zorg Zorgverlening: Gespecialiseerd in Dementie zorg Huishoudelijke verzorging Persoonlijke verzorging Verpleging Begeleiding Nachtzorg en 24 uurszorg Dagbesteding Huiskamerproject UITKIJKPOST 28 JANUARI 2015 UW WENS HEILOO Het VIP is te vinden in de bibliotheek, Westerweg 250, telefoon 532 02 81, Nieuw mailadres VIP: vip@welzijnheiloo.nl, website www.vrijwilligersheiloo.nl. U kunt ons bezoeken op dinsdag en vrijdag van 10.00 -16.00 uur en donderdag van 13.00-20.00 uur. Meer informatie kunt u vinden op onze website. VRIJWILLIGERSMARKT 14 FEBRUARI "Voor elkaar" is het thema van de vrijwilligersmarkt in 't Loo op zaterdag 14 februari van 11.00-15.00 uur. Twintig vrijwilligersorganisaties presenteren zich en geven informatie. WAAROM VRIJWILLIGERSWERK DOEN? Je doet iets goeds want je helpt. Je krijgt nieuwe sociale contacten. Het versterkt je gevoel van eigenwaarde. Je gebruikt je opgedane kennis en ervaring en vergroot je werkervaring. De volledige tekst van deze en andere vacatures is te zien op onze website. Planner/ coördinator evenementenhulp voor het Rode Kruis Hoofd vakantie de Zonnebloem, voor de organisatie van de vakantiereizen Regelaar voor Gouden Dagen Heiloo Verschillende maatjes voor cliënten van de Stolp Penningmeester voor Stichting Vrienden van het Baafje. De nieuwe WMO-Wet is op 1 janu ari 2015 ingegaan. De Stichting Welzijn Heiloo maakt deel uit van het sociaal team waar de inwoners van Heiloo nu terecht kunnen met hun hulpvraag. Iedereen die hulp nodig heeft krijgt deze op een manier die past bij zijn of haar situatie. Betrokkene praat en bepaalt wel mee bij het vinden van de oplossing maar die kan beslist anders uitpakken dan waarmee hij of zij zich had gemeld bij het sociaal team. Wanneer er bij iemand sprake is van een opeenstape ling van problemen zal niet meer van alle kanten een hulpverlener worden ingeschakeld. Dan vindt er eerst een gesprek plaats om de problematiek goed in kaart te brengen, waarbij dus geke ken wordt naar alle levensgebieden. Er wordt dan een ondersteuningsplan opgesteld, weer in overleg met de hulp vrager. De overheid gaat er vanuit dat veel wordt opgepakt in combinatie met informele inzet. Dat wil zeggen dat mensen eerst hun eigen netwerk moe ten inschakelen wanneer ze hulp nodig hebben en als dat niet lukt wordt er geprobeerd om met inzet van vrijwil ligers te werken. SWH heeft heel veel geweldige vrijwilligers die hun talent en tijd beschikbaar stellen. Hetzelfde geldt voor andere vrijwilligersorganisaties zoals De Zonnebloem, Humanitas, Het Rode kruis. Maar in de nieuwe situatie Mensen kun nen meer dan ze zelf denken" zijn er heel veel nodig. SWH-directeur Marian van Dam: "Sociaal werkers en maatschappelijk werkers zijn van ouds her gewend om mensen te activeren. Mensen kunnen vaak meer dan zij zelf denken. Dat we mensen aanspreken op het verbeteren van hun eigen situatie is ook niet echt nieuw. SWH was denk ik redelijk goed voorbereid op de ver anderingen. De omslag is natuurlijk al een tijdje gaande. Onze medewerkers zijn goed geschoold en er is een groot netwerk van organisaties waar we mee samen werken. Maar bij ons hetzelfde probleem als iedere organisatie in deze branche: meer werk en minder budget, en we zitten dicht bij de bovengrens van het aantal vrijwilligers dat door het kleine aantal professionals begeleid kan worden binnen de gestelde kwaliteits kaders. Met zijn allen de schouders eronder is nodig om alle veranderingen te laten slagen. Zoals altijd is het best behoorlijk wennen maar uiteindelijk zal verande ring verbetering blijken. We moeten er bijvoorbeeld voor zorgen dat we bij het organiseren van de onder steuning niet in registratiedrang verzan den en de regels soepel toepassen. En vanzelfsprekend laten we niemand in de steek, wij zijn er bij uitstek voor de groep echt kwetsbare mensen". Een mevrouw legt me telefonisch deze vraag voor. Haar indicatie voor huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO gaat dit jaar verlopen, wat kan ze doen? Er zal eerst een zogeheten keukentafelge sprek komen met iemand van het sociaal team. Daarin wordt met haar gekeken hoe deze ondersteuning vorm zal krijgen na het eindigen van de indicatie. Zij kan zich in het gesprek laten bijstaan door bijvoorbeeld partner of kind. Op elke ondersteunings- vraag komt een antwoord op maat. Het is mogelijk dat in de ene situatie de mantel- zorger het huis gaat schoonhouden terwijl in een ander geval de mantelzorger wordt ontzien omdat die al andere zorgtaken heeft. Belangrijk is dat mevrouw zich goed voorbereidt op het gesprek. Aan de orde zul len zeker komen vragen over haar conditie en gezondheid. Wat kan ze zelf nog. Welke ziekten of beperkingen. En vragen over haar sociale omgeving. Zijn er mensen in de omgeving die kunnen helpen. Het blijkt dat mevrouw geleidelijk veel contacten is kwijtgeraakt, ze gaat zich ori- enteren welke activiteiten van de SWH in het Trefpunt voor haar interessant kunnen zijn. Mevrouw zal haar nichtje vragen om bij het keukentafelgesprek aanwezig te zijn. Heeft u ook een vraag op het gebied van welzijn,wonen, zorgBel onze receptie 072-5331297. Karlijn Sengers of Margreet van Zwet neemt dan contact met u op. THUISZORG locatie. (alleen doorgang bij voldoende deelnemers)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2015 | | pagina 16