contact Belastingaanslag 2015 HEILOO GEMEENTE nieuws en informatie voor de inwoners van Heiloo WOZ en OZB Taxatieverslag opvragen Openingstijden Bezwaar maken Heeft u vragen? Bel meteen!! Volg ons op kj UITKIJKPOST 18 FEBRUARI 2015 Rond 27 februari ontvangen inwoners en bedrijven in Heiloo de belastingaanslag 2015. Op het aanslagbiljet staan alle belastingen en heffingen vermeld die u in 2015 moet betalen. Alle informatie over het aanslagbiljet, de WOZ-waarde en de gemeentelijke belastingen kunt u vinden op onze website, www.heiloo.nl/belastingen Heeft u geen internet, dan kunt u een brochure ophalen in het gemeentehuis. Bij het aanslag biljet zit geen brochure meer. WOZ-spreekuur Van 2 maart tot en met 13 maart houden wij WOZ-spreekuur. Heeft u vragen over uw WOZ-waarde, dan kunt een afspraak maken met een van onze WOZ-taxateurs via telefoonnummer 072 535 66 10. Het WOZ-spreekuur is van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur. Heeft u vragen over de overige belastingen en heffingen dan kunt u zonder afspraak terecht aan de balie. De balie is in dezelfde periode geopend van maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 12:30 en maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. WOZ-waarde Op het aanslagbiljet staat de WOZ-waarde vermeld. Jaarlijks stelt de gemeente de WOZ-waarde vast van alle onroerende zaken (gebouwen en grond) in Heiloo. De WOZ-waarde 2015 is de waarde van de onroerende zaak in het economische verkeer op de waardepeildatum 1 januari 2014 en wordt onder andere gebruikt voor de berekening van de onroeren- dezaakbelasting. Ook in 2014 zijn de huizenprijzen over het algemeen gedaald, hoewel voor sommige type woningen de huizenprijzen een stijging lieten zien. Hierdoor zijn de WOZ-waarden gemiddeld met 2,62% gedaald. Dit percentage is een gemiddelde van alle woningtypen. Het kan zijn dat de waarde van uw woning meer of minder is gedaald, maar er zijn ook woningen in waarde gestegen. De hoogte van de WOZ-waarde bepaalt wat u moet betalen aan onroerendezaakbelasting (OZB). De inkomsten van de onroerendezaakbelasting gebruiken we om voorzieningen te betalen, zoals onderwijshuisvesting, wegen, parken en plantsoenen, openbare verlichting en welzijnswerk. Elk jaar bepaalt de gemeenteraad de hoogte van het OZB-tarief. Naast de jaarlijkse indexering van de OZB opbrengst (in 2015 1,5%) heeft de gemeenteraad besloten in het kader van de bezuinigingstaakstelling de opbrengst in 2015 extra te verhogen. Rekening houdend met de gemiddelde waar dedaling van woningen en niet-woningen stijgt het tarief voor eigenaren van woningen van 0,0892% naar 0,0922%. Voor eigenaren van niet-woningen stijgt het tarief van 0,1336% naar 0,1381% en voor gebruikers van niet-woningen stijgt het tarief van 0,1069% naar 0,1105%. Het is dus mogelijk dat u ondanks de waardedaling van uw onroerende zaak toch meer OZB moet betalen dan afgelopen jaar. De overige tarieven vindt u terug op de achterzijde van uw aanslag en op www. heiloo.nl/belastingen Via het WOZ-portaal op www.heiloo.nl/belastingen, kunt u uw aanslag en taxatieverslagen downloaden voor een onderbou wing van de WOZ-waarde en ook bezwaar maken. U heeft daarvoor uw DigiD nodig. Heeft u geen internet, dan kunt u een taxatieverslag ophalen in het gemeentehuis. Belt u eerst even, dan ligt het taxatieverslag voor u klaar. Bezwaar indienen via een WOZ-bureau kost geld WOZ-bureaus zeggen dat het indienen van uw bezwaar gratis is, maar uiteindelijk kost het de maatschappij veel geld. Bij het toekennen van een bezwaar hebben de bureaus recht op een vergoeding van de gemeente die al snel in de enkele honderden euros loopt. Deze kosten betalen wij uit de opbrengst van de door u betaalde belastingen. Indirect betaalt u dus wel voor de service van dergelijke bureaus. De vergoedingen zijn wettelijk vastgesteld. Stel dat uw WOZ- waarde met 10.000 wordt verlaagd; u ontvangt dan 9,22 OZB terug, het WOZ-bureau ontvangt van de gemeente een vergoeding van 244,-. De vergoeding kan verder oplopen als ook andere kosten vergoed moeten worden, zoals bijvoor beeld taxatiekosten. Eenvoudig en goedkoop bezwaar maken Veel makkelijker en goedkoper is het om voordat u een bezwaarschrift indient de gemeente te bellen. Vorig jaar zijn tientallen bezwaren telefonisch opgelost, zodat het schriftelij ke bezwaartraject over geslagen kon worden. Dit noemen we het informele bezwaartraject. Op dit informele bezwaartraject hebben wij veel positieve reacties van inwoners ontvangen. In 2015 hopen wij nog meer bezwaarschriften in goed overleg af te kunnen handelen. Op die manier besparen alle partijen tijd en geld. Wilt u toch een bezwaarschrift indienen dan kunt u dat het makkelijkste digitaal doen via het WOZ-portaal op www.hei- loo.nl/belastingen U heeft daarvoor uw DigiD nodig. Voor alle vormen van bezwaar geldt dat u dat binnen zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet moet doen. Afvalstoffenheffing Het tarief voor de afvalstoffenheffing stijgt voor een eenper soonshuishouden van 120,- naar 132,- en voor een meer- persoonshuishouden van 222,- naar 243,-. In de stijging zit een jaarlijkse indexering van 1,5% maar ook een extra "afvalbelasting" die de afvalverwerker (HVC) moet betalen en aan de gemeente doorberekent. Rioolheffing Het tarief van de rioolheffing wordt bepaald in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Op basis van het GRP en een jaarlijkse indexering stijgt het tarief van de rioolheffing (tot 300m3) van 143,- naar 151,20. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een medewerker van het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 072 535 66 66 of kijken op www.heiloo.nl/belastingen GEMEENTEHUIS BEHEER OPENBARE RUIMTE Raadhuisplein 1 AFVALBRENGPLAATS Postbus 1, 1850 AA Heiloo Rosendaal 2 t 072 535 66 66, info@heiloo.nl Postbus 1, 1850 AA Heiloo www.heiloo.nl t 072 535 66 66 Openingstijden Openingstijden ma t/m vrij 08.00 - 12.30 uur di t/m vrij 08.00 - 12.00 uur maandagavond 18.00 - 20.00 uur 13.00 - 15.45 uur Op andere tijden na afspraak. zaterdag 09.00 - 13.00 uur Als een besluit rechtstreeks gevol gen voor u heeft, kunt u hiertegen bezwaar maken. Dit doet u in een brief binnen zes weken nadat het besluit is verzonden. In dit bezwaar schrift zet u in elk geval uw naam, adres en handtekening, de datum, een omschrijving van het besluit en de reden waarom u het niet met het besluit eens bent. Het bezwaarschrift stuurt u naar degene die het besluit heeft genomen: burgemeester of bur gemeester en wethouders, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Dit staat vermeld in de tekst over het besluit. Vragen om schorsing Een bezwaarschrift heeft geen schor sende werking. Het besluit blijft van kracht. Bij een spoedeisend belang kunt u een voorlopige voorziening (schorsing) aanvragen bij de voor- zieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Hiervoor betaalt u griffierecht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2015 | | pagina 5