Onderzoek Verkeerseffecten
Aansluiting A9
nog 2| week
kassabonnen
sparen!
Thema-avond Nepal op 12 mei
Heiloose Emelie Veldt maakt
aardbeving mee in Nepal
Voetenspecialist Heiloo
deze week in
Bedrijf Belicht
Heiloo 5
Uw uitvaartverzorger
in Heiloo
toezicht op de besteding van de
van de opbrengst via de Stichting
Veldwerk geheel ten goede komt
aan het ontwikkelingswerk in
Nepal. Er komt een informatiestand
waar Fred Valkering documenta
tie beschikbaar heeft en het een
en ander vertelt over Nepal en de
Stichting Veldwerk.
Vanaf deze week kunt
onze advertentie vinden
bij de overlijdensberichten
van deze krant.
Kijk snel op
www.ikwinkelinheiloo.nl
VERVROEGDE DEADLINE
AANLEVEREN KOPIJ
I.V.M HEMELVAARTSDAG
DONDERDAG 14 MEI
Voor de Uitkijkpost van
13 mei kan men kopij en
advertenties aanleveren
TOT UITERLIJK
VRIJDAG 8 MEI, 12.00 UUR
Wethouder Dellemijn gaf donderdagochtend een toelichting op het onderzoek Verkeerseffecten
Aansluiting A9. Aangeleverde foto
HEILOO - Via de Stichting
Veldwerk bestaat er al langer
dan vijftien jaar een stevige
band tussen Heiloo en het nu
door de zware aardbevingsramp
geteisterde Nepal.
René Veldt is minimaal tien
maanden per jaar in Nepal werk
zaam en houdt dan ook direct
financiële middelen. Dankzij de
belangeloze medewerking van
diverse organisaties is er op dins
dag 12 mei in het Trefpunt Heiloo
een thema-avond over Nepal waar-
De in Heiloo woonachtige
filmer Nico Mantel zal belan
geloos zijn interessante docu
mentaire over Nepal verto
nen. De familie Valkering
presenteert een specifiek Nepalees
hapje. Aanvang 20.00 uur; entree
6,-.
HEILOO - Wethouder Dellemijn
gaf donderdagochtend een
toelichting op het onderzoek
Verkeerseffecten Aansluiting
A9.
Dit onderzoek stond afgelopen
dinsdag op de agenda van B&W.
Bureau Goudappel Coffeng, een
adviesbureau op het gebied van
Mobiliteit en Ruimte heeft de ver-
keerseffecten in kaart gebracht, die
de aansluiting op de A9 zal hebben
op het wegennet in Heiloo. Hiervan
is een rapport verschenen waarvan
de resultaten deze dag werden toe
gelicht.
In het onderzoek is gekeken
naar de verkeersintensiteit op
dertien verschillende trajecten
in Heiloo, telkens refererend
aan het Verkeersplan Heiloo. In
dit verkeersplan is vastgesteld
welke hoeveelheid verkeer op
welke plaatsen toelaatbaar zijn.
Voorbeelden van trajecten zijn
de Kerkelaan, de Kanaalweg, de
Vennewatersweg, het Malevoort
en de Zeeweg. Uitgangspunt is
het basisjaar 2010 en vervolgens
zijn voor genoemde trajecten drie
varianten uitgewerkt: welke ver
keersdrukte wordt verwacht in
2030 wanneer er geen aansluiting
op de A9 is, welke verkeersdrukte
wordt verwacht in 2030 wanneer er
wel een aansluiting op de A9 is en
wat is de verwachting wanneer er
in 2030 een aansluiting op de A9 is
en tegelijkertijd verkeersontmoe-
digende maatregelen zijn genomen
als snelheidsbeperkingen en weg
versmallingen. In het rapport is
rekening gehouden met uitbreiding
van woonwijken als Zandzoom en
Zuiderloo en met de uitbreiding
van bedrijventerrein Boekelermeer
Heiloo. Ook is gekeken naar het
'kustverkeer'. Het rapport laat
zien dat wanneer er in 2013 geen
aansluiting op de A9 gerealiseerd
wordt de verkeersdrukte op twaalf
advertentie
locaties minder is ten opzichte van
het Verkeersplan Heiloo. Bij aan
sluiting op de A9 met verkeersont-
moedigende maatregelen leidt dit
op één locatie tot meer verkeers
drukte (de Kerkelaan).
Verder laat het rapport zien dat
de verkeersdrukte in 2030 ten
opzichte van het basisjaar 2010,
zonder aansluiting op de A9, op
drie locaties leidt tot minder ver
keersdrukte en bij aansluiting op
de A9 inclusief maatregelen op
zes locaties tot een grotere ver
keersdrukte. Wat je wel ziet is dat
de totale verdeling in alle gevallen
gelijkmatiger is: de pieken worden
lager en de dalen worden hoger.
Wethouder Dellemijn benadrukt
dat de infrastructurele investering
ten behoeve van de A9 voor 80%
ten bate komt van heel Heiloo.
,,Ik hoor vaak de opvatting dat de
aansluiting op de A9 er alleen zou
komen voor Zuiderloo, Zandzoom
en de Boekelermeer Heiloo, maar
dat is pertinent niet het geval.
Ook inwoners van andere wijken
in Heiloo zullen geneigd zijn deze
afslag te kiezen, in plaats van de
route via het Kooimeerplein", aldus
Dellemijn. De conclusie van de
gemeente, op basis van dit rapport,
luidt dat de aansluiting van Heiloo
op de A9 potentie biedt, omdat het
tot een meer gelijkmatige belasting
van het totale verkeersnet leidt en
een betere doorstroom.
HEILOO - Op 8 maart vertrok de
24-jarige Emelie Veldt naar Azië
om daar te beginnen aan een
droomreis. Na ruim een maand
toeren door Sri Lanka, volgde
Nepal. Het land waar haar oom,
René Veldt, woont en onder
deel uitmaakt van Stichting
Veldwerk.
Na een introductieweek in Nepal
zou na het weekend de eerste dag
als vrijwilliger van start gaan voor
Emelie, totdat de aardbeving anders
besloot. ,,We zaten in de bus toen
de eerste schok plaatsvond", vertelt
Emelie. ,,We waren zaterdag op weg
naar Kathmandu om daar op maan
dag te beginnen met vrijwilligers
werk." Emelie zou daar Engelse les
geven, maar de aardbeving veran
derde haar plannen. ,,Ik keek naar
buiten en zag veel mensen in paniek
uit hun huizen rennen en de straat
opgaan. Er ontstonden ook rook
wolken." De gedachte was eerst dat
het een plaatselijke modderstroom
was. Maar als Nepalezen hun tele
foon erbij pakken, worden waar
heden getoond met vreselijke foto's
en video's uit het hele land. ,,Op
dat moment besef je dat je onder
deel bent van een natuurramp." De
paniek nam toe in het gebied waar
geen stroom en drinkwater te vin
den was. Emelie besloot haar oom
op te zoeken om daarna samen naar
Sankhu te gaan, waar het levens
werk van René staat: Hamro Gaun,
een zelfvoorzienend weeshuis.
,,Hier is stroom door zonnecol
lectoren en water door regenop-
vang." Onderweg voegde de jonge
Heiloose veel op het netvlies-blij
vende indrukken toe. ,,Mensen durf
den niet meer binnenshuis te zitten.
Zelfs niet in het ziekenhuis. Daar
stonden de bedden ook gewoon bui-
ten." De mensen die de ramp niet
overleefd hadden, kennen daar een
traditioneel einde van hun leven.
,,Mensen uit hoge kasten verbrand
den doden aan rivieren. En mensen
uit lage kasten verbrandden doden
naast het weeshuis.
Daar lagen dan stapels hout
waarop mensen werden verbrand
en er kwam heel veel rook van af.
Ik heb even gekeken, maar wilde
dat niet meer zien." De spanning
zat er dan ook goed in. ,,Toch zag
ik minder spanning op de gezichten
van de plaatselijke mensen, dan van
westerse. Dat maakte mij toch wat
meer kalm."
Toen zij uiteindelijk contact had
met haar ongeruste ouders, zeiden
zij haar dat er een vlucht was naar
Brussel. ,,Ik had de keuze om weg
te gaan. Ik had daarvoor nog geen
moment gedacht aan teruggaan
door al die spanning, stress en sla
peloosheid. Maar die mogelijkheid
heb ik toen genomen." Emelie is
nu veilig thuis, maar door de grote
natuurramp hebben projecten
in Dhading en Sankhu aandacht
nodig op gebied van reparatie aan
gebouwen, extra medische kosten,
aanvulling noodvoorraad, opvang
betrokkenen bij de projecten die
dakloos zijn geworden, transport
en communicatiekosten. Emelie
roept iedereen dan ook op om geld
te doneren aan stichting Veldwerk!
U kunt storten op het rekening
nummer van de Triodos Bank
25.46.61.610 t.n.v Stichting
Veldwerk, Vennewatersweg 19,
1935 AR Egmond-Binnen, onder
vermelding 'aardbeving'.
IBAN is NL16TRIO0254661610,
BIC is TRIONL2U. Voor meer info:
www.stichting-veldwerk.nl en
www.cross-borders.info.
Emelie Veldt tijdens haar reis. Aangeleverde foto
lUftknjk/fQ^ ONTykNGENl BEL DONDERDAG TOT 15.00 UUR: 0226 33 10 20 (rODI VERSPREIDING BV) KIJK OOK OP WWW. U ITKIJ KPOST. N L JAARGANG 7 9 N UMMER 1 9