contact Belastingaanslag 2016 11 HEILOO GEMEENTE nieuws en informatie voor de inwoners van Heiloo s WOZ en OZB Taxatieverslag opvragen Openingstijden Bezwaar maken Heeft u vragen? Bel meteen!! Volg ons op UITKIJKPOST 24 FEBRUARI 201 ^sÉË* Rond 27 februari ontvangen inwoners en bedrijven in Heiloo de belastingaanslag 2016. Op het aanslagbiljet staan alle belastingen en heffingen vermeld die u in 2016 moet betalen. Alle informatie over het aanslagbiljet, de WOZ-waarde en de gemeentelijke belastingen kunt u vinden op www.heiloo.nl/ belastingen WOZ-spreekuur: 29 februari - 11 maart Van maandag 29 februari tot en met vrijdag 11 maart houden wij WOZ-spreekuur. Het WOZ-spreekuur is maandag, woens dag, vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en dinsdag, donderdag van 13.00 tot 16.00 uur. Heeft u vragen over uw WOZ-waarde, dan kunt een afspraak maken met een van onze WOZ-taxateurs via telefoonnummer 072 535 66 10. Heeft u vragen over de overige belastingen en heffingen dan kunt u zonder afspraak terecht aan de balie. De balie is in dezelfde periode open maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 12:30 en maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur. WOZ-waarde Op het aanslagbiljet staat de WOZ-waarde vermeld. Jaarlijks stelt de gemeente de WOZ-waarde vast van alle onroerende zaken (gebouwen en grond) in Heiloo. De WOZ-waarde 2016 is de waarde van de onroerende zaak in het economische verkeer op de waardepeildatum 1 januari 2015 en wordt onder andere gebruikt voor de berekening van de onroerendezaak- belasting. In 2015 zijn de huizenprijzen over het algemeen gestegen, hoewel voor sommige type woningen de huizenprijzen een daling laten zien. Hierdoor zijn de WOZ-waarden gemiddeld met 1,80% gestegen. Dit percentage is een gemiddelde van alle woningtypen. Het kan zijn dat de waarde van uw woning meer of minder is gestegen, maar er zijn ook woningen in waarde gedaald. De hoogte van de WOZ-waarde bepaalt wat u moet betalen aan onroerendezaakbelasting (OZB). De inkomsten van de onroerendezaakbelasting gebruiken we om voorzieningen te betalen, zoals wegen, plantsoenen, openbare verlichting, maatschappelijke ondersteuning en welzijnswerk. Elk jaar bepaalt de gemeenteraad de hoogte van het OZB-tarief. Naast de jaarlijkse indexering van de OZB opbrengst (in 2016 1,4%) heeft de gemeenteraad besloten in het kader van het laatste pakket bezuinigingsmaatregelingen de belastingopbrengst in 2016 extra te verhogen. Rekening houdend met de gemiddelde waardeverandering van woningen en niet-woningen, peildatum 1-1-2015, stijgt het tarief voor eigenaren van woningen van 0,0922% naar 0,0935%. Voor eigenaren van niet-woningen stijgt het tarief van 0,1381% naar 0,1403% en voor gebruikers van niet-woningen stijgt het tarief van 0,1105% naar 0,1122%. Nieuw: beschikkingen voor gebruikers van huurwoningen Dit jaar ontvangt u als gebruiker van een huurwoning een beschikking met de WOZ-waarde. In 2016 kan de jaarlijkse huurverhoging beïnvloed worden door de maximaal redelijke huurprijs die direct samenhangt met de WOZ-waarde. U betaalt als gebruiker echter geen OZB. Via het online WOZ-portaal www.heiloo.woz-portaal.nl kunt u uw aanslag en taxatieverslagen downloaden voor een onder bouwing van de WOZ-waarde en ook bezwaar maken. U heeft daarvoor uw DigiD nodig. Heeft u geen internet, dan kunt u een taxatieverslag ophalen in het gemeentehuis. Belt u eerst even, dan ligt het taxatieverslag voor u klaar. Bezwaar indienen via een WOZ-bureau kost geld WOZ-bureaus zeggen dat het indienen van uw bezwaar gratis is, maar uiteindelijk kost het de maatschappij veel geld. Bij het toekennen van een bezwaar hebben de bureaus recht op een vergoeding van de gemeente die al snel in de enkele honder den euro's loopt. Deze kosten betalen wij uit de opbrengst van de door u betaalde belastingen. Indirect betaalt u dus wel voor de service van dergelijke bureaus. De vergoedingen zijn wet telijk vastgesteld. Stel dat uw WOZ-waarde met 10.000 wordt verlaagd. U ontvangt dan 9,35 OZB terug, het WOZ-bureau ontvangt van de gemeente een vergoeding van 246,-. De vergoeding kan verder oplopen als ook andere kosten vergoed moeten worden, zoals bijvoorbeeld taxatiekosten. Eenvoudig en goedkoop bezwaar maken Veel makkelijker en goedkoper is het om voordat u een bezwaarschrift indient de gemeente te bellen. Vorig jaar zijn tientallen bezwaren telefonisch opgelost, zodat het schriftelijke bezwaartraject overgeslagen kon worden. Dit noemen we het informele bezwaartraject. Op dit informele bezwaartraject heb ben wij veel positieve reacties ontvangen. In 2016 hopen wij nog meer bezwaarschriften in goed overleg af te kunnen han delen. Op die manier besparen alle partijen tijd en geld. Wilt u toch een bezwaarschrift indienen dan kunt u dat het makkelijkste digitaal doen via het WOZ-portaal op www.heiloo. woz-portaal.nl met DigiD. Voor alle vormen van bezwaar geldt dat u dat binnen zes weken na de dagtekening van het aan slagbiljet moet doen. Afvalstoffenheffing Het tarief voor de afvalstoffenheffing stijgt voor een eenper soonshuishouden van 132,- naar 144,- en voor een meer- persoonshuishouden van 243,- naar 258,-. In de stijging zit een jaarlijkse indexering van 1,5% maar ook een extra "afval- belasting" die de afvalverwerker (HVC) moet betalen en aan de gemeente doorberekent. Rioolheffing Het tarief van de rioolheffing wordt bepaald in het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP). Op basis van het GRP en een jaarlijkse indexering stijgt het tarief van de rioolheffing (tot 300m3) van 151,20 naar 159,60. Meer informatie Voor meer informatie kunt u contact opnemen met een mede werker van het Klantcontactcentrum, telefoonnummer 072 535 66 66 of kijken op www.heiloo.nl/belastingen Bedrijven kunnen inloggen met e-Herkenning op het online WOZ-portaal www.heiloo.woz-portaal.nl/inloggen-eherkenning GEMEENTEHUIS BEHEER OPENBARE RUIMTE Raadhuisplein 1 AFVALBRENGPLAATS Postbus 1, 1850 AA Heiloo Rosendaal 2 t 072 535 66 66, info@heiloo.nl Postbus 1, 1850 AA Heiloo www.heiloo.nl t 072 535 66 66 Openingstijden Openingstijden ma t/m vrij 08.00 - 12.30 uur di t/m vrij 08.00 - 12.00 uur maandagavond 18.00 - 20.00 uur 13.00 - 15.45 uur Op andere tijden na afspraak. zaterdag 09.00 - 13.00 uur Als een besluit rechtstreeks gevolgen voor u heeft, kunt u hiertegen bezwaar maken. Dit doet u in een brief binnen zes weken nadat het besluit is ver zonden. In dit bezwaarschrift zet u in elk geval uw naam, adres en handtekening, de datum, een omschrijving van het besluit en de reden waarom u het niet met het besluit eens bent. Het bezwaarschrift stuurt u naar degene die het besluit heeft genomen: bur gemeester of burgemeester en wet houders, Postbus 1, 1850 AA Heiloo. Dit staat vermeld in de tekst over het besluit. Vragen om schorsing Een bezwaarschrift heeft geen schor sende werking. Het besluit blijft van kracht. Bij een spoedeisend belang kunt u een voorlopige voorziening (schorsing) aanvragen bij de voor- zieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Hiervoor betaalt u griffierecht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2016 | | pagina 11