Aansluiting A9: onwenselijke gevolgen voor de golfbaan 18 .werkgelegenheid voor 12 fulltime krachten... 440 leden, w.o. ruim 40 jeugdleden. .juist die kwaliteit is zo belangrijk omdat de golf baan zich daardoor onderscheidt van de omliggende 9-holes banen de vrees bestaat dat over de aanleg van zo'n tunnel veel te gemakkelijk wordt gedacht. .verlies van een dergelijke hoogwaardige recreatieve voorziening is een tègevoelig verlies voor Heiloo UITKIJKPOST 13 JULI 201 Zienswijze op voorontwerp bestemmingsplan Aansluiting A9, 1 juni 2016, gemeente Heiloo De Stichting Administratiekantoor Golfbaan Oosterzij (hierna: de Stichting) treedt op namens de eigenaren van de grond van de golfbaan en de drivingrange aan de Lagelaan, t.w. Holding Golfbaan Oosterzij BV. en haar certificaathouders. De golfac- commodatie is in gebruik gegeven aan de vereniging Golf- Countryclub Heiloo en het clubhuis aan het restaurant Brasserie in 't Groen. Als zodanig behartigt de Stichting indirect ook de belangen van de golfvereniging en het restaurant. De golfbaan is een zgn. 9-holes polderbaan, maar dankzij een goede drainage is de baan zomer èn winter heel goed speelbaar. Op de drivingrange ligt een aparte putting green, er is een oefenbun ker en zijn er enkele oefenholes. Het restaurant heeft in de wijde om geving een uitstekende naam. Iedereen, golfers en niet-golfers, kan van de drivingrange gebruik maken of daar lessen nemen bij de golfprofessionals. Er worden re gelmatig golfclinics verzorgd voor scholen, bedrijven en andere groe pen. Het restaurant is publiekelijk toegankelijk en vervult tevens de functie van clubhuis voor de golfers met secretariaat, kleedkamers en douches. De golfbaan is toegankelijk voor leden en niet-leden. De golfbaan ontleent haar aantrekkelijkheid aan de uitgekiende vormgeving, het uitstekende onderhoud (de baan is ook voor minder geoefende golfers goed speelbaar) en de ligging in het groene buiten gebied van het dorp Heiloo en in de onmiddellijke nabijheid van de gemeenten Castricum en Alkmaar. In de zomer komen veel golfers zelfs op de fiets naar de baan. Voor recreatieve fietsers is het restau rant met zijn terras op het westen een gezellige pleisterplaats. Aldus bieden de golfbaan en het restaurant werkgelegenheid aan ca 12 fulltime krachten. De kapitaalsinvestering in grond en gebouwen bedraagt meer dan 5 miljoen euro; voor het soepel functioneren van de golfvereniging en het beheer zijn zo'n 120 vrijwilligers aan het werk. De golfvereniging heeft ongeveer 440 leden, w.o. ruim 40 jeugdleden. Bij de aanleg van de golfbaan en de drivingrange, zo'n 15 jaar gele den, is in opdracht van de gemeente Heiloo rekening gehouden met de toenmalige plannen voor een afslag van de A9 ter hoogte van de Lagelaan. Die plannen behelsden een nieuwe weg ca 200 meter zui delijk van de Lagelaan en op- en afritten aan de noordzijde daarvan. Waarschijnlijk mede als gevolg van de bouw van een grote nieuwe stal door een agrarisch ondernemer aan de Lagelaan (in het oorspron kelijke plan zou de boerderij worden gesloopt) is er een wijziging in het oorspronkelijke traject aangebracht, waarvan nu de golfbaan het slachtoffer dreigt te worden. Het gewijzigde traject is vastgelegd in het voorontwerp bestemmingsplan Aansluiting A9. Weliswaar is door de gemeente toegezegd dat gestreefd wordt naar een optima lisatie van het voorgenomen traject ten behoeve van de golfbaan, maar in de ogen van de Stichting is een dergelijke optimalisatie in het voorliggende bestemmingplan niet mogelijk en dient het bestem mingsplan daarom gewijzigd te worden. Dit is al in het najaar 2013 en sindsdien bij alle voorkomende gelegenheden aan de gemeente kenbaar gemaakt, echter dat heeft nog niet geleid tot een wijziging van de plannen van de gemeente. De bezwaren van de Stichting betreffen de volgende punten: 1. De nieuwe afslag gaat vlak langs hole 1, waardoor de weidsheid van deze hole teloor gaat. Bovendien ontstaat het gevaar dat afzwaaiende ballen op de weg terechtkomen. Thans kunnen de golfers gemakkelijk rekening houden met een enkele auto of tractor die passeert, maar voor een drukke verkeersweg kan dat natuurlijk niet. Ter voorkoming van gevaarlijke afzwaaiers denkt de gemeente in het kader van 'opti malisatie ten behoeve van de golfbaan' aan een vanghek van 145 me ter lang en 10 meter hoog. Echter, zelfs zo'n enorm hek biedt volgens deskundigen nog steeds onvoldoende bescherming. 2. Niet alleen vormt een dergelijk vanghek een zeer beeldverstorende aanblik vanuit en op de golfbaan (tot nu toe mogen op de golfbaan "met het oog op de handhaving van een open landschap" niet eens hoge bomen worden geplant), een dergelijk hek is ook niet bestand tegen de krachtige zuidwestenwinden waar wij vaak mee te maken hebben. Bij harde wind moet daarom het hek naar beneden waardoor de baan 30 tot 80 dagen per jaar zou moeten worden gesloten! Een oplossing door een aanpassing van hole 1 is door de gemeente en door de Stichting onderzocht, doch vormt vanwege de ligging van de naastgelegen hole 9 een heel kostbare en zeer onwenselijke oplos sing. De baan is ontworpen door een golfbaan-/landschapsarchitect en voor dit soort aanpassingen is géén ruimte zonder de kwaliteit van de baan als geheel ernstig aan te tasten. En juist die kwaliteit is zo be langrijk omdat de golfbaan zich daardoor onderscheidt van de omlig gende 9-holes banen. Aldus zou een belangrijk concurrentievoordeel teloor gaan. 3. Door de ligging van het traject komt één van de aftakkingen naar de A9 gedeeltelijk over de drivingrange te lopen. Echter, een halve drivingrange is géén drivingrange en het verdwijnen van de drivingrange vormt voor de golfbaan een onoverkomelijk gemis. De exploitatie van de golfbaan zou daardoor ernstig in gevaar ko men. 4. De drivingrange is thans zeer goed bereikbaar vanuit de parkeer plaats die bij de golfbaan hoort. Men wandelt er zo heen. Weliswaar heeft de gemeente, wederom in het kader van 'optimalisatie', toege zegd dat in het project ruimte is voor een tunneltje, doch de vrees bestaat dat over de aanleg van zo'n tunnel veel te gemakkelijk wordt gedacht. Niet alleen golfers gaan naar de drivingrange, doch ook buggys, grote maaimachines e.d. Die kunnen niet door een simpele voetgangerstunnel! 5. Vanwege de directe nabijheid van de nieuwe drukke verkeersweg ontstaat veel geluidsoverlast voor de golfers en de bezoekers op het terras van het restaurant. Geluidswerende maatregelen zullen zeker nodig zijn (zonder het open landschap aan te tasten!). 6. Uit de bijlagen valt de conclusie te trekken dat de nieuwe weg bin nen de kortste keren aan de grenzen van zijn capaciteit zit. Dat roept de vraag op hoe de gemeente denkt om te gaan met een toekomstige capaciteitsuitbreiding. 7. Fietsers zullen in de toekomst meer moeite hebben om de golf baan te bereiken. Niet duidelijk is hoe het gedachte nieuwe fietspad vanuit Akersloot aansluit op de Lagelaan. Hoe begrijpelijk ook de haast is die de gemeente heeft met de voort gang van het project, de Stichting acht het onjuist het formele traject aan te vangen met dit voorontwerp bestemmingsplan. Teveel zaken zijn nog onduidelijk om daaraan een fiat te kunnen geven. Bij een ongewijzigde uitvoering zoals thans nog door de gemeente gedacht, verliest de golfbaan haar aantrekkelijkheid hetgeen zal leiden tot minder bezoekers en ledenverlies, met een boomerangwerking op de exploitatie van golfbaan, drivingrange en restaurant en met de uitein delijke kans dat Heiloo geen golfbaan meer heeft en het restaurant verdwijnt. Het verlies van een dergelijke hoogwaardige recreatieve voorziening is een tè gevoelig verlies voor Heiloo. Voor een meer zuidelijke vari ant, waar de Stichting al sedert 2013 voor pleit, bestaat in het voor ontwerp bestemmingsplan géén ruimte. Voor een verplaatsing van de drivingrange in westelijke richting is door de gemeente geen enkele oplossing geboden. De Stichting pleit dan ook voor een aanpassing van het uiteindelijke bestemmingsplan in de zin dat het voorgenomen traject ter hoogte van hole 1 zodanig naar het zuiden wordt verplaatst dat het beeldverstorende (èn verkeersonveilige) ballenvanghek niet nodig is en voor een uitwerking van de toegezegde 'optimalisatie' op een zodanige wijze dat de golfers kunnen blijven beschikken over een goed bereikbare en goed toegeruste drivingrange. Meer afstand tus sen golfbaan en wegtracé zal ook de geluidsoverlast op de golfbaan doen verminderen. Heiloo, 7juli 2016 Stichting Administratiekantoor Golfbaan Oosterzij, Hidde Hoekstra, voorzitter Ton van der Veldt, secretaris

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2016 | | pagina 18