Aansluiting A9: onwenselijke gevolgen
voor de golfbaan
18
.werkgelegenheid voor 12 fulltime krachten...
440 leden, w.o. ruim 40 jeugdleden.
.juist die kwaliteit is zo belangrijk omdat de golf
baan zich daardoor onderscheidt van de omliggende
9-holes banen
de vrees bestaat dat over de aanleg van zo'n tunnel
veel te gemakkelijk wordt gedacht.
.verlies van een dergelijke hoogwaardige recreatieve
voorziening is een tègevoelig verlies voor Heiloo
UITKIJKPOST
13 JULI 201
Zienswijze op voorontwerp bestemmingsplan Aansluiting A9,
1 juni 2016, gemeente Heiloo
De Stichting Administratiekantoor Golfbaan Oosterzij (hierna:
de Stichting) treedt op namens de eigenaren van de grond van
de golfbaan en de drivingrange aan de Lagelaan, t.w. Holding
Golfbaan Oosterzij BV. en haar certificaathouders. De golfac-
commodatie is in gebruik gegeven aan de vereniging Golf-
Countryclub Heiloo en het clubhuis aan het restaurant Brasserie
in 't Groen. Als zodanig behartigt de Stichting indirect ook de
belangen van de golfvereniging en het restaurant.
De golfbaan is een zgn. 9-holes polderbaan, maar dankzij een goede
drainage is de baan zomer èn winter heel goed speelbaar.
Op de drivingrange ligt een aparte putting green, er is een oefenbun
ker en zijn er enkele oefenholes. Het restaurant heeft in de wijde om
geving een uitstekende naam.
Iedereen, golfers en niet-golfers, kan van de drivingrange gebruik
maken of daar lessen nemen bij de golfprofessionals. Er worden re
gelmatig golfclinics verzorgd voor scholen, bedrijven en andere groe
pen. Het restaurant is publiekelijk toegankelijk en vervult tevens de
functie van clubhuis voor de golfers met secretariaat, kleedkamers en
douches. De golfbaan is toegankelijk voor leden en niet-leden.
De golfbaan ontleent haar aantrekkelijkheid aan de uitgekiende
vormgeving, het uitstekende onderhoud (de baan is ook voor minder
geoefende golfers goed speelbaar) en de ligging in het groene buiten
gebied van het dorp Heiloo en in de onmiddellijke nabijheid van de
gemeenten Castricum en Alkmaar. In de zomer komen veel golfers
zelfs op de fiets naar de baan. Voor recreatieve fietsers is het restau
rant met zijn terras op het westen een gezellige pleisterplaats.
Aldus bieden de golfbaan en het restaurant werkgelegenheid aan ca
12 fulltime krachten. De kapitaalsinvestering in grond en gebouwen
bedraagt meer dan 5 miljoen euro; voor het soepel functioneren
van de golfvereniging en het beheer zijn zo'n 120 vrijwilligers aan
het werk. De golfvereniging heeft ongeveer 440 leden, w.o. ruim 40
jeugdleden.
Bij de aanleg van de golfbaan en de drivingrange, zo'n 15 jaar gele
den, is in opdracht van de gemeente Heiloo rekening gehouden met
de toenmalige plannen voor een afslag van de A9 ter hoogte van de
Lagelaan. Die plannen behelsden een nieuwe weg ca 200 meter zui
delijk van de Lagelaan en op- en afritten aan de noordzijde daarvan.
Waarschijnlijk mede als gevolg van de bouw van een grote nieuwe stal
door een agrarisch ondernemer aan de Lagelaan (in het oorspron
kelijke plan zou de boerderij worden gesloopt) is er een wijziging
in het oorspronkelijke traject aangebracht, waarvan nu de golfbaan
het slachtoffer dreigt te worden. Het gewijzigde traject is vastgelegd
in het voorontwerp bestemmingsplan Aansluiting A9. Weliswaar is
door de gemeente toegezegd dat gestreefd wordt naar een optima
lisatie van het voorgenomen traject ten behoeve van de golfbaan,
maar in de ogen van de Stichting is een dergelijke optimalisatie in
het voorliggende bestemmingplan niet mogelijk en dient het bestem
mingsplan daarom gewijzigd te worden. Dit is al in het najaar 2013
en sindsdien bij alle voorkomende gelegenheden aan de gemeente
kenbaar gemaakt, echter dat heeft nog niet geleid tot een wijziging
van de plannen van de gemeente.
De bezwaren van de Stichting betreffen de volgende punten:
1. De nieuwe afslag gaat vlak langs hole 1, waardoor de weidsheid van
deze hole teloor gaat. Bovendien ontstaat het gevaar dat afzwaaiende
ballen op de weg terechtkomen. Thans kunnen de golfers gemakkelijk
rekening houden met een enkele auto of tractor die passeert, maar
voor een drukke verkeersweg kan dat natuurlijk niet. Ter voorkoming
van gevaarlijke afzwaaiers denkt de gemeente in het kader van 'opti
malisatie ten behoeve van de golfbaan' aan een vanghek van 145 me
ter lang en 10 meter hoog. Echter, zelfs zo'n enorm hek biedt volgens
deskundigen nog steeds onvoldoende bescherming.
2. Niet alleen vormt een dergelijk vanghek een zeer beeldverstorende
aanblik vanuit en op de golfbaan (tot nu toe mogen op de golfbaan
"met het oog op de handhaving van een open landschap" niet eens
hoge bomen worden geplant), een dergelijk hek is ook niet bestand
tegen de krachtige zuidwestenwinden waar wij vaak mee te maken
hebben. Bij harde wind moet daarom het hek naar beneden waardoor
de baan 30 tot 80 dagen per jaar zou moeten worden gesloten!
Een oplossing door een aanpassing van hole 1 is door de gemeente
en door de Stichting onderzocht, doch vormt vanwege de ligging van
de naastgelegen hole 9 een heel kostbare en zeer onwenselijke oplos
sing. De baan is ontworpen door een golfbaan-/landschapsarchitect
en voor dit soort aanpassingen is géén ruimte zonder de kwaliteit van
de baan als geheel ernstig aan te tasten. En juist die kwaliteit is zo be
langrijk omdat de golfbaan zich daardoor onderscheidt van de omlig
gende 9-holes banen. Aldus zou een belangrijk concurrentievoordeel
teloor gaan.
3. Door de ligging van het traject komt één van de aftakkingen
naar de A9 gedeeltelijk over de drivingrange te lopen. Echter, een
halve drivingrange is géén drivingrange en het verdwijnen van de
drivingrange vormt voor de golfbaan een onoverkomelijk gemis.
De exploitatie van de golfbaan zou daardoor ernstig in gevaar ko
men.
4. De drivingrange is thans zeer goed bereikbaar vanuit de parkeer
plaats die bij de golfbaan hoort. Men wandelt er zo heen. Weliswaar
heeft de gemeente, wederom in het kader van 'optimalisatie', toege
zegd dat in het project ruimte is voor een tunneltje, doch de vrees
bestaat dat over de aanleg van zo'n tunnel veel te gemakkelijk wordt
gedacht. Niet alleen golfers gaan naar de drivingrange, doch ook
buggys, grote maaimachines e.d. Die kunnen niet door een simpele
voetgangerstunnel!
5. Vanwege de directe nabijheid van de nieuwe drukke verkeersweg
ontstaat veel geluidsoverlast voor de golfers en de bezoekers op het
terras van het restaurant. Geluidswerende maatregelen zullen zeker
nodig zijn (zonder het open landschap aan te tasten!).
6. Uit de bijlagen valt de conclusie te trekken dat de nieuwe weg bin
nen de kortste keren aan de grenzen van zijn capaciteit zit. Dat roept
de vraag op hoe de gemeente denkt om te gaan met een toekomstige
capaciteitsuitbreiding.
7. Fietsers zullen in de toekomst meer moeite hebben om de golf
baan te bereiken. Niet duidelijk is hoe het gedachte nieuwe fietspad
vanuit Akersloot aansluit op de Lagelaan.
Hoe begrijpelijk ook de haast is die de gemeente heeft met de voort
gang van het project, de Stichting acht het onjuist het formele traject
aan te vangen met dit voorontwerp bestemmingsplan. Teveel zaken
zijn nog onduidelijk om daaraan een fiat te kunnen geven. Bij een
ongewijzigde uitvoering zoals thans nog door de gemeente gedacht,
verliest de golfbaan haar aantrekkelijkheid hetgeen zal leiden tot
minder bezoekers en ledenverlies, met een boomerangwerking op de
exploitatie van golfbaan, drivingrange en restaurant en met de uitein
delijke kans dat Heiloo geen golfbaan meer heeft en het restaurant
verdwijnt.
Het verlies van een dergelijke hoogwaardige recreatieve voorziening
is een tè gevoelig verlies voor Heiloo. Voor een meer zuidelijke vari
ant, waar de Stichting al sedert 2013 voor pleit, bestaat in het voor
ontwerp bestemmingsplan géén ruimte. Voor een verplaatsing van de
drivingrange in westelijke richting is door de gemeente geen enkele
oplossing geboden. De Stichting pleit dan ook voor een aanpassing
van het uiteindelijke bestemmingsplan in de zin dat het voorgenomen
traject ter hoogte van hole 1 zodanig naar het zuiden wordt verplaatst
dat het beeldverstorende (èn verkeersonveilige) ballenvanghek niet
nodig is en voor een uitwerking van de toegezegde 'optimalisatie' op
een zodanige wijze dat de golfers kunnen blijven beschikken over een
goed bereikbare en goed toegeruste drivingrange. Meer afstand tus
sen golfbaan en wegtracé zal ook de geluidsoverlast op de golfbaan
doen verminderen.
Heiloo, 7juli 2016
Stichting Administratiekantoor Golfbaan Oosterzij,
Hidde Hoekstra,
voorzitter
Ton van der Veldt,
secretaris