Kabouters van de Zuidwester Terugblik op studiekeuzeseminar van Shiftcoaching Atelierdag op basisschool Elckerlyc 22 Puntmutsen tussen de bomen Elisabeth wil filmmuziek gaan componeren en is tweedejaars stu dent aan de HKU in Utrecht. Ze werd toegelaten tot de opleiding op basis van een portfolio bestaande uit muziek voor de schoolmusical, muziek bij een animatieproject en een profielwerkstuk over pop- en Jonge helden gezocht UITKIJKPOST 19 OKTOBER 201 Aangeleverde foto HEILOO - Het is weer herfst geworden. Traditiegetrouw lopen de kleuters van de open bare basisschool De Zuidwester in Heiloo ieder jaar een kabou terpad met educatieve opdrach ten. De kleuters liepen in groepjes en onder begeleiding van een (groot) ouder een speurtocht, op zoek naar de kabouters. Uiteindelijk kwamen zij uit in de speeltuin van Boekenstein. Daar wachtten op de kinderen onder andere kabouters, appelvrouwtjes, heksjes, een spin- nenvrouwtje en een heuse boswach ter. Zij vertelden de kinderen hoe appelmoes, jam en soep gemaakt wordt en zij proefden van alles wat. Maar ook vertelden zij wat slakken en spinnen doen, waarom en welke nootjes er zijn, hoe paddenstoelen er van binnen uitzien en dat je ze niet mag plukken. De kinderen kre gen ook nog vliegles van twee lieve heksjes. De ochtend vloog net als de heksjes voorbij. De Zuidwester vraagt zich af: gaan we volgend jaar weer? HEILOO - Voor veel jongeren is het maken van de juiste studie keuze een lastige kwestie. Wie ben ik, waar ben ik enthousiast voor en welke opleiding past daarbij zijn essentiële vragen. Op vrijdag 14 oktober organi seerde Shiftcoaching een semi nar in de RABO refterzaal van het WBC in Heiloo waarbij vier jongeren waren uitgenodigd om te praten over hun studiekeuze in een DWDD-setting met film pjes en muziek tussendoor. Mick, Wietske, Eart en Elisabeth namen deel aan het tafelgesprek waarbij psychologe Cassandra Bertels op bescheiden wijze het gesprek initieert. De jongeren zijn negentien of twintig jaar oud en hebben een havo/vwo-opleiding afgerond. De rol van school en ouders bij de studiekeuze blijkt groot, vooral bij de gymnasiumleer lingen wordt er vaak gepusht om rechten of geneeskunde te gaan stu deren, terwijl deze studies niet voor iedereen geschikt zijn. Jongeren ervaren met name druk om oplei dingen op hoger niveau te gaan vol gen als hun ouders een universitaire achtergrond hebben. Opvallend is dat de jongeren aan tafel de voor keur hebben voor creatieve beroe pen. filmmuziek. Haar ouders vonden het geen probleem dat ze wellicht weinig zal gaan verdienen in de toekomst. Eart, een jonge student met een Thaise achtergrond, heeft eveneens iets met muziek en ziet zichzelf ook als regisseur en schrij ver. Daarnaast vindt hij programme ren leuk en volgt hij een opleiding Technische Informatica aan de TU Delft. Wietske koos na de havo een tussenjaar in Brazilië en een afge broken lerarenopleiding uitein delijk voor een praktisch beroep waarmee ze iets moois kan maken: bij een opleiding aan het Hout- en Meubileringscollege kan zij haar creativiteit kwijt. Mick woonde als kind in het bui tenland en weet eigenlijk niet wat hij wil. Met het geld dat hij verdient met zijn werk bij een ecologische supermarkt spaart hij voor een droomreis naar Micronesië. Nick stelt zijn beroepskeuze nog even uit, betaald wereldreiziger worden zit er waarschijnlijk niet in. Het seminar had een bijzonder kunstzinnig tintje. Cassandra toon de op de beamer een gedicht met tekeningen van Sarah, die heeft gekozen voor een opleiding aan de Schrijversvakschool. Harold, die de audiovisuele pre sentatie tijdens de bijeenkomst verzorgt, liet een eigen stuk elek tronische muziek horen waarbij wind- en zeegeruis overgaat in mini male ritmische klankfragmenten die zich verdichten tot een theatrale climax. Ook Elisabeth presenteerde haar elektronische muziek bij een video clip van Woodkid, een opdracht van de HKU. Daarnaast werd er gezon gen en piano en gitaar gespeeld met een uiterst persoonlijke, serieuze aanpak. Dagje meedraaien Algemeen werd opgemerkt dat er op school weinig ruimte is voor de creatieve vakken. Wietske noemde de Vrije School als alternatief, daar leer je ook jezelf beter kennen want filosofie en yoga staan er op het programma. Traditionele decanen en mentoren moesten het ontgel den,: 'daar heb je weinig contact mee, die kennen je vaak geeneens persoonlijk'. Ook met open dagen hadden de jongeren niet veel op, je kunt beter een dagje meedraaien bij de opleiding om de sfeer en aan pak te leren kennen. Aan het eind van de bijeenkomst gaf psychologe Cassandra Bertels toelichting bij de Birkman persoonlijkheidstest waarbij persoonlijkheidstypen wor den onderscheiden op basis van communicatiestrategie en focus. De studenten aan tafel bleken over wegend creatieve denkers, onder het publiek in de zaal waren er wat meer mensgerichte doeners. Tekst: Felix Hogeboom HEILOO/ALKMAAR - Stichting Jonge Helden biedt landelijk laagdrempelige, preventieve lot genotengroepen op school. Dit om te voorkomen dat kinderen en tieners ernstig vastlopen, nadat zij met een ingrijpend verlies te maken kregen dat ze niet of onvoldoende hebben verwerkt. De stichting biedt programma's aan bij echtscheiding, overlijden binnen het gezin, ernstige/chro nische ziekte of handicap binnen het gezin. Vanaf 2017 is er een programma beschikbaar voor jonge statushouders. Binnenkort starten er diverse programma's in het basisonderwijs. Voor Heiloo en Alkmaar zoeken wij nog enkele 'stoere schildpad den' en 'dappere Dino's' voor de echtscheidingsprogramma's in de onderbouw en voor de kame- leongroep in de middenbouw. In Alkmaar is nog een paar plaatsen beschikbaar voor deelnemers uit de bovenbouw die te maken hebben gehad met een overlijden binnen het gezin. Deelname is vrijwillig en kos- tenloos. Informeer bij uw school of neem direct contact op met de regiocoach van Stichting Jonge Helden: Dorine Dokter van BuroTROOST. Telefoon: 06-46020898, e-mail: info@burotroost.nl, internet: www.stichtingjongehelden.nl, dapperedino.nl en http://stoereschildpadden.nl. HEILOO - Een echte pony op het schoolplein van basisschool Elckerlyc verraadde 's morgens al een bijzondere schooldag. Eind september vond hier weer een atelierdag plaats. Kinderen kozen zelf een atelier waar ze aan de slag gingen, samen met ouders en leerkrachten. Zij konden veel doen, van tekenen en timmeren tot drama en muziek. Daarnaast was er aandacht voor dier en natuur, rekenen, yoga en koken. Het kookatelier vond plaats in de speciaal op maat gemaakte kin- derkeuken die Elckerlyc sinds de zomervakantie rijk is. De bereide hapjes werden later uitgedeeld tijdens de presentatie, waarvoor alle ouders waren uitgenodigd en waar de kinderen hun werk lieten zien. Opzwepende trommelmuziek klonk en een prachtig versierde cre- aboom was te zien. Een geluiden- verhaal liet een klein rupsje horen en een tijgerjacht werd uitgebeeld. Zelfportretten, struisvogelhuis jes, rekentrucs en andere kunsten kwamen voorbij. Na de presentatie vonden alle gevangen waterbeestjes van het natuuratelier hun weg terug naar de sloot. Een pony zie je niet elke dag op het schoolplein! Foto: Jan Kolner Tafelgesprek over studiekeuze in volle gang. Foto: Felix Hogeboom

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2016 | | pagina 22