Kabouters van de Zuidwester
Terugblik op studiekeuzeseminar
van Shiftcoaching
Atelierdag op basisschool
Elckerlyc
22
Puntmutsen tussen de bomen
Elisabeth wil filmmuziek gaan
componeren en is tweedejaars stu
dent aan de HKU in Utrecht. Ze
werd toegelaten tot de opleiding op
basis van een portfolio bestaande
uit muziek voor de schoolmusical,
muziek bij een animatieproject en
een profielwerkstuk over pop- en
Jonge helden gezocht
UITKIJKPOST
19 OKTOBER 201
Aangeleverde foto
HEILOO - Het is weer herfst
geworden. Traditiegetrouw
lopen de kleuters van de open
bare basisschool De Zuidwester
in Heiloo ieder jaar een kabou
terpad met educatieve opdrach
ten.
De kleuters liepen in groepjes en
onder begeleiding van een (groot)
ouder een speurtocht, op zoek
naar de kabouters. Uiteindelijk
kwamen zij uit in de speeltuin van
Boekenstein. Daar wachtten op de
kinderen onder andere kabouters,
appelvrouwtjes, heksjes, een spin-
nenvrouwtje en een heuse boswach
ter. Zij vertelden de kinderen hoe
appelmoes, jam en soep gemaakt
wordt en zij proefden van alles wat.
Maar ook vertelden zij wat slakken
en spinnen doen, waarom en welke
nootjes er zijn, hoe paddenstoelen
er van binnen uitzien en dat je ze
niet mag plukken. De kinderen kre
gen ook nog vliegles van twee lieve
heksjes. De ochtend vloog net als
de heksjes voorbij. De Zuidwester
vraagt zich af: gaan we volgend jaar
weer?
HEILOO - Voor veel jongeren is
het maken van de juiste studie
keuze een lastige kwestie. Wie
ben ik, waar ben ik enthousiast
voor en welke opleiding past
daarbij zijn essentiële vragen.
Op vrijdag 14 oktober organi
seerde Shiftcoaching een semi
nar in de RABO refterzaal van
het WBC in Heiloo waarbij vier
jongeren waren uitgenodigd om
te praten over hun studiekeuze
in een DWDD-setting met film
pjes en muziek tussendoor.
Mick, Wietske, Eart en Elisabeth
namen deel aan het tafelgesprek
waarbij psychologe Cassandra
Bertels op bescheiden wijze het
gesprek initieert. De jongeren zijn
negentien of twintig jaar oud en
hebben een havo/vwo-opleiding
afgerond. De rol van school en
ouders bij de studiekeuze blijkt
groot, vooral bij de gymnasiumleer
lingen wordt er vaak gepusht om
rechten of geneeskunde te gaan stu
deren, terwijl deze studies niet voor
iedereen geschikt zijn. Jongeren
ervaren met name druk om oplei
dingen op hoger niveau te gaan vol
gen als hun ouders een universitaire
achtergrond hebben. Opvallend is
dat de jongeren aan tafel de voor
keur hebben voor creatieve beroe
pen.
filmmuziek. Haar ouders vonden
het geen probleem dat ze wellicht
weinig zal gaan verdienen in de
toekomst. Eart, een jonge student
met een Thaise achtergrond, heeft
eveneens iets met muziek en ziet
zichzelf ook als regisseur en schrij
ver. Daarnaast vindt hij programme
ren leuk en volgt hij een opleiding
Technische Informatica aan de TU
Delft.
Wietske koos na de havo een
tussenjaar in Brazilië en een afge
broken lerarenopleiding uitein
delijk voor een praktisch beroep
waarmee ze iets moois kan maken:
bij een opleiding aan het Hout- en
Meubileringscollege kan zij haar
creativiteit kwijt.
Mick woonde als kind in het bui
tenland en weet eigenlijk niet wat
hij wil. Met het geld dat hij verdient
met zijn werk bij een ecologische
supermarkt spaart hij voor een
droomreis naar Micronesië. Nick
stelt zijn beroepskeuze nog even uit,
betaald wereldreiziger worden zit er
waarschijnlijk niet in.
Het seminar had een bijzonder
kunstzinnig tintje. Cassandra toon
de op de beamer een gedicht met
tekeningen van Sarah, die heeft
gekozen voor een opleiding aan de
Schrijversvakschool.
Harold, die de audiovisuele pre
sentatie tijdens de bijeenkomst
verzorgt, liet een eigen stuk elek
tronische muziek horen waarbij
wind- en zeegeruis overgaat in mini
male ritmische klankfragmenten
die zich verdichten tot een theatrale
climax.
Ook Elisabeth presenteerde haar
elektronische muziek bij een video
clip van Woodkid, een opdracht van
de HKU. Daarnaast werd er gezon
gen en piano en gitaar gespeeld met
een uiterst persoonlijke, serieuze
aanpak.
Dagje meedraaien
Algemeen werd opgemerkt dat er
op school weinig ruimte is voor de
creatieve vakken. Wietske noemde
de Vrije School als alternatief, daar
leer je ook jezelf beter kennen want
filosofie en yoga staan er op het
programma. Traditionele decanen
en mentoren moesten het ontgel
den,: 'daar heb je weinig contact
mee, die kennen je vaak geeneens
persoonlijk'. Ook met open dagen
hadden de jongeren niet veel op, je
kunt beter een dagje meedraaien
bij de opleiding om de sfeer en aan
pak te leren kennen. Aan het eind
van de bijeenkomst gaf psychologe
Cassandra Bertels toelichting bij
de Birkman persoonlijkheidstest
waarbij persoonlijkheidstypen wor
den onderscheiden op basis van
communicatiestrategie en focus.
De studenten aan tafel bleken over
wegend creatieve denkers, onder
het publiek in de zaal waren er wat
meer mensgerichte doeners.
Tekst: Felix Hogeboom
HEILOO/ALKMAAR - Stichting
Jonge Helden biedt landelijk
laagdrempelige, preventieve lot
genotengroepen op school. Dit
om te voorkomen dat kinderen en
tieners ernstig vastlopen, nadat
zij met een ingrijpend verlies
te maken kregen dat ze niet of
onvoldoende hebben verwerkt.
De stichting biedt programma's
aan bij echtscheiding, overlijden
binnen het gezin, ernstige/chro
nische ziekte of handicap binnen
het gezin. Vanaf 2017 is er een
programma beschikbaar voor
jonge statushouders. Binnenkort
starten er diverse programma's
in het basisonderwijs. Voor
Heiloo en Alkmaar zoeken wij
nog enkele 'stoere schildpad
den' en 'dappere Dino's' voor de
echtscheidingsprogramma's in
de onderbouw en voor de kame-
leongroep in de middenbouw. In
Alkmaar is nog een paar plaatsen
beschikbaar voor deelnemers
uit de bovenbouw die te maken
hebben gehad met een overlijden
binnen het gezin.
Deelname is vrijwillig en kos-
tenloos. Informeer bij uw school
of neem direct contact op met
de regiocoach van Stichting
Jonge Helden: Dorine Dokter
van BuroTROOST. Telefoon:
06-46020898, e-mail:
info@burotroost.nl, internet:
www.stichtingjongehelden.nl,
dapperedino.nl en
http://stoereschildpadden.nl.
HEILOO - Een echte pony op
het schoolplein van basisschool
Elckerlyc verraadde 's morgens
al een bijzondere schooldag.
Eind september vond hier weer
een atelierdag plaats.
Kinderen kozen zelf een atelier
waar ze aan de slag gingen, samen
met ouders en leerkrachten. Zij
konden veel doen, van tekenen en
timmeren tot drama en muziek.
Daarnaast was er aandacht voor
dier en natuur, rekenen, yoga en
koken.
Het kookatelier vond plaats in
de speciaal op maat gemaakte kin-
derkeuken die Elckerlyc sinds de
zomervakantie rijk is. De bereide
hapjes werden later uitgedeeld
tijdens de presentatie, waarvoor
alle ouders waren uitgenodigd en
waar de kinderen hun werk lieten
zien. Opzwepende trommelmuziek
klonk en een prachtig versierde cre-
aboom was te zien. Een geluiden-
verhaal liet een klein rupsje horen
en een tijgerjacht werd uitgebeeld.
Zelfportretten, struisvogelhuis
jes, rekentrucs en andere kunsten
kwamen voorbij. Na de presentatie
vonden alle gevangen waterbeestjes
van het natuuratelier hun weg terug
naar de sloot.
Een pony zie je niet elke dag op het schoolplein!
Foto: Jan Kolner
Tafelgesprek over studiekeuze in volle gang.
Foto: Felix Hogeboom