Aan de boom kent men de vruchten Meer aandacht nodig om vlieghinder nachtvluchten te beperken Oranje netten moeten ganzen weren rit REGIO 30 SS» - - ,S6p k i 4 V 1 /i UITKIJKPOST 2 2 MAART 2 0 17 Lr f' i. &fij f Decoratief en gezond. Foto: Annemieke Ederzeel REGIO - Nederland is koploper in Europa met de export van voedsel en andere agrarische producten: groenten, vlees, zui vel, bloemen én heel veel kennis op dit gebied. Jaarlijks komen vele bezoekers naar ons land om het landschap te zien dat de basis vormt voor al deze mooie producten. Maar wat de bezoe ker zeker ook zal fascineren is de verweving van de mens met zijn land - een land urbaan gemaakt door mankracht, goede samenwerking en constructief overleg. Opleiden voor een groene toe komst is dan ook heel belangrijk, willen wij de bloeiende groene eco nomie in de toekomst voort kunnen zetten. Want, om gezond en veilig voedsel te produceren, biobased technologieën te ontwikkelen en een groene leefomgeving in stand te houden, hebben wij goed opgeleide mensen nodig - voor wetenschap en voor de praktijk. In de bollenteelt alleen al werken zestienduizend mensen - maar de sector heeft een groot tekort aan arbeidskrachten. Dit zal in de toe komst alleen maar toenemen als het ons niet lukt jonge mensen weer enthousiast te maken voor groene beroepen. Vroeger was de natuur en de boer nog dichtbij en kwamen kinderen gemakkelijk in aanraking met voedselproductie. Het was van zelfsprekend eieren en melk bij de boer te halen en veel mensen had- den een eigen moestuin om groen ten te kweken. Vandaag moeten ouders in de meeste gevallen moeite doen om kinderen een kijkje te bie den in de voedselketen. Voedsel langs de stoep? Niet iedereen kan naast de boer wonen. Maar wat we wel zouden kunnen doen is onze openbare ruimte weer sterker vullen met 'producerend' groen. Groen, dat we kunnen eten en gebruiken. Veel plekken in het gemeentelijke groen zijn nu gevuld met meer of minder nutteloze en makkelijk te beheren planten. Als we dit nu zou den vervangen door bijvoorbeeld hazelnootstruiken, vlierbessen, krentenboom en lijsterbessen, dan kunnen we onze kinderen een stuk natuurlijk voedselketen ervaarbaar maken. Want, juist de ervaring in de jonge jaren kan de kiem leggen voor interesse in het werken in en met de natuur. Bijen, vlinders en vogels zouden dankbaar zijn en af en toe samen met de buren een oogstdag houden versterkt de sociale binding van de buurt. Als dan de schapen het gras 'maaien' en de kippen het plantsoen 'schoffelen', dan zullen ook onze kinderen weer kunnen opgroeien met een natuurlijke verhouding tot voedsel, natuur en een gezonde groene omgeving. Belangrijk - niet alleen voor een 'groene' economie. Tekst: Barbel Böhling, Vitaal Landschap CASTRICUM - Acht samenwer kende gemeenten in de regio IJmond-Alkmaar stellen dat de vlieghinder door nachtvluch ten verder kan en moet worden beperkt. Zij komen hiervoor met een aantal aanbevelingen, na een verkenning verricht door Omgevingsdienst IJmond, in samenwerking met Platform Vlieghinder Regio Castricum. De gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum en Uitgeest liggen - voor wat betreft de nachtvluchten - onder de vaste aanvliegroute van de Polderbaan op Schiphol. De inzet van de Polderbaan voor landingen in de nacht leidt tot een stijging van het aantal meldingen in deze gemeenten. Met de afsluiting van de oostelijke nachtelijke aanvlieg route is de overlast in deze regio gegroeid. Tegelijkertijd komt uit de verkenning naar voren dat de geluidshinder groter is dan volgens het bestaande beleid mag worden verwacht. Ook blijkt dat veel nacht vluchten niet mainportgebonden zijn en daarom economisch van minder belang zijn. Daarom ver zoeken de acht gemeenten om een maatschappelijke kosten-batenana- lyse uit te voeren waarin de kosten als gevolg van slaapverstoring en gezondheidsproblemen worden afgezet tegen de baten. Wijze van aanvliegen Niet alleen de route bepaalt de mate van vlieghinder die inwoners kunnen ervaren, ook de wijze van aanvliegen kan hierin bepalend zijn. In de praktijk blijkt dat vliegtuigen regelmatig afwijken van de vliegpa den en de wijze van aanvliegen niet altijd volgens een perfecte glijvlucht plaatsvindt. Dit zorgt voor hogere geluidsniveaus dan mag worden verwacht volgens de gebruikte waarden voor geluidsberekeningen. Het is zo dat er voor de nacht een speciaal regime van aan- en uitvlie gen geldt. Een andere oorzaak van vlieghinder is het gespreid aanvlie gen, waarvan Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gebruik mag maken bij veiligheids- of operatio nele redenen. Bij het gespreid aan vliegen wijken vliegtuigen af van de voorgeschreven vaste naderings routes. Tegelijkertijd wordt er dan in de nacht geen gebruik gemaakt van glijvluchten en wordt ook lager aangevlogen, waarmee een groter gebied dan nu te maken krijgt met Meldt uw hinder bij BAS. vlieghinder. Om deze redenen staan de gemeenten in de regio IJmond- Alkmaar afwijzend tegenover voor stellen van de LVNL voor gespreid aanvliegen in de nacht. Aandacht voor pieken in geluidsniveaus Tevens komt er uit de verkenning naar voren, dat er een fluctuatie in geluid is bij de nachtvluchten. Het huidige beleid en de berekeningen van vliegtuiggeluid zijn gebaseerd op gemiddelde niveaus. Uit de praktijk blijkt dat gemeten geluids niveaus hoger uitkomen dan de berekende waarden. Omdat juist deze hoge geluidsniveaus leiden tot slaapverstoring willen gemeenten dat er meer aandacht wordt gege ven aan relevante extremen in de nachtperiode. Een aanknopingspunt hierin zijn berekeningen op basis van de nieuwe voorschriften voor het berekenen van geluidshinder. Bestuurlijke agenda Omgevingsdienst IJmond heeft het onderzoek uitgevoerd namens de vier IJmondgemeenten, Alkmaar, Bergen, Castricum en Heiloo. De acht gemeenten werken al een aan tal jaar samen om toenemende hin der voor de regio te beperken. Om richting te geven aan het bestuur lijke circuit in de Omgevingsraad is in 2016 door de gemeenten de Bestuurlijke Agenda Schiphol vast gesteld. Het verminderen van de nachtelijke vlieghinder is een van de doelstellingen uit de Bestuurlijke Agenda. Aangeleverde foto Geluidsposten in de regio In Castricum en Limmen staan twee meetposten. In Castricum is een meetpost te vinden op het dak van De Bloemen en in Limmen staat de meetpost op de grond bij Hazelaantje. Een microfoon meet continu wat in de omgeving te horen is, in een straal variërend van tweeënhalf tot vijf kilometer. Hinder? Meld het bij BAS Wanneer u hinder ondervindt van vliegtuiggeluid, dan kunt u daarover een melding indienen bij BAS. U kunt dat online doen via www.bezoekbas.nl of telefonisch via 020-6015555. BAS, oftewel Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, is een gezamenlijk initiatief van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Amsterdam Airport Schiphol (AAS). Rommelmarkt Sportpaleis ALKMAAR - Het sportpaleis aan Terborchlaan 200 in Alkmaar is zondag 26 maart omgetoverd tot een waar rommelparadijs. Op tweehonderd kramen en veertig grondplaatsen zijn tweedehands spullen te koop. Gratis parkeren kan direct bij en naast de accom modatie. De entree bedraagt 2,50 euro per persoon vanaf dertien jaar. Bel voor meer informatie met 06-20114461 of kijk op www. st-re.nl. CASTRICUM - Wie in de buurt van de Oldeburghweg bij Castricum het duingebied door kruist, moet misschien even knipperen met zijn ogen vanwe ge een oranje waas op het net vlies. Dit is geen optisch bedrog. De oranje gloed over de duinen wordt veroorzaakt door oranje net ten die PWN heeft geplaatst rondom een aantal winputten. In deze put ten wordt het drinkwater, dat via de duinmeertjes in de bodem is geïnfiltreerd, weer opgepompt. Dit is een belangrijke stap in het drink waterzuiveringsproces. Met behulp van de netten wil PWN onderzoeken wat de invloed is van ganzen op het drinkwaterzuiveringsproces. Hierbij gaat het om uitwerpselen rondom de putten. Afgelopen zomer kozen meer dan 700 ganzen het waterwin- gebied uit om van verenpak te wis selen. Dat is ineens wel een hele hoge concentratie ganzen. Wel ganzen, geen ganzen De netten zijn om een deel van de winputten geplaatst, waar de grootste concentratie ganzen zich ophoudt, en zo de ganzen verhinderen om bij deze putten te komen. Andere delen waar de put ten liggen en geen grote ganzen aantallen lopen worden niet afge zet met netten. "De onderzoekers van Het Waterlaboratorium nemen het hele jaar door monsters op verschillende plekken in het duin gebied om de kwaliteit van het drinkwater te monitoren. Nu kun nen ze ook uitspraken doen over de invloed van ganzen op de drinkwa- terkwahteit." Waarom nu? "De netten, zo'n 5500 meter in totaal, zijn deze winter geplaatst om het rui- en broedseizoen voor te zijn", vertelt boswachter Paul van der Linden. "Half augustus worden ze weer weggehaald, want dan zijn de meeste ganzen geruid en naar voedselrijke gebieden buiten het duin getrokken." Van der Linden en zijn collega's nemen regelmatig een kijkje of er geen ganzen in de netten verstrikt zijn geraakt. Het ganzenonderzoek is een goed voorbeeld van hoe water winning en natuurbeheer binnen PWN met elkaar verweven zijn. Drinkwaterspecialisten en natuur- adviseurs zorgen samen voor zui ver drinkwater en mooie, levendige duinen. De netten worden opgezet. Aangeleverde foto

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2017 | | pagina 30