Stukje Italië in Heiloo 'Meneer, heeft u moestuintjes? Mag ik ze?' 'Nee, sorry, ik spaar ze zelf.' CiRoPack wil dak vol zonnepanelen BEDRIJF BELICHT 5 van gezelligheid, gastvrijheid en de meest smakelijke gerechten Tuindiner.nl is een beproefd en voor de gasten altijd weer verrassend concept van Remco en Ylenia Borsato, die beiden zijn opgegroeid in Italië. In de omgeving van het Gardameer brachten zij hun jeugd door, en daarmee ook talloze uren in de keuken van het ouderlijk huis. De liefde voor de wereldwijd befaamde Italiaanse keuken werd hen met de paplepel ingegoten. "Zodoende beschouw ik mezelf als passiekok", ver telt Remco Borsato, wanneer hij samen met Ylenia uitlegt waar het met tuindiner.nl allemaal om draait. "Om een voor iedereen onvergetelijke avond in een unieke ambiance." Crowdfunding project via GreenFund Holland l«T* £tèHÏi UITKIJKPOST 2 9 MAART 2 0 17 In deze rubriek wordt wekelijks een ander bedrijf in het verspreidingsgebied van de Uitkijkpost belicht. De kosten voor Bedrijf Belicht zijn 225 euro ex btw. Online doorplaatsen is mogelijk. Voor aanmelding Ken nemerstraatweg 464, 1851 NG Heiloo. Of per e-mail: redactie@uitkijkpost.nl. In de aanmelding graag duidelijk uw gegevens vermelden. Ylenia en Remco Borsato: onvervalste Italiaanse passie. Aangeleverde foto Tuindiner.nl, Kapellaan 140, 1851 PE Heiloo Info: tel. 06-52308740, info@tuindiner.nl, www.tuindiner.nl HEILOO - Een zomeravond in bourgondische sferen genieten op een bijzondere locatie. Waarbij alles wat ter tafel komt bio logisch is en zo veel mogelijk uit de authentieke Italiaanse keu ken komt. Dat zijn de voornaamste ingrediënten van Tuindiner (.nl), dat komende zomer maar liefst 27 keer plaatsvindt bij Jack Zoon Tuincreaties. Op die unieke avonden is daar de oran- gerie omgetoverd tot een stukje Italië op Heiloose bodem. Biologisch Italiaans De eerste geslaagde gastronomische avonden die Remco en Ylenia verzorgden, vonden zeven jaar geleden plaats op een kunstenaarseve nement in de Schermer. "Bezoekers misten er nogal het nodige op eet- gebied, waarna wij iets hebben opgezet om in die behoefte te voorzien", vervolgt Remco. "Dat vormde de basis van ons huidige concept, dat zich kenmerkt door onder meer twee lange eettafels in een mediterraanse entourage, een diversiteit aan gasten die gezellig bij elkaar aanschuiven om een avondlang culinair te worden verwend door een enthousiast team van medewerkers, waarbij bijna al het geserveerde biologisch én Italiaans van aard is." Idyllisch Waren de eerste twee jaar in de Schermer nog twintig gasten per avond, is dat inmiddels uitgebreid tot vijftig personen en dat 27 avon den lang en voor het derde jaar in Heiloo. "In de idyllische orangerie van Jack Zoon Tuincreaties beschikken we over een gedroomde plek om onze gasten een hele avond culinair te laten genieten", zegt Ylenia. "Ieder krijgt een vijfgangen-verrassingsmenu geserveerd, door onszelf bereid met de Italiaanse passie voor koken zoals ooit thuis geleerd. Het geheim van de kok, die alle dagverse producten betrekt van bedrijven als Ecoplaza Heiloo, De Groene Slager in Alkmaar, Mercato Italiano in Heerhugowaard en kakelverse vis uit IJmuiden." Lokale samenwerking Afgelopen december werd Tuindiner.nl onderscheiden met de In De Kijkerprijs van de Rabobank, via Ondernemend Heiloo. "Een kroon op ons werk, waar we enorm dankbaar om zijn. Dit jaar voegen we nóg meer lokale elementen toe, door bijvoorbeeld samen te werken met plaatselijke B&B's, muzikanten en het eigen Heiloose bierlabel. Zo ver sterk je elkaar en is het voor iedereen alle avonden een feestje." Tekst: Arjan Hoogvorst HEILOO - Wist u dat... Joyce Bierman uit Heiloo bij Albert Heijn medeverantwoordelijk voor de moestuintjes? Kinderen staan weer in de rij bij Albert Heijn om moestuintjes te bemachtigen: de doosjes met zaadjes om groenten, kruiden en dit jaar ook bloemen te kweken. Razend populair bij kinderen én bij grote mensen. Zo'n vijfen veertig miljoen van die doosjes gaan de komende weken over de toonbank. Joyce Bierman vertelt dat Albert Heijn elk jaar een spaaractie heeft voor kinderen. Bij het verzinnen van iets nieuws werd twee jaar geleden aangehaakt bij het lesprogramma 'ik eet het beter' over gezond eten dat de supermarktketen voor scho len heeft en dat elk jaar tweehon derdvijftigduizend kinderen volgen. "Kinderen denken dat tomaten uit een fabriek komen. Zij hebben geen enkel benul waar eten vandaan komt en wat er allemaal bij komt kijken. Tja, en dan ontstaat al brain stormend over een spaaractie iets dat uiteindelijk de actie 'moestuin tjes' is geworden." dat negenenveertig procent ook echt gespaard heeft? De deelne mers vinden het leuk om bezig te zijn, ook als het oogsten niet lukt. Uiteindelijk heeft veertien procent alles geoogst." Succesvolle oogst Een cynicus merkte ooit op dat de spaaractie een cursus 'omgaan met teleurstellingen' is. Het berei ken van een succesvolle oogst valt inderdaad niet altijd mee. Bierman: "Gebleken is dat groot en klein behoefte heeft aan extra informatie over het kweekproces. We hebben daarom dit jaar als nieuwtje een moestuin-app waar de kweker zijn eigen kweekplan kan invoeren en dan krijgt hij in alle fases van het groeiproces tips. Het Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid geeft via de AH Community zestien weken advies. Er staan filmpjes op YouTube. Nieuw is ook dat met de zaden combinaties gemaakt kun nen worden die elkaar versterken bij het aantrekken van bijen of het afstoten van slakken of insecten." Lachend: "Ja, het helpt inderdaad dat mijn vader een bloembollenbe- drijf heeft." nen het bedrijf verantwoordelijk voor de marketing van alle eigen merken - niet meer kwijt dan 'het trekt extra mensen naar onze win kels'. Maar er is meer: "Uiteraard spelen we in op een trend onder de consumenten, maar bij Albert Heijn vinden wij ook dat het onze maat schappelijke rol is om gezonder eten en leven te bevorderen. Ook om kinderen bewuster te laten wor den over eten. Om bij te dragen aan het op een prettige manier ouder worden. In onze reclame - gericht op kinderen - ligt het accent juist op de gezonde producten en niet op de slechte. Het gaat langzaam, maar in onze eigen producten zit steeds minder zout, suiker en vet. In onze recepten in Allerhande wor den groenten steeds belangrijker. In dat proces van bewuster eten en leven passen de moestuintjes. Niet langer alleen voor kinderen, maar voor iedereen die het leuk vindt om zelf te ervaren wat er allemaal bij komt kijken voordat je een groente kunt oogsten. Mijn kinderen hebben ervan geleerd en waren hartstikke trots en blij met hun acht worteltjes en twee aardbeien. Ze staan te trap pelen om weer te beginnen." Het kostte ruim een jaar aan voor- Over het commerciële resultaat bereiding: hoe past het in de stijl van voor Albert Heijn wil Bierman - bin- Tekst: Berend Izaks Albert Heijn, hoe maak je het span nend, welke zaden, verpakkingen en teksten kies je, welke leverancier van de zaadjes en doosjes neem je (uiteindelijk een Nederlandse), de inpassing in het winkelassortiment en in het maandblad Allerhande, de reclame enzovoorts. "Een hele klus, waar tientallen mensen in het geheim mee bezig zijn geweest, en nog, al gaat het nu wat makkelij ker", aldus Joyce Bierman. "De moestuintjes waren en zijn voor een deel nog op kids gericht, maar wat ons verrast heeft - behalve het enorme succes - is dat volwas senen minstens zo enthousiast zijn. Op social media werd de laatste weken al gevraagd wanneer de spaaractie dit jaar zou beginnen. Weet u dat negentig procent van de Nederlanders die boodschap pen doet de moestuintjes kent en HEILOO - Milieubewust bezig zijn is voor CiRoPack uit Heiloo - de totaalleverancier van ver pakkingen en verpakkingsma terialen - een vanzelfsprekend heid. Op een duurzame en zuinige manier met de leefomgeving omgaan én toepassen binnen de bedrijfsvoering is voor eigenaar Rob van der Wal een logisch gevolg. "Ons hele pand is goed geïsoleerd en voorzien van LED-verlichting, ons kantoorpand heeft vloerver warming, we recyclen en het vol ledige wagenpark rijdt elektrisch." De CO2-uitstoot van CiRoPack is hiermee met 20% gereduceerd. Nu is het tijd voor een volgende grote en duurzame stap: een dak vol zonne panelen! Eigenaar Rob van der Wal: "Duurzaam, milieubewust én maat schappelijk verantwoord onderne men is voor ons belangrijk. Ik heb kinderen en wij willen de aarde goed voor hen achterlaten", legt hij uit. Groene stroom Rob: "Wij verbruiken per jaar circa 50.000 kW. Als wij het platte dak van ons bedrijfspand vol leg- gen met zonnepanelen dan levert de installatie zo'n 90.000 kW. Dat bete kent dat wij zo'n 40.000 kW per jaar aan groene stroom terug kunnen leveren." CiRoPack heeft al investe ringen gedaan in de technische aan passing van het dak en een sedum dakbedekking. Om de extra kosten voor de zonnepanelen te financie ren is CiRoPack een crowdfunding- project gestart. Rob verduidelijkt: "Ik wil collega's triggeren om ook milieubewust te denken en doen. Duurzaam ondernemen betaalt zich terug, zowel economisch gezien als in een betere toekomst voor onze kinderen." Crowdfunding "Dankzij de SDE+ subsidie voor een duur van vijftien jaar is de elektriciteitsprijs hiervoor gega randeerd. Het complete systeem levert een jaarlijkse inkomsten stroom van zo'n 10.000 euro op. Hiermee wordt tien jaar lang de rente en aflossing aan de deelnemers betaald", vertelt Rob van der Wal. Dit is een interessant moment om aan deze crowdfun- ding deel te nemen. Het crowdfun- ding project loopt via GreenFund Holland, voor klimaatsparen met dubbel rendement. Het leningbe drag voor CiRoPack is 70.000 euro met een looptijd van 120 maan den en 2,20% rente. Dit project is geopend voor deelname tot 16 april 2017 tot 9 uur. Rob: "Na aanmel ding bij GreenFund Holland is te zien hoeveel rendement het ople vert. Niet alleen in geld, maar ook in bespaarde CO2-uitstoot, duurzaam opgewekte energie of besparing van afval." Interesse in het crowdfun- dingproject? Kijk op www. greenfundholland.nl bij 'projecten' en vind CiRoPack. Meer weten over CiRoPack? Zie www.ciropack.nl. Aangeleverde foto Joyce Bierman, samen met Huub van twee jaar. Foto: Stip Fotografie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2017 | | pagina 5