Afvalwijzer maakt afval scheiden eenvoudiger Clubs uit Heiloo halen 12.739 euro op met Grote Clubactie College dankt voor medewerking klant- tevredenheidsonderzoek Wmo en Jeugdhulp Expositie Tineke Leering en Aja Witzel ICrele tlüba HEILOO - De Afvalwijzer neemt het stokje over van de huidige 'Recyclemanager', die per 1 januari stopt. De Afvalwijzer is een app en website (www. mijnafValwijzer.nl) waarop alle informatie over afval in Heiloo te vinden is. Een herinnerings- bericht op de smartphone maakt gelijk duidelijk welke rolemmer of zak er naar buiten moet. Op de app en de site staat onder andere informatie over de openings tijden van het afvalbrengstation, wat er moet gebeuren bij een kapot te rolemmer, brenglocaties in de gemeente en het scheiden van afval. In onze gemeente scheiden wij al 62 procent van het afval. Dat is mooi, maar nog niet genoeg. De inzet is 75 procent in 2020. Door het gemak van de Afvalwijzer wordt het voor de inwoners makkelijker om meer afval gaan scheiden zodat de kwali teit van de afvalscheiding verbetert. Ook kunnen inwoners via mijnaf- valwijzer.nl een persoonlijke afval- kalender uitprinten op postcode en huisnummer. Mocht dit niet lukken, dan kan men bij de informatiebalie in het gemeentehuis om een geprint exemplaar vragen. Wie niet in staat is om naar het gemeentehuis te komen kan telefonisch een afvalka- lender aanvragen. De app of website is altijd actueel. Wijzigingen in het ophaalschema, bijvoorbeeld door sneeuw of een technisch manke ment aan de vuilniswagen, worden direct verwerkt in het overzicht. Het is dan gelijk duidelijk of inwoners de bak aan de weg moeten laten staan of binnenhalen en wanneer het nieuwe ophaalmoment is. Een handige tip is het instellen van push- notificaties. Via een herinneringsbe- richt ontvangen gebruikers van de app een bericht over welke bak of zak er naar buiten moet. De Afvalwijzer is gratis te down loaden in de Apple App store en de Google Playstore. Inwoners vinden dezelfde informatie terug op de website www.mijnafvalwijzer.nl. HEILOO - Lotenverkopers van de Grote Clubactie gingen ook dit jaar weer fanatiek aan de slag voor hun sport-, cultuur- of hobbyvereniging. Veertien verenigingen zorgden in Heiloo voor een opbrengst van 12.739 euro. groeien en goede faciliteiten aan leden te kunnen bieden. De Grote Clubactie speelt hierin een grote rol. Maar liefst tachtig procent van de opbrengst van de loten gaat direct naar de verenigingen. Van de res terende twintig procent wordt een loterij georganiseerd. HEILOO/ EGMOND - Marja Bak-Aal uit Egmond fotografeert regelmatig mensen die ze op straat tegenkomt. Zo ook in winkel centrum 't Loo. "Ik zie hem daar vaak zitten, veelal op de mooie stoel of troon. Dit keer had hij een mooi gewaad aan en ik zei dat hij op een koning leek. "Noem me dan maar Koning Salomo." Ik maakte foto's, die ik als ansichtkaart naar hem toestuur. Dat zal hij leuk vinden. Een aardige man, een mooi mens." Foto: Marja Bak-Aal HEILOO - De gemeente Heiloo doet jaarlijks onderzoek onder inwoners naar de klanttevre denheid over het uitvoeren van de ondersteuning die valt onder de Wet maatschappelijke onder steuning (Wmo) en Jeugdhulp. Gemeenten zijn wettelijk ver plicht om jaarlijks een onderzoek te doen naar de tevredenheid van inwoners die gebruikmaken van deze ondersteuning. In juli en sep tember ontvingen inwoners namens het college een brief met het ver zoek om mee te werken aan het onderzoek over het jaar 2016. In totaal zijn 332 Inwoners benaderd voor de tevredenheid over Wmo- regelingen en 135 inwoners voor hun mening over jeugdhulp. Eind november waren de resultaten van beide onderzoeken bekend. Het college dankt inwoners voor hun medewerking aan het onderzoek: "De resultaten laten zien waar we kunnen verbeteren als het gaat om zorg en ondersteuning". Resultaten Uit de antwoorden van de men sen die reageerden op de uitvoering van jeugdhulp is af te leiden dat twee derde de weg naar de gemeen te kon vinden via het Sociaal Team. Deze inwoners ervaren een goede dienstverlening en voelen zich begrepen. De meerderheid van de respondenten geeft aan dat het nu beter gaat dan in de periode voor dat zij hulp ontvingen. Ruim de helft geeft aan dat zij nu zonder hulp verder kan. Ook de onderzoeksre sultaten over de Wmo laten zien dat de respondenten de weg naar de gemeente weten te vinden en dat er samen met het team een passende oplossing is gezocht. Driekwart van de ondervraagden geeft aan dat de gekregen ondersteuning resulteert in een betere kwaliteit van leven. Deze score is hoger dan de score van het tevredenheidsonderzoek over het jaar 2015. De resultaten laten zien dat in vergelijking met 2015 meer inwo ners van Heiloo gebruikmaken van de mogelijkheid tot cliëntondersteu ning. Deze kosteloze dienstverle ning (onder andere aangeboden via MEE en de Wering) helpt inwoners bij het zogenaamde 'keukentafelge sprek' met de gemeente. Ruim de helft van de respondenten die Wmo- ondersteuning ontvingen, geeft aan niet op de hoogte te zijn dat er gebruik kan worden gemaakt van een onafhankelijke cliëntondersteu ner. De respons over de Wmo en Jeugdhulp geeft voldoende een beeld over de tevredenheid over de uitvoering van de regelingen door de gemeente. Inwoners konden hun tevredenheid aangeven via een vragenlijst die zij met de persoon lijke brief ontvingen. De resultaten van en de opmerkingen die bij de vragenlijsten zijn gemaakt, geven inzicht in de punten waaraan de gemeenten moeten werken om de dienstverlening nog verder te verbe teren. Meer weten? Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie en inzage in de rap portages contact opnemen met Anja Poleschi-de Vries, anjadevries@ debuch.nl of telefoonnummer 072 535 66 66. Bron tekst: Gemeente Heiloo Landelijk is er 8,9 miljoen euro opgehaald met 5.500 deelnemende verenigingen. Zo'n 225.000 leden gingen de straat op om loten te ver kopen voor hun club. Gezamenlijk verkochten zij bijna 3 miljoen loten. In de afgelopen drie jaar is de opbrengst uit de Grote Clubactie per club gestegen met gemiddeld 22 procent. Al 45 jaar draagt de Grote Clubactie bij aan de financiële gezondheid van duizenden clubs in Nederland. Voor veel verenigingen een onmisbare bron van inkomsten. Clubs kunnen met de opbrengst bij voorbeeld materialen vervangen, het clubhuis onderhouden en acti viteiten organiseren. Veel vereni gingen in Nederland zijn afhankelijk van sponsoring en andere initiatie ven voor extra financiële midde len. Er is geld nodig om te kunnen HEILOO - Tot 20 januari 2018 exposeren Tineke Leering (foto's) en Aja Witzel (siera den) in het Trefpunt. Naast schilderen is fotografie de grootste hobby van Tineke Leering. Zij probeert haar creativiteit vast te leggen in beelden om ze te ont houden en omdat zij ze mooi vindt. Tineke heeft haar camera in de aan slag om de plaatjes niet te missen. Sinds 2010 is zij lid van de fotoclub HAF, waar zij veel leerde door haar foto's te delen en door te kijken naar anderen. Tineke volgde in de loop der jaren vele cursussen en zo ontstond haar eigen fotografisch handschrift. Eigenlijk heeft alles de interesse van Tineke: natuur, straat, macro, details et cetera. De laat ste tijd doet zij veel in zwart-wit en trekt de straatfotografie haar zeer aan. Kortom, Tineke heeft veel ple zier in het fotograferen. Aja Witzel exposeert in de vitri nekast haar mooie kleurrijke siera den, die zeer de moeite waard zijn. Graag delen Tineke en Aja enkele van hun foto's en sieraden met u in het Trefpunt aan Abraham du Bois- Hof 2 in Heiloo. Werk van Tineke Leering. Aangeleverde foto Bekendmaking landelijke opbrengst tijdens trekking Grote Clubactie 2017 in Tilburg. Aangeleverde foto

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2017 | | pagina 13