Visie gemeente op ernstige hinder vliegverkeer
Bewoners Hoogeweg laaiend over plannen gemeente
13
Visie
UITKIJKPOST
21 NOVEMBER 201
HEILOO - Zondag 28 oktober
werd bekend dat veel meer men
sen last hebben van Schiphol
dan gedacht. Ook in Heiloo, een
van de gemeenten die in 2016
grotendeels buiten de contou
ren van Schiphol lag, ervaart
zeker een derde van alle inwo
ners ernstige hinder van de
vliegtuigen.
Niet alleen uit het rapport dat
op 28 oktober naar buiten werd
gebracht blijkt de overlast voor de
bewoners. Op de vraag of het moge
lijk is dat de gemeente een enquête
gaat houden onder de inwoners om
de beleving van overlast van vlieg
tuigen duidelijk in kaart te brengen,
kan wethouder Rob Opdam melden
dat in 2016 GGD Hollands Noorden
een enquête heeft gehouden betref
fende de vlieghinder boven Heiloo
en andere omliggende gemeenten.
Ook daaruit is gebleken dat veel
inwoners hinder ondervinden van
het vliegverkeer.
Omgevingsraad
Dat Heiloo in 2016 grotendeels
buiten de contouren van Schiphol
lag, komt omdat die geluidscon
touren objectief worden bepaald
door berekeningen. Sinds 2018
valt Heiloo voor een klein deel van
het grondgebied binnen die con
touren en is de gemeente door
de Omgevingsraad Schiphol uit
genodigd om lid te worden van
deze raad. Op de vraag waarom er
geen afgevaardigde vanuit Heiloo
in de Omgevingsraad Schiphol
zit - Castricum en Alkmaar zijn
bijvoorbeeld wel vertegenwoor
digd - laat de wethouder weten
dat Heiloo sinds kort lid is van de
Omgevingsraad maar wel al langer
meedoet aan het Schipholoverleg.
Hiertoe werkt de gemeente samen
met zeven andere gemeenten in
de regio. Ambtelijke ondersteu
ning komt van de Omgevingsdienst
IJmond. Ook in het regioforum
is Heiloo vertegenwoordigd, al
lijkt dit niet het geval als men op
de site gaat kijken. Per regio is er
echter één vertegenwoordiger die
deelneemt aan de overleggen. De
inbreng wordt regionaal afgestemd.
Veiligheid en gezondheid
Veel inwoners maken zich zorgen
over de veiligheid en de gezond
heid. Wat doet de gemeente om
die veiligheid en gezondheid te
bewaken? Wethouder Rob Opdam:
"De gemeente heeft sinds 2017 een
meetpaal voor het meten van het
vliegtuiggeluid. Hiernaast werkt
Heiloo samen met andere gemeen
ten en is zij lid van het provinciaal
overleg voor Schiphol. Sinds 2016
werkt zij vanuit een bestuurlijke
agenda voor de regio. Speerpunt is
het verminderen van de nachtelijke
vlieghinder omdat die tot slaapver-
storing leidt en heel nadelig is voor
de gezondheid. De eerste inzet is
een algehele nachtsluiting." Op
de vraag welke verantwoordelijk
heid de gemeente heeft waar het
de waarborging van de gezondheid
van de burgers aangaat en op welke
wijze de gemeente deze verantwoor
delijkheid vormgeeft waar het de
hinder van het vliegverkeer boven
Heiloo betreft, merkt de wethouder
op dat de gemeente geen wettelijke
taak heeft voor de gezondheid van
haar burgers waar het vliegverkeer
betreft. De gemeente is gehouden
aan wettelijke regels waar wel en
waar niet te bouwen in relatie tot
het vliegverkeer. Het grondgebied
van de gemeente Heiloo is daarvan
overigens geheel gevrijwaard.
Vervuiling en lawaai
Dat de gemeente groot voorstan
der is van besparing van energie en
de verduurzaming van woningen
promoot om energie te besparen en
de CO2-uitstoot te verminderen is
niet nieuw. Nu blijkt dat Schiphol
de vakantievluchten wil terugdrin
gen maar meer intercontinentale
vluchten wil toelaten zou dat de
CO2-uitstoot alleen maar vermeer
deren. Wethouder Rob Opdam:
"De gemeente Heiloo neemt deel
aan het bestuurlijk overleg in de
Omgevingsraad Schiphol. Mede op
aandringen van de gemeente Heiloo
streeft de bestuurlijke delegatie (die
wordt geleid door gedeputeerde
Tekin) naar CO2 als onderdeel van
het luchtvaartbeleid. Daartoe zou
ook een doelstelling moeten wor
den opgenomen."
En heeft de gemeente gegevens
over de mate van vervuiling die het
vliegverkeer boven Heiloo op de
grond veroorzaakt? Welke gevol
gen heeft deze vervuiling voor
de gezondheid van de burgers op
korte en lange termijn? Is die mate
van vervuiling kwantificeerbaar
en is de gemeente bereid die te
kwantificeren? Volgens de wet
houder is naar verwachting de ver
vuiling van het vliegverkeer op de
grond heel klein in ver
gelijking tot het
autoverkeer en de industrie. De
gemeente Heiloo heeft hier echter
geen gegevens over. De mate van
vervuiling is niet zo snel te kwanti
ficeren. Op basis van modelbereke
ningen zijn wel betrouwbare schat
tingen te maken.
Mochten inwoners behoefte heb
ben aan een informatiebijeenkomst
met betrekking tot wat de uitstoot
van de vliegtuigen doet met de
gezondheid van de inwoners, dan
is de gemeente bereid tot het hou
den van een informatiebijeenkomst.
De wethouder maakt hierbij wel
de kanttekening dat de praktijk
tot dusver heeft geleerd dat derge
lijke bijeenkomsten matig worden
bezocht.
Het is niet alleen het lawaai
dat vragen oproept bij inwoners.
Ook het (te) laag overkomen van
de vliegtuigen. Kan de gemeente
Heiloo invloed uitoefenen op de
hoogte waarmee de vliegtuigen over
het dorp vliegen?
Wethouder Opdam: "Nee, daar
kan de gemeente geen directe
invloed op uitoefenen. De vlieg
hoogtes zijn wettelijk bepaald in
het luchthavenverkeersbesluit.
Gemeente Heiloo kan als lid van de
Omgevingsraad Schiphol wel voor
stellen voor hinderbeperking indie-
nen. Voorstellen voor hoger aanvlie
gen maken weinig kans gezien het
luchtverkeersbegeleidingssysteem
dat op Schiphol wordt gehanteerd
en het hybride vlootbestand waar
door snelheden tussen toestellen
variëren en ze dus niet in een glij
vlucht op constante afstand van
grotere hoogte kunnen aanvliegen."
Klachten
Omdat Heiloo buiten het con-
tourengebied ligt, is het de vraag
of Schiphol dan wel rekening moet
houden met de klachten uit Heiloo.
Officieel spelen klachten geen rol
in het beleid. De wethouder advi
seert burgers altijd een klacht in
te dienen bij BezoekBas.nl omdat
de geregistreerde klachten wel
degelijk indirect invloed hebben
op de manier waarover we over
vliegen en wonen denken. Voor
wat betreft individuele klachten:
als er sterke vermoedens zijn voor
een overtreding op luchtverkeers-
regels kan BAS hier een rol spelen
in het doorverwijzen. De inspectie
Infrastructuur en Luchtvaart is de
instantie die handhavend op kan
treden.
Tot slot de vraag wat de visie van
de gemeente is inzake Schiphol.
Wethouder Opdam: "De regionale
visie is dat de groei van Schiphol
voorlopig moet stoppen bij 500.000.
Eerst dient er duidelijkheid te
komen over allerlei kwesties: de
nieuwe indeling van het luchtruim
(pas gereed in 2023), duidelijk
heid over de uitkomsten van het
RIVM-onderzoek naar de gezond
heidseffecten van ultrafijnstof in
de gebieden direct om Schiphol, de
effectiviteit van het beleid om voor
al zakenvluchten naar Schiphol te
halen, de gevolgen van de constate
ringen van de Onderzoeksraad voor
de Veiligheid omtrent de veiligheid
van het vliegverkeer en de bijdrage
die de luchtvaart moet leveren aan
de beperking van de CO2-uitstoot.
Tekst: Yvonne van Stiphout
Met name de verstoring van de nachtrust als gevolg van vliegver
keer is slecht voor de gezondheid. Foto: Gerrit Bus
HEILOO - "Ik ga daar niet meer
naar binnen," zegt een bewo
ner van de Hoogeweg tegen
een medebewoner, terwijl hij
met een driftige vinger naar de
ruimte achter hem wijst, "ik ben
zó boos!" Even later zegt een
vrouw: "Ik ben laaiend, we wor
den gepiepeld!"
Aanleiding voor de boze reac
ties zijn de ontwerpen voor de
herinrichting van de Hoogeweg
en omgeving als gevolg van de
bouw van 1500 nieuwbouwwonin
gen in Zuiderloo en de Zandzoom.
De gemeente hield maandag een
inloopavond, waarbij ook vertegen
woordigers van ProRail en aanne
mer Mobilis TBI aanwezig waren. In
een ruimte op de bovenverdieping
van het gemeentehuis zijn schetsen
opgehangen hoe onder meer het
kruispunt van de Vennewatersweg/
Hoogeweg eruit komt te zien.
Daarnaast wil de gemeente de
Hoogeweg deels fiets- en deels
woonstraat maken.
Klinkt niet verkeerd, zou je zeg
gen. Volgens de bewoners zou de
gemeente zich echter niet houden
aan toezeggingen die op papier
staan. Zo zou Zuiderloo een aparte
ontsluiting op de Vennewatersweg
krijgen, maar blijkt uit het ontwerp
dat dit plan zonder overleg met de
bewoners van tafel is geveegd en
het verkeer toch over de Hoogeweg
geleid wordt. "Wat hebben we aan
een fietsstraat als er druk verkeer
overheen blijft rijden?" zo vraagt
een bewoner zich af. "We worden
niet serieus genomen, en dit plan
moet hoe dan ook in de prullenbak
verdwijnen. Er zijn toezeggingen
gedaan, en daar moet de gemeente
zich aan houden."
Petitie
Even daarvoor overhandigde Carl
Müller namens de bewoners een
petitie aan wethouder Opdam waar
in alle bezwaren zijn opgenomen.
De bewoners willen geen bouwver-
keer meer zien op de Hoogeweg van
en naar Zuiderloo, alle ontsluitingen
voor snelverkeer naar de Hoogeweg
vanuit Zuiderloo dienen op zeer
korte termijn te worden afgesloten
en er mag zeker geen nieuwe ver-
keersontsluiting bij komen. Uit een
bewonersbrief blijkt dat de gemeen
te de plannen steeds weer zou bij
stellen, en niet in gunstige zin. Zo
zouden de Elzenwal en de Hazelaar
oorspronkelijk in het bestemmings
plan zijn opgenomen als fietspa
den, daarna werden het tijdelijke
ontsluitingen die vervolgens door
een collegebesluit weer permanent
zijn gemaakt. En nu liggen er plan
nen voor de reconstructie van de
Vennewatersweg waarbij tot ver
bijstering van de bewoners opnieuw
een ontsluiting van Zuiderloo op
de Hoogeweg is gepland. "Denkt
de gemeente soms dat wij achter
lijk zijn?" fulmineert een man. "Het
moet niet gekker worden."
De Hoogeweg is een mooi en
historisch belangrijk stukje Heiloo
en dat moet zo blijven, aldus de
bewoners. De weg is helemaal
niet geschikt voor grote verkeers
stromen, vinden zij. Het aanleggen
van deels een fietsstraat en deels
een woonstraat biedt onvoldoende
garantie voor de veiligheid van fiet
sers en voetgangers als er toene
mende verkeersdruk gaat ontstaan.
De bewoners zien het liefst dat de
straat, net als de Oosterzijweg, ver
keersluw wordt gemaakt.
Open dialoog
De verkeerskundige van de
gemeente begrijpt de commotie,
maar stelt: "Ik kan niet genoeg bena
drukken dat dit slechts ontwerp-
schetsen zijn. Er staat nog niets
vast. Dit is echt een voorlopig plan.
Er zijn op dit moment grote pro
jecten gaande, er wordt een nieu
we wijk gebouwd en er komt een
spoorwegonderdoorgang aan de
Vennewatersweg. Het is evident dat
bewoners daar overlast van onder
vinden. We hebben hier in de ruim
te ook een planning opgehangen.
Daar valt uit op te maken dat de nu
gepresenteerde plannen nog steeds
veranderd kunnen worden. We blij
ven in gesprek met de bewoners
en waar mogelijk verwerken we de
wensen in het definitieve ontwerp."
Volgens wethouder Opdam gooide
ook de crisis roet in het eten. "Het
duurt allemaal langer dan de bedoe
ling was en ik begrijp heel goed dat
er onvrede heerst." Opdam zegt de
bezwaren die in de petitie zijn uit
eengezet goed te zullen bestuderen,
en ook hij benadrukt dat de dialoog
open blijft.
Een van de bewoners hoopt er
maar het beste van, en vooral dat
hun bezwaren nu echt eens serieus
worden genomen. "Laat het in gods
naam niet om een ordinaire geld
kwestie gaan waardoor wij nu de
sjaak zijn."
Namens de bewoners overhandigt Carl Müller de petitie aan wet
houder Rob Opdam. Aangeleverde foto