Visie gemeente op ernstige hinder vliegverkeer Bewoners Hoogeweg laaiend over plannen gemeente 13 Visie UITKIJKPOST 21 NOVEMBER 201 HEILOO - Zondag 28 oktober werd bekend dat veel meer men sen last hebben van Schiphol dan gedacht. Ook in Heiloo, een van de gemeenten die in 2016 grotendeels buiten de contou ren van Schiphol lag, ervaart zeker een derde van alle inwo ners ernstige hinder van de vliegtuigen. Niet alleen uit het rapport dat op 28 oktober naar buiten werd gebracht blijkt de overlast voor de bewoners. Op de vraag of het moge lijk is dat de gemeente een enquête gaat houden onder de inwoners om de beleving van overlast van vlieg tuigen duidelijk in kaart te brengen, kan wethouder Rob Opdam melden dat in 2016 GGD Hollands Noorden een enquête heeft gehouden betref fende de vlieghinder boven Heiloo en andere omliggende gemeenten. Ook daaruit is gebleken dat veel inwoners hinder ondervinden van het vliegverkeer. Omgevingsraad Dat Heiloo in 2016 grotendeels buiten de contouren van Schiphol lag, komt omdat die geluidscon touren objectief worden bepaald door berekeningen. Sinds 2018 valt Heiloo voor een klein deel van het grondgebied binnen die con touren en is de gemeente door de Omgevingsraad Schiphol uit genodigd om lid te worden van deze raad. Op de vraag waarom er geen afgevaardigde vanuit Heiloo in de Omgevingsraad Schiphol zit - Castricum en Alkmaar zijn bijvoorbeeld wel vertegenwoor digd - laat de wethouder weten dat Heiloo sinds kort lid is van de Omgevingsraad maar wel al langer meedoet aan het Schipholoverleg. Hiertoe werkt de gemeente samen met zeven andere gemeenten in de regio. Ambtelijke ondersteu ning komt van de Omgevingsdienst IJmond. Ook in het regioforum is Heiloo vertegenwoordigd, al lijkt dit niet het geval als men op de site gaat kijken. Per regio is er echter één vertegenwoordiger die deelneemt aan de overleggen. De inbreng wordt regionaal afgestemd. Veiligheid en gezondheid Veel inwoners maken zich zorgen over de veiligheid en de gezond heid. Wat doet de gemeente om die veiligheid en gezondheid te bewaken? Wethouder Rob Opdam: "De gemeente heeft sinds 2017 een meetpaal voor het meten van het vliegtuiggeluid. Hiernaast werkt Heiloo samen met andere gemeen ten en is zij lid van het provinciaal overleg voor Schiphol. Sinds 2016 werkt zij vanuit een bestuurlijke agenda voor de regio. Speerpunt is het verminderen van de nachtelijke vlieghinder omdat die tot slaapver- storing leidt en heel nadelig is voor de gezondheid. De eerste inzet is een algehele nachtsluiting." Op de vraag welke verantwoordelijk heid de gemeente heeft waar het de waarborging van de gezondheid van de burgers aangaat en op welke wijze de gemeente deze verantwoor delijkheid vormgeeft waar het de hinder van het vliegverkeer boven Heiloo betreft, merkt de wethouder op dat de gemeente geen wettelijke taak heeft voor de gezondheid van haar burgers waar het vliegverkeer betreft. De gemeente is gehouden aan wettelijke regels waar wel en waar niet te bouwen in relatie tot het vliegverkeer. Het grondgebied van de gemeente Heiloo is daarvan overigens geheel gevrijwaard. Vervuiling en lawaai Dat de gemeente groot voorstan der is van besparing van energie en de verduurzaming van woningen promoot om energie te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen is niet nieuw. Nu blijkt dat Schiphol de vakantievluchten wil terugdrin gen maar meer intercontinentale vluchten wil toelaten zou dat de CO2-uitstoot alleen maar vermeer deren. Wethouder Rob Opdam: "De gemeente Heiloo neemt deel aan het bestuurlijk overleg in de Omgevingsraad Schiphol. Mede op aandringen van de gemeente Heiloo streeft de bestuurlijke delegatie (die wordt geleid door gedeputeerde Tekin) naar CO2 als onderdeel van het luchtvaartbeleid. Daartoe zou ook een doelstelling moeten wor den opgenomen." En heeft de gemeente gegevens over de mate van vervuiling die het vliegverkeer boven Heiloo op de grond veroorzaakt? Welke gevol gen heeft deze vervuiling voor de gezondheid van de burgers op korte en lange termijn? Is die mate van vervuiling kwantificeerbaar en is de gemeente bereid die te kwantificeren? Volgens de wet houder is naar verwachting de ver vuiling van het vliegverkeer op de grond heel klein in ver gelijking tot het autoverkeer en de industrie. De gemeente Heiloo heeft hier echter geen gegevens over. De mate van vervuiling is niet zo snel te kwanti ficeren. Op basis van modelbereke ningen zijn wel betrouwbare schat tingen te maken. Mochten inwoners behoefte heb ben aan een informatiebijeenkomst met betrekking tot wat de uitstoot van de vliegtuigen doet met de gezondheid van de inwoners, dan is de gemeente bereid tot het hou den van een informatiebijeenkomst. De wethouder maakt hierbij wel de kanttekening dat de praktijk tot dusver heeft geleerd dat derge lijke bijeenkomsten matig worden bezocht. Het is niet alleen het lawaai dat vragen oproept bij inwoners. Ook het (te) laag overkomen van de vliegtuigen. Kan de gemeente Heiloo invloed uitoefenen op de hoogte waarmee de vliegtuigen over het dorp vliegen? Wethouder Opdam: "Nee, daar kan de gemeente geen directe invloed op uitoefenen. De vlieg hoogtes zijn wettelijk bepaald in het luchthavenverkeersbesluit. Gemeente Heiloo kan als lid van de Omgevingsraad Schiphol wel voor stellen voor hinderbeperking indie- nen. Voorstellen voor hoger aanvlie gen maken weinig kans gezien het luchtverkeersbegeleidingssysteem dat op Schiphol wordt gehanteerd en het hybride vlootbestand waar door snelheden tussen toestellen variëren en ze dus niet in een glij vlucht op constante afstand van grotere hoogte kunnen aanvliegen." Klachten Omdat Heiloo buiten het con- tourengebied ligt, is het de vraag of Schiphol dan wel rekening moet houden met de klachten uit Heiloo. Officieel spelen klachten geen rol in het beleid. De wethouder advi seert burgers altijd een klacht in te dienen bij BezoekBas.nl omdat de geregistreerde klachten wel degelijk indirect invloed hebben op de manier waarover we over vliegen en wonen denken. Voor wat betreft individuele klachten: als er sterke vermoedens zijn voor een overtreding op luchtverkeers- regels kan BAS hier een rol spelen in het doorverwijzen. De inspectie Infrastructuur en Luchtvaart is de instantie die handhavend op kan treden. Tot slot de vraag wat de visie van de gemeente is inzake Schiphol. Wethouder Opdam: "De regionale visie is dat de groei van Schiphol voorlopig moet stoppen bij 500.000. Eerst dient er duidelijkheid te komen over allerlei kwesties: de nieuwe indeling van het luchtruim (pas gereed in 2023), duidelijk heid over de uitkomsten van het RIVM-onderzoek naar de gezond heidseffecten van ultrafijnstof in de gebieden direct om Schiphol, de effectiviteit van het beleid om voor al zakenvluchten naar Schiphol te halen, de gevolgen van de constate ringen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid omtrent de veiligheid van het vliegverkeer en de bijdrage die de luchtvaart moet leveren aan de beperking van de CO2-uitstoot. Tekst: Yvonne van Stiphout Met name de verstoring van de nachtrust als gevolg van vliegver keer is slecht voor de gezondheid. Foto: Gerrit Bus HEILOO - "Ik ga daar niet meer naar binnen," zegt een bewo ner van de Hoogeweg tegen een medebewoner, terwijl hij met een driftige vinger naar de ruimte achter hem wijst, "ik ben zó boos!" Even later zegt een vrouw: "Ik ben laaiend, we wor den gepiepeld!" Aanleiding voor de boze reac ties zijn de ontwerpen voor de herinrichting van de Hoogeweg en omgeving als gevolg van de bouw van 1500 nieuwbouwwonin gen in Zuiderloo en de Zandzoom. De gemeente hield maandag een inloopavond, waarbij ook vertegen woordigers van ProRail en aanne mer Mobilis TBI aanwezig waren. In een ruimte op de bovenverdieping van het gemeentehuis zijn schetsen opgehangen hoe onder meer het kruispunt van de Vennewatersweg/ Hoogeweg eruit komt te zien. Daarnaast wil de gemeente de Hoogeweg deels fiets- en deels woonstraat maken. Klinkt niet verkeerd, zou je zeg gen. Volgens de bewoners zou de gemeente zich echter niet houden aan toezeggingen die op papier staan. Zo zou Zuiderloo een aparte ontsluiting op de Vennewatersweg krijgen, maar blijkt uit het ontwerp dat dit plan zonder overleg met de bewoners van tafel is geveegd en het verkeer toch over de Hoogeweg geleid wordt. "Wat hebben we aan een fietsstraat als er druk verkeer overheen blijft rijden?" zo vraagt een bewoner zich af. "We worden niet serieus genomen, en dit plan moet hoe dan ook in de prullenbak verdwijnen. Er zijn toezeggingen gedaan, en daar moet de gemeente zich aan houden." Petitie Even daarvoor overhandigde Carl Müller namens de bewoners een petitie aan wethouder Opdam waar in alle bezwaren zijn opgenomen. De bewoners willen geen bouwver- keer meer zien op de Hoogeweg van en naar Zuiderloo, alle ontsluitingen voor snelverkeer naar de Hoogeweg vanuit Zuiderloo dienen op zeer korte termijn te worden afgesloten en er mag zeker geen nieuwe ver- keersontsluiting bij komen. Uit een bewonersbrief blijkt dat de gemeen te de plannen steeds weer zou bij stellen, en niet in gunstige zin. Zo zouden de Elzenwal en de Hazelaar oorspronkelijk in het bestemmings plan zijn opgenomen als fietspa den, daarna werden het tijdelijke ontsluitingen die vervolgens door een collegebesluit weer permanent zijn gemaakt. En nu liggen er plan nen voor de reconstructie van de Vennewatersweg waarbij tot ver bijstering van de bewoners opnieuw een ontsluiting van Zuiderloo op de Hoogeweg is gepland. "Denkt de gemeente soms dat wij achter lijk zijn?" fulmineert een man. "Het moet niet gekker worden." De Hoogeweg is een mooi en historisch belangrijk stukje Heiloo en dat moet zo blijven, aldus de bewoners. De weg is helemaal niet geschikt voor grote verkeers stromen, vinden zij. Het aanleggen van deels een fietsstraat en deels een woonstraat biedt onvoldoende garantie voor de veiligheid van fiet sers en voetgangers als er toene mende verkeersdruk gaat ontstaan. De bewoners zien het liefst dat de straat, net als de Oosterzijweg, ver keersluw wordt gemaakt. Open dialoog De verkeerskundige van de gemeente begrijpt de commotie, maar stelt: "Ik kan niet genoeg bena drukken dat dit slechts ontwerp- schetsen zijn. Er staat nog niets vast. Dit is echt een voorlopig plan. Er zijn op dit moment grote pro jecten gaande, er wordt een nieu we wijk gebouwd en er komt een spoorwegonderdoorgang aan de Vennewatersweg. Het is evident dat bewoners daar overlast van onder vinden. We hebben hier in de ruim te ook een planning opgehangen. Daar valt uit op te maken dat de nu gepresenteerde plannen nog steeds veranderd kunnen worden. We blij ven in gesprek met de bewoners en waar mogelijk verwerken we de wensen in het definitieve ontwerp." Volgens wethouder Opdam gooide ook de crisis roet in het eten. "Het duurt allemaal langer dan de bedoe ling was en ik begrijp heel goed dat er onvrede heerst." Opdam zegt de bezwaren die in de petitie zijn uit eengezet goed te zullen bestuderen, en ook hij benadrukt dat de dialoog open blijft. Een van de bewoners hoopt er maar het beste van, en vooral dat hun bezwaren nu echt eens serieus worden genomen. "Laat het in gods naam niet om een ordinaire geld kwestie gaan waardoor wij nu de sjaak zijn." Namens de bewoners overhandigt Carl Müller de petitie aan wet houder Rob Opdam. Aangeleverde foto

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2018 | | pagina 13