HET WILLIBRORDUS BUSINESS CENTRUM BRUIST! Promotiecampagne moet zorgen voor verbinding Terug, in de tijd... ti 11 liilHtll UITKIJKPOST 14 APRIL 2021 Tekst: Dirk Kaan Twee werelden hand in hand Tegenwoordig brengt het unieke gebouw de rijke historie en de zakenwereld bij elkaar. Vóór de herbestemming in 2012 werd het leegstaande gebouw al anti- kraak gebruikt door diverse 'vrije geesten’. De GGZ heeft toen een professionalisering doorgevoerd, wat heeft geresulteerd in het Willibrordus Business Centrum. Karin Gort is voorzitter van de huurdersvereniging en ze is blij met de aanpak van de GGZ. “Een goede vaste ploeg doet het beheer en verzet veel werk. Het pand en de omgeving worden goed onderhouden, de tuin is ook weer helemaal knap aange legd. En het contact is goed, wat zorgt voor een goede samenwer king.” Het monumentale pand met de voormalige kapel, nu bekend als de Cultuurkoepel, en de omge ving van Landgoed Willibrordus inspireert en maakt het WBC tot een bijzondere werkplek. Naast de charme van deze unieke locatie, wordt er dus ook hard gewerkt. Meer dan honderd ondernemers ondervinden het gemak van de faciliteiten. Niet onbelangrijk: GGZ verhuurt de ruimtes binnen het WBC zon der winstoogmerk. Huurders betalen een vast bedrag voor huur, servicekosten en internet. De opbrengst uit de verhuur komt volledig ten goede aan de instandhouding van het rijksmo nument en het faciliteren van de huurders. Hierdoor kan het pand kostenneutraal bestaan. De huurdersvereniging benadrukt de charme en de effectiviteit van het werken. "Gewoon baas in je eigen ruimte zijn, niet je wifi hoeven delen met andere thuiswerkers (zoals kinderen) en alle focus op je werk. En zeg nou zelf, het WBC steekt qua locatie en omgeving toch hoog boven andere verzamelgebouwen in de regio uit?” Diversiteit De bedrijven die huizen in het WBC zijn van een bijzondere diversiteit. Nog steeds waart de vrije ondernemersgeest door de gangen. Onder meer mode, historie, boekhouding, archeo logie, architectuur, psychologie, cultuur, online dienstverlening en coaching maken dat het Wil- librordus Business Centrum een prachtige verscheidenheid aan kennis en kunde herbergt. On derling contact is hierin ontzet tend belangrijk. Zeker in corona- tijd kost het soms even tijd om elkaar te vinden. Verbinding is misschien minder vanzelfspre kend vandaag de dag, maar de huurdersvereniging hoopt dit wel te bewerkstelligen door veel te organiseren. Onlangs is er voor de huurders een heerlijk pakket samenge steld, vol met streekproducten. Ook de kwartaalborrel wordt als de crisis achter de rug is weer nieuw leven ingeblazen om het netwerken te versterken. Naast alle ondernemers maken ook de Cultuurkoepel en Keuken met Ka rakter deel uit van het complete plaatje. De Cultuurkoepel en alles wat zij organiseren zorgt voor een bepaalde verbondenheid en samen met Keuken met Karakter maakt dit het geheel af. Het geeft de ondernemers een bepaald gevoel van trots om hier deel van uit te maken. De huurders van het WBC profiteren van eikaars kennis en netwerk en delen facilitei- De Sint Willibrordusstichting was een begrip in de regio en het gebouw is nog steeds niet te missen vanuit de wijde omgeving. Vanaf de A9 en vanuit de trein kan men de toren van de kapel duidelijk zien. Vooral in het donker is het groene kruis van de kapel een bijzonder oriëntatiepunt. De Sint Willibrordusstichting werd in 1929 door de congregatie van de broeders van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes in Heiloo gesticht. In de inrichting werd ambachtelijk gewerkt, door zowel de broeders als de patiënten. De congrega tie heeft de eigen psychiatrische inrichting opgezet volgens de modernste inzichten. Broeders konden in lijn met de principes van hun kloostergemeenschap zorg geven aan de meest behoeftigen en armen. Februari 1930 werd de eerste patiënt daadwerkelijk opge nomen. Toen alle bouwwerkzaamheden waren voltooid was op 30 maart 1940 de feestelijke opening. Zichtbaarheid in de regio Nu worden de deuren openge gooid. Er komt een promotiecam pagne die twee vliegen in één klap moet slaan: de zichtbaarheid van het WBC als ondernemers- centrum vergroten en huurders de kans bieden zich extra te profileren. Iets wat helemaal past bij de doelstelling van de huurdersvereniging. Zij ziet het als kerntaak om deze verbinding te creëren. Het moet zeker niet ophouden bij de muren van het WBC. Wanneer de samenleving de komende maanden steeds verder opengaat, kan hier mooi op ingehaakt worden. Het be stuur vindt de bekendheid van het ondernemerscentrum in de regio nog steeds te laag. Blijkbaar zijn de naam en de eerdere bestemming van 'de Willibrord’ behoorlijk verankerd in het geheugen van de Heilooër. Dat wordt als jammer gezien én als een gemiste kans voor alle ondernemers. Ze weten het treffend te verwoorden: “We verdienen de uitstraling die bij ons hoort!” Wat nog vóór de zomer volgt is een serie advertenties waar de individuele huurders zich voor stellen. Het zal de lezer opvallen dat er veel ondernemers zijn die ze al lang al kennen, maar waar van ze geen weet hebben dat ze in het WBC kantoor houden. Kom een keer langs of bekijk de web site. Dan kan je met eigen ogen zien dat het WBC bruist! ten zoals vergaderruimten en pantry’s. In dit multifunctionele ondernemersverzamelgebouw staan gastvrijheid en ontmoeting centraal. Hierdoor ontstaat een meerwaarde voor ondernemers, de gemeenschap van Heiloo én de regio. In het rijksmonument wordt ook gewerkt door mensen van het GGZ die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Zij verzorgen onder meer de schoonmaak, beheren de recep tie en helpen bij al het groen op en om het terrein. EILOO - Bij het binnentreden van het Willibrordus Busi ness Centrum (WBC) wordt het snel duidelijk: dit gebouw ademt historie. En dat klopt. In de herfst van 1928 ging het bouwproject van start en in maart 1940 werd het monumentale gebouw in gebruik genomen. Als onderdeel van het Landgoed Willibrordus was het tot een aantal jaren geleden het hoofdge bouw van GGZ Noord-Holland Noord, de voormalige Sint Willi brordusstichting. Tegenwoordig voeren ruim honderd onderne mers vanuit het WBC hun activiteiten uit. De huurdersvereniging wil nu de zichtbaarheid vergroten en de verbinding onderling en met de regio zoeken. De binnentuin is een idyllisch en rustig plekje. Foto: Sanne Kaandorp - Klaver Een inkijkje in een kantoorunit vanuit de historische gang. Foto: Sanne Kaandorp - Klaver 1r.. LJ 'ütüïtËr Creatief ondernemerschap bij Glas Corporate Design in Fashion. Foto: Sanne Kaandorp - Klaver

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2021 | | pagina 11