Elfstedentocht leeft nog steeds teJ tfïl j? r kruistocht^ ||l i^- I 1 F1 üfi De Elfstedentocht is een bijna 200 kilometer lange schaatstocht over natuurijs die wordt georganiseerd door de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden. Vanwege de af stand en vanwege het heroïsche karakter wordt de Elfstedentocht ook wel ‘De Tocht der Tochten’ genoemd. De Elfstedentocht werd voor het eerst (officieel) in 1909 gereden en wordt maximaal eenmaal per winter gehouden. De tocht kan alleen georganiseerd worden als de toestand van het ijs het toelaat. In totaal werd de tocht vijftien maal verreden. De meest recente tocht vond plaats in 1997. Op de volgende pagina’s leest u de herinnerin gen en verhalen van oud-rijders en een enthousiaste toeschouwer. De redactie heeft ervan genoten de stukken te verzamelen. Veel leesplezier! Vier hrnors Dr ILijïii op ‘I h -1 UITKIJKPOST 12 JANUARI 2022 6 En klunen!-Wim Knaap Wir* rrw - -.B' De vier broei Ie startkaart en het kruisje Vervolg van de voorpagina, Wim Knaap: Nou, dat hebben de rijders en niet te vergeten het geweldige publiek geweten. De ‘meester’ had dus geen gelijk. De ‘hel van het noorden’ viel inderdaad niet mee. Harde wind, de afrasteringslinten braken, het ijs was soms slecht met grote scheuren op de smalle vaarten. Afzien, uitkij ken en zoveel mogelijk in groepjes rijden. Bij het plaatsje Ryd stond Jaap met snert en werd ik geïnter viewd door Radio Friesland. Fries praten kan ik niet dus ik betwijfel of Een paar jaar later was het Heiloo- er Henk van der Werf (destijds 50 jaar) die in 1997 de Elfstedentocht schaatste. “Ik heb altijd gezegd, als geboren Fries en getogen West Fries moet je eenmaal in je leven de Elfstedentocht rijden. Nou, dat heb ik geweten... Toen ik op 2 januari hoorde dat de Tocht der Tochten op zaterdag 4 januari gereden zou wor den, werd ik echt nerveus. Het was menens. Zou ik het echt doen? Kon ik wel ergens logeren? Hoe zat het met de wind? Hoe laat mocht ik starten? Had ik wel goed genoeg geoefend? Ik had de eerste Noord-Holland Tocht gereden en ook de Weissensee. Maar zou dat genoeg zijn? Er gierden echt onwijs veel vragen door mijn hoofd. Henk van der Werf, reed in 1997 de Elfstedentocht ze het uitgezonden hebben, maar dat is ook niet zo erg. Na in Bartlehiem een keurig bochtje te hebben gelo pen dat niemand geloof ik heeft ge zien op tv (Mart Smeets zei de vorige tocht dat mindere rijders die bocht niet meer kunnen lopen) ging het pal tegen de wind in richting Dok- kum. Omdat Dokkum de bekende molen heeft keek ik op een bepaald ogenblik opgelucht, maar de molen die ik zag stond in Birdaard en Dok- kum was nog behoorlijk ver weg. Er kwam geen einde aan leek het wel en voor mijn gevoel was Dokkum ge woon verplaatst. Maar toen ik daar aankwam voelde ik gelijk niets meer. Wat een feest! Na genoten te hebben van die ‘arena’ en van de warme thee ging ik bijna vliegend terug naar Bartlehiem. Met Jaap daar afgesproken dat hij naar de hal/tent zou gaan, dus het ver voer terug was geregeld. Na de ‘klap voor de kop’ door de tegenwind tot Oudkerk, was het verder een fluitje van een cent tot de Bonke. Net voor het donker werd om ongeveer 17.00 uur ging ik over de streep. Schaatsen Al snel was alles geregeld en om 09.32 uur was het zover, ik mocht schaatsen. De start was wat minder leuk dan je zou voorstellen, want ik was ont zettend ziek. Ik had sportvoeding gekocht - maar het was zo sterk dat het er zowel van boven als onder uit kwam. Ik wilde stoppen, zo gammel voelde ik mij op dat moment. Mijn echtgenote en mijn nicht hebben op mij in moeten praten, zo van “als je eenmaal op het ijs staat dan gaat het wel”! En dat klopte helemaal. De eerste 20 kilometer ging prima. In Sneek was het flink klunen maar dit was best te doen. Tot aan Warns ging het goed, tot ik flinke buikpijn kreeg. En toen was ik nog maar op de helft. Ik dronk toen warm water met een banaan. Gek genoeg gaf dit mij veel uit, de bus in en naar de hal. Na het douchen en lekker eten en koffie bij de familie Van Overeen zijn we naar Heiloo gereden. Omdat de broers Blakborn en ook mijn eigen broer, die veel later waren gestart, nog binnen moesten komen, heb ik tot over twaalven nog televisie geke ken. De mensen die dat stuk tegen wind in de hel van het noorden nog moesten afleggen, daar had ik be wondering voor en ook medelijden mee. De volgende dag hoorde ik dat de Blakborns en mijn broer nog ruim op tijd binnen waren gekomen, want gezien heb ik ze niet. Wel de ploe terende, bloedende zwoegers die liefdevol door vrijwilligers over de streep werden geholpen. Al die vrij willigers die in de barre kou bleven helpen verdienen ook een kruisje. Chapeau daarvoor en bedankt Wie je ook spreekt, bijna iedereen vond het een geweldige dag. De rijders hebben meestal wel afgezien maar de sfeer was geweldig. En één ding is zeker: een makkie was het niet. DIT WAS IN IEDER GEVAL EEN ELFSTEDENTOCHT DIE TELT! energie. Van Hindeloopen naar Wor- kum had ik flinke wind tegen en be sloot ik in een groepje te duiken voor de luwte. Een slimme tactiek! Daar na ging het weer. Ik wilde voor 17.00 uur in Franeker zijn, dus ik moest echt gas geven. Vastberaden en ge motiveerd hoe ik was, kwam ik even voor 17.00 uur bij de stempelpost aan. Ik had uitgerekend dat het van Franeker naar Dokkum ongeveer 50 km was. Rekening houdend met de sterke wind en de duisternis kon je met een verantwoorde snelheid van ongeveer 15 km per uur rijden. Het stuk van Franeker naar Bartlehiem was dan ook geen pretje (lees: 38 km in de duisternis rijden). Dit was best pittig. Op dit stuk kwam mijn voor ganger in een scheur. In de donker schaats je met de gedachte ‘op hoop van zegen dat er niets gebeurt’. Ik De broers de Haan, in 1994 Elfste dentocht geschaatst De broers Mart, John, Cees en Dick de Haan uit Heiloo schaatsten in 1994 met zijn vieren de Elfsteden tocht. Een knappe prestatie, want in dit jaar kwam ‘maar’ 43% van alle deelnemers binnen de tijdslimiet over de finish. Bij de broers was er absoluut geen twijfel of ze het wel zouden halen, ondanks de kniebles sure van Dick. Het viertal was na melijk enorm goed getraind. Dick, Mart en Cees zaten op de Limmer IJsclub, John op de Berger IJsclub. Dus schaatservaring genoeg! Onder andere in de 22 dorpentocht over 125 kilometer en de vele rondjes bij ijsbaan De Meent. Zodra er natuurijs lag deden ze samen tochten op het Limmer Overdie! We spreken met Dick de Haan, die vol trots terugblikt op deze bijzon dere prestatie. “De nacht van tevo ren sliepen we in een appartement van studenten. Ik weet nog goed we de hele nacht een raar geluid hoor den. We lagen er wakker van. De vol gende ochtend zagen we dat het een hamster was die in zo’n rad heen en weer ging. Hadden we dat eerder ge wetenHet was een zware tocht. De eerste veertig kilometer gingen pri- heb last van nachtblindheid en ging daarom op zoek naar een passende groep. Uiteindelijk heb ik zelf maar kop genomen en een groep gevormd tot ik de molen van Dokkum zag. Ik wist dat als je de wind in de rug had, je er als een speer vandoor kon gaan. Toen ik Dokkum binnenreed, was er een enorme ontvangst. “Het leek wel de Arena zoveel publiek, rijen dik, echt onvoorstelbaar. Wat een onthaal! Ik kreeg een kopje bouillon aangeboden. Wat kan een mens van zo’n moment genieten!” Op dat mo ment kon ik met volle kracht naar de finish rijden, ik ging als een raket. Om 21.40 uur was het zover: ik pas seerde de finish.” En als er weer een Elfstedentocht komt? Dan wil Henk het zeker nog een keer proberen! ma, maar op het Slotermeer was het echt aardedonker. Opeens lagen we met zijn zevenen plat op het ijs. La ter bleek dat er een schots van zeven centimeter boven het ijs uitstak Dat maak je bij ijsbaan De Meent niet mee,” lacht Dick. Tussen de steden door was het afzien. Maar als je de stad in kwam werd je op handen ge dragen door het publiek. Dan kreeg je weer een boost. Het Friese volk heeft mij erdoorheen getrokken. Ik kwam net voor donker binnen en had er 9,5 uur over gedaan. We hebben niet samen gereden want we hebben verschillende starttijden. Het is ook niet handig om samen te rijden, dan heeft de één weer een losse schaats en dan moet de ander weer plassen. Je schaatst zo’n tocht steeds met een ander groepje mensen. Het was toen ook nog even zoeken welke kant we op moesten. Maar uiteindelijk von den we het goede spoor en konden we weer verder met deze schitteren de tocht.” “Mocht er nog een Elfstedentocht komen dan moet het snel zijn,” lacht hun dochter Dorien. “De mannen worden ook een dagje ouder. Maar als je het ze op de man af vraagt zul len ze allemaal zeggen dat ze zeker meedoen!” ini’ll h ■- Een foto van dc - Henk van der Werf 'Wirn Knaap - IS-LI—X. B-rf Onderweg vanaf Workum naar Harlingen liep ik op de eerste ach terblijver (nr. 228) van de wedstrijd in en dat gaf me wel een kick. Jaap reed naast de vaart mee in zijn auto en heeft onder het rijden door wat foto’s genomen. Na Harlingen werd het wel steeds zwaarder. Bij Frane- ker leek het wel of ze een auto met zand hadden gestort op het ijs. Het gevolg: hartstikke stompe schaat sen. Toen moest het zwaarste stuk nog komen. 'rs De Haan op 'kruistocht! Foto: Dorien de Haan Mli k üi'X" .tr S-BJ A- l1— tr— t-w BMJ B|-||-* H-I F—-n fmIXm iu+ij a. Mibk-r r. rfaiü-xJiUMu,B |Ba JJtia ■ir-r F-aR Mfc, F .1—1 na Mll rjr llwMhPfai FbUr-Ui TT? Trn rfrrr-1 ‘-B wAM 1JI u na an nh M -airrd ’CUT

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2022 | | pagina 6