Zet al in de agenda! Verkiezingsdebat op 2 maart
Heiloo
HEILOO im‘l
STELLING VVD:
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 16 MAART 2022
D66
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 16 MAART 2022
PvdA Heilos
Om de leefbaarheid in Heiloo voor de toekomst te garanderen moeten de
verkeersproblemen worden aangepakt door de afslag A9 en aanpassingen
aan de Kerkelaan, de Zevenhuizerlaan en de Stationsweg, maar moeten ook het
Looplein en het winkelcentrum aantrekkelijker worden gemaakt.
JONGERENRAAD
Bent u ook benieuwd naar de mening van de lijsttrekkers van de politieke partijen in Heiloo?
Kom dan op woensdag 2 maart naar het politieke debat in de Cultuurkoepel in Heiloo. Aanvang 19.30 uur.
Er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, opgeven kan via verkiezingsdebat@heiloo.nl.
Om het debat te leiden komt Rogier Elshout
naar Heiloo. Hij is een professioneel debatleider,
presentator en dagvoorzitter.
Op 2 maart is er een politiek debat in de
Cultuurkoepel. Het wordt een hybride bijeen
komst waarbij de toeschouwers zowel in de
zaal als digitaal kunnen meedoen.
Aanwezig zijn alle lijsttrekkers van de zeven
deelnemende partijen aan de gemeenteraads
verkiezingen. Heeft u een vraag? Dan kunt u
die mailen naar verkiezingsdebat@heiloo.nl.
We hebben de afgelopen ja
ren genoeg kostenverhogende
bezwaren, tegenwerking en
trainering gezien. De partijen die
zich beklagen over de kostenver
hogingen zijn doorgaans dezelfde
die er verantwoordelijk voor zijn.
Laten we wel zijn, de afslag A9
hebben we gewoon hard nodig
om niet dicht te slibben en de
hele dag vast te staan in ons ei
gen dorp. Niet langer dralen met
het Verkeersplan maar knopen
doorhakken en doorpakken.
Méér ruimte voor voetgangers en
fietsers, dat is wat de PvdA Heiloo
wil. We gaan het vrachtverkeer uit
het centrum weren en maken het
Looplein en Stationsplein auto
vrij. We vinden dat nu eindelijk
echt knopen doorgehakt moeten
worden om de verkeersover-
belasting van de Kerkelaan,
Zevenhuizerlaan en Stationsweg
aan te pakken. Ook opteren wij
voor snelfietspaden in noord-zuid-
en oost-westrichting.
De VVD vindt de leefbaarheid in
Heiloo heel belangrijk. Daarom
moeten wij een aantrekkelijke ge
meente blijven. Het Looplein kan
extra aantrekkelijk worden door
het autoluw te maken en meer
horeca toe te staan. Het verkeer
dient goed te kunnen doorstro
men, maar dat betekent niet dat
er racebanen moeten komen.
De wensen van omwonenden
om meer 30 kilometerzones te
maken dienen serieus genomen
te worden.
Heiloo heeft geen verkeerspro
bleem maar te veel auto's. D66
Heiloo wil samen met inwoners
een verkeersplan voor de lange
termijn ontwikkelen waar ook
scenario's in staan om het door
gaande verkeer zoveel mogelijk
om Heiloo heen te leiden in plaats
van door het dorp. In Heiloo
kiezen we dan eerst voor (veilig)
fietsen en wandelen want leef
baarheid bereik je niet met meer
auto's.
Heiloo Lokaal is het hier mee
eens; wie eigenlijk niet. De vraag
is natuurlijk hoe dat moet gebeu
ren. Heiloo Lokaal is groot voor
stander van Heiloo als fietsdorp
(Fiets First). Daartoe moeten de
faciliteiten voor fietsers worden
versterkt. Onder andere door
drempels op fietsroutes voor
fietsers weg te halen en goede
en veilige fietsparkeerplaatsen te
maken (b.v. winkelcentra, station).
diging van diverse organisatie en instellingen
en de Jongerenraad in de zaal aanwezig zijn.
Eens. De huidige files op de
Kennemerstraatweg laten zien dat
de aansluiting A9 noodzakelijk is,
zeker wanneer de dringend ge
wenste woningbouw verder wordt
gerealiseerd. Dit vergt een brede
verkeersaanpak voor het hele
dorp in samenspraak met inwo
ners, bijvoorbeeld via het verkeer-
spanel. CDA-Heiloo maakt zich er
hard voor om dit nu eindelijk wél
goed vorm te geven!
Het zijn allemaal belangrijke
projecten. Maar andere belangen
zoals de veiligheid, leefbaarheid
en natuur van Heiloo moeten
niet uit het oog verloren worden.
Daarnaast vinden wij ook dat het
winkelcentrum aangepakt moet
worden, voornamelijk voor de jon
geren is het winkelcentrum geen
aantrekkelijke locatie.
Niet mee eens! Uit onderzoek
van de Provincie NH blijkt dat de
afslag A9 juist tot méér verkeer
sproblemen leidt, omdat straks
het verkeer naar de Egmonden en
Bergen ook van de afslag gebruik
gaat maken en door Heiloo een
weg gaat zoeken. Zonder afslag
dus minder druk op de oost-west-
verbindingen en de dorpskern.
Het idee voor de afslag stamt
uit de 60'er jaren van de vorige
eeuw. Inmiddels zijn de tijden
veranderd; thuiswerken, strengere
stikstofwetgeving en straks reke
ningrijden? De hamvraag is: hoe
wil de VVD dit alles betalen? De
kosten van de afslag zijn in tien
jaar verdubbeld naar bijna
60 miljoen!
Gemeente
belangen
Ho Heiloo
Vanwege corona en de 1.5 meter afstandsregel
is de verwachting dat helaas maar een beperkt
aantal mensen in de zaal aanwezig kan zijn. Het
streven is dat in elk geval inwoners, een afvaar
Aanmelden kan via het emailadres:
verkiezingsdebat@heiloo.nl.
Wilt u hierbij vermelden of u het debat liever
fysiek of digitaal bijwoont en of u zich namens
een organisatie of als privépersoon aanmeldt.
CDA
UITKIJKPOST 16 FEBRUARI 2022
15
HEILOO