Zet al in de agenda! Verkiezingsdebat op 2 maart Heiloo HEILOO im‘l STELLING VVD: GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 16 MAART 2022 D66 GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 16 MAART 2022 PvdA Heilos Om de leefbaarheid in Heiloo voor de toekomst te garanderen moeten de verkeersproblemen worden aangepakt door de afslag A9 en aanpassingen aan de Kerkelaan, de Zevenhuizerlaan en de Stationsweg, maar moeten ook het Looplein en het winkelcentrum aantrekkelijker worden gemaakt. JONGERENRAAD Bent u ook benieuwd naar de mening van de lijsttrekkers van de politieke partijen in Heiloo? Kom dan op woensdag 2 maart naar het politieke debat in de Cultuurkoepel in Heiloo. Aanvang 19.30 uur. Er is slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, opgeven kan via verkiezingsdebat@heiloo.nl. Om het debat te leiden komt Rogier Elshout naar Heiloo. Hij is een professioneel debatleider, presentator en dagvoorzitter. Op 2 maart is er een politiek debat in de Cultuurkoepel. Het wordt een hybride bijeen komst waarbij de toeschouwers zowel in de zaal als digitaal kunnen meedoen. Aanwezig zijn alle lijsttrekkers van de zeven deelnemende partijen aan de gemeenteraads verkiezingen. Heeft u een vraag? Dan kunt u die mailen naar verkiezingsdebat@heiloo.nl. We hebben de afgelopen ja ren genoeg kostenverhogende bezwaren, tegenwerking en trainering gezien. De partijen die zich beklagen over de kostenver hogingen zijn doorgaans dezelfde die er verantwoordelijk voor zijn. Laten we wel zijn, de afslag A9 hebben we gewoon hard nodig om niet dicht te slibben en de hele dag vast te staan in ons ei gen dorp. Niet langer dralen met het Verkeersplan maar knopen doorhakken en doorpakken. Méér ruimte voor voetgangers en fietsers, dat is wat de PvdA Heiloo wil. We gaan het vrachtverkeer uit het centrum weren en maken het Looplein en Stationsplein auto vrij. We vinden dat nu eindelijk echt knopen doorgehakt moeten worden om de verkeersover- belasting van de Kerkelaan, Zevenhuizerlaan en Stationsweg aan te pakken. Ook opteren wij voor snelfietspaden in noord-zuid- en oost-westrichting. De VVD vindt de leefbaarheid in Heiloo heel belangrijk. Daarom moeten wij een aantrekkelijke ge meente blijven. Het Looplein kan extra aantrekkelijk worden door het autoluw te maken en meer horeca toe te staan. Het verkeer dient goed te kunnen doorstro men, maar dat betekent niet dat er racebanen moeten komen. De wensen van omwonenden om meer 30 kilometerzones te maken dienen serieus genomen te worden. Heiloo heeft geen verkeerspro bleem maar te veel auto's. D66 Heiloo wil samen met inwoners een verkeersplan voor de lange termijn ontwikkelen waar ook scenario's in staan om het door gaande verkeer zoveel mogelijk om Heiloo heen te leiden in plaats van door het dorp. In Heiloo kiezen we dan eerst voor (veilig) fietsen en wandelen want leef baarheid bereik je niet met meer auto's. Heiloo Lokaal is het hier mee eens; wie eigenlijk niet. De vraag is natuurlijk hoe dat moet gebeu ren. Heiloo Lokaal is groot voor stander van Heiloo als fietsdorp (Fiets First). Daartoe moeten de faciliteiten voor fietsers worden versterkt. Onder andere door drempels op fietsroutes voor fietsers weg te halen en goede en veilige fietsparkeerplaatsen te maken (b.v. winkelcentra, station). diging van diverse organisatie en instellingen en de Jongerenraad in de zaal aanwezig zijn. Eens. De huidige files op de Kennemerstraatweg laten zien dat de aansluiting A9 noodzakelijk is, zeker wanneer de dringend ge wenste woningbouw verder wordt gerealiseerd. Dit vergt een brede verkeersaanpak voor het hele dorp in samenspraak met inwo ners, bijvoorbeeld via het verkeer- spanel. CDA-Heiloo maakt zich er hard voor om dit nu eindelijk wél goed vorm te geven! Het zijn allemaal belangrijke projecten. Maar andere belangen zoals de veiligheid, leefbaarheid en natuur van Heiloo moeten niet uit het oog verloren worden. Daarnaast vinden wij ook dat het winkelcentrum aangepakt moet worden, voornamelijk voor de jon geren is het winkelcentrum geen aantrekkelijke locatie. Niet mee eens! Uit onderzoek van de Provincie NH blijkt dat de afslag A9 juist tot méér verkeer sproblemen leidt, omdat straks het verkeer naar de Egmonden en Bergen ook van de afslag gebruik gaat maken en door Heiloo een weg gaat zoeken. Zonder afslag dus minder druk op de oost-west- verbindingen en de dorpskern. Het idee voor de afslag stamt uit de 60'er jaren van de vorige eeuw. Inmiddels zijn de tijden veranderd; thuiswerken, strengere stikstofwetgeving en straks reke ningrijden? De hamvraag is: hoe wil de VVD dit alles betalen? De kosten van de afslag zijn in tien jaar verdubbeld naar bijna 60 miljoen! Gemeente belangen Ho Heiloo Vanwege corona en de 1.5 meter afstandsregel is de verwachting dat helaas maar een beperkt aantal mensen in de zaal aanwezig kan zijn. Het streven is dat in elk geval inwoners, een afvaar Aanmelden kan via het emailadres: verkiezingsdebat@heiloo.nl. Wilt u hierbij vermelden of u het debat liever fysiek of digitaal bijwoont en of u zich namens een organisatie of als privépersoon aanmeldt. CDA UITKIJKPOST 16 FEBRUARI 2022 15 HEILOO

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2022 | | pagina 15