Hoe gaan Zandzoom, verkeersveiligheid en leefbaarheid hand in hand? 'Doorgangswegen zijn al overbelast' De gemeente Heiloo wil op de grens van Heiloo en Limmen 1285 wonin gen bouwen om zo te komen tot een uitgestrekte, groene en gevarieerde woonwijk Zandzoom, net onder de huidige Vennewatersweg. De ge meenteraad legde op 2 maart 2020 het bestemmingsplan hiervoor vast en ging uit van een goede verkeers afwikkeling via een aansluiting op de snelweg A9, nodig om de wijken Zandzoom en Zuiderloo te ontslui ten. Dit ‘A9-plan’, gevat in een an der bestemmingsplan, leidt het ver keer via een nieuwe verbindingsweg vanaf de Kennemerstraatweg naar de A9. Tevens komt er een nieuwe ooste lijke parallelweg langs de A9 naar de Kanaalweg. Dit ontlast de Lagelaan van verkeer. Ook andere verkeers maatregelen staan in het plan. Maar de Raad van State vernietigde het bestemmingsplan van Zandzoom, mede dankzij bezwaar van de Stich ting Heilloze Weg en anderen, omdat het onbekend is wat het effect is op het verkeer als de A9-aansluiting er onverhoopt niet tijdig komt: in sep tember 2019 vernietigde de Raad van State immers het bestemmingsplan voor de A9-aansluiting op grond van de stikstofproblematiek. Deson danks is Opdam ervan overtuigd dat de aansluiting op de A9 er komt. Be gin 2021 is hiervoor een nieuw ont- werpbestemmingsplan in procedure gebracht. Hierop zijn zienswijzen ingediend. Het streven is dat ook dit bestemmingsplan in 2022 opnieuw in procedure gaat. werkt.” De wethouder verwacht veel heil van voorstellen van het Ver- keerspanel, dat pleit voor duurzaam veilig ingerichte wegen en zo veel mogelijk autoverkeer op gebieds- ontsluitingswegen en niet in klei ne straten (erftoegangswegen). Hij onderkent het probleem van te veel verkeer in het centrum en ziet het hoge aantal motorvoertuigen als een grote uitdaging voor het gemeente bestuur. “We verwerken de feedback van verschillende partijen, waarna het rapport met aanbevelingen van Goudappel definitief wordt.” Ook BBSH, bestaande uit bewoners die zich zorgen maken over de ver keerstoename in het dorp, verwacht dat een knip op de Kanaalweg leidt tot aanzienlijk minder verkeer in het centrum. Voorzitter Ton Ruiter: “De Stationsweg zou hierdoor veili ger worden, maar de consequenties elders in het dorp zijn groot, zoals extra verkeer op de Ypesteinerlaan en een minder goede bereikbaarheid van De Oude Werf.” BBSH vraagt de gemeente om de aanvaardbaarheid van 6000 auto’s per etmaal op de Stationsweg te onderbouwen, want volgens Ruiter is dit aantal nu al aan de hoge kant voor een erftoegangs- weg. “Nu regelmatig 9000 auto’s op een dag worden gemeten, is het nog urgenter om direct maatrege- len te nemen. Kijk of dit aantal klopt door de wegenscan van Goudappel te gebruiken en wat het effect is op de leefbaarheid en veiligheid. Neem aan de hand hiervan deugdelijke verkeersmaatregelen.” Ruiter be nadrukt dat de bewonersvereniging niet tegen woningbouw is. “Maar we zijn wel tegen de gevolgen hiervan voor het verkeer.” Hij stelt dat het dorpscentrum al tientallen jaren kampt met te veel auto’s en dat de bebouwde omge ving van Heiloo sinds 1970 ruim twee keer groter is geworden. “De gemeenteraden van de afgelopen vijftig jaar zorgden niet voor een goede verkeersafwikkeling. Dat had wel moeten gebeuren, want de stra ten zoals de Stationsweg, Kerkelaan en de Zevenhuizerlaan zijn niet ge schikt voor grote hoeveelheden ver keer, stelt hij. Ruiter: “Een effectief pakket aan verkeersmaatregelen over heel Heiloo is daarom nodig. Als vereniging geven wij al langer aan om een goed onderliggend ver keersplan te maken, waardoor de Stationsweg veiliger wordt. Met de komst van de A9 is dat extra nodig.” BBSH is overigens wel blij dat de ge meente voortdurend de verkeers bewegingen in het dorp monitort: hiervoor staan telpunten op diverse locaties. Voor de Stationsweg is een herinrichting gepland. Net als Stichting Heilloze Weg vindt ook de Raad van State dat onder zoekers niet zijn uitgegaan van een juiste uitstoot van stikstof door ma chines tijdens de bouw en een rea listisch aantal te bouwen woningen en bouwjaren. Verder ligt de woon wijk te dicht bij het Noord-Hollands Duinreservaat (op 1,5 kilometer) en de Eilandspolder (op 6,5 kilometer); dit is Natura 2000-gebied. Rob Op dam: “Nadat we het bestemmings plan hadden ingediend, wijzigde de PAS-norm voor stikstof: het werd strenger.” De Raad van State was ook niet overtuigd dat vroegere be drijven in het gebied, die natuurlijk ook stikstof uitstoten, verhuisden ter compensatie van de stikstofuit- stoot van de nieuwe bewoners en hun gasten. Heilloze Weg stelt dat de gemeente uitging van tiental len verhuisde bedrijven, terwijl het er nog geen tien waren. Daarnaast telden de onderzoekers ten onrech te een aantal agrarische bedrijven buiten het plangebied mee, zegt de stichting. Wethouder Opdam: “We zoeken nu naar compensatiemoge lijkheden door bedrijven te benade ren.” Verder is de stikstofberekening te veel uitgegaan van een tijdige aan sluiting op de A9 en een oud plan (afgekeurd door de gemeenteraad Goudappel komt nu in een nog niet definitief rapport met het voorstel om de Kanaalweg ter hoogte van de straat Rosendaal voor al het verkeer af te sluiten, met uitzondering van de hulpdiensten. Doel is om de hoe veelheden auto’s op de Stationsweg te beperken. In plaats daarvan rijden ze via Rosendaal en de Ypesteiner- laan richting de Kennemerstraatweg en/of de Vennewatersweg. Dat leidt tot minder verkeer in het dorps centrum. Het verkeerspanel moet hierop nog officieel reageren omdat zoals gezegd het rapport nog niet is verstuurd. Toch meent Marjon Zandvliet van het Verkeerspanel dat de knip nadelig is voor de verkeers situatie op de Ypesteinerlaan. “Nu rijden er dagelijks 3200 auto’s over heen, straks 7800. Dat is meer dan een verdubbeling. Daarnaast wordt De Oude Werf minder goed bereik baar.” Het Verkeerspanel stelde daarom al in 2019 een vrachtsluis voor op de Kanaalweg ter hoogte van de geplande rotonde voor de Oos telijke Parallelweg. Zandvliet: “Dit zou betekenen dat het gewone au toverkeer vanaf de Oostelijke Paral lelweg het dorp niet in kan rijden via de Kanaalweg naar de Stationsweg richting Heiloo-West. Vanaf de Oos telijke Parallelweg kunnen auto’s wel richting de Boekelermeer rijden en blijven de bedrijven op De Oude Werf bereikbaar voor vrachtverkeer. Helaas is dit plan niet verder uitge- Achtergrond HEILOO - Het College van B&W vertrouwt erop dat de Raad van State als nog akkoord gaat met de bouw van woonwijk Zandzoom nadat deze hoog ste bestuursrechter het plan in september 2021 vernietigde. Het college wil het bestemmingsplan repareren door verkeersmaatregelen te nemen en het te hoge stikstofgehalte, als gevolg van de woonwijk, te compenseren. Ver keerswethouder Rob Opdam: “We zijn nu druk bezig met onderzoeken om dit voor elkaar te krijgen.” Een ander uitgangspunt in het be stemmingsplan van Zandzoom was de herinrichting van de Ven- newatersweg, eveneens nodig om Zandzoom en Zuiderloo te ontslui ten voor het verkeer. Maar het be stemmingsplan voor dit project is nog niet onherroepelijk vastgesteld. Voor de rechter een tweede reden om het plan af te wijzen. Intussen pleit het Verkeerspanel voor verkeers maatregelen. Dit panel is opgericht op verzoek van de gemeenteraad en het college en samengesteld uit be woners van tien drukke straten, de Fietsersbond en winkeliers- en on dernemersverenigingen. Verkeers maatregelen zijn nodig om ervoor te zorgen dat de A9-aansluiting straks geen verkeerstoename veroorzaakt op de Kanaalweg, Stationsweg en Zeeweg. Dit is een route die als druk en onveilig wordt ervaren. Opdam: “Hier zijn volgens ons daarom extra maatregelen nodig.” Verder vindt de rechter, net als be zwaarmaker Vereniging Bewo nersbelangen Stationsweg Heiloo (BBSH), dat de gemeente de ver- keerseffecten van de nieuwe woon wijk op het centrum van het dorp, met name de Stationsweg, onvol doende heeft onderzocht. Probleem is dat nu al te veel verkeer vanaf de Kennemerstraatweg Heiloo-West in rijdt. Dit zorgt soms voor ver- keersonveilige situaties en een aantasting van de leefbaarheid. Het gemeentebestuur gaf eerder aan maximaal 8000 verkeersbewegin gen per etmaal op de Stationsweg aanvaardbaar te vinden, maar on derzoeksbureau Goudappel Coffeng noemt hier aanzienlijk minder voer tuigen, maximaal 6000 per etmaal, als maximaal aanvaardbaar. Dit bureau deed de afgelopen maanden onderzoek naar verkeersstromen op verschillende wegen. O Plattegrond Zandzoom. Foto: Gemeente Heiloo O Reconstructie aansluiting A9. Foto: Gemeente Heiloo De Zandzoom, een onderwerp dat al veel stof heeft doen opwaaien in het dorp. Wat is nu precies de stand van zaken? In dit informatieve achtergrondartikel leest u hoe het ervoor staat. Zandzoom en Zuiderloo. Doel is ook de verkeersdruk te verminderen op de Kennemerstraatweg en de Rijks weg door Limmen tot Uitgeest. Ook bevordert het de bereikbaarheid van bedrijventerrein Boekelermeer. De aan sluiting is overigens een project van de provincie Noord-Holland en de ge meenten Heiloo, Alkmaar en Castricum. Aansluiting op A9 Volgens het gemeentebestuur is de A9-aansluiting nodig voor een bete re afwikkeling van het verkeer in het dorp en extra verkeer uit de wijken BBSH: ‘Meet en onderzoek de gevolgen' ‘Gewijzigde PAS-norm voor stikstof' ‘Opties: afsluiting Kanaalweg' Zandinc'T' J

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2022 | | pagina 26