Hoe gaan Zandzoom, verkeersveiligheid en leefbaarheid
hand in hand?
'Doorgangswegen zijn al overbelast'
De gemeente Heiloo wil op de grens
van Heiloo en Limmen 1285 wonin
gen bouwen om zo te komen tot een
uitgestrekte, groene en gevarieerde
woonwijk Zandzoom, net onder de
huidige Vennewatersweg. De ge
meenteraad legde op 2 maart 2020
het bestemmingsplan hiervoor vast
en ging uit van een goede verkeers
afwikkeling via een aansluiting op
de snelweg A9, nodig om de wijken
Zandzoom en Zuiderloo te ontslui
ten. Dit ‘A9-plan’, gevat in een an
der bestemmingsplan, leidt het ver
keer via een nieuwe verbindingsweg
vanaf de Kennemerstraatweg naar
de A9.
Tevens komt er een nieuwe ooste
lijke parallelweg langs de A9 naar de
Kanaalweg. Dit ontlast de Lagelaan
van verkeer. Ook andere verkeers
maatregelen staan in het plan. Maar
de Raad van State vernietigde het
bestemmingsplan van Zandzoom,
mede dankzij bezwaar van de Stich
ting Heilloze Weg en anderen, omdat
het onbekend is wat het effect is op
het verkeer als de A9-aansluiting er
onverhoopt niet tijdig komt: in sep
tember 2019 vernietigde de Raad van
State immers het bestemmingsplan
voor de A9-aansluiting op grond
van de stikstofproblematiek. Deson
danks is Opdam ervan overtuigd dat
de aansluiting op de A9 er komt. Be
gin 2021 is hiervoor een nieuw ont-
werpbestemmingsplan in procedure
gebracht. Hierop zijn zienswijzen
ingediend. Het streven is dat ook dit
bestemmingsplan in 2022 opnieuw
in procedure gaat.
werkt.” De wethouder verwacht veel
heil van voorstellen van het Ver-
keerspanel, dat pleit voor duurzaam
veilig ingerichte wegen en zo veel
mogelijk autoverkeer op gebieds-
ontsluitingswegen en niet in klei
ne straten (erftoegangswegen). Hij
onderkent het probleem van te veel
verkeer in het centrum en ziet het
hoge aantal motorvoertuigen als een
grote uitdaging voor het gemeente
bestuur. “We verwerken de feedback
van verschillende partijen, waarna
het rapport met aanbevelingen van
Goudappel definitief wordt.”
Ook BBSH, bestaande uit bewoners
die zich zorgen maken over de ver
keerstoename in het dorp, verwacht
dat een knip op de Kanaalweg leidt
tot aanzienlijk minder verkeer in
het centrum. Voorzitter Ton Ruiter:
“De Stationsweg zou hierdoor veili
ger worden, maar de consequenties
elders in het dorp zijn groot, zoals
extra verkeer op de Ypesteinerlaan
en een minder goede bereikbaarheid
van De Oude Werf.” BBSH vraagt de
gemeente om de aanvaardbaarheid
van 6000 auto’s per etmaal op de
Stationsweg te onderbouwen, want
volgens Ruiter is dit aantal nu al aan
de hoge kant voor een erftoegangs-
weg. “Nu regelmatig 9000 auto’s
op een dag worden gemeten, is het
nog urgenter om direct maatrege-
len te nemen. Kijk of dit aantal klopt
door de wegenscan van Goudappel
te gebruiken en wat het effect is op
de leefbaarheid en veiligheid. Neem
aan de hand hiervan deugdelijke
verkeersmaatregelen.” Ruiter be
nadrukt dat de bewonersvereniging
niet tegen woningbouw is. “Maar we
zijn wel tegen de gevolgen hiervan
voor het verkeer.”
Hij stelt dat het dorpscentrum al
tientallen jaren kampt met te veel
auto’s en dat de bebouwde omge
ving van Heiloo sinds 1970 ruim
twee keer groter is geworden. “De
gemeenteraden van de afgelopen
vijftig jaar zorgden niet voor een
goede verkeersafwikkeling. Dat had
wel moeten gebeuren, want de stra
ten zoals de Stationsweg, Kerkelaan
en de Zevenhuizerlaan zijn niet ge
schikt voor grote hoeveelheden ver
keer, stelt hij. Ruiter: “Een effectief
pakket aan verkeersmaatregelen
over heel Heiloo is daarom nodig.
Als vereniging geven wij al langer
aan om een goed onderliggend ver
keersplan te maken, waardoor de
Stationsweg veiliger wordt. Met de
komst van de A9 is dat extra nodig.”
BBSH is overigens wel blij dat de ge
meente voortdurend de verkeers
bewegingen in het dorp monitort:
hiervoor staan telpunten op diverse
locaties. Voor de Stationsweg is een
herinrichting gepland.
Net als Stichting Heilloze Weg vindt
ook de Raad van State dat onder
zoekers niet zijn uitgegaan van een
juiste uitstoot van stikstof door ma
chines tijdens de bouw en een rea
listisch aantal te bouwen woningen
en bouwjaren. Verder ligt de woon
wijk te dicht bij het Noord-Hollands
Duinreservaat (op 1,5 kilometer) en
de Eilandspolder (op 6,5 kilometer);
dit is Natura 2000-gebied. Rob Op
dam: “Nadat we het bestemmings
plan hadden ingediend, wijzigde de
PAS-norm voor stikstof: het werd
strenger.” De Raad van State was
ook niet overtuigd dat vroegere be
drijven in het gebied, die natuurlijk
ook stikstof uitstoten, verhuisden
ter compensatie van de stikstofuit-
stoot van de nieuwe bewoners en
hun gasten. Heilloze Weg stelt dat
de gemeente uitging van tiental
len verhuisde bedrijven, terwijl het
er nog geen tien waren. Daarnaast
telden de onderzoekers ten onrech
te een aantal agrarische bedrijven
buiten het plangebied mee, zegt de
stichting. Wethouder Opdam: “We
zoeken nu naar compensatiemoge
lijkheden door bedrijven te benade
ren.”
Verder is de stikstofberekening te
veel uitgegaan van een tijdige aan
sluiting op de A9 en een oud plan
(afgekeurd door de gemeenteraad
Goudappel komt nu in een nog niet
definitief rapport met het voorstel
om de Kanaalweg ter hoogte van de
straat Rosendaal voor al het verkeer
af te sluiten, met uitzondering van
de hulpdiensten. Doel is om de hoe
veelheden auto’s op de Stationsweg
te beperken. In plaats daarvan rijden
ze via Rosendaal en de Ypesteiner-
laan richting de Kennemerstraatweg
en/of de Vennewatersweg. Dat leidt
tot minder verkeer in het dorps
centrum. Het verkeerspanel moet
hierop nog officieel reageren omdat
zoals gezegd het rapport nog niet
is verstuurd. Toch meent Marjon
Zandvliet van het Verkeerspanel dat
de knip nadelig is voor de verkeers
situatie op de Ypesteinerlaan. “Nu
rijden er dagelijks 3200 auto’s over
heen, straks 7800. Dat is meer dan
een verdubbeling. Daarnaast wordt
De Oude Werf minder goed bereik
baar.” Het Verkeerspanel stelde
daarom al in 2019 een vrachtsluis
voor op de Kanaalweg ter hoogte van
de geplande rotonde voor de Oos
telijke Parallelweg. Zandvliet: “Dit
zou betekenen dat het gewone au
toverkeer vanaf de Oostelijke Paral
lelweg het dorp niet in kan rijden via
de Kanaalweg naar de Stationsweg
richting Heiloo-West. Vanaf de Oos
telijke Parallelweg kunnen auto’s
wel richting de Boekelermeer rijden
en blijven de bedrijven op De Oude
Werf bereikbaar voor vrachtverkeer.
Helaas is dit plan niet verder uitge-
Achtergrond
HEILOO - Het College van B&W vertrouwt erop dat de Raad van State als
nog akkoord gaat met de bouw van woonwijk Zandzoom nadat deze hoog
ste bestuursrechter het plan in september 2021 vernietigde. Het college wil
het bestemmingsplan repareren door verkeersmaatregelen te nemen en het
te hoge stikstofgehalte, als gevolg van de woonwijk, te compenseren. Ver
keerswethouder Rob Opdam: “We zijn nu druk bezig met onderzoeken om
dit voor elkaar te krijgen.”
Een ander uitgangspunt in het be
stemmingsplan van Zandzoom
was de herinrichting van de Ven-
newatersweg, eveneens nodig om
Zandzoom en Zuiderloo te ontslui
ten voor het verkeer. Maar het be
stemmingsplan voor dit project is
nog niet onherroepelijk vastgesteld.
Voor de rechter een tweede reden om
het plan af te wijzen. Intussen pleit
het Verkeerspanel voor verkeers
maatregelen. Dit panel is opgericht
op verzoek van de gemeenteraad en
het college en samengesteld uit be
woners van tien drukke straten, de
Fietsersbond en winkeliers- en on
dernemersverenigingen. Verkeers
maatregelen zijn nodig om ervoor te
zorgen dat de A9-aansluiting straks
geen verkeerstoename veroorzaakt
op de Kanaalweg, Stationsweg en
Zeeweg. Dit is een route die als druk
en onveilig wordt ervaren. Opdam:
“Hier zijn volgens ons daarom extra
maatregelen nodig.”
Verder vindt de rechter, net als be
zwaarmaker Vereniging Bewo
nersbelangen Stationsweg Heiloo
(BBSH), dat de gemeente de ver-
keerseffecten van de nieuwe woon
wijk op het centrum van het dorp,
met name de Stationsweg, onvol
doende heeft onderzocht. Probleem
is dat nu al te veel verkeer vanaf de
Kennemerstraatweg Heiloo-West
in rijdt. Dit zorgt soms voor ver-
keersonveilige situaties en een
aantasting van de leefbaarheid. Het
gemeentebestuur gaf eerder aan
maximaal 8000 verkeersbewegin
gen per etmaal op de Stationsweg
aanvaardbaar te vinden, maar on
derzoeksbureau Goudappel Coffeng
noemt hier aanzienlijk minder voer
tuigen, maximaal 6000 per etmaal,
als maximaal aanvaardbaar. Dit
bureau deed de afgelopen maanden
onderzoek naar verkeersstromen op
verschillende wegen.
O Plattegrond Zandzoom. Foto: Gemeente Heiloo
O Reconstructie aansluiting A9. Foto: Gemeente Heiloo
De Zandzoom, een onderwerp dat al veel stof heeft doen opwaaien in het dorp. Wat
is nu precies de stand van zaken? In dit informatieve achtergrondartikel leest u hoe
het ervoor staat.
Zandzoom en Zuiderloo. Doel is ook
de verkeersdruk te verminderen op
de Kennemerstraatweg en de Rijks
weg door Limmen tot Uitgeest. Ook
bevordert het de bereikbaarheid van
bedrijventerrein Boekelermeer. De aan
sluiting is overigens een project van
de provincie Noord-Holland en de ge
meenten Heiloo, Alkmaar en Castricum.
Aansluiting op A9
Volgens het gemeentebestuur is de
A9-aansluiting nodig voor een bete
re afwikkeling van het verkeer in het
dorp en extra verkeer uit de wijken
BBSH: ‘Meet en onderzoek de
gevolgen'
‘Gewijzigde PAS-norm voor
stikstof'
‘Opties: afsluiting Kanaalweg'
Zandinc'T' J