20—* Voor het zover is heeft Paula een rom melige periode achter de rug. Paula 1 vertelt openhartig dat zij de brownies, die zij eerder gewoon als hobby bakte, na haar scheiding eigenlijk uit nood is gaan verkopen: “Het was een financieel zware tijd en ik bakte die brownies al. Iedereen zei 'daar moet je iets mee doen’. En toen kwam ik op het punt dat ik dacht ‘Weet je wat, ik ga het gewoon doen. Ik ga mijn brownies bakken en overal maar langs en laten proeven’.” In die tijd heeft Paula ook nog haar bedrijf in verhuur van galakleding, wat ze vanuit haar omgebouwde garage doet. Met twee jonge kinderen, een vaste baan in de ochtenduren, brownies bakken in de middag en ‘s avonds de afspraken voor de verhuur van de galakleding werkt Paula jarenlang weken van 90 uur per week. “Achteraf gezien deed ik dat op de automatische piloot,” vertelt Paula. “Maar ik was gedre ven. En mijn eerste doel was er financieel bovenop komen, dus ik pakte alle opdrachten en afspraken aan.” HEILOO - Eigenlijk kwam Paula Paternostre, eigenaresse en kloppend hart van De Browniehemel, er per ongeluk achter dat zij op 10 oktober tien jaar bestond: “In een herinnering op Facebook zag ik dat het tien jaar geleden was, dat ik de eerste Hemelse Brownies bij Kado Zo afleverde. Zij waren mijn eerste verkooppunt en de Hemel se Brownies worden daar nog steeds verkocht.” Omdat er verder niet echt - een officieel startpunt van De Brow niehemel was, besloot Paula om dan die datum als startpunt te gaan hanteren. En dus viert De Brownie hemel haar 10-jarig bestaan! h Op een bepaald moment bleek dat de verkoop van de brow nies eigenlijk wel heel constant was, waar de verhuur van de galakleding soms druk en soms helemaal niet druk was. Paula besloot de galakleding te verkopen, die ruimte om te bouwen tot bakkerij en van daaruit verder te bakken. “Maandag was de drukste bakdag. Dan begon ik ‘s mor gens om zeven uur te bakken en was ik ‘s avonds om ze ven uur klaar. Echt blikje voor blikje en heel omslachtig ei genlijk, maar wel met veel liefde. Elk blik met zorg, je mag niet denken ‘we gooien het erin en even snel snel’. Ik vond die brownies ook altijd onwijs leuk om te bakken. Mensen vroegen weleens ‘Word je er niet helemaal gek van? Jaar in jaar uit alleen maar die brownies bakken?’. Maar ik zag het op een gegeven moment ook echt als handel, als iets waar ik mee wilde werken. Het was echt helemaal mijn ding die brownies.” Het recept van de Hemelse Brownie kreeg Paula van haar zus. Maar zoals altijd als Paula bakt of kookt, houdt ze het recept niet exact aan. Paula lacht: “Van de lekkere dingen doe ik er altijd veel meer in, zodat het een heel rijk gerecht wordt. En dat doe ik met de brownies dus ook. Mijn zus deed er ook altijd wel brokken chocola in, maar veel minder en ik had altijd zoiets van ‘lekker heel veel erin, dan heb je echt die rijke smaak’. Eigenlijk is het recept een toevalstreffer en er zitten een aantal dingen in het hele bakproces die zo anders zijn, waardoor het resultaat is zoals het is. Als ik een patisserieopleiding had gevolgd, had ik het nooit zo kunnen doen. Ik ga eigenlijk tegen alle wetten van het bakken in.” In 2019 wint Paula met haar Browniehemel de Rabobank- publieksprijs. “Toen de vooraankondiging voorbij kwam, dacht ik ‘die moet ik winnen’,” vertelt Paula. “Want dan kom ik andere mensen tegen, gaan er andere deuren voor me open. Dus daar heb ik al mijn zinnen opgezet, met het idee ‘er moet wat gebeuren’. Ik wilde nog groeien, want ik zag wel dat het een succes was, maar ik mis bepaalde know how, over bijvoorbeeld etikettering en houdbaarheid.” De Rabobankpublieksprijs ging mee naar huis en twee dagen later zat Paula bij Peter van Chocolate King (waar ze op de avond van de ondernemingsprijzen mee in contact kwam) aan tafel. Peter kende de Hemelse Brownies zelf nog niet en wilde even overleggen met compagnons. “Je komt toch binnen als een huisvrouwtje dat brownies bakt,” zegt Pau - la. “Maar een uur later belde hij al terug. Op Facebook zagen ze dat die brownie toch echt wel wat was.” Een paar dagen later werd met een aanhangwagen de oven bij Paula opge haald en zijn ze bij Choclab gelijk gaan bakken. “Ik vroeg aan Patrick (de patissier van Cholab) hoe hij dacht ik mijn brownies maakte. Hij heeft verschillende manieren genoemd, maar niets klopte. Hij was ook helemaal verbaasd toen hij hoorde hoe ik het maakte. Ik moest hem leren om het op mijn manier te doen,” aldus Paula. “Het is zo’n leuk team, allemaal chocoladefreaks. In het begin hebben ze nog geëxperimenteerd en gekeken of ze door kleine aanpassin gen het bakproces konden versnellen. Maar dat proefde ik meteen en dan zei ik ‘nee hoor, dat gaan we niet doen’. Het is goed hoor dat ze dat probeerden, maar het gaat nu nog steeds precies zoals ik het bakte. Hoe ik ooit in mijn eigen keuken ben begonnen, zo wordt het nog steeds gemaakt. Alleen nu in grotere bakblikken en veel gestroomlijnder. Er worden honderden kilo’s brownie per week gebakken.” En inmiddels zijn er verschillende smaken en zelfs ook bon bons. Inmiddels zijn er zo’n 80 a 90 verkooppunten in Nederland. De meesten bevinden zich in een straal van 40 kilometer rond Heiloo. Maar ook in bijvoorbeeld Groningen en Utrecht worden de brownies verkocht. Samen met zoon Bram die naast zijn andere werkzaamheden zijn moeder in de zaak helpt, is Paula druk bezig nieuwe verkooppunten te vinden, zodat de Hemelse Brownies straks echt in het hele land zijn te verkrijgen. Bij de meeste verkooppunten bezorgt Pau la de brownies zelf. Die persoonlijke aandacht vindt Paula belangrijk. “Ik wil wel groot groeien, maar ik vind het wel belangrijk dat ik het gezicht blijf. Je ontkomt er misschien niet aan om ooit bepaalde dingen uit handen te geven, maar ik wil wel zelf de feeling houden,” zegt ze. “Het is fijn dat er nu meer tijd is om zelf langs mogelijk nieuwe klanten te gaan. Meer tijd ook om achter de schermen dingen te doen en niet alleen maar zelf te bakken. Ik houd ook zelf alle so cial media bij, ik reageer overal op. En bij zo’n winactie op Facebook lees ik alle reacties. De winnaar kies ik random maar ik zorg er wel voor dat het bij een echte browniefan terechtkomt.” Op de vraag hoe de Browniehemel ervoor staat als zij 20 jaar bestaat, antwoordt Paula lachend: “The sky is the limit... Over 20 jaar is heel Nederland ‘aan de brownie’ en gaan we ook zeker de grens over. Komend jaar gaan Bram en ik ons echt richten op Nederland. We hebben een mooie folder la ten maken en we gaan overal naartoe en veel laten proeven. Verder ga ik ervanuit dat Choclab nog steeds alles voor me bakt. Ergens tegen die tijd is er misschien een aparte ruim te, waar alleen maar brownies worden gebakken. Niet heel groot hoor, want we houden het op een bepaalde manier wel klein, maar wel met veel capaciteit. Ik wil ook geen per soneel, geen medewerkers, behalve Bram.” zegt ze. “Alleen de distributie zal waarschijnlijk uitbesteed gaan worden, maar de adresjes in de buurt wil ik zoveel mogelijk zelf blij ven leveren. Dat vind ik toch wel erg leuk, even kletsen en je gezicht laten zien. Dat is ook belangrijk.” Paula is erg trots op wat ze tot nu toe heeft bereikt. “Van bakkend in de keuken proberen te overleven en uit de fi nanciële problemen te komen naar waar ik nu sta met De Browniehemel... Ik had nooit geld om investeringen te doen en dacht: ‘Geen risico’s nemen, rustig door blijven bak ken en hard werken’. Ik geniet nog iedere dag en vind het heerlijk dat ik nu lekker achter de schermen kan werken.” Inmiddels zijn er Hemelse Brownies in verschillende sma ken, Hemelse Browniebonbons, een Hemelse Brownie cho colatebar, de brievenbusbrownie, Hemelse Brownie-ijs en worden er in Zuid-Scharwoude straks weer Hemelse Brow- nie-oliebollen gebakken. “Het is een hele eer,” vindt Paula, “maar alleen had ik het nooit zo groot kunnen krijgen. Iwan Bronkhorst maakt de meest geweldige productfoto’s, zon der Bart Dalenberg had ik het logo niet gehad en CiroPack heeft de giftbox gemaakt. De combinatie van mijn brow nies, bovengenoemde mensen, mijn eigen input en de en thousiaste Facebookcommunity en Hemelse Browniefans hebben van De Browniehemel een succes gemaakt. Enje moet geluk hebben dat je het goede product hebt!” Ongetwijfeld zijn er nog steeds mensen - ook in Heiloo - die de Hemelse Brownie nog nooit hebben geproefd. Op de vraag hoe we deze mensen ‘aan de brownie’ krijgen, ant woord Paula: “Het is heel fijn als mensen de brownies ca deau blijven geven, want dan komen er steeds meer men sen mee in aanraking. Zoals eerder gezegd, je moet het echt proeven. De smaaksensatie in je mond, dat is wat het bij zonder maakt.” En het is waar, ook de nieuwste variant met pepernoten is een ware beleving. Heeft u trek gekregen? De brownies zijn in Heiloo te koop bij de bekende verkooppun ten of neem eens een kijkje op www.debrowniehemel.nl Tot slot heeft Paula nog een tip voor een hemels toetje: Ver warm een paar stukjes Hemelse Brownie in de magnetron en serveer met een bolletje vanille-ijs. Succes verzekerd! Tekst: Linda van Rozendaal Foto’s: Sander Mulkens Paula vindt het heerlijk om met brownies te werken en dat is precies de reden waarom ze altijd zo gul is. “Als je met chocola werkt, moet je mensen mee laten genieten,” zegt ze lachend. “Dat doe ik omdat ik het heel leuk vind. Maar ik weet ook dat dat veel meer effect heeft voor mij, dan bijvoorbeeld adverteren. Mensen moeten mijn brownies proeven, anders snappen ze mijn j. product niet. Als mensen verwach te ten dat het een cake-achtige brow nie is, dan zou mijn brownie vrij duur zijn. Maar er zit zo veel chocola in, er gebeurt zoveel als je een stukje eet... In principe kan je hier wel even mee doen en eet je het niet in één keer op, maar dat moet je wel snappen. En dus moeten mensen vooral proeven.” DE BROWNIE HEI JI Bovenstaand artikel is een U+ artikel. U+ is een nieuw online product van Uitkijkpost waaronder we artikelen gaan brengen met meer diepgang, achtergrond of specifieke inhoud. De komende periode leest u in Uitkijkpost meer van dit soort U+ artikelen. '■y-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Uitkijkpost : nieuwsblad voor Heiloo e.o. | 2022 | | pagina 11