ramen als uitgerukt. De zware voor-
en de niet minder stevige binnen
deuren, die met ijzeren bouten vast-
gesloten waren en waarvan de een
slechts zelden geopend werd, werden
allen door den schok wijd opengewor
pen. De dikke bouten waren als riet
afgebroken. De ramen zijn nu met
planken dicht gespijkerd.
Een der niet doodelijk gekwetsten,
de baas van de fabriek, is Vrijdag
avond, waarschijnlijk door den schrik,
overleden; van een ander verwacht
men ieder oogenblik het sterven. De
vrouw van een der slachtoffers, die
pas bevallen was, is Zaterdag over
leden.
Dat verscheidene bewoners dooreen
plotselingen schrik ongesteld zijn ge
worden, is natuurlijk.
Nader wordt aan het R. Nieuwsbl.
gemeld
De ramp is nog verschrikkelijker,
naarmate men in de gelegenheid is
alles van nabij te zien. Door de
welwillendheid van een officier dei-
wacht kon ik het geheele terrein
doorwandelen en telde ik 32 gebou
wen, waaronder de arbeiderswoningen
aan de Amsterdamsche vaart, die
geheel en 6 a 8, die nagenoeg ver
woest zijn. Bij een der stoven liggen
3 heele en een half fust (elk heel
fust bevat 1000 kilo kruit), die tijdens
de ramp door de werklieden in een
sloot zijn geworpen. Niemand be
grijpt hoe dit heeft kunnen geschieden.
De fabriek met omgevingeen
gehucht waarvan de daken alle van
pannen en de hooibergen van riet
ontdaan zijn, levert een treurigen
doch ook een schilderachtigen aan
blik op, zoodat dan ook reeds schet
sen van de ruïne door teekenaars
worden gemaakt.
De ramp, die dezer dagen Muiden
trof, staat niet alleen in 's lands ge
schiedenis.
In 1622 ontstond er brand in den
kruitmolen op den Heiligen- of Over-
toomschen weg te Amsterdam, waarbij
eenige menschen werden gedood
In 1624 in den molen van Jan
van Hoorn, eveneens aldaar gelegen,
waarbij vier menschen en een paard
omkwamendrie paarden werden
gekwetst
In 1625 nog eens brand in den
molen van Joris Adriaanzehet
buskruit geraakte door de vonken
van een spijker, dien een der knechten
wilde inslaan, of iets anders, in brand.
De molen en eenige daarbij staande
gebouwen, met eenige lasten bus
kruit en een menschenleven gingen
daarbij verloren, maar de kruittoren
met eenige lasten buskruit bleef be
houden.
In 1657 nog eens.
In 1709 sprong de kruittoren het
Oorlogschip," op den Heiligen weg,
in de lucht, waarbij eenige menschen
omkwamen en een groote schade werd
berokkend aan de naaste buren, bijzon
der aan de westzijde, waarheen de
wind was. De slag deed de huizen
te Haarlem, Beverwijk en elders
dreunen.
In 1807 sprong het schip met
buskruit te Leiden, waarbij 150 men
schen onder het puin werden bedolven.
Dat er vele nieuwsgierigen zouden
zijn die van den Zondag gebruik
zouden maken om naar de uitwerk
selen der ontploffing in en bij Muiden
te zien liet zich wachten. Dat huu
getal, èn na de openbaarmaking van
het bericht dat de terreinen van de
fabriek de Krijgsman voor het pu
bliek ontoegankelijk zouden zijn, èn
bij den dikken mist die Zondagmorgen
en daarna bij tusschenpoozen den
ganschen dag heerschte nog zoo groot
zou wezen, kon niemand vermoeden.
Ook aan het Centraal-Station had
men zulk een toevloed van passagiers
naar Weesp niet verwacht. Reeds
te half acht was de aandrang niet
tegenstaande het vooral door den
mist nog bijna donker was, zóó groot,
dat de le trein naar Weesp moest
verdubbeld worden door er een ge-
heelen trein aan vast te hechten
en er een tweede machine voor te
plaatsen. Men vocht letterlijk om
in de wagens te komen, en ter voor
koming van ongelukken liet de chef
het gaslicht onder de bekapping ont
steken. Niet minder dan 6000 retour
biljetten werden in den voormiddag
te Amsterdam naar Weesp afgegeven
en van den kant van Rotterdam en
tusschenliggende plaatsen kwamen
er nog ruim een 2000tal reizigers bij.
Er hebben dan ook van en naar het
Centraal-station 187 personentreinen
geloopen, en hoewel de mist zelfs
het spoorwegpersoneel bezorgdheid
inboezemde, was er in den geregelden
gang geen oponthoud en viel er ge
lukkig geen ongeval te betreuren.
Het laat zich denken dat bij zulk
een toevloed van menschen, die, be
halve door den Gooischen stoomtram
die er ca. 1000 heenbracht, nog van
elders werd versterkt, er te Muiden
letterlijk geen doorkomen aan was.
Als haringen in een ton stonden de
menschen op elkaar gepakt, en 't
was dan ook voor den tram onmo
gelijk om door die massa heen te
stoomen, wat dan ook wijselijk ver
boden was. Over het geheel was de
aanblik dien Muiden op dien rustdag"
aanbood, verre van stichtelijk, en men
kreeg veeleer van die joelende, hos
sende en nog al ruim van de ver
gunningen" gebruik makende menig
te meer den indruk, dat zij een kermis
pret ging bijwonen, dan dat zij keunis
giug nemen van een ongeluk, dat niet
alleen velen het leven kostte, maar
ook zoo menig gezin in rouw dom
pelde. Ooggetuigen verhaalden ons
dat er liederlijke tooneelen van brood
dronkenheid plaats hadden, die ieder
weldenkende met afkeer vervulden.
Vooral viel dit in het oog ter plaatse
waar de lijken der ongelukkige slacht
offers, tegen een entree voor 50 ets.,
waren tentoongesteldTe midden van
het vreeselijkste gedrang, van stompen
en vloeken vergezeld, geen enkel woord
van weemoed of beklag, maar veeleer
van ruwe onvoegzame scherts of spot
en 't leek er meer naar of men een
hok waarin wilde dieren waren opge
sloten bestormde, dan of men een
blik van medelijden op de stoffelijke
overblijfselen wilde slaan van hen die 11.
Vrijdag zoo plotseling zulk een droe
vig einde hadden.
Behalve iu den vorm van een
glaasje klare" of een bittertje,"
viel er, bij zulk een overstelpende
drukte, aan het verkrijgen van andere
consumptie in de herbergen en koffie
huizen niet te denken, zoodat de
meesten, die niets bij zich hadden
gestoken, zij het dan niet met een
droge keel, toch met een hongerige
maag huiswaarts moesten keeren.
Een lichtpunt viel er bij al het
ergerlijke van dit schouwspel op te
merken, daar er in de op straat ge
plaatste bussen nog al ruim geofferd
werd, en dat er althans Zondag geene
persoonlijke ongelukken schijnen voor
gevallen te zijn, hoewel in 't terug-
keeren menigeen, die per 1ste en 2de
klasse naar Weesp was gestoomd,
nog big moest zijn dat hij per goe
derenwagen terugkwam.
Officieel is verzocht bekend te
maken, dat het geheele terrein der
buskruitfabriek te Muiden voor het
publiek gesloten moet blijven, in het
belang van de openbare veiligheid,
die groote voorzichtigheid vereischt.
INGEZONDEN.
Mijnheer de Redacteur!
In ,,'t Vliegend Blaadje" van 5 Januari
11. lees ik eenig „geschrijf," geteekend D.
Bakker, van Terschelling.
Dit „van Terschelling" moet zeker be-
teekenen: geboortig van dat eiland, want
ik kan mij niet voorstellen, dat hier iemand
woont, die er een verdienste in ziet, om ge
lande schipbreukelingen terecht te helpen
of hen van het noodige te voorzien, te
meer, daar men de kosten van een en an
der in rekening heeft kunnen bren
gen bij den agent van het Eng. consulaat.
Schrijver dezes gelooft geheel op de hoogte
van de zaak te. zijn en verzoekt een be
scheiden plaatsje in uw blad, om de ware
toedracht der zaak mede te deelen aan hen,
die er misschien belang in stellen. Op den
voorgrond echter de verklaring, dat ik niet
tot eenige partij wensch gerekend te worden
latar zal ik eens verhalen, hoe het hier bij
eene stranding toegaat.
Ter zake dan: In den avond van den
7n Dec. strandde bij Bon Rif de Eugelsche
stoomboot „Mama," waarvan de bemanning
reeds gedurende vijf dagen niets had ge
geten of gedronken. De manschap moest
in het want vluchten en schoon men de
huizen op Ameland kon zien en zag hoe
twee schuitjes de haven inliepen, werden
van daar uit niet de minste pogingen tot
redding gedaan; daarom liet de kapitein
van de „Mama" den stuurman met negen
inau in de soheepsboot vertrekken om land
te zoeken enz. Die schepelingen kwamen,
zonder dat ze zulks wisten, te Terschelling
aan wal op den Hoek.
Daar werden ze heel toevallig ontdekt
door S. Ruig, die te paard was uitgegaan
om een schop te zoeken, welke hij den
vorigen dag verloren had.
Ruig reed toen met de lieden terug,
doch vernam van den stuurman, dat deze was
uitgezonden om redding te zoeken en een
sleepboot te engageeren. Onderweg ont
moette hij C. A. Kooiman en J. P. Bakker,
wien hij verzocht, de menschen naar zijne
woning te geleiden en met den stuurman
bij zich te paard, reed hij bij zijn woning
aan, waar hij order gaf dadelijk eten voor
tien man gereed te maken, zeggende, dat
die spoedig zouden komen, maar in plaats
van te handelen volgens afspraak, deed
men dat niet. Ruig reed toen dadelijk
naar de gestrande schoener „Maria Agnieta"
en vraagde mannen voor de reddingsboot.
Vijf man sprongen toen van dat schip tot
aan de borst in het water en bemanden
mede de boot, die in gereedheid werd ge
bracht, terwijl Ruig met den stuurman naar
West-Terschelling reed en de reddings-com-
missie waarschuwde, die zich direct naur
Oosterend begaf, met nog een paar zeelie
den van West-Terschelling. Weer reed Ruig
terug naar Oostereud en toen eindelijk de
reddingsboot, na vijf uren worstelens in
de duisternis en sneenwjacht, zonder lan
taarns, lu ellendig water met de zes per
sonen goed en wel aankwam, werden die
menschen verpleegd ten huize van S. Ruig,
des avonds tegen halftien en daar vonden
zij warm eten, gestoofde konijnen, gelegen
heid voor 't drogen der kleederen etc.
En nu een kleine opgave van den af
stand dien Ruig moest afleggen.
Van Oosterend naar den Hoek p. m. 2
uur; van daar naar „Maria Agnieta" 5
kwartier, v.v.van Oosterend naar West-
Terschelling ruim 3 uren rijden, toen nog
weer terug!
Die man heeft tochten gedaan eerst met
1 en toen met 2 paarden; maar ook hij
heeft zijn rekening kunnen indienen en
daarom is wellicht ook over hem niet ge
schreven.
De zeeman C. Kooiman is niet mede
gegaan in de reddingsboot; ofschoon men
dat wel verwachi had; zijn plaats werd in
genomen door J. Groendijk.
Een paar vragen aan 't eind van deze
mededeeling
Waarom ging C. Kooiman niet met de
reddingsboot?
Waarom werden dc tien schipbreukelin
gen niet bij Ruig gebracht, waar men hen
verwachtte
Zou het niet bespottelijk geweest zijo,
den zeeman Kooiman eervol te vermelden
omdat hij arme, verkleumde schipbreu
kelingen naar een woning bracht P Die
menschen waren zoo hongerig, dat S. Ruig
des morgens onder de schipbreukelingen 't
brood verdeelde, dat hij voor zijn paard
had medegenomen en eindelijk: Zou het
voor enkelen niet beter zijn, dat zij het
geven van inlichtingen overlieten aan per
sonen, die in de gelegenheid zijn om alles
onbevooroordeeld te beoordeelen en die geen
geld, tijd en moeite sparen om de waar
heid te vernemen, edele daden, als voor
beelden te publiceeren, maar die ook on
verbiddelijk op min edele daden wijzen P
Reeds bij voorbaat u, heer redacteur, dank
zeggende voor de verleende ruimte, heb ik
de eer te zijn, Uw dw. dr.,
Terschelling, W.
12 Januari 1883.
Stoomvaartberichten.
Het stoomschip Voorwaarts vertrok 19
Jan. van Aden naar Batavia.
Het stoomichip Insulinde vetrok 20 Jan.
van Port-Said naar Amsterdam.
Het stoomschip Madura passeerde 21 Jan.
het eiland Wight naar Amsterdam.
Het stoomschip Prinses Amalia vertrok
20 Jan. van Marseille naar Amsterdam.
Het stoomschip Prinses Marie arriveerde
19 Jan. van Amsterdam te Marseille.
Het stoomschip Prinses Wilhelmina ver
trok 21 Jan. van fcjouthampton naar Batavia.
Het stoomschip Prins Hendrik vertrok
21 Jan. van Suez naar Batavia.
Markt-Berichten.
Hoobn, 20 Januari. Tarwe f 8,50 a 10,
Gerst f4,25 a 6, Haver f3 a 4,25, Erwten:
witte f 12 al5, groene f 14,25 a 16, grauwe
f 18,75 a 23, vale fll a 13,50, bruine
Boouen f 12 a 14, 19 Paarden f 80 a 220,
90 Schapen f32 a 42, 170 Lammeren f 16
a 24, 30 Kalveren f6 a 16, 35 Varkens
f14 a 25, 380 Biggen f 5 a 9, 80 Kippen
fl a 2,50, 500 Kip-eieren f4,50 a 5 per
100, 925 koppen Boter f0,70 a 0,77i.
Alxmaab, 20 Januari. Aangevoerd 2
Paarden f 76 a 170, 8 Koeien en Ossen
f150 a 200, 16 nacht. Kalveren f 10 a 18,
110 Sehapen f 11 a 26, 62 magere Varkens
f 15 a 26, 204 Biggen f6 a 9, 5 Bokken
en Geiten fx a 9, Boter per kop ('s mid
dags 12 uur) f 0,85 a 0,95.
Burgerlijke Stand Helder.
Van 19 tot 23 Jan. 1883.
ONDERTROUWDGeend.
GEHUWDGeene.
BEVALLEN: C. L. Mangel, geb. Del-
chambre, d. W. J. v. d. Leek, geb. Keizer, z.
C. Janssen, geb. Roosloot, d. A. Oost
Lievenze, geb. Kikkert, z. A. M. Kamp,
geb. Duijvetter, z.
OVERLEDEN: W. C. v. d. Wolt 7j.
H. Rab 39 j. A. Bouwen, geb. Snor, 85 j.
A. Mooyman, geb, de Jong, 41 j. J. Bak
ker 13 j. M. S. Struijs 3 j.
Een levenloos aangegeven.
Vervolg- der Berichten.
Bevorderd bij de 2e kompagnie
der Artillerie-Schutterij alhier tot
sergeant
J. C. Regers; J. Korving; J. de
Kok tot Korporaal
J. G. v. d. Klauw H. Budding
N. L. ten Hackenen tot Sergeant-
Majoor bij de le kompagnie de Ser
geant van de 2e kompagnie J. Dee.
Zr. Ms. ramsckip Stier", thans
in herstelling bij 's Rijks werf te Am
sterdam, zal na afloop daarvan weder
naar de directie der marine alhier
worden overgevoerd, om aldaar in con
servatie te worden opgenomen.
Met gunstig gevolg hebben voor
machinist 2ekl. examen afgelegd de
mach. 3e kl. L. J. Hoes, P. Langeveld,
K. Schönlau en H. Hofman.
Door den minister van marine
is bepaald, dat Zr. Ms. gaffelschoo-
ner Argus" voortaan geregeld en
op gezette tijden van hier zal uit
varen, om voor de belangen der
Nederlandsche visschers te waken.
Op uitdrukkelijken last van Z.
M. den Koning zal het stoomschip
»Valk," bg den overtocht van HH.
MM. naar Engeland, evenals in het
vorige jaar, gecommandeerd worden
door Zr. Ms. adjudant in buitenge
wonen dienst, den schout-bij-nacht
J. W. Binkes.
Naar men verneemt, zal Zr. Ms.
schroefstoomschip Bonaire'bestemd
worden, om uitsluitend dienst te doen
in de Nederl. Oost-Ind. wateren.
Het aantal schepelingen dat in
het 3e en 4e kwartaal 1882 zonder
certificaat van goed gedrag of met
rood paspoort uit Zr. Ms. zeedienst
is verwijderd, is beduidend minder dan
in de laatste helft van 1881 en in
het eerste halfjaar van 1882; een
sprekend bewijs, dat de maatregel,
om slechte sujetten uit 's lands ma
rine te verwijderen, in plaats van ze
zooals te voren lichamelijk te tuch
tigen, uitstekend werkt, en zeer goed
tot het doel leidt om het gehalte der
bemanning van 's Rgks vloot te ver
beteren.
Dit jaar zal aan 's Rgks werf
te Amsterdam de bouw voltooid worden
van het in aanbouw zijnde schroef
stoomschip le klasse Van Speijk" en
bet reserve-lichtschip.
Te Hellevoetsluis vergaderden
Zaterdagavond ongeveer 70 mindere
geëmploieerden en werklieden op 's
Rijkswerf aldaar, ten einde te spreken
over de aan te wenden middelen ter
verkrijging van pensioen van rijks
wege. Zij hebben zich terstond tot
een vereeniging gevormd onder den
naam Rijks-werkliedenverbond, welke
zich ten doel gesteld heeft alle ge
paste middelen aan te wenden tot
het verkrijgen van rijkspensioen voor
de na 1 Juli 1854 aangestelden en
verhooging van pensioen voor de
vroeger aangestelden.
Naar wij vernemen heeft zich
een commissie gevormd tot leniging
van de ellende, die door de ramp te
Muiden is ontstaan. De burgemeester
van Muiden is voorzitter dezer com
missie.
Tusschen Meppel en Steen wijk,
ongeveer 15 minuten van laatstge
noemde gemeente, is Zondag opnieuw
een moord gepleegd. Deerlijk aan
het hoofd verwond door een schot,
werd er een man zieltogend gevon
den. Kort na de ontdekking stierf
de ongelukkige. De justitie is den
dader nog niet op het spoor.
Maandagvoormiddag bracht een
ontploffing te 's-Hage een droevig
ongeval teweeg. Tengevolge van den
krachtigen luchtdruk sloeg voor een
zinkwerkerswerkplaats, in deKrane-
straat, een bierperspomp uit elkaar,
tijdens de baas en twei knechts
daaraan herstellingen verrichten.
Een loodgietersknecht werd vreeselijk
verminkt en stierf onmiddellijkde
baas brak het sleutelbeen en de andere
knecht werd ernstig gewond. Het
ongeluk gebeurde op straat voor den
winkel.
Hamburg, 21 Jan.
De Hamburger mailatoomb. »Cim-
bria," 18 dezer van daar vertrokken
naar Newyork, is den volgenden dag,
des morgens vroeg, nabij Borkum,
bg dikke mist, in aanvaring geweest
met de Eng. stoomboot Sultan,"
en kort daarna gezonken. 39 perso
nen van de »Cimbria" zijn den 20n
des namiddags in Cuxhaven aange
bracht. Van wege dereederij werden
de stoomboot »Hansa" en 4 groote
booten uit Cuxhaven gezonden, om
de sloepen van de »Cimbria" op te
zoeken, waarbij nog des nachts de
»Bavaria" uitgezonden werd. Er be
vonden zich aan boord der >Cimbria"
380 passagiers en 110 man equipage.
De »Cimbria" werd door de aanva
ring zoo zwaar beschadigd, dat het
dadelijk bleek dat 't schip spoedig zin
ken zou. Er werd dan ook door de
officieren alles in het werk gesteld
om het leven der opvarenden te red
den. Zwemgordels werden uitgereikt,
de booten te water gelaten, wat bg
het overzij liggen der stoomboot aan
de eene zijde zeer bezwaarlijk was
en aan de andere zijde geheel on
doenlijk bleek. Terwijl de tweede of
ficier nog bezig was aan dek zooveel
mogelijk zaken los te hakken om
zich drijvende daaraan vast te kun
nen houden, zonk het schip onder
hem weg en klemde hij zich aan
een spier vast, doch daar er reeds
zoovelen zich aan vast hielden, liet
hij deze weder los en zwom naar de
sloep toe, die door de >Thetis" op
genomen werd en bracht, het bevel
daarvan overnemende, deze naar Cux
haven; de overige 17 personen van
de 39 zijn door de Diamant" ge
red en bij de Weservuurtoren aan
gekomen. De stoomboot Sultan,"
kapt. Cuttill, tusschen Hamburg en
Huil varend, waarmede de aanvaring
van de »Cimbria" plaats had, pas
seerde Zaterdagochtend Cuxhaven. De
gezagvoerder meldde, dat hg den vo
rigen nacht bg dikken mist, op de
hoogte van Borkum in aanvaring
was met een groote stoomboot, oogen-
schijnlijk met veel passagiers aan
boord. Verder was hem niets bekend.
Aan boord van de Sultan" zijn dus
geene geredden.
Volgens bekomen antwoord uit
Cuxhaven was er niets meerder be
kend omtrent redding van passagiers
of manschappen; evenmin uit Bor
kum of Norderney was er iets na
ders bekend.
Prins Karei van Pruisen, de
grootvader van H. K. H. Prinses
Hendrik der Nederlanden, is Zondag
nacht in den ouderdom van 821/g
jaar overleden.
Te Parijs heeft men weer een ge
heimzinnige misdaad te onderzoeken.
Ruim zes weken geleden kwam een
burger van Bar le Duc, de heer Pa-
risot, naar de hoofdstad, om bij zijn
zoou een som van 100,000 franc te
innen, die deze hem schuldig was.
Hij kwam echter niet terug en er
werd niets meer van hem vernomen
dan dat zijn zoon hem den lsten
Dec. aan het station had verlaten.
De jonge Parisot, een slecht befaamd
mensch, is in hechtenis genomen,
onder verdenking van zijn vader
vermoord te hebben. Hij houdt zijn
onschuld vol, maar kan geen vol
doende ophelderingen geven omtrent
de wijze waarop hg den avond van
den lsten Dec. doorbracht, en men
heeft hem in verzekerde bewaring
gehouden.
Zaterdag zjjn te Dublin de 22
personen voorgekomen, die onlangs
werden gearresteerd als beschuldigd
van een samenzwering om alle Re-
geeringsbeambten te dooden. De
politie schijnt hier een goede vangat
te hebben gedaan. Zekere Farrell,
een der beschuldigden, die den ver
rader speelt, heeft gewichtige mede-
deelingen gedaan, inhoudende o. a.