ramen als uitgerukt. De zware voor- en de niet minder stevige binnen deuren, die met ijzeren bouten vast- gesloten waren en waarvan de een slechts zelden geopend werd, werden allen door den schok wijd opengewor pen. De dikke bouten waren als riet afgebroken. De ramen zijn nu met planken dicht gespijkerd. Een der niet doodelijk gekwetsten, de baas van de fabriek, is Vrijdag avond, waarschijnlijk door den schrik, overleden; van een ander verwacht men ieder oogenblik het sterven. De vrouw van een der slachtoffers, die pas bevallen was, is Zaterdag over leden. Dat verscheidene bewoners dooreen plotselingen schrik ongesteld zijn ge worden, is natuurlijk. Nader wordt aan het R. Nieuwsbl. gemeld De ramp is nog verschrikkelijker, naarmate men in de gelegenheid is alles van nabij te zien. Door de welwillendheid van een officier dei- wacht kon ik het geheele terrein doorwandelen en telde ik 32 gebou wen, waaronder de arbeiderswoningen aan de Amsterdamsche vaart, die geheel en 6 a 8, die nagenoeg ver woest zijn. Bij een der stoven liggen 3 heele en een half fust (elk heel fust bevat 1000 kilo kruit), die tijdens de ramp door de werklieden in een sloot zijn geworpen. Niemand be grijpt hoe dit heeft kunnen geschieden. De fabriek met omgevingeen gehucht waarvan de daken alle van pannen en de hooibergen van riet ontdaan zijn, levert een treurigen doch ook een schilderachtigen aan blik op, zoodat dan ook reeds schet sen van de ruïne door teekenaars worden gemaakt. De ramp, die dezer dagen Muiden trof, staat niet alleen in 's lands ge schiedenis. In 1622 ontstond er brand in den kruitmolen op den Heiligen- of Over- toomschen weg te Amsterdam, waarbij eenige menschen werden gedood In 1624 in den molen van Jan van Hoorn, eveneens aldaar gelegen, waarbij vier menschen en een paard omkwamendrie paarden werden gekwetst In 1625 nog eens brand in den molen van Joris Adriaanzehet buskruit geraakte door de vonken van een spijker, dien een der knechten wilde inslaan, of iets anders, in brand. De molen en eenige daarbij staande gebouwen, met eenige lasten bus kruit en een menschenleven gingen daarbij verloren, maar de kruittoren met eenige lasten buskruit bleef be houden. In 1657 nog eens. In 1709 sprong de kruittoren het Oorlogschip," op den Heiligen weg, in de lucht, waarbij eenige menschen omkwamen en een groote schade werd berokkend aan de naaste buren, bijzon der aan de westzijde, waarheen de wind was. De slag deed de huizen te Haarlem, Beverwijk en elders dreunen. In 1807 sprong het schip met buskruit te Leiden, waarbij 150 men schen onder het puin werden bedolven. Dat er vele nieuwsgierigen zouden zijn die van den Zondag gebruik zouden maken om naar de uitwerk selen der ontploffing in en bij Muiden te zien liet zich wachten. Dat huu getal, èn na de openbaarmaking van het bericht dat de terreinen van de fabriek de Krijgsman voor het pu bliek ontoegankelijk zouden zijn, èn bij den dikken mist die Zondagmorgen en daarna bij tusschenpoozen den ganschen dag heerschte nog zoo groot zou wezen, kon niemand vermoeden. Ook aan het Centraal-Station had men zulk een toevloed van passagiers naar Weesp niet verwacht. Reeds te half acht was de aandrang niet tegenstaande het vooral door den mist nog bijna donker was, zóó groot, dat de le trein naar Weesp moest verdubbeld worden door er een ge- heelen trein aan vast te hechten en er een tweede machine voor te plaatsen. Men vocht letterlijk om in de wagens te komen, en ter voor koming van ongelukken liet de chef het gaslicht onder de bekapping ont steken. Niet minder dan 6000 retour biljetten werden in den voormiddag te Amsterdam naar Weesp afgegeven en van den kant van Rotterdam en tusschenliggende plaatsen kwamen er nog ruim een 2000tal reizigers bij. Er hebben dan ook van en naar het Centraal-station 187 personentreinen geloopen, en hoewel de mist zelfs het spoorwegpersoneel bezorgdheid inboezemde, was er in den geregelden gang geen oponthoud en viel er ge lukkig geen ongeval te betreuren. Het laat zich denken dat bij zulk een toevloed van menschen, die, be halve door den Gooischen stoomtram die er ca. 1000 heenbracht, nog van elders werd versterkt, er te Muiden letterlijk geen doorkomen aan was. Als haringen in een ton stonden de menschen op elkaar gepakt, en 't was dan ook voor den tram onmo gelijk om door die massa heen te stoomen, wat dan ook wijselijk ver boden was. Over het geheel was de aanblik dien Muiden op dien rustdag" aanbood, verre van stichtelijk, en men kreeg veeleer van die joelende, hos sende en nog al ruim van de ver gunningen" gebruik makende menig te meer den indruk, dat zij een kermis pret ging bijwonen, dan dat zij keunis giug nemen van een ongeluk, dat niet alleen velen het leven kostte, maar ook zoo menig gezin in rouw dom pelde. Ooggetuigen verhaalden ons dat er liederlijke tooneelen van brood dronkenheid plaats hadden, die ieder weldenkende met afkeer vervulden. Vooral viel dit in het oog ter plaatse waar de lijken der ongelukkige slacht offers, tegen een entree voor 50 ets., waren tentoongesteldTe midden van het vreeselijkste gedrang, van stompen en vloeken vergezeld, geen enkel woord van weemoed of beklag, maar veeleer van ruwe onvoegzame scherts of spot en 't leek er meer naar of men een hok waarin wilde dieren waren opge sloten bestormde, dan of men een blik van medelijden op de stoffelijke overblijfselen wilde slaan van hen die 11. Vrijdag zoo plotseling zulk een droe vig einde hadden. Behalve iu den vorm van een glaasje klare" of een bittertje," viel er, bij zulk een overstelpende drukte, aan het verkrijgen van andere consumptie in de herbergen en koffie huizen niet te denken, zoodat de meesten, die niets bij zich hadden gestoken, zij het dan niet met een droge keel, toch met een hongerige maag huiswaarts moesten keeren. Een lichtpunt viel er bij al het ergerlijke van dit schouwspel op te merken, daar er in de op straat ge plaatste bussen nog al ruim geofferd werd, en dat er althans Zondag geene persoonlijke ongelukken schijnen voor gevallen te zijn, hoewel in 't terug- keeren menigeen, die per 1ste en 2de klasse naar Weesp was gestoomd, nog big moest zijn dat hij per goe derenwagen terugkwam. Officieel is verzocht bekend te maken, dat het geheele terrein der buskruitfabriek te Muiden voor het publiek gesloten moet blijven, in het belang van de openbare veiligheid, die groote voorzichtigheid vereischt. INGEZONDEN. Mijnheer de Redacteur! In ,,'t Vliegend Blaadje" van 5 Januari 11. lees ik eenig „geschrijf," geteekend D. Bakker, van Terschelling. Dit „van Terschelling" moet zeker be- teekenen: geboortig van dat eiland, want ik kan mij niet voorstellen, dat hier iemand woont, die er een verdienste in ziet, om ge lande schipbreukelingen terecht te helpen of hen van het noodige te voorzien, te meer, daar men de kosten van een en an der in rekening heeft kunnen bren gen bij den agent van het Eng. consulaat. Schrijver dezes gelooft geheel op de hoogte van de zaak te. zijn en verzoekt een be scheiden plaatsje in uw blad, om de ware toedracht der zaak mede te deelen aan hen, die er misschien belang in stellen. Op den voorgrond echter de verklaring, dat ik niet tot eenige partij wensch gerekend te worden latar zal ik eens verhalen, hoe het hier bij eene stranding toegaat. Ter zake dan: In den avond van den 7n Dec. strandde bij Bon Rif de Eugelsche stoomboot „Mama," waarvan de bemanning reeds gedurende vijf dagen niets had ge geten of gedronken. De manschap moest in het want vluchten en schoon men de huizen op Ameland kon zien en zag hoe twee schuitjes de haven inliepen, werden van daar uit niet de minste pogingen tot redding gedaan; daarom liet de kapitein van de „Mama" den stuurman met negen inau in de soheepsboot vertrekken om land te zoeken enz. Die schepelingen kwamen, zonder dat ze zulks wisten, te Terschelling aan wal op den Hoek. Daar werden ze heel toevallig ontdekt door S. Ruig, die te paard was uitgegaan om een schop te zoeken, welke hij den vorigen dag verloren had. Ruig reed toen met de lieden terug, doch vernam van den stuurman, dat deze was uitgezonden om redding te zoeken en een sleepboot te engageeren. Onderweg ont moette hij C. A. Kooiman en J. P. Bakker, wien hij verzocht, de menschen naar zijne woning te geleiden en met den stuurman bij zich te paard, reed hij bij zijn woning aan, waar hij order gaf dadelijk eten voor tien man gereed te maken, zeggende, dat die spoedig zouden komen, maar in plaats van te handelen volgens afspraak, deed men dat niet. Ruig reed toen dadelijk naar de gestrande schoener „Maria Agnieta" en vraagde mannen voor de reddingsboot. Vijf man sprongen toen van dat schip tot aan de borst in het water en bemanden mede de boot, die in gereedheid werd ge bracht, terwijl Ruig met den stuurman naar West-Terschelling reed en de reddings-com- missie waarschuwde, die zich direct naur Oosterend begaf, met nog een paar zeelie den van West-Terschelling. Weer reed Ruig terug naar Oostereud en toen eindelijk de reddingsboot, na vijf uren worstelens in de duisternis en sneenwjacht, zonder lan taarns, lu ellendig water met de zes per sonen goed en wel aankwam, werden die menschen verpleegd ten huize van S. Ruig, des avonds tegen halftien en daar vonden zij warm eten, gestoofde konijnen, gelegen heid voor 't drogen der kleederen etc. En nu een kleine opgave van den af stand dien Ruig moest afleggen. Van Oosterend naar den Hoek p. m. 2 uur; van daar naar „Maria Agnieta" 5 kwartier, v.v.van Oosterend naar West- Terschelling ruim 3 uren rijden, toen nog weer terug! Die man heeft tochten gedaan eerst met 1 en toen met 2 paarden; maar ook hij heeft zijn rekening kunnen indienen en daarom is wellicht ook over hem niet ge schreven. De zeeman C. Kooiman is niet mede gegaan in de reddingsboot; ofschoon men dat wel verwachi had; zijn plaats werd in genomen door J. Groendijk. Een paar vragen aan 't eind van deze mededeeling Waarom ging C. Kooiman niet met de reddingsboot? Waarom werden dc tien schipbreukelin gen niet bij Ruig gebracht, waar men hen verwachtte Zou het niet bespottelijk geweest zijo, den zeeman Kooiman eervol te vermelden omdat hij arme, verkleumde schipbreu kelingen naar een woning bracht P Die menschen waren zoo hongerig, dat S. Ruig des morgens onder de schipbreukelingen 't brood verdeelde, dat hij voor zijn paard had medegenomen en eindelijk: Zou het voor enkelen niet beter zijn, dat zij het geven van inlichtingen overlieten aan per sonen, die in de gelegenheid zijn om alles onbevooroordeeld te beoordeelen en die geen geld, tijd en moeite sparen om de waar heid te vernemen, edele daden, als voor beelden te publiceeren, maar die ook on verbiddelijk op min edele daden wijzen P Reeds bij voorbaat u, heer redacteur, dank zeggende voor de verleende ruimte, heb ik de eer te zijn, Uw dw. dr., Terschelling, W. 12 Januari 1883. Stoomvaartberichten. Het stoomschip Voorwaarts vertrok 19 Jan. van Aden naar Batavia. Het stoomichip Insulinde vetrok 20 Jan. van Port-Said naar Amsterdam. Het stoomschip Madura passeerde 21 Jan. het eiland Wight naar Amsterdam. Het stoomschip Prinses Amalia vertrok 20 Jan. van Marseille naar Amsterdam. Het stoomschip Prinses Marie arriveerde 19 Jan. van Amsterdam te Marseille. Het stoomschip Prinses Wilhelmina ver trok 21 Jan. van fcjouthampton naar Batavia. Het stoomschip Prins Hendrik vertrok 21 Jan. van Suez naar Batavia. Markt-Berichten. Hoobn, 20 Januari. Tarwe f 8,50 a 10, Gerst f4,25 a 6, Haver f3 a 4,25, Erwten: witte f 12 al5, groene f 14,25 a 16, grauwe f 18,75 a 23, vale fll a 13,50, bruine Boouen f 12 a 14, 19 Paarden f 80 a 220, 90 Schapen f32 a 42, 170 Lammeren f 16 a 24, 30 Kalveren f6 a 16, 35 Varkens f14 a 25, 380 Biggen f 5 a 9, 80 Kippen fl a 2,50, 500 Kip-eieren f4,50 a 5 per 100, 925 koppen Boter f0,70 a 0,77i. Alxmaab, 20 Januari. Aangevoerd 2 Paarden f 76 a 170, 8 Koeien en Ossen f150 a 200, 16 nacht. Kalveren f 10 a 18, 110 Sehapen f 11 a 26, 62 magere Varkens f 15 a 26, 204 Biggen f6 a 9, 5 Bokken en Geiten fx a 9, Boter per kop ('s mid dags 12 uur) f 0,85 a 0,95. Burgerlijke Stand Helder. Van 19 tot 23 Jan. 1883. ONDERTROUWDGeend. GEHUWDGeene. BEVALLEN: C. L. Mangel, geb. Del- chambre, d. W. J. v. d. Leek, geb. Keizer, z. C. Janssen, geb. Roosloot, d. A. Oost Lievenze, geb. Kikkert, z. A. M. Kamp, geb. Duijvetter, z. OVERLEDEN: W. C. v. d. Wolt 7j. H. Rab 39 j. A. Bouwen, geb. Snor, 85 j. A. Mooyman, geb, de Jong, 41 j. J. Bak ker 13 j. M. S. Struijs 3 j. Een levenloos aangegeven. Vervolg- der Berichten. Bevorderd bij de 2e kompagnie der Artillerie-Schutterij alhier tot sergeant J. C. Regers; J. Korving; J. de Kok tot Korporaal J. G. v. d. Klauw H. Budding N. L. ten Hackenen tot Sergeant- Majoor bij de le kompagnie de Ser geant van de 2e kompagnie J. Dee. Zr. Ms. ramsckip Stier", thans in herstelling bij 's Rijks werf te Am sterdam, zal na afloop daarvan weder naar de directie der marine alhier worden overgevoerd, om aldaar in con servatie te worden opgenomen. Met gunstig gevolg hebben voor machinist 2ekl. examen afgelegd de mach. 3e kl. L. J. Hoes, P. Langeveld, K. Schönlau en H. Hofman. Door den minister van marine is bepaald, dat Zr. Ms. gaffelschoo- ner Argus" voortaan geregeld en op gezette tijden van hier zal uit varen, om voor de belangen der Nederlandsche visschers te waken. Op uitdrukkelijken last van Z. M. den Koning zal het stoomschip »Valk," bg den overtocht van HH. MM. naar Engeland, evenals in het vorige jaar, gecommandeerd worden door Zr. Ms. adjudant in buitenge wonen dienst, den schout-bij-nacht J. W. Binkes. Naar men verneemt, zal Zr. Ms. schroefstoomschip Bonaire'bestemd worden, om uitsluitend dienst te doen in de Nederl. Oost-Ind. wateren. Het aantal schepelingen dat in het 3e en 4e kwartaal 1882 zonder certificaat van goed gedrag of met rood paspoort uit Zr. Ms. zeedienst is verwijderd, is beduidend minder dan in de laatste helft van 1881 en in het eerste halfjaar van 1882; een sprekend bewijs, dat de maatregel, om slechte sujetten uit 's lands ma rine te verwijderen, in plaats van ze zooals te voren lichamelijk te tuch tigen, uitstekend werkt, en zeer goed tot het doel leidt om het gehalte der bemanning van 's Rgks vloot te ver beteren. Dit jaar zal aan 's Rgks werf te Amsterdam de bouw voltooid worden van het in aanbouw zijnde schroef stoomschip le klasse Van Speijk" en bet reserve-lichtschip. Te Hellevoetsluis vergaderden Zaterdagavond ongeveer 70 mindere geëmploieerden en werklieden op 's Rijkswerf aldaar, ten einde te spreken over de aan te wenden middelen ter verkrijging van pensioen van rijks wege. Zij hebben zich terstond tot een vereeniging gevormd onder den naam Rijks-werkliedenverbond, welke zich ten doel gesteld heeft alle ge paste middelen aan te wenden tot het verkrijgen van rijkspensioen voor de na 1 Juli 1854 aangestelden en verhooging van pensioen voor de vroeger aangestelden. Naar wij vernemen heeft zich een commissie gevormd tot leniging van de ellende, die door de ramp te Muiden is ontstaan. De burgemeester van Muiden is voorzitter dezer com missie. Tusschen Meppel en Steen wijk, ongeveer 15 minuten van laatstge noemde gemeente, is Zondag opnieuw een moord gepleegd. Deerlijk aan het hoofd verwond door een schot, werd er een man zieltogend gevon den. Kort na de ontdekking stierf de ongelukkige. De justitie is den dader nog niet op het spoor. Maandagvoormiddag bracht een ontploffing te 's-Hage een droevig ongeval teweeg. Tengevolge van den krachtigen luchtdruk sloeg voor een zinkwerkerswerkplaats, in deKrane- straat, een bierperspomp uit elkaar, tijdens de baas en twei knechts daaraan herstellingen verrichten. Een loodgietersknecht werd vreeselijk verminkt en stierf onmiddellijkde baas brak het sleutelbeen en de andere knecht werd ernstig gewond. Het ongeluk gebeurde op straat voor den winkel. Hamburg, 21 Jan. De Hamburger mailatoomb. »Cim- bria," 18 dezer van daar vertrokken naar Newyork, is den volgenden dag, des morgens vroeg, nabij Borkum, bg dikke mist, in aanvaring geweest met de Eng. stoomboot Sultan," en kort daarna gezonken. 39 perso nen van de »Cimbria" zijn den 20n des namiddags in Cuxhaven aange bracht. Van wege dereederij werden de stoomboot »Hansa" en 4 groote booten uit Cuxhaven gezonden, om de sloepen van de »Cimbria" op te zoeken, waarbij nog des nachts de »Bavaria" uitgezonden werd. Er be vonden zich aan boord der >Cimbria" 380 passagiers en 110 man equipage. De »Cimbria" werd door de aanva ring zoo zwaar beschadigd, dat het dadelijk bleek dat 't schip spoedig zin ken zou. Er werd dan ook door de officieren alles in het werk gesteld om het leven der opvarenden te red den. Zwemgordels werden uitgereikt, de booten te water gelaten, wat bg het overzij liggen der stoomboot aan de eene zijde zeer bezwaarlijk was en aan de andere zijde geheel on doenlijk bleek. Terwijl de tweede of ficier nog bezig was aan dek zooveel mogelijk zaken los te hakken om zich drijvende daaraan vast te kun nen houden, zonk het schip onder hem weg en klemde hij zich aan een spier vast, doch daar er reeds zoovelen zich aan vast hielden, liet hij deze weder los en zwom naar de sloep toe, die door de >Thetis" op genomen werd en bracht, het bevel daarvan overnemende, deze naar Cux haven; de overige 17 personen van de 39 zijn door de Diamant" ge red en bij de Weservuurtoren aan gekomen. De stoomboot Sultan," kapt. Cuttill, tusschen Hamburg en Huil varend, waarmede de aanvaring van de »Cimbria" plaats had, pas seerde Zaterdagochtend Cuxhaven. De gezagvoerder meldde, dat hg den vo rigen nacht bg dikken mist, op de hoogte van Borkum in aanvaring was met een groote stoomboot, oogen- schijnlijk met veel passagiers aan boord. Verder was hem niets bekend. Aan boord van de Sultan" zijn dus geene geredden. Volgens bekomen antwoord uit Cuxhaven was er niets meerder be kend omtrent redding van passagiers of manschappen; evenmin uit Bor kum of Norderney was er iets na ders bekend. Prins Karei van Pruisen, de grootvader van H. K. H. Prinses Hendrik der Nederlanden, is Zondag nacht in den ouderdom van 821/g jaar overleden. Te Parijs heeft men weer een ge heimzinnige misdaad te onderzoeken. Ruim zes weken geleden kwam een burger van Bar le Duc, de heer Pa- risot, naar de hoofdstad, om bij zijn zoou een som van 100,000 franc te innen, die deze hem schuldig was. Hij kwam echter niet terug en er werd niets meer van hem vernomen dan dat zijn zoon hem den lsten Dec. aan het station had verlaten. De jonge Parisot, een slecht befaamd mensch, is in hechtenis genomen, onder verdenking van zijn vader vermoord te hebben. Hij houdt zijn onschuld vol, maar kan geen vol doende ophelderingen geven omtrent de wijze waarop hg den avond van den lsten Dec. doorbracht, en men heeft hem in verzekerde bewaring gehouden. Zaterdag zjjn te Dublin de 22 personen voorgekomen, die onlangs werden gearresteerd als beschuldigd van een samenzwering om alle Re- geeringsbeambten te dooden. De politie schijnt hier een goede vangat te hebben gedaan. Zekere Farrell, een der beschuldigden, die den ver rader speelt, heeft gewichtige mede- deelingen gedaan, inhoudende o. a.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1883 | | pagina 2