'T VLIEGEND BLAADJE. KLEINTE COURANT VOOR HELDER. NIEUWEDIEP EN TEXEL No. 103». Vrijdag 26 Januari 1883. Elfde Jaargang. Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Kalender der Week. Abonnement per 3 maanden binnen de gemeente 50 Cent. >3 franco per post75 Afzonderlijke nummers2 Uitgevers: BERKHOUT Co. te Helder. Bureau: SPOORSTRAAT ea ZUIDSTRAAT. Ad.vertentien van 1 tot 5 regels25 Cent. Elke regel meer5 Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGENS vóór 10 uur aan de Bureaux bezorgd zijn. JANUARI, (Louwmaand), 31 dagen. Opkomst der Zon 7 u. 49 m. Ondergang 4 n. 38 m. Zondag 88 Maandag 29 Dinsdag 30 Woensdag 31 Laatste Kwartier. FEBRUARI, (Sprokkelmaand), 88 dagen. Donderdag 1 Vrijdag 2 Maria Lichtmis. Zaterdag 3 NIEUWSTIJDINGEN. HELDER, 26 Jan. 1883. De Minister van Marine heeft bepaald dat bet al of niet toekennen van een certificaat van goed gedrag bij ontslag van een schepeling uit Zr. Ms. zeedienst voortaan aan de respectieve directeuren en comman danten der marine zal worden over gelaten. In zijn antwoord op bet Voorl. Verslag der Eerste Kamer over zijne begrooting zegt de Minister van Marine, dat bij beaamt den wensch om het resultaat van bet onderzoek in de Tweede Kamer omtrent de ramp van den monitor de Adder" af te wachten, alvorens daaromtrent eene beslissing te nemen. Er bestaat een gewenschte ver houding en samenwerking tusschen de drie directeuren tot één doel. Het bouwen, uitrusten en in dienst stellen der schepen, de toestand onzer oorlogsbodems laat niet of weinig te wenschen over. De Minister zou nimmer zijne medewerking verleenen om landswerven in handen van par ticulieren te doen overgaan. Aan opheffing of vervreemding van de landswerf te Amsterdam kan nimmer worden gedacht. De kapt. ter zee J. W. Binkes heeft een brochure in het licht ge zonden, getiteld»De Kon. Ned. Marine," eene studie over de verde diging van Nederland te water en de inrichting der vloot. Hjj komt hierin o. a. tot de vol gende conclussie: Voor de verdediging van de toegangen uit zee zullen wij noodig hebben voor de Zuiderzee en het Vlie9 monitors, 8 stoomkanonneerbooten en 10 torpedobooten voor de Texelsche zeegaten4 ramschepen, 4 stoom kanonneerbooten en 10 torpedobooten; voor het Noordzeekanaal4 stoom kanonneerbooten en 10 torpedobooten; voor de Goereescbe zeegaten5 mo nitors, 8 stoomkanonneerbooten en 10 torpedobootenof een totaal van 4 ramschepen, 16 monitors, ieder gewapend met 2 kanonnen, 30 stoom kanonneerbooten, 50 torpedobooten. De ramschepen moeten zoo zwaar gepantserd zijn, dat zij een redelijke kans hebben een ramstoot toe te brengen. Het geschut van de moni tors en de stoomkanonneerbooten moet zoo zwaar zijn, dat hun pro jectielen de pantsers der vijandelijke schepen kunnen doorboren op afstan den minstens zoo groot, als de pant sers der monitors zelve door de vijandelijke projectielen doorboord kunnen worden, of dat zij door hun gering oppervlak een minder gunstige trefkans aanbieden. Eindelijk moe ten al de schepen voorzien zijn van visch- en spartorpedos en van de noodige revolverkanonnen, om een aanval van torpedobooten en sloepen te kunnen afslaan. Verzwaring van het geschut op de bestaande schepen acht de schrijver allernoodzakelijst, maar de wijze, waarop dit thans geschiedt, met be perking van het aantal kanonnen tot de helft, acht hij aan bedenking onderhevig. Het verdient naar zijn oordeel de voorkeur de ramschepen geheel tot rammen in te richten en de torens op te offeren, teneinde de pantsering te kunnen verzwaren en ze met de noodige kanonnen te kun nen voorzien. Na de noodige ver anderingen in het bestaande materieel zal men nog moeten aanbouwen 4 monitors, waarmede ook het verlies van de Adder" wordt aangevuld, en aanschaffen 30 torpedobooten 2de klasse en 50 Whitehead torpedo's. De schrijver berekent de kosten van verandering op f 4,132,000 en van nieuwe aanschaffing op f5,335,000. totaal ongeveer f9V3 millioen. Men kan die som over vijf jaren verdoelen, en dus komen tot een jaarljjkscbe uitgaaf van circa 2 millioen, hetgeen weinig meer is dan in de laatste jaren voor den aanbouw van nieuw materieel is besteed. De garnalenvisscher A. Schagen te Oude Schild vischte in zijn net eenffiinke olifantstand op. Omtrent de ramp te Muiden schrijft 't N. v. d. Dag van Woens dag nog het volgende Heden lnidt te Muiden onafgebro ken de doodsklok. De geheele stad heeft een ernstig voorkomen. Men gevoelt er zich als in een groot sterf huis. De talrijke bezoekers, van alle zijden toegestroomd, gedragen zich stil en ordelijk, gelijk past ter plaat se waar straks een lijk is uitge dragen. Door een heldere winterzon besche nen, die de aarde koestert en straks nieuw leven voorbereidt, gaat iutus- schen de eene lijkstoet na de andere den stillen landweg op, die naar Weesp leidt, om aan de bij de ramp omge komenen op het ter zijde van dien weg gelegen kerkhof, een laatste rust plaats te bezorgen. Het is daarbij, gelijk de predikant, de heer De Boer, het aan de groeve opmerktede gevolgen van het on heil vertoonden zich ook daar in steeds grooter trekken. Hedenmorgen te half tien werd de doodenrij geopend met bet lijk van Jacob Yis, een jonge mandaarop volgde Gerrit Jongkind, een krach tig man dan Gerrit Ravenswaay, man en vader tevens. Yan de 4 personen, die nog te Muiden vermist werden, is er één te ruggevonden het hoofd ontbrak aan het lichaam, hetwelk men herkende als dat van Klok. Te half twee uren werden de twee huisvaders Sipke van der Weyden en Dirk Dolleman, te zamen elf kinde ren nalatende, ter ruste gelegd. Be halve de drie schreiende jongskens en vele vrienden en kameraden, na men ook de leden van Muiden's har monie »De Eendracht" aan den treu- rigen optocht deel. Te half een uur Jan Adolf Kars- meijer, de kruitbaas van de fabriek, aan wiens stoffelijk overschot o.a. door de heeren Bredius de laatste eer werd bewezen. Daarna Evert Klok, van wiens lijk men gisteren een gedeelte vond, en Leendert van der Sluys. Een kist met overblijfselen, waaruit geen bepaalde personen te herkennen zijn, zal de droevige reeks voor heden besluiten. De jeugdige vrouw van Jacob Vis, die zich met haar echtgenoot voor eenige dagen in het bezit van een jonggeborene verheugen moclit, maar in het kraambed weduwe werd en van schrik stierf, zal morgen ter aarde worden besteld. Met bovengenoemd kerkhof wordt het protestantsche bedoeld, daar op de fabriek uitsluitend protestanten werkten. Alleen in de bussen, op de twee bruggen geplaatst, was Zondag ten voordeele van de slachtoffers der ramp ruim f900 ontvangen. Het bedrag der bezichtigingsgelden in de schuur bedroeg circa f600. Algemeen wordt te Muiden de wensch geuit, dat de fabriek, ofschoon aan meer dan honderd maiu'-verk ge vende, niet weder opgebouwd zal worden. Aan de Kweekschool voor Zee vaart te Leiden kunnen jongens ge plaatst worden, die een verbintenis in 's Rijks zeedienst wenschen aan te gaan. Yereischten zijn 1°. lichame lijke geschiktheid. 2°. Leeftijd van 137a16 jaar. 3°. Lengtemaat van 1,4 Meter tot den 15-jarigen en 1,45 tot den 16-jarigen leeftijd. 4°. Een weinig lezen en schrijven. Nadere inlichtingen zijn te bekomen bij den directeur der kweekschool op franco aanvraag. Door de Kon. Stoombootmaat- schappg is met de Directie der Ned. Amerik.-Stoomvaart-Maatschappij ee ne overeenkomst gesloten, in te gaan le Februari a. s., tengevolge waarvan de lijn van Amsterdam op New-York geheel door de laatstgenoemde Maat schappij geexploiteerd wordt. Er zullen minstens evenveel af vaarten van Amsterdam als te Rot terdam plaats hebbende vrachten zullen gelijk blijven, en er zullen twee stoomschepen van de Kon. Stoomboot- Maatschappij in de vloot der Ned. Amerik.-Stoomv.-Maatschappij wor den opgenomen. Het kantoor te Amsterdam blijft gevestigd aan den Westerdoksdijk 45, bij de Suezsteigers. In verschillende bladen komen nog herhaaldelijk advertentiën voor, waarin zekere Dr. Lefries. te Rotter dam woonachtig, een middel aanbiedt tegen eksteroogen. De politie te Rotterdam maakt er echter opmerk zaam op, dat deze Dr. Lefries, eigenlijk genaamd Max Klinger, evenals zijn broeder Georg Alexander Klinger, die zich voor zijn knecht uitgaf', reeds den 12den December van het vorig jaar, zonder geld of zonder behoorlijk middel van bestaan zijnde, over de grenzen is gezet. Het middel, dat zij verkochten, scheen niets te zijn dan wat azijn met een of ander kleursel. Een landbouwer uit Iipendam, van de markt te Purmerend komende, is met zijn rijtuig in het kanaal geraakt. Een jongetje en een meisje, die met hem in het rijtuig zaten, zijn verdronken. Telkens blijkt opnieuw dat in Amerika toch ook niet voor iedereen het goud op straat ligt. Drie fami- liën uit Friesland, verleden jaar met een beetje geld en veel illusiën naar de nieuwe wereld verhuisd, keerden dezer dagen doodarm van daar terug. Het moge waar zijn dat ook hier te lande voor den landbouw de dagen van weelde voorbij zijn het feit dat dezer dagen een boerenhofstede met 14 hectaren land te Achtkarspelen voor f 6900 werd verkocht, schoon er tien jaren geleden f13,900 voor betaald was, bewijst die toch is het nog altijd waar dat armoede in een vreemd land drukkender is dan te huis. H. K. H. de groothertogin van Saksen-Weimar, zuster des Konings, heeft aan de Prins Hendrikstichting te Egmond aan Zee f 15,000 geschon ken als bewijs harer ingenomenheid met die stichting. Het vergaan van de „Cimbria". Verhaal van een der geredde Schip- brenkelingen. Berlijn, 23 Januari. Toen Vrij dagnacht de Cimbria" tusschen Hel- goland en Borkum was, kwam een dikke mist op en kapitein Hansen beval onmiddellijk zoo langzaam mo gelijk voorwaarts te stoomen en voortdurend een waarschuwend fluiten te doen hooren. Te 2 uren werd plot seling een gelijksoortig fluiten van een vreemd stoomschip gehoord en geen seconde later zag men de vreemde lichten schitteren. Een hevig ge kraak volgde en de Sultan" stootte aan de rechterzijde van het schip, 40 voeten van den boegspriet, dicht achter het waschhuis der bootslieden, met zulk geweld, dat de zij stukkeu van de ijzeren Cimbria" als papier opgerold werden. Het water kwam onmiddellijk bij stroomen binnen en het schip helde spoedig aan de linkerzijde over. De Sultan", die langs bakboord heen stoomde, was door den zwaren mist spoedig uit het gezicht verdwenen. De meeste passagiers verdronken slapende, want de ondergang van het schip had zoo snel plaats, dat allen die sliepen en het eerste alarmgeroep niet hoorden, in het ruim van het schip omkwa men. Yan hen, die naar het dek gevlogen waren, vielen de meesten door de scheeve ligging van het schip onmiddellijk in het water. Met een voorbeeldige koelbloedig heid verdeelde de bemanning de zwem gordels, en trachtte zij de booten, acht in getal, uit te zetten. Intus- schen zonk de Cimbria" met een buitengewone snelheid en te vergeefs liet men voortdurend de noodseinen hooren. De Sultan," die hierop geen acht sloeg, was spoedig voort- gestoomd in plaats van op de plaats des onheils onmiddelijk terug te keeren, daar de schade van de Sultan" zeer onbeduidend was. Hierover heerscht verbittering tegen den kapitein, aan wien wegens het te snel varen de schuld ligt. Yol- gens zijne bewering zou hij 12 uren op de plaats waar het ongeluk ge beurde, gewacbt hebben, doch door ooggetuigen wordt dit beslist tegen- Toen de Cimbria" in de diepte verdween, deden zich hartverscheuren de scènes voor. Slechts twee booten konden te water gelaten worden, waarvan de eene met 30 personen bemand werdde ander was half vol water geloopen, zoodat slechts 9 personen daarin, tot hun middel in 't water staande, plaats konden vinden. De zee was rondom met schipbreukelingen bedekt, die zich krampachtig aan elkander vastklem mende, in de diepte zonken. Hevig worstelde men om drijvende stukken hout in 't water meester te worden aan de riemen der booten klemden zich 50 a 60 handen vast, tegelijk om hulp roepende, welke door hen, die zich in de booten bevonden, te- ruggestooten moesten worden om hun eigen leven te kunnen redden. Geheele familiën, die zich aan elkander geklemd hadden, zonken weg. In de masten van de Cimbria," die boven water uitstaken, waren een dertigtal halfnaakt gevlucht, maar de een na den ander stortte bewus teloos in zee, tot slechts 17. die zich vastgehouden hadden, door de voorbij zeilende brik Diamant" ge red werden. Intusschen trachtten de beide bo vengenoemde booten noordwaarts te sturen rechts en links van hen dreven lijken. Een enkel jong meisje, van Joodsche familie, hield zich nog ang stig aan den rand van de boot vast en nier.and had den moed meer haar terug te stooten en eindelijk werd zij op gevaar van zinken af, in de boot opgenomen. 9 uur zwalkten deze schipbreukelingen half naakt op zee rond, totdat eindelijk de Engelsche brik »Theta" hen meer dood dan levend opnam. In Londensche en Duitsche bladen wordt nog gemeld dat het meeren- deel der passagiers arme emigranten waren uit Pruisen, Bohemen en Hon garije er waren ook tal van Rus sische Joden, 14 Fransche matrozen, die tot Havre meevoeren, en een half dozijn Chippeway-roodhuiden, die geld hadden verdiend met zich te kjjk te stellen, aan boord. Yolgens een op gave in de Hamburger Naehrichten bedroeg het totaal der opvarenden 480, als95 koppen bemanning, 6 eerste klasse, 17 tweede klasse en 362 tusscbendeks-passagiers (onder welke 58 kinderen). Tot dusver zijn er van al die menschen slechts 65 terechtgekomen, deels in drie sloepen, deels door na het zinken van het schip in de topmasten te klimmen, waaruit zij later gered werden. De averij, door de Cimbria beloopen, was zóó zwaar, dat bet schip binnen 25 (anderen zeggen 15) minuten na de aanvaring de diepte inging. Door de scheeve ligging van bet schip werd het uitzetten der sloepen zeer be moeilijkt de eerste die te water ge laten werd sloeg met hare gansche lading om. Wat er bericht wordt omtrent den, gelukkig korten, dood strijd der honderden verdronkenen onder welken zooveel vrouwen en kinderen is louter een variant op betgeen al zoo vaak van dien aard bescbreven werd. Een stompe ver beelding moet bet zijn, die bier naar

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1883 | | pagina 1