Advertentiën. Al deze gevallen vertoonden dezelfde ver schijnselen als die ten huize van den pastoor Droge. Helena verliet Dubry en begaf zich naar Locminé, waar ze in du leer ging bij een linnennaaister, Marie Jeaune Leboacher. Haar verblijf iu dat huis kostte aan twae menschen het leven. Dikwijls zeide ze ten aanhoore van anderen: „Ik ben ongelukkig, waar ik kom, komt ook de dood Eindelijk, nadat de giftmengster, van de ééne plaats naar de andere trekkende, zes en twintig personen gedood had, en nog ver scheidene anderen had getracht van kant te maken, zonder dat het vergift den dood ten gevolge had eenigen van dezen bleven hun leven lang in lijdenden toestand had haar uur geslagen. Zij werd na het onder zoek, dat gevolgd was op de aangifte van de geneesheeren Pinauld en Baudoin, gevat en ter dood veroordeeld. Zij bleef tot het laatste oogenblik alles ontkennen. Toen, na het sluiten der debatten, de voor zitter van het gerechtshof haar vroeg of ze nog iets in het midden had te brengen, luidde haar antwoord: „lk beu onschuldig. Ik ben in alles gela ten. Ik wil liever onschuldig sterven dan schuldig leven. Gij hebt mij veroordeeld maar God zal u allen oordeelen. Hij zal dan zien, dat de valsche getuigen, die mij hier zijn komen bezwaren, gelogen hebben." Zij bleef nog op het schavot een raadsel en een monster. Even vóór dat de bijl der guil lotine viel, beschuldigde zij een doodon schuldige oude ziel, die in den omtrek schier als eene heilige werd vereerd, en wier naam in het gansche proces niet was genoemd, als baar tot de eerste vergiftigingen te hebben aangezet. now" het licht van de „Simla" zag, was 't te laat om nog een botsing te vermijden. Zoodra de botsing had plaats gehad, wer den de booten der „Lucknow" uitgezet, doch, zooals reeds is gemeld, zonder gevolg. De bemanning werd door de „Guernsey" opgenomen. De kapitein dier stoomboot vroeg de „Lucknow" of het schip ook hulp noodig had. Kapitein Mac Donald seinde van neen, doch ried hem de „Simla," die in hoogen nood verkeerde, te gaan helpen. De boot stoomde daarop naar de „Simla," maar kon het schip niet bereiken. Tot na middernacht bleef de „Guernsey" echter in de nabijheid. Tevergeefs beproefde de lste officier van de „Simla" nog met een boot het wrak te bereiken. Omstreeks 2 ure in den morgen kwam er een geweldige bui opzetten met donder, bliksem en hagel. Toen verloor men op de „Guernsey" de „Simla" uit het gezicht cn zag men haar licht niet meer. Allen, die nog aan boord waren, zijn later gered door een Italiaansch stoomschip, doch de „Simla" verging. De „City of Lucknow," een ijzeren schip va,n 1253 tonnen, was gebouwd te Glasgow in 1869 en behoorde aan de heeren Smith Son te Glasgow. De „Simla," een ijzeren viermaster van 2288 tonnen, was in 1854 gebouwd en was het eigendom van de heeren Devitt en Moore, te Glasgow. Re botsing tussckeu de „Siinln" en de „City of Lucknow." In het Kanaal heeft een hevige botsing plaats gehad tusschen den 4-master „Simla" en „The City of Lucknow," waarbij 22 menschen het leven verloren. De „Simla" was sinds negen dagen uit Londen vertrokken en moest een lading brengen naar Sidney. De commandant was kapitein Nicholson, die 45 man onder zijne bevelen had en bovendien nog 2 passagiers aan boord had. Vrijdagavond jl., ongeveer 10 minuten over 8, toen het schip zich 10 mijlen ten zuidwesten van het lichtschip van Samble, bevond, zagen de kapitein, de tweede officier en de loods, die met de gewone wacht op het dek waren en alle lichten helder lieten branden, dat een groot zeilschip zich aan stuurboordszijde vertoonde. Er woei een sterke wind en de zee stond vrij hol. De „City of Lucknow," van Adelaïde naar Londen varende, stond onder bevel van kapitein Mac Donald. De „Simla" seinde met blauw licht, ten einde 't andere te waarschuwen om van koers te veranderen. De kapitein volgde den raad, want men zag eerst zijn rood en daarna zijn groen licht, maar weldra werd het roode haven licht weer zichtbaar en scheen een botsing onvermijdelijk. Terstond liet kapitein Ni cholson alle man op dek komen. De „City of Lucknow" trof de „Simla" aan stuur boordszijde, verbrijzelde twee planken van het dek, sprong terug, en herhaalde den stoot ten tweeden ma'e zoo hevig, dat de „Simla" in eens al zijne vier masten ver loor. Het neervallende tuig verbrijzelde in zijn val al de sloepen van kapt. Nicholson's schip. De twee schepen bleven ongeveer 20 minuten aan elkaar vastzitten, maar toen werd er gemeld, dat de „Simla" begon te zinken. De kapitein, de officieren en een paar man van het scheepsvolk klauterden toen op de „Lucknow" over, die terstond het anker kaptewaarmede zc met de „Simla" verward zat. De timmerman van de „Lucknow" deelde meê, dat er 7 duim water in het ruim stond, waarop eenige matrozen van de „Simla" in de booten gingen, die 10 minuten later door de stoom boot,, Guernsey," kapitein Gregory, op reis van Jersey uaar Southampton' werden op gevangen. Intusschen namen een paar anderen, die aan boord der „Lucknow" achter bleven, een andere boot en roeiden naar de „Simla," om zoo mogelijk ook de achtergebleven matrozen te redden, maar door de hooge zee konden zij het wrak niet bereiken. Met. inbegrip van de twee passagiers waren er nog 22 menschen aan boord. Men seinde hun dat zij over boord moesten springen, dau zou de boot hen wel oppikken, maar dit wilden zij niet doen. Zoo moest dan de bemanning der boot voor eigen veilig heid ten slotte aan boord van de „Guern sey" overgaan. De „Simla" seinde toen. dat er binnen 10 minuten 10 voet water in 't ruim was gekomen en is vermoedelijk ge zonken, daar men niets meer van 't schip heeft vernomen. Het geredde deel der be manning werd te Southampton aan wal gezet en van daar met den eersten trein naar Londen gebracht. De „City of Luck now" zette dc reis voort, zonder eenige ernstige schade te hebben geledeu. De kok van de „Lucknow," een van hen, die door de „Guernsey" werden opgenomen, deelt nog eenige bijzonderheden aangaande de hotsing mede, die volkomen stroken met het eerste bericht. Toen men op de „Luck- Stoom vaartberichten. Het stoomschip Koningin Emma passeerde 28 Jan. Kaap Roca van Amsterdam. Het stoomschip Prins van Oranje vertrok 30 Jan. van Batavia naar Amsterdam. Het stoomschip Prins Alexander vertrok 30 Jan. van Amsterdam naar Batavia. Het stoomschip Prins Hendrik arriveerde 31 Jan. te Marseille van Batavia. Het stoomschip Voorwaarts vertrok 31 Jan. van Suez naar Amsterdam. Het stoomschip Conrad Tertrok 30 Jan. van Suez naar Batavia. Markt-Berichten. Pühmbrend, 29 Jan. 109 stapels kleine Kaas a f 37, 1 Middelbare a f 33 per 50 kgr. 974 kgr. Boter: laagste prijs f 1.40, hoogste f 1.50 per kgr., 69 Runderen, matig, prijs houdend, 23 Paarden, 86 vette Kalveren f 0.85 a 1 per P., vlug, 68 nuchtere dito f 10 a 25 per stuk, vlug, 79 vette Varkens f 0.48 a 0.56 per P., vlug, 30 magere dito f10 a 20 per stuk, vlug, 166 Biggen f 4 a 8 per stuk, stug, 581 Schapen en Lammeren, Overh. lager in prijs, magere prijsh., stug, Kipeieren f4.50 a 5, Eendeieren f4.50 p. 100. Sceaoen, 31 Jan. 8 Paarden f 75 a 185, 16 Geldckoeien f140 a 220, 2 Kalf koeien f190 a 240, 16 nucht. Kalveren f6 a 15, 760 Schapen f 16 a 37, 30 magereVarkens f 11 a 15, 46 Biggen f 5 a 7$, 40 Kippen f 0.90 a 1.75, 50 Eenden fl al.50, Boter per kop f 0.90 a 1, Kaas per kgr. f 0.35 a 0.50, Kipeieren f 3.50 a 4 per 100. Burgeerlijke Stand Helder. Van 29 Jan. tot 1 Febr. 1884. ONDERTROUWD: W. L. Klaassen, bootsmansmaat, en C. S. v. d. Kuijl. G. Smits, schipper, en J. Luidinga. J. B. Stecher, scheepstimmerman, en J. E. Kramer. GEHUWD T. F.ber en G. Spil. K. Florosse en C. M. Le Fevre. BEVALLENM. Gieling, geb. Scha per, z. J. Luidinga, geb. Zutphen, d. W. Paans, geb. Gerritsen, z. A. van Leeuwen, geb. de VrieB, z. R. Snoek, geb. Dupont, z, A. Lamens, geb. van Oosten, z. OVERLEDENM. Koorn, bijna 5 j. J. C. Verboom, 3 j. H. Meij'ooom26 j. N. Bels, 9 m. Een levenloos aangegeven. Burgerlijke Stand Tessel Van 24 tot 30 Jan. 1884. ONDERTROUWD Geene. GETROUWD Jacob Mettes en Dirkje Schoenmaker. GEBORENGuurtjc, d. van Barend Backer en Antje Tuinder. Dirk, z. van Willem Maas en Eüsabeth Verberne. OVERLEDEN: Maartje Bakker, wed. van Pieter Bakker, 78 j. Ambtshalve in geschreven 1. Een aangespoeld lijk. Vervol»- der Berichten. De geheele lading greenen duigen, circa 448000 stuks, alhier gelost uit het Noorsche schip Telegraf, is Woensdag in publieke veiling gekocht door de heeren v. Vliet en Co. alhier voor f7.25 per 100. Nieuwediep, 30 Jan. Het tjalk- schip Vrouw Trijntje," beladen met steenkolen uit het Zweedsche schip »Birger," is hier in de binnenhaven gezonken. Men tracht de lading er uit te baggeren. Door deu eerstaanwezeuden in genieur der Genie alhier zal op Zater dag 9 Februari worden aanbesteed het doen van verbeteringen van on dergeschikt belang aan werken in de stelling van den Helder (raming f4600). Met ingang van 1 Februari worden de ten dienste van het de partement van marine ingerichte rykstelegraafposten met telefoondienst op de lichttorens te Eierland en Kijkduin mede voor het algemeen telegraphisch verkeer geopend. De diensturen zijn geregeld als volgtte Eierland, op werkdagen van 8 tot 11 ure voor- en van 12Va tot 372 ea 6 tot 8 ure namiddags op Zon- en feestdagen van 8 tot 9 ure voor- en van 12 tot 3 ure namiddags te Kijkduin, dagelijks, van 1 Oct. tot 31 Maart, van 9 tot 12 ure voor- en van 2 tot 4 ure namiddags; van 1 April tot 30 Sept., van 8 tot 12 ure voor- en van 2 tot 6 ure na middags. Op het verkeer van deze posten met alle telegraafkantoren in Neder land is het uniforme tarief van 0.15 gld. per telegram, vermeerderd met 0.01 gld. per woord, van toepassing. Van af heden 1 Februari, is voor reizigers per spoor, eeu langgewensch- te verbetering aangebrachtIn plaats dat een retour 2 dagen geldig is mag men nu voor hetzelfde kaartje 4 dagen reizen; dit voordeel strekt zich alleen uit tot die plaatsen, welke verder van bet station van afreis gelegen zijn dan 40 Kilometers, dus van af Hel der kan men 4 dagen vertoeven te Alkmaar en verdere stations, als zijn de Alkmaar meer dau 40 Kilometers van hier verwijderd: Voor de stati ons Anna Paulowaa, Schagen, Noord- Scharwoude en Hugowaard blijft alzoo het oude tarief van 2 dagen bepaald De maatregel is zeer ten gerieve van het publiek, maar de beperkende toe passing hinderlijk, want voor bewo ners binnen deu gestelden afstand gel den meestal dezelfde beweegredenen voor langer verblijf als van hen, die daarvan toevallig kunnen profiteren. De aanspreker G., dieWoensdag te Oudeschild aanzegging deed van eeu ingezetene nam de gelegenheid waar om zich op genoemd dorp bij een weduwe, die ziek is, aan te bevelen voor het maken van haar doodkist, indien ze kwam te sterven Weinig dacht de man er aan, dat zijne eigene levensuren geteld waren. Van Oudeschild zou hij zich uaar Oosterend begeven. Op den zeedijk rukte de wiud hem den hoed van bet hoofd, G. liep den hoed na, die laugs de helling des dijks rolde, en viel in zee, waar hij verdronk. Zondag heeft een ongehuwde moeder van 18 jaren, wonende te Zundert nabij Breda, haar kiud. waarvan zij heimelijk was bevallen in een hoop zand, die in den kelder harer woning lag, gesmoord. Zij heeft hare daad reeds aan de justitie, die een gerechtelijk onderzoek heeft in gesteld, bekend. Brieven van den scheepsdokter aan boord van het Engelsche oorlogs schip »Pegasus", door den particu lieren berichtgever van de »N. Rott. Courant" medegedeeld, verhalen na dere bijzonderheden omtrent de on derhandelingen, die met behulp van den welgezinden Rajah vau Rigas ge voerd werden over het loslaten van de dertig gevangenen rau de »Nisero" »Een aangeboden losgeld van f250,000 werd geweigerd. Den 5en December vertrok de Engelsche consul te Atjeh met den welgezinden Rajah op de stoomboot van den Nederlandschen Resident naar Tenom. Zjj kwamen terug met den kapitein, den 2en ma chinist en den Chineeschen kok van de »Nisero" aan boord. De onderhan delingen waren niet geslaagd. Kapt Woodhouse ging nu, iu gezelschap van den consul naar Atjeh, om den gou verneur aldaar te spreken. De Rajah van Tenom wil een hooger losgeld en verlangt, dat de Engelsche consul hem borg zal staan, dat de Nederlanders zich niet op hem zullen wreken. Hij dreigde, al de gevangenen te zullen dooden zoodra één schot gelost werd." De kapitein kwam den llen Dec, uit Atjeh terug. Hjj ging weer naar Tenom terug, met een ultimatum van den gouverneur, waarbij deze ver klaarde, geeu hooger losgeld te willen geven en den Radjah met den oorlog dreigde. De mededeelingen van den scheepsdokter sluiten met het bericht, dat het schip 14 Dec. te Oleh-Leh aan kwam om den verderen gang van zaken af te wachten. Sedert had, zooals het bekende tele gram vau den gouverneur-Generaal berichtte, de tuchtiging van den Rajah van Tenom plaats. Maar hij nam zijn gevangenen van de »Nisero" mee naar het binnenland, en of hij zijne bedrei ging aan hen volvoerd heeft, weet men nog niet. Een merkwaardige valschemuu- tersbende wordt nu door de Belgische politie gezocht. Zij moet nl. iu volle zee, op een stoomboot, die het eigen dom is van een harer leden, valsche twintigfrancstukken maken, en vau tijd tot tijd gaan een paar mannen, nu hier, dan daar aan land, om die stukken in omloop te brengen. Zoo was het gevaar voor ontdekking min der groot dan op den vasten wal. Londen, 30 Jan. Te West minster werd door de Wreek Com- missioners een onderzoek inge steld naar de oorzaak der stranding van het stoomschip Aludra, te Texel, den 12den December op de reis van Hamburg naar Cardiff. Het schip was in ballast, kon tegen den storm niet opstoomen en werd om niet mot man en muis te verongelukken, op strand gezet. Het hof sprak den gezagvoerder van schuld aan de stran ding vrij. De storm van Zaterdagavond heeft ontzaglijk veel nadeel gedaan in Engeland en Frankrijk. Hij had veel van een tropischen orkaan met bliksem en stortregens. De dagbladen bevatten kolommen vol bijzonder heden aangaande de onheilen die te weeg zijn gebracht. Groot is het aantal menschen, gedood door vallende schoorsteenen en hoornen, terwjjl vele kinderen in de zee of rivier ge waaid en daar verdronken zijn. De treinen konden slechts zeer langzaam rijden, door al de telegraaf palen, die op den weg lagen. De uachtbooten van Dover naar Calais en Ostende konden niet vertrekken. Op zee zjjn vele schepen vergaan. Iu Parijs draaide de wind, orkaaus- gewijze, van Zuid-West naar Noord- Oost. Eeu wolkbreuk kwam tevens. Vigelautes werden omgeworpen, ter wijl tramwagens door den wind, zoo woest werden voortgedreven dat het was of de paarden op hol waren. Verschillende gasontploffingen had den plaats, doordien de wind door den schoorsteen in de kamers komeude, waar niemand was doch het gas aan was, het licht uitwoei. Het gas bleef intusschen toestroomen en ont plofte door het haardvuur, of door dien iemand met een kaars binnen trad. In den schouwburg van de »Port St. Martin," waar Sara Bern- hardt als »la dame aux Cameliass optrad, ging al het gas tegelijk uit. Draai de hoofdkraan dicht riepen velen uit het publiek. Doch tevens sloeg de wiud eenige deuren met een krakenden slag dicht en werdeu eenige ruiten gebroken, het glas waarvan Sara Bern hardt aan de voet wou de. Geen paniek ontstond gelukkig. Het was onmogelijk voor eenig rjjtuig om over de Place de la Con corde te rgden. Zondagavond jl. heeft meu te Londen weder een schouwburgbrand gehadLusky's Variétés-schouwburg werd in weinig tijds tot deu grond toe vernield. In spijt van de krach tige pogingen, aangewend door 14 groote stoom brandspuiten, deelden zich de vlammen spoedig mede aan de Charrington-brouwerij, welke echter slechts geringe schade leed. Het verlies aan de eigenaren van den schouwburg toegebracht, wordt op 40.000 pond sterling of bjjna een half millioen gulden begroot. Een proces wegens verbreken van trouwbeloften wekt te Dublin vrjj groot opzien. De eischer is dit maal een Heer en wel uit het graaf schap Limerick en de gedaagde een weduwe uit Clare. De gevorderde schadevergoeding is 10.000 (120,000 gulden.) Al de stukken, brieven enz., die op de zaak betrekking hebben, zullen voor het gerecht overgelegd worden. De trekkingsiyst der Rotterdam- sche Schouwbnrgloten, van 1 Dec. 11. zal In het volgende nommer worden opgenomen. Op den 4 Februari e. k., hopen onze geliefde ouders A. BLOM en M. MOLENAAR hunne 40-Jiirige Echtveree- niging te vieren. Hunne dankbare kinderen. P. W. BLOM. A. BLOM van Petten. i B. MOLENAAR. M. MOLENAAR-Blom. Ymuiden, 1 Febr. 1884. Op ZONDAG 3 FEBRUARI hopen wg de IS1/s-Jari|g© Echt- vereeniging te herdenken van j? onze Broeder en Zuster ARIE BONTES en CATHARINA ADRIANA DIRKJE EIGENHUIJS. Helder, 1 Februari 1884. Namens Zwager en Zuster, H. BENDER. G. BONTES. Heden overleed, na een kort stondige ongesteldheid, ons innig geliefd Dochtertje JOHANNA CORNELIA, in den aanvalligen leeftijd van 3 jaren. Deze slag treft ons ouderhart zwaar, doch wij hopen in Gods wijzen wil te berusten, wiens doen liefde en wijsheid is. Helder, 31 Januari 1884. A. VERBOOM en Echtgenoote. Mede namens familie betrekkingen. Dezer dagen overleed te Whits- table (Eogeland) een 35jarige vrouw, die twintig jaren lang geveinsd had ziek en hulpeloos te ziju. Haar aaugezichfc was laugzamerhaud zwart gewordeu en het gebruik van hare ledematen op één arm na, had zij verloren. Zij werd door verscheidene weldadige personen en genootschap pen ondersteund en algemeen als een toonbeeld van geduld en vrome be rusting geprezen. Maar een paar dagen vóór haar dood, bekende zij, dat alles bedrog was geweest, dat zij volstrekt niet verlamd was, en haar aangezicht met gebrande kurk had zwart gemaakt. Ondertrouwd WILLEM LODEWIJK KLAASSEN en CRISTINA SUSANNA v. d. KUIJL. Helder, 31 Januari 1884. Algemeene keunisgeuing. Ondertrouwd G. M. SMITS en J. LUIDINGA. Helder, 31 Januari 1884. Ondertrouwd: JACOBUS BASTIAAN STECHER en JOHANNA ELISABETH KRAMER. Helder, 31 Januari 1884. Algemeene kennisgeving. Geen Receptie. Bevallen van twee welgeschapen Zoons: A. VAN OOSTEN, geliefde Echtgenoote van C. J. LAMENS. Waarvan een kort na de geboorte is overleden. Helder, 29 Januari 1884. Algemeene kennisgeving, Bij mjjn vertrek naar elders, breng ik met mij nen welremeendendank, ook mijnen harteltyken afscheids groet aan mijne begunstigers. Wed. J. C. VENNIK.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1884 | | pagina 2