Advertentiën.
Al deze gevallen vertoonden dezelfde ver
schijnselen als die ten huize van den pastoor
Droge.
Helena verliet Dubry en begaf zich naar
Locminé, waar ze in du leer ging bij een
linnennaaister, Marie Jeaune Leboacher.
Haar verblijf iu dat huis kostte aan twae
menschen het leven. Dikwijls zeide ze ten
aanhoore van anderen: „Ik ben ongelukkig,
waar ik kom, komt ook de dood
Eindelijk, nadat de giftmengster, van de
ééne plaats naar de andere trekkende, zes
en twintig personen gedood had, en nog ver
scheidene anderen had getracht van kant te
maken, zonder dat het vergift den dood ten
gevolge had eenigen van dezen bleven
hun leven lang in lijdenden toestand had
haar uur geslagen. Zij werd na het onder
zoek, dat gevolgd was op de aangifte van de
geneesheeren Pinauld en Baudoin, gevat en
ter dood veroordeeld.
Zij bleef tot het laatste oogenblik alles
ontkennen.
Toen, na het sluiten der debatten, de voor
zitter van het gerechtshof haar vroeg of ze
nog iets in het midden had te brengen, luidde
haar antwoord:
„lk beu onschuldig. Ik ben in alles gela
ten. Ik wil liever onschuldig sterven dan
schuldig leven. Gij hebt mij veroordeeld
maar God zal u allen oordeelen. Hij zal dan
zien, dat de valsche getuigen, die mij hier
zijn komen bezwaren, gelogen hebben."
Zij bleef nog op het schavot een raadsel en
een monster. Even vóór dat de bijl der guil
lotine viel, beschuldigde zij een doodon
schuldige oude ziel, die in den omtrek schier
als eene heilige werd vereerd, en wier naam
in het gansche proces niet was genoemd, als
baar tot de eerste vergiftigingen te hebben
aangezet.
now" het licht van de „Simla" zag, was
't te laat om nog een botsing te vermijden.
Zoodra de botsing had plaats gehad, wer
den de booten der „Lucknow" uitgezet,
doch, zooals reeds is gemeld, zonder gevolg.
De bemanning werd door de „Guernsey"
opgenomen. De kapitein dier stoomboot
vroeg de „Lucknow" of het schip ook hulp
noodig had. Kapitein Mac Donald seinde
van neen, doch ried hem de „Simla," die
in hoogen nood verkeerde, te gaan helpen.
De boot stoomde daarop naar de „Simla,"
maar kon het schip niet bereiken.
Tot na middernacht bleef de „Guernsey"
echter in de nabijheid.
Tevergeefs beproefde de lste officier van
de „Simla" nog met een boot het wrak te
bereiken. Omstreeks 2 ure in den morgen
kwam er een geweldige bui opzetten met
donder, bliksem en hagel. Toen verloor
men op de „Guernsey" de „Simla" uit het
gezicht cn zag men haar licht niet meer.
Allen, die nog aan boord waren, zijn later
gered door een Italiaansch stoomschip,
doch de „Simla" verging.
De „City of Lucknow," een ijzeren schip
va,n 1253 tonnen, was gebouwd te Glasgow
in 1869 en behoorde aan de heeren Smith
Son te Glasgow. De „Simla," een ijzeren
viermaster van 2288 tonnen, was in 1854
gebouwd en was het eigendom van de
heeren Devitt en Moore, te Glasgow.
Re botsing tussckeu de „Siinln"
en de „City of Lucknow."
In het Kanaal heeft een hevige botsing
plaats gehad tusschen den 4-master „Simla"
en „The City of Lucknow," waarbij 22
menschen het leven verloren.
De „Simla" was sinds negen dagen uit
Londen vertrokken en moest een lading
brengen naar Sidney. De commandant was
kapitein Nicholson, die 45 man onder zijne
bevelen had en bovendien nog 2 passagiers
aan boord had. Vrijdagavond jl., ongeveer
10 minuten over 8, toen het schip zich 10
mijlen ten zuidwesten van het lichtschip
van Samble, bevond, zagen de kapitein, de
tweede officier en de loods, die met de
gewone wacht op het dek waren en alle
lichten helder lieten branden, dat een groot
zeilschip zich aan stuurboordszijde vertoonde.
Er woei een sterke wind en de zee stond
vrij hol.
De „City of Lucknow," van Adelaïde
naar Londen varende, stond onder bevel
van kapitein Mac Donald. De „Simla"
seinde met blauw licht, ten einde 't andere
te waarschuwen om van koers te veranderen.
De kapitein volgde den raad, want men
zag eerst zijn rood en daarna zijn groen
licht, maar weldra werd het roode haven
licht weer zichtbaar en scheen een botsing
onvermijdelijk. Terstond liet kapitein Ni
cholson alle man op dek komen. De „City
of Lucknow" trof de „Simla" aan stuur
boordszijde, verbrijzelde twee planken van
het dek, sprong terug, en herhaalde den
stoot ten tweeden ma'e zoo hevig, dat de
„Simla" in eens al zijne vier masten ver
loor. Het neervallende tuig verbrijzelde in
zijn val al de sloepen van kapt. Nicholson's
schip.
De twee schepen bleven ongeveer 20
minuten aan elkaar vastzitten, maar toen
werd er gemeld, dat de „Simla" begon te
zinken. De kapitein, de officieren en een
paar man van het scheepsvolk klauterden
toen op de „Lucknow" over, die terstond
het anker kaptewaarmede zc met de
„Simla" verward zat. De timmerman van
de „Lucknow" deelde meê, dat er 7 duim
water in het ruim stond, waarop eenige
matrozen van de „Simla" in de booten
gingen, die 10 minuten later door de stoom
boot,, Guernsey," kapitein Gregory, op reis
van Jersey uaar Southampton' werden op
gevangen.
Intusschen namen een paar anderen, die
aan boord der „Lucknow" achter bleven,
een andere boot en roeiden naar de „Simla,"
om zoo mogelijk ook de achtergebleven
matrozen te redden, maar door de hooge
zee konden zij het wrak niet bereiken. Met.
inbegrip van de twee passagiers waren er
nog 22 menschen aan boord. Men seinde
hun dat zij over boord moesten springen,
dau zou de boot hen wel oppikken, maar
dit wilden zij niet doen. Zoo moest dan
de bemanning der boot voor eigen veilig
heid ten slotte aan boord van de „Guern
sey" overgaan. De „Simla" seinde toen. dat
er binnen 10 minuten 10 voet water in 't
ruim was gekomen en is vermoedelijk ge
zonken, daar men niets meer van 't schip
heeft vernomen. Het geredde deel der be
manning werd te Southampton aan wal
gezet en van daar met den eersten trein
naar Londen gebracht. De „City of Luck
now" zette dc reis voort, zonder eenige
ernstige schade te hebben geledeu.
De kok van de „Lucknow," een van hen,
die door de „Guernsey" werden opgenomen,
deelt nog eenige bijzonderheden aangaande
de hotsing mede, die volkomen stroken met
het eerste bericht. Toen men op de „Luck-
Stoom vaartberichten.
Het stoomschip Koningin Emma passeerde
28 Jan. Kaap Roca van Amsterdam.
Het stoomschip Prins van Oranje vertrok
30 Jan. van Batavia naar Amsterdam.
Het stoomschip Prins Alexander vertrok
30 Jan. van Amsterdam naar Batavia.
Het stoomschip Prins Hendrik arriveerde
31 Jan. te Marseille van Batavia.
Het stoomschip Voorwaarts vertrok 31
Jan. van Suez naar Amsterdam.
Het stoomschip Conrad Tertrok 30 Jan.
van Suez naar Batavia.
Markt-Berichten.
Pühmbrend, 29 Jan. 109 stapels kleine
Kaas a f 37, 1 Middelbare a f 33 per 50 kgr.
974 kgr. Boter: laagste prijs f 1.40, hoogste
f 1.50 per kgr., 69 Runderen, matig, prijs
houdend, 23 Paarden, 86 vette Kalveren
f 0.85 a 1 per P., vlug, 68 nuchtere dito
f 10 a 25 per stuk, vlug, 79 vette Varkens
f 0.48 a 0.56 per P., vlug, 30 magere dito
f10 a 20 per stuk, vlug, 166 Biggen f 4 a
8 per stuk, stug, 581 Schapen en Lammeren,
Overh. lager in prijs, magere prijsh., stug,
Kipeieren f4.50 a 5, Eendeieren f4.50 p. 100.
Sceaoen, 31 Jan. 8 Paarden f 75 a 185,
16 Geldckoeien f140 a 220, 2 Kalf koeien
f190 a 240, 16 nucht. Kalveren f6 a 15,
760 Schapen f 16 a 37, 30 magereVarkens
f 11 a 15, 46 Biggen f 5 a 7$, 40 Kippen
f 0.90 a 1.75, 50 Eenden fl al.50, Boter
per kop f 0.90 a 1, Kaas per kgr. f 0.35 a
0.50, Kipeieren f 3.50 a 4 per 100.
Burgeerlijke Stand Helder.
Van 29 Jan. tot 1 Febr. 1884.
ONDERTROUWD: W. L. Klaassen,
bootsmansmaat, en C. S. v. d. Kuijl. G.
Smits, schipper, en J. Luidinga. J. B.
Stecher, scheepstimmerman, en J. E. Kramer.
GEHUWD T. F.ber en G. Spil. K.
Florosse en C. M. Le Fevre.
BEVALLENM. Gieling, geb. Scha
per, z. J. Luidinga, geb. Zutphen, d. W.
Paans, geb. Gerritsen, z. A. van Leeuwen,
geb. de VrieB, z. R. Snoek, geb. Dupont, z,
A. Lamens, geb. van Oosten, z.
OVERLEDENM. Koorn, bijna 5 j.
J. C. Verboom, 3 j. H. Meij'ooom26 j.
N. Bels, 9 m. Een levenloos aangegeven.
Burgerlijke Stand Tessel
Van 24 tot 30 Jan. 1884.
ONDERTROUWD Geene.
GETROUWD Jacob Mettes en Dirkje
Schoenmaker.
GEBORENGuurtjc, d. van Barend
Backer en Antje Tuinder. Dirk, z. van
Willem Maas en Eüsabeth Verberne.
OVERLEDEN: Maartje Bakker, wed.
van Pieter Bakker, 78 j. Ambtshalve in
geschreven 1. Een aangespoeld lijk.
Vervol»- der Berichten.
De geheele lading greenen duigen,
circa 448000 stuks, alhier gelost
uit het Noorsche schip Telegraf, is
Woensdag in publieke veiling gekocht
door de heeren v. Vliet en Co. alhier
voor f7.25 per 100.
Nieuwediep, 30 Jan. Het tjalk-
schip Vrouw Trijntje," beladen met
steenkolen uit het Zweedsche schip
»Birger," is hier in de binnenhaven
gezonken. Men tracht de lading er
uit te baggeren.
Door deu eerstaanwezeuden in
genieur der Genie alhier zal op Zater
dag 9 Februari worden aanbesteed
het doen van verbeteringen van on
dergeschikt belang aan werken in
de stelling van den Helder (raming
f4600).
Met ingang van 1 Februari
worden de ten dienste van het de
partement van marine ingerichte
rykstelegraafposten met telefoondienst
op de lichttorens te Eierland en
Kijkduin mede voor het algemeen
telegraphisch verkeer geopend.
De diensturen zijn geregeld als
volgtte Eierland, op werkdagen van
8 tot 11 ure voor- en van 12Va tot
372 ea 6 tot 8 ure namiddags op
Zon- en feestdagen van 8 tot 9 ure
voor- en van 12 tot 3 ure namiddags
te Kijkduin, dagelijks, van 1 Oct.
tot 31 Maart, van 9 tot 12 ure voor-
en van 2 tot 4 ure namiddags; van
1 April tot 30 Sept., van 8 tot 12
ure voor- en van 2 tot 6 ure na
middags.
Op het verkeer van deze posten
met alle telegraafkantoren in Neder
land is het uniforme tarief van 0.15
gld. per telegram, vermeerderd met
0.01 gld. per woord, van toepassing.
Van af heden 1 Februari, is voor
reizigers per spoor, eeu langgewensch-
te verbetering aangebrachtIn plaats
dat een retour 2 dagen geldig is mag
men nu voor hetzelfde kaartje 4 dagen
reizen; dit voordeel strekt zich alleen
uit tot die plaatsen, welke verder van
bet station van afreis gelegen zijn
dan 40 Kilometers, dus van af Hel
der kan men 4 dagen vertoeven te
Alkmaar en verdere stations, als zijn
de Alkmaar meer dau 40 Kilometers
van hier verwijderd: Voor de stati
ons Anna Paulowaa, Schagen, Noord-
Scharwoude en Hugowaard blijft alzoo
het oude tarief van 2 dagen bepaald
De maatregel is zeer ten gerieve van
het publiek, maar de beperkende toe
passing hinderlijk, want voor bewo
ners binnen deu gestelden afstand gel
den meestal dezelfde beweegredenen
voor langer verblijf als van hen, die
daarvan toevallig kunnen profiteren.
De aanspreker G., dieWoensdag
te Oudeschild aanzegging deed van
eeu ingezetene nam de gelegenheid
waar om zich op genoemd dorp bij
een weduwe, die ziek is, aan te
bevelen voor het maken van haar
doodkist, indien ze kwam te sterven
Weinig dacht de man er aan, dat
zijne eigene levensuren geteld waren.
Van Oudeschild zou hij zich uaar
Oosterend begeven. Op den zeedijk
rukte de wiud hem den hoed van
bet hoofd, G. liep den hoed na, die
laugs de helling des dijks rolde, en
viel in zee, waar hij verdronk.
Zondag heeft een ongehuwde
moeder van 18 jaren, wonende te
Zundert nabij Breda, haar kiud.
waarvan zij heimelijk was bevallen
in een hoop zand, die in den kelder
harer woning lag, gesmoord. Zij heeft
hare daad reeds aan de justitie, die
een gerechtelijk onderzoek heeft in
gesteld, bekend.
Brieven van den scheepsdokter
aan boord van het Engelsche oorlogs
schip »Pegasus", door den particu
lieren berichtgever van de »N. Rott.
Courant" medegedeeld, verhalen na
dere bijzonderheden omtrent de on
derhandelingen, die met behulp van
den welgezinden Rajah vau Rigas ge
voerd werden over het loslaten van de
dertig gevangenen rau de »Nisero"
»Een aangeboden losgeld van f250,000
werd geweigerd. Den 5en December
vertrok de Engelsche consul te Atjeh
met den welgezinden Rajah op de
stoomboot van den Nederlandschen
Resident naar Tenom. Zjj kwamen
terug met den kapitein, den 2en ma
chinist en den Chineeschen kok van
de »Nisero" aan boord. De onderhan
delingen waren niet geslaagd. Kapt
Woodhouse ging nu, iu gezelschap van
den consul naar Atjeh, om den gou
verneur aldaar te spreken. De Rajah
van Tenom wil een hooger losgeld en
verlangt, dat de Engelsche consul hem
borg zal staan, dat de Nederlanders
zich niet op hem zullen wreken. Hij
dreigde, al de gevangenen te zullen
dooden zoodra één schot gelost werd."
De kapitein kwam den llen Dec,
uit Atjeh terug. Hjj ging weer naar
Tenom terug, met een ultimatum
van den gouverneur, waarbij deze ver
klaarde, geeu hooger losgeld te willen
geven en den Radjah met den oorlog
dreigde. De mededeelingen van den
scheepsdokter sluiten met het bericht,
dat het schip 14 Dec. te Oleh-Leh aan
kwam om den verderen gang van
zaken af te wachten.
Sedert had, zooals het bekende tele
gram vau den gouverneur-Generaal
berichtte, de tuchtiging van den Rajah
van Tenom plaats. Maar hij nam zijn
gevangenen van de »Nisero" mee naar
het binnenland, en of hij zijne bedrei
ging aan hen volvoerd heeft, weet men
nog niet.
Een merkwaardige valschemuu-
tersbende wordt nu door de Belgische
politie gezocht. Zij moet nl. iu volle
zee, op een stoomboot, die het eigen
dom is van een harer leden, valsche
twintigfrancstukken maken, en vau
tijd tot tijd gaan een paar mannen,
nu hier, dan daar aan land, om die
stukken in omloop te brengen. Zoo
was het gevaar voor ontdekking min
der groot dan op den vasten wal.
Londen, 30 Jan. Te West
minster werd door de Wreek Com-
missioners een onderzoek inge
steld naar de oorzaak der stranding
van het stoomschip Aludra, te Texel,
den 12den December op de reis van
Hamburg naar Cardiff. Het schip
was in ballast, kon tegen den storm
niet opstoomen en werd om niet
mot man en muis te verongelukken,
op strand gezet. Het hof sprak den
gezagvoerder van schuld aan de stran
ding vrij.
De storm van Zaterdagavond
heeft ontzaglijk veel nadeel gedaan
in Engeland en Frankrijk. Hij had
veel van een tropischen orkaan met
bliksem en stortregens. De dagbladen
bevatten kolommen vol bijzonder
heden aangaande de onheilen die te
weeg zijn gebracht. Groot is het
aantal menschen, gedood door vallende
schoorsteenen en hoornen, terwjjl
vele kinderen in de zee of rivier ge
waaid en daar verdronken zijn.
De treinen konden slechts zeer
langzaam rijden, door al de telegraaf
palen, die op den weg lagen. De
uachtbooten van Dover naar Calais
en Ostende konden niet vertrekken.
Op zee zjjn vele schepen vergaan.
Iu Parijs draaide de wind, orkaaus-
gewijze, van Zuid-West naar Noord-
Oost. Eeu wolkbreuk kwam tevens.
Vigelautes werden omgeworpen, ter
wijl tramwagens door den wind, zoo
woest werden voortgedreven dat het
was of de paarden op hol waren.
Verschillende gasontploffingen had
den plaats, doordien de wind door
den schoorsteen in de kamers komeude,
waar niemand was doch het gas aan
was, het licht uitwoei. Het gas
bleef intusschen toestroomen en ont
plofte door het haardvuur, of door
dien iemand met een kaars binnen
trad. In den schouwburg van de
»Port St. Martin," waar Sara Bern-
hardt als »la dame aux Cameliass
optrad, ging al het gas tegelijk uit.
Draai de hoofdkraan dicht riepen
velen uit het publiek. Doch tevens
sloeg de wiud eenige deuren met
een krakenden slag dicht en werdeu
eenige ruiten gebroken, het glas
waarvan Sara Bern hardt aan de voet
wou de.
Geen paniek ontstond gelukkig.
Het was onmogelijk voor eenig
rjjtuig om over de Place de la Con
corde te rgden.
Zondagavond jl. heeft meu te
Londen weder een schouwburgbrand
gehadLusky's Variétés-schouwburg
werd in weinig tijds tot deu grond
toe vernield. In spijt van de krach
tige pogingen, aangewend door 14
groote stoom brandspuiten, deelden zich
de vlammen spoedig mede aan de
Charrington-brouwerij, welke echter
slechts geringe schade leed. Het
verlies aan de eigenaren van den
schouwburg toegebracht, wordt op
40.000 pond sterling of bjjna een
half millioen gulden begroot.
Een proces wegens verbreken
van trouwbeloften wekt te Dublin
vrjj groot opzien. De eischer is dit
maal een Heer en wel uit het graaf
schap Limerick en de gedaagde een
weduwe uit Clare. De gevorderde
schadevergoeding is 10.000 (120,000
gulden.) Al de stukken, brieven enz.,
die op de zaak betrekking hebben,
zullen voor het gerecht overgelegd
worden.
De trekkingsiyst der Rotterdam-
sche Schouwbnrgloten, van 1 Dec. 11.
zal In het volgende nommer worden
opgenomen.
Op den 4 Februari e. k.,
hopen onze geliefde ouders
A. BLOM
en
M. MOLENAAR
hunne 40-Jiirige Echtveree-
niging te vieren.
Hunne dankbare kinderen.
P. W. BLOM.
A. BLOM van Petten.
i B. MOLENAAR.
M. MOLENAAR-Blom.
Ymuiden, 1 Febr. 1884.
Op ZONDAG 3 FEBRUARI
hopen wg de IS1/s-Jari|g© Echt-
vereeniging te herdenken van
j? onze Broeder en Zuster
ARIE BONTES
en
CATHARINA ADRIANA
DIRKJE EIGENHUIJS.
Helder, 1 Februari 1884.
Namens Zwager en Zuster,
H. BENDER.
G. BONTES.
Heden overleed, na een kort
stondige ongesteldheid, ons innig
geliefd Dochtertje JOHANNA
CORNELIA, in den aanvalligen
leeftijd van 3 jaren. Deze slag
treft ons ouderhart zwaar, doch
wij hopen in Gods wijzen wil
te berusten, wiens doen liefde
en wijsheid is.
Helder, 31 Januari 1884.
A. VERBOOM
en Echtgenoote.
Mede namens familie
betrekkingen.
Dezer dagen overleed te Whits-
table (Eogeland) een 35jarige vrouw,
die twintig jaren lang geveinsd had
ziek en hulpeloos te ziju. Haar
aaugezichfc was laugzamerhaud zwart
gewordeu en het gebruik van hare
ledematen op één arm na, had zij
verloren. Zij werd door verscheidene
weldadige personen en genootschap
pen ondersteund en algemeen als een
toonbeeld van geduld en vrome be
rusting geprezen. Maar een paar
dagen vóór haar dood, bekende zij,
dat alles bedrog was geweest, dat
zij volstrekt niet verlamd was, en
haar aangezicht met gebrande kurk
had zwart gemaakt.
Ondertrouwd
WILLEM LODEWIJK KLAASSEN
en
CRISTINA SUSANNA v. d. KUIJL.
Helder, 31 Januari 1884.
Algemeene keunisgeuing.
Ondertrouwd
G. M. SMITS
en
J. LUIDINGA.
Helder, 31 Januari 1884.
Ondertrouwd:
JACOBUS BASTIAAN STECHER
en
JOHANNA ELISABETH KRAMER.
Helder, 31 Januari 1884.
Algemeene kennisgeving.
Geen Receptie.
Bevallen van twee welgeschapen
Zoons: A. VAN OOSTEN,
geliefde Echtgenoote van
C. J. LAMENS.
Waarvan een kort na de geboorte
is overleden.
Helder, 29 Januari 1884.
Algemeene kennisgeving,
Bij mjjn vertrek naar
elders, breng ik met mij
nen welremeendendank,
ook mijnen harteltyken afscheids
groet aan mijne begunstigers.
Wed. J. C. VENNIK.