'T VLIEGEND BLAADJE. ELEINE COURANT VOOR HELDER. NIEUWEDIEP EN TEXEL No. 1180. Zaterdag 7 Juni 1884. Twaalfde Jaargang. Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Kalender der Week. Abonnement per 8 maanden binnen de gemeente 50 Cent. >3 franco per post75 Afzonderlijke nnmmers2 Uitgevers: BERKHOUT Co. te Helder. Bareau: SPOORSTRAAT en ZUIDSTRAAT. Advertentlön van 1 tot 5 regels25 Cent. Elke regel meer5 Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGENS vóór 10 uur aan de Bureaux bezorgd zijn. JUNI, (Zomermaand), 30 dagen. Opkomst der Zon 3 u. 41 m. Onderg. 8 n. 17 m. Zondag 8 H. Drievuldigheid. Yolle Maan. Maandag 9 Dinsdag 10 Woensdag 11 Donderdag 12 H. Sacramentsdag. Vrijdag 13 Zaterdag 14 NIEUWSTIJDINGEN. HELDER, 6 Juni 1884. Woensdagavond gaf de Zang- vereenigiug Oefening baart Vooruit gang, in Musis Sacrum, een openbare uitvoering, ten behoeve van J. L. Bieker. Met veel genoegen luisterden de aanwezigen naar het voordragen van een aantal liederen, en meermalen klonken luide applaus door de zaal. Een aardige afwisselingdie zeer gewaardeerd werd, was de uitvoering der gavotte uit de operette: »Der Gasconjer." Met het blijspel: »Het boerinnetje van Woubrugge," werd de avond besloten. Bg vernieuwing heeft deze vereeniging getoond hare talenten ten beste te willen geven om den lgdenden natuurgenoot te helpen en daarom hadden we gaarne de opkomst wat ruimer gezien. Naar wij vernemen is de leve ring der stoomkolen, voor de stoom gemalen te Wieringerwaard, opge dragen aan de heeren van Gijn Co., alhier. Op 21 Juni a. s. worden ge plaatst aan boord van Zr. Ms. rani- monitor Draak," liggende te Wil lemsoord, de mach. Ie kï. v. k. A. J. Moritz, 2e kl. J. Verschoor, 3e kl. D. Croese en J. Haverhorst en machinistleerlingeu le kl. K. C. Drost, H. C. Burger, J. *an Ouwerkerk en J. L. Werneraan boord van Zr. Ms. ramscbip Buffel," mede te Wil lemsoord liggende, de mach. le kl. v. k. L. Klompe, 2e kl. L. B. C. Vries, 3e kl. D. Klazinga, H. J. W. Grimberg en H. C. Piek, zoomede de machinistleerlingen le kl. J. van der Pijl, D. Nepveu, J. Flik, G. J. Dassel, J. J. de Jong en K. Boogert; aan boord van de stoomkanonneerboot »Njord," de mach. le kl. J. T. Fauel en 3e kl. C. A. G. Fiorani en aan boord van de stoomkanonneerboot »Dlfr," de mach. le kl. J. J. Knotter en 3e kl. J. J. H. Hillebrandt. Het vaartuig voor de hydro- graphie is van Hellevoetsluis ver trokken naar de Zuiderzee ter op name van de vaarwaters rondom Wieringen. Bljjkens bij het Departement van marine ontvangen telegrammen, is Zr. Ms. instructieschip Marnix, onder bevel van den kapitein-luitenant ter zee C. A. Le Bron de Vexela, den lsten dezer te Christiania aan gekomen. Aan boord was alles wel. Een bulletin, Woensdagochtend ten paleize van Z. K. H. den Kroon prins uitgegeven, luidt als volgt: »Z. K. H. de Prins van Oranje is lijdende a in febris typhoïdea en bracht een onrustigen nacht door de koorts blgft aanhouden voor het oogeublik zijn er geen onrustbarende Overeenkomstig de wettelpke be palingen is heden, zoodra door de geneesheereu geconstateerd was dat Z. K. H. de Prins vau Oranje aan febris typhoïdea ljjdt, daarvan aangifte gedaan ten stadhuize en het biljet, de besmettelijke ziekte vermeldende, aangeplakt voor het benedenvenster aan het voorfront van het paleis. Op den eersten Pinksterdag spoorde een echtpaar van Hoorn naar Amsterdam om bloedverwanten te bezoeken. De reeds bejaarde vrouw, die nimmer in een spoortrein had gezeten, werd zoo bevreesd, dat ze 't bestierf. Bij aankomst te Amsterdam zat de vrouw dood in den waggon. Het visschersvaartuig, dat in den storm van 24 Januari op onge veer 1000 meter van Hoorn in de Zuiderzee zonk, is thans door de aan nemers gelicht en in de haven ge sleept. Er werd echter geen spoor van de verongelukte schepelingen in het vaartuig gevonden. Het vervoer op de door heerlijk weder begunstigdePinksterdagen langs de lijnen der Amsterdamsche Omni busmaatschappij bereikte het tot dus ver ongekende cijfer van 149,554 personen, zonder bijberekeniug der overstapkaartjes. Op de havenbootjes genoten 40,075 passagiers van een aangenaam water tochtje. Het Panopticum werd door 2000 per sonen bezocht. Het vervoer op de lijn Haarlem Zandvoort was ongeveer 10,000 personen. Dinsdagnamiddag ten twee ure had er te Amsterdam een vreeselijk ongeluk plaats. In de Brandweer kazerne op de Prinsengracht zou de reddings-toestel van den heer IJzer man uit 's-Hage beproefd worden. Deze toestel, de »Touwweg" ge naamd, bestaat uit een samenstel van een paar lijnen, welke den te redden personen aan ineengeschoven stokken (hengels) worden toegereikt. Het uiteinde der lijnen wordt bevestigd aan een vast punt in den muur of ergens anders en daarna laten de per sonen aan een gordel langs een der lij nen, welker benedenste uiteinden door mannen wordt gestrekt gehouden, zich afzakken. Zoo ook dien middag. De knecht van den hr. IJzerman, W. genaamd, was naar de 3de ver dieping van het Klimhuis geklouterd, en zou zich, na den gordel te hebben omgeslagen, laten afglgden. Doch nauwelijks had hij het venster ver laten, of het touw brak van boven, en de ongelukkige viel van een hoogte van 15 Meter op den steenen grond. De ontsteltenis, die dit voorval onder de aanwezige genoodigden waaronder burgerlijke en militaire autoriteiten wektewas groot. De wakkere brandweermannen echter niet vreemd aan dergelijke voor vallen hielden het hoofd bij elkaar en droegen den man in de wacht kamer. Een dokter was zeer spoedig aan wezig, die hem onderzocht en bevond, dat de linker-voorarm gebroken was. De beklagenswaardige, een oppas send man en vader van 3 kinderen, kwam weldra tot bewustzijn. Ilg klaagde en kermde vreeselijk over pijn in den rug. Naar het gasthuis gebracht, is de ongelukkige des avonds reeds be zweken. Wanneer de »Touwweg" door de gelijker constructie niet meer weor- borg geeft voor veiligheid bij redding uit brandende gebouwen, is het wen- schelijker langs den ouden weg door eenvoudig uitspringen trach ten te ontkomen. De verantwoordelijkheid voor dit ongeluk treft den proefnemer, die aan zijn ondeugdelijk materiaal het leven van een mensch waagde. Zeker is hier geen sprake van opzet, maar het breken van het touw geeft ver moeden van grove nalatigheid. In een kelderingang op Reckt- Boomsloot te Amsterdam is in den nacht van Maandag op Dinsdag lig gende gevonden het ontzielde lichaam vau een bejaard man, tabakskerver van beroep, wonende in het Lange Hol. Op welke wijze die man daal den dood gevonden heeft is niet be kend. Door de politie is het lijk ter gerechtelijke schouwing in beslag ge nomen. In de Suikerbakkersteeg te Amsterdam wierp Maandagavond een beschonken man een hoeveelheid pe troleum over den grond zijner woning en stak die in brand. Men stuitte het vuur in den aanvang en nam den dader in arrest. Zondagochtend te 4 uur is te IJmuiden eeu persoon der bemanning van het stoomschip Burgemeester Den Tex van de ra in de machine kamer gevallen. Te Amsterdam is hij onmiddellijk per draagbaar zwaar verwond naar het ziekenhuis gebracht. Zijn toestand is zeer be denkelijk. Heden hoopt de heer J. E. G. De Rot, opzichter bij de Holl. IJz. Spoorwegmij. standplaats Haarlem, den dag te herdenken, waarop hg voor 25 jaren bij voornoemde Maat schappij in dienst trad. Een Frausch koopvaardij matroos, met name Toussaint, heeft in den avond van Zaterdag op Zondag jl., na in een speelhuis op den Zeedijk te Amsterdam, een tweeden stuurman met zijn gewezene minnares aan den dans te hebben gezien, dezen des nachts in zijne woning opgezocht, en met een mes in de hand verraderlijk aangevallen. De aangevallene, een inboorling van het eiland Mauritius, heeft het aan zijn sterke vuisten, maar niet het allerminst aan de tgdige en onverschrokken tusschenkomst van een politie-agent te danken, dat hg er slechts met een geringe verwon ding afgekomen is. De dader be vindt zich in hechtenis. Men meldt uit Uithuizen Door vele landbouwers in deze g'. neente is een Vereeniging in 't leven geroepen, tot doel hebbende het wegloopen van dienstboden, zoo wel mannelijke als vrouwelijke, tegen te gaan. Het reglement bepaalt als hoofd artikel: geen landbouwer dezer Ver eeniging mag een dienstbare meer in den loop van het jaar in dienst nemen of binnen 4 weken weder landwerk verschaffen, indien hij of zij door eigen toedoen den dienst verlaten heeft. Te Arnhem is met een sponsje in den mond en een handje om den hals het lijkje van een pas geboren kind van het mannelijk geslacht, be dolven onder het zand van den Wes- tervoortschen dijk, gevonden. Tusschen Hilversum en Bussem heeft de trein Dinsdag een vrouw overreden, die, niettegenstaande den gesloten slagboom, den weg overstak. De ongelukkige verloor beide beenen en gaf oogenblikkelijk den geest. De Voorburgsche politie is er in geslaagd, de moeder van het Vrijdag jl. gevonden kinderlijkje in handen te krijgen. Nadat zij een voorloopig verhoor voor den burgemeester had ondergaan en een geneeskundig on derzoek had plaats gehad, bekende zij bevallen te zijn en het kind den volgenden avond in een sloot te hebben geworpen. Zij ontkende echter het kind gedood te hebben en beweert niet gezien te hebben of het leefde. Nog denzelfdeu avond is zg gevan kelijk naar het huis van arrest in den Haag overgebracht. Zaterdagmiddag viel een knaap in de haven te Vlisslugen. De lste luitenant der infanterie Defize, voor het raam zijner kamer zittendebe merkt dit nauwelgks of hij begeeft zich naar buiten, springt gekleed in zijn uniform te water en redt den drenkeling. Dit is de tweede maal, dat die officier de zelfvoldoening mag smaken te Vlissingen een kind van een wis sen dood te redden. Te Tiel ontstond Dinsdag in een arbeidersgezin twist tusschen man en vrouw en een 19jarigen stiefzoon. De twist liep zóó hoog, dat de zoon een mes greep en daar mede den vader, die door de vrouw werd vastgehouden, overal sueed waar hg hem maar treffen kon, zoo dat de man verscheidene bloedende wonden bekwam. De zaak is in handen der politie. De veiligste plaats waar iemand zgn tijd kan doorbrengen is, naar een Engelschman heeft uitgevonden, de spoortrein. Hij rekent dit aldus uitOp de Engelsche spoorwegen werden verleden jaar 1350 millioen reizigers vervoerd, daarvan kwamen 22 om het leven, dat is dus ongeveer een doode op de 61 millioen. En in de straten in Londen kwamen in dat jaar 200 menschen om het leven dat is ongeveer één verongelukte op de 20.000 inwoners. Dat wij ons ondanks het toe nemend verbruik van steenkolen, nog niet ongerust behoeven te maken over het uitputten van den voorraad dier onmisbare brandstof, bewijst opnieuw een opgaaf van Amerikaansche aard kundigen omtrent de in Amerika en Europa voorhanden steenkolen. De steenkolen voorraad van Amerika alleen wordt geschat op 192,000 vierk. mijlen, hetgeen, een vierk. mijl op 300,000 ton gerekend, een geheel geeft van 57,600,000,000 ton. En geland heeft 12000 vierk. mijlen steen kolen. En China moet zoo rijke steenkolenmijnen bezitten, dat dit land alleen duizenden jaren lang de wereld van deze brandstof zou kunnen voorzien. De Nihilisten en de directie der Nicolaï-baan zgn in hun eer hersteld. Het is gebleken, dat de droevige ramp der vorige week, op de lijn tusschen Petersburg en Moskou voorgevallen, niet aan een of andere gruweldaad der Russische anarchisten- partg, noch aan de onoplettendheid van de directie der lijn te wijten is. De baanwachter Alexandrow, die de vakken 809311 te beheeren had, wilde zijn buurman, die op 307309 moest letten, te gronde richten en heeft op diens traject een rail los geschroefd. Men heeft den schroef- sleutel, dien de onnadenkende misda diger had laten liggen, gevonden en daardoor de misdaad ontdekt. De ramp te Rtysel. Op de esplanade te Rijsel staat sedert den vorigen zomer een Belvedère of platform, waarheen de bezoekers door middel eener hydraulische machine opgeheschen worden. Boven geniet men een verrukkelijk uitzicht iederen mooien dag, vooral 's Zondags, ver* drong het publiek zich om de machine, en de politie-verordening, dat slechts achtper- soneu in den bak mochten stappen om opgeheschen- te worden, werd vaak over treden. Zondag waren er wedrennen en den ge- heelen dag had de machine gewerkt, toen plotseling, 's avonds te zes uur ongeveer, de wandelaars een geluid hoorden als van eenige wagens zand die werden geledigd, gevolgd door een ontzettend gegil; de bak was gevallen, en van de personen die zij bevatte, was geen enkele ongedeerd ge bleven. Het platvorm was stampvol, zoodat men 16 personen tegelijk in den bak had doen plaatsnemen. Eerst daalde deze langzaam, maar gedaald tot op een meter van den bovenrand gevoelde men een schommeling; vervolgens hield de bak stil. Toen begon de daling weer en ging eenige meters voort. Nieuwe schommeling, 'nieuw oponthoud, korter dan het eerste, daar de rem minder greep vond; toen kwam de derde schok, onmiddelijk gevolgd door het pijlsnel dalen in dolle vaart, waardoor de bak plotseling de 25 meters aflegde. Op den grond gekomen sprong de bak tot een hoogte van vier -meters terug en sloeg toen op den grond te pletter met al wat hij bevatte. Het is onmogelijk het tooneel te beschrijven dat toen de omstan ders zagen, verbrijzelde ledematen en stroo men bloeds; te midden der verbogen ijzeren tralies, zijn zestien menschen vermorzeld. De bak, een ijzeren kooi, had een gat van 40 centimeters in den grond geboord. Onmiddellijk trachtte men te helpen waar men kon. De plaats des onheils werd af gezet, soldaten en hospitaal personeel werden ontboden, en intusschen ruimde men weg zooveel mogelijk was. Bijna alle personen echter hadden de beenen gebrokeneen der eerste stukken die te voorschijn kwamen, was een kinderlaars met den voet er in; een man was reeds dood toen men hem uit den bak haaldetwee andere personen over leden daarna. Met het overbrengen van deze slachtoffers naar het hospitaal was het werk nietafge- loopen. Boven stonden nog 32 personen op het platform, bijna 40 meters boven den grond, terwijl de bak die hen naar beneden zou brengen, gebroken was, terwijl de gan- sche machine, door den schok wankelend was geworden, en met het breken der toestel len een deel van den vloer onder hunne voe ten was weggeslagen. Zij drongen zich langs den rand tegen de ijzeren balustrade, vreezende dat de af grond in het midden zich nog wijder openen en tevens dat de leuning breken zou. Dit duurde uren. Ladders van 40 meters hoog te te maken, ging niet. Door angst en uitputting waren eenige vrouwen en kin-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1884 | | pagina 1