'T VLIEGEND BLAADJE.
ELEINE COURANT
VOOR HELDER. NIEUWEDIEP EN TEXEL
No. 1180.
Zaterdag 7 Juni 1884.
Twaalfde Jaargang.
Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag.
Kalender der Week.
Abonnement
per 8 maanden binnen de gemeente 50 Cent.
>3 franco per post75
Afzonderlijke nnmmers2
Uitgevers: BERKHOUT Co. te Helder.
Bareau: SPOORSTRAAT en ZUIDSTRAAT.
Advertentlön
van 1 tot 5 regels25 Cent.
Elke regel meer5
Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGENS vóór 10 uur aan de Bureaux bezorgd zijn.
JUNI, (Zomermaand), 30 dagen.
Opkomst der Zon 3 u. 41 m.
Onderg. 8 n. 17 m.
Zondag 8 H. Drievuldigheid.
Yolle Maan.
Maandag 9
Dinsdag 10
Woensdag 11
Donderdag 12 H. Sacramentsdag.
Vrijdag 13
Zaterdag 14
NIEUWSTIJDINGEN.
HELDER, 6 Juni 1884.
Woensdagavond gaf de Zang-
vereenigiug Oefening baart Vooruit
gang, in Musis Sacrum, een openbare
uitvoering, ten behoeve van J. L.
Bieker.
Met veel genoegen luisterden de
aanwezigen naar het voordragen van
een aantal liederen, en meermalen
klonken luide applaus door de zaal.
Een aardige afwisselingdie zeer
gewaardeerd werd, was de uitvoering
der gavotte uit de operette: »Der
Gasconjer." Met het blijspel: »Het
boerinnetje van Woubrugge," werd
de avond besloten. Bg vernieuwing
heeft deze vereeniging getoond hare
talenten ten beste te willen geven
om den lgdenden natuurgenoot te
helpen en daarom hadden we gaarne
de opkomst wat ruimer gezien.
Naar wij vernemen is de leve
ring der stoomkolen, voor de stoom
gemalen te Wieringerwaard, opge
dragen aan de heeren van Gijn Co.,
alhier.
Op 21 Juni a. s. worden ge
plaatst aan boord van Zr. Ms. rani-
monitor Draak," liggende te Wil
lemsoord, de mach. Ie kï. v. k. A.
J. Moritz, 2e kl. J. Verschoor, 3e
kl. D. Croese en J. Haverhorst en
machinistleerlingeu le kl. K. C. Drost,
H. C. Burger, J. *an Ouwerkerk en
J. L. Werneraan boord van Zr.
Ms. ramscbip Buffel," mede te Wil
lemsoord liggende, de mach. le kl.
v. k. L. Klompe, 2e kl. L. B. C.
Vries, 3e kl. D. Klazinga, H. J. W.
Grimberg en H. C. Piek, zoomede
de machinistleerlingen le kl. J. van
der Pijl, D. Nepveu, J. Flik, G. J.
Dassel, J. J. de Jong en K. Boogert;
aan boord van de stoomkanonneerboot
»Njord," de mach. le kl. J. T. Fauel
en 3e kl. C. A. G. Fiorani en aan
boord van de stoomkanonneerboot
»Dlfr," de mach. le kl. J. J. Knotter
en 3e kl. J. J. H. Hillebrandt.
Het vaartuig voor de hydro-
graphie is van Hellevoetsluis ver
trokken naar de Zuiderzee ter op
name van de vaarwaters rondom
Wieringen.
Bljjkens bij het Departement
van marine ontvangen telegrammen,
is Zr. Ms. instructieschip Marnix,
onder bevel van den kapitein-luitenant
ter zee C. A. Le Bron de Vexela,
den lsten dezer te Christiania aan
gekomen. Aan boord was alles wel.
Een bulletin, Woensdagochtend
ten paleize van Z. K. H. den Kroon
prins uitgegeven, luidt als volgt:
»Z. K. H. de Prins van Oranje
is lijdende a in febris typhoïdea en
bracht een onrustigen nacht door
de koorts blgft aanhouden voor het
oogeublik zijn er geen onrustbarende
Overeenkomstig de wettelpke be
palingen is heden, zoodra door de
geneesheereu geconstateerd was dat
Z. K. H. de Prins vau Oranje aan
febris typhoïdea ljjdt, daarvan aangifte
gedaan ten stadhuize en het biljet,
de besmettelijke ziekte vermeldende,
aangeplakt voor het benedenvenster
aan het voorfront van het paleis.
Op den eersten Pinksterdag
spoorde een echtpaar van Hoorn
naar Amsterdam om bloedverwanten
te bezoeken.
De reeds bejaarde vrouw, die nimmer
in een spoortrein had gezeten, werd
zoo bevreesd, dat ze 't bestierf. Bij
aankomst te Amsterdam zat de vrouw
dood in den waggon.
Het visschersvaartuig, dat in
den storm van 24 Januari op onge
veer 1000 meter van Hoorn in de
Zuiderzee zonk, is thans door de aan
nemers gelicht en in de haven ge
sleept. Er werd echter geen spoor
van de verongelukte schepelingen in
het vaartuig gevonden.
Het vervoer op de door heerlijk
weder begunstigdePinksterdagen langs
de lijnen der Amsterdamsche Omni
busmaatschappij bereikte het tot dus
ver ongekende cijfer van 149,554
personen, zonder bijberekeniug der
overstapkaartjes.
Op de havenbootjes genoten 40,075
passagiers van een aangenaam water
tochtje.
Het Panopticum werd door 2000 per
sonen bezocht.
Het vervoer op de lijn Haarlem
Zandvoort was ongeveer 10,000
personen.
Dinsdagnamiddag ten twee ure
had er te Amsterdam een vreeselijk
ongeluk plaats. In de Brandweer
kazerne op de Prinsengracht zou de
reddings-toestel van den heer IJzer
man uit 's-Hage beproefd worden.
Deze toestel, de »Touwweg" ge
naamd, bestaat uit een samenstel van
een paar lijnen, welke den te redden
personen aan ineengeschoven stokken
(hengels) worden toegereikt. Het
uiteinde der lijnen wordt bevestigd
aan een vast punt in den muur of
ergens anders en daarna laten de per
sonen aan een gordel langs een der lij
nen, welker benedenste uiteinden door
mannen wordt gestrekt gehouden,
zich afzakken. Zoo ook dien middag.
De knecht van den hr. IJzerman,
W. genaamd, was naar de 3de ver
dieping van het Klimhuis geklouterd,
en zou zich, na den gordel te hebben
omgeslagen, laten afglgden. Doch
nauwelijks had hij het venster ver
laten, of het touw brak van boven,
en de ongelukkige viel van een
hoogte van 15 Meter op den steenen
grond.
De ontsteltenis, die dit voorval
onder de aanwezige genoodigden
waaronder burgerlijke en militaire
autoriteiten wektewas groot.
De wakkere brandweermannen echter
niet vreemd aan dergelijke voor
vallen hielden het hoofd bij elkaar
en droegen den man in de wacht
kamer.
Een dokter was zeer spoedig aan
wezig, die hem onderzocht en bevond,
dat de linker-voorarm gebroken was.
De beklagenswaardige, een oppas
send man en vader van 3 kinderen,
kwam weldra tot bewustzijn. Ilg
klaagde en kermde vreeselijk over
pijn in den rug.
Naar het gasthuis gebracht, is de
ongelukkige des avonds reeds be
zweken.
Wanneer de »Touwweg" door de
gelijker constructie niet meer weor-
borg geeft voor veiligheid bij redding
uit brandende gebouwen, is het wen-
schelijker langs den ouden weg
door eenvoudig uitspringen trach
ten te ontkomen.
De verantwoordelijkheid voor dit
ongeluk treft den proefnemer, die
aan zijn ondeugdelijk materiaal het
leven van een mensch waagde. Zeker
is hier geen sprake van opzet, maar
het breken van het touw geeft ver
moeden van grove nalatigheid.
In een kelderingang op Reckt-
Boomsloot te Amsterdam is in den
nacht van Maandag op Dinsdag lig
gende gevonden het ontzielde lichaam
vau een bejaard man, tabakskerver
van beroep, wonende in het Lange
Hol. Op welke wijze die man daal
den dood gevonden heeft is niet be
kend. Door de politie is het lijk ter
gerechtelijke schouwing in beslag ge
nomen.
In de Suikerbakkersteeg te
Amsterdam wierp Maandagavond een
beschonken man een hoeveelheid pe
troleum over den grond zijner woning
en stak die in brand. Men stuitte
het vuur in den aanvang en nam
den dader in arrest.
Zondagochtend te 4 uur is te
IJmuiden eeu persoon der bemanning
van het stoomschip Burgemeester
Den Tex van de ra in de machine
kamer gevallen. Te Amsterdam is
hij onmiddellijk per draagbaar
zwaar verwond naar het ziekenhuis
gebracht. Zijn toestand is zeer be
denkelijk.
Heden hoopt de heer J. E. G.
De Rot, opzichter bij de Holl. IJz.
Spoorwegmij. standplaats Haarlem,
den dag te herdenken, waarop hg
voor 25 jaren bij voornoemde Maat
schappij in dienst trad.
Een Frausch koopvaardij matroos,
met name Toussaint, heeft in den
avond van Zaterdag op Zondag jl.,
na in een speelhuis op den Zeedijk
te Amsterdam, een tweeden stuurman
met zijn gewezene minnares aan den
dans te hebben gezien, dezen des
nachts in zijne woning opgezocht, en
met een mes in de hand verraderlijk
aangevallen. De aangevallene, een
inboorling van het eiland Mauritius,
heeft het aan zijn sterke vuisten, maar
niet het allerminst aan de tgdige en
onverschrokken tusschenkomst van
een politie-agent te danken, dat hg
er slechts met een geringe verwon
ding afgekomen is. De dader be
vindt zich in hechtenis.
Men meldt uit Uithuizen
Door vele landbouwers in deze
g'. neente is een Vereeniging in 't
leven geroepen, tot doel hebbende
het wegloopen van dienstboden, zoo
wel mannelijke als vrouwelijke, tegen
te gaan.
Het reglement bepaalt als hoofd
artikel: geen landbouwer dezer Ver
eeniging mag een dienstbare meer
in den loop van het jaar in dienst
nemen of binnen 4 weken weder
landwerk verschaffen, indien hij of
zij door eigen toedoen den dienst
verlaten heeft.
Te Arnhem is met een sponsje
in den mond en een handje om den
hals het lijkje van een pas geboren
kind van het mannelijk geslacht, be
dolven onder het zand van den Wes-
tervoortschen dijk, gevonden.
Tusschen Hilversum en Bussem
heeft de trein Dinsdag een vrouw
overreden, die, niettegenstaande den
gesloten slagboom, den weg overstak.
De ongelukkige verloor beide beenen
en gaf oogenblikkelijk den geest.
De Voorburgsche politie is er
in geslaagd, de moeder van het Vrijdag
jl. gevonden kinderlijkje in handen
te krijgen. Nadat zij een voorloopig
verhoor voor den burgemeester had
ondergaan en een geneeskundig on
derzoek had plaats gehad, bekende
zij bevallen te zijn en het kind den
volgenden avond in een sloot te hebben
geworpen. Zij ontkende echter het
kind gedood te hebben en beweert
niet gezien te hebben of het leefde.
Nog denzelfdeu avond is zg gevan
kelijk naar het huis van arrest in
den Haag overgebracht.
Zaterdagmiddag viel een knaap
in de haven te Vlisslugen. De lste
luitenant der infanterie Defize, voor
het raam zijner kamer zittendebe
merkt dit nauwelgks of hij begeeft
zich naar buiten, springt gekleed in
zijn uniform te water en redt den
drenkeling.
Dit is de tweede maal, dat die
officier de zelfvoldoening mag smaken
te Vlissingen een kind van een wis
sen dood te redden.
Te Tiel ontstond Dinsdag in
een arbeidersgezin twist tusschen
man en vrouw en een 19jarigen
stiefzoon. De twist liep zóó hoog,
dat de zoon een mes greep en daar
mede den vader, die door de vrouw
werd vastgehouden, overal sueed
waar hg hem maar treffen kon, zoo
dat de man verscheidene bloedende
wonden bekwam.
De zaak is in handen der politie.
De veiligste plaats waar iemand
zgn tijd kan doorbrengen is, naar
een Engelschman heeft uitgevonden,
de spoortrein. Hij rekent dit aldus
uitOp de Engelsche spoorwegen
werden verleden jaar 1350 millioen
reizigers vervoerd, daarvan kwamen
22 om het leven, dat is dus ongeveer
een doode op de 61 millioen. En in
de straten in Londen kwamen in dat
jaar 200 menschen om het leven
dat is ongeveer één verongelukte op
de 20.000 inwoners.
Dat wij ons ondanks het toe
nemend verbruik van steenkolen, nog
niet ongerust behoeven te maken over
het uitputten van den voorraad dier
onmisbare brandstof, bewijst opnieuw
een opgaaf van Amerikaansche aard
kundigen omtrent de in Amerika en
Europa voorhanden steenkolen.
De steenkolen voorraad van Amerika
alleen wordt geschat op 192,000 vierk.
mijlen, hetgeen, een vierk. mijl op
300,000 ton gerekend, een geheel
geeft van 57,600,000,000 ton. En
geland heeft 12000 vierk. mijlen steen
kolen. En China moet zoo rijke
steenkolenmijnen bezitten, dat dit
land alleen duizenden jaren lang de
wereld van deze brandstof zou kunnen
voorzien.
De Nihilisten en de directie
der Nicolaï-baan zgn in hun eer
hersteld. Het is gebleken, dat de
droevige ramp der vorige week, op de
lijn tusschen Petersburg en Moskou
voorgevallen, niet aan een of andere
gruweldaad der Russische anarchisten-
partg, noch aan de onoplettendheid
van de directie der lijn te wijten is.
De baanwachter Alexandrow, die de
vakken 809311 te beheeren had,
wilde zijn buurman, die op 307309
moest letten, te gronde richten en
heeft op diens traject een rail los
geschroefd. Men heeft den schroef-
sleutel, dien de onnadenkende misda
diger had laten liggen, gevonden en
daardoor de misdaad ontdekt.
De ramp te Rtysel.
Op de esplanade te Rijsel staat sedert
den vorigen zomer een Belvedère of platform,
waarheen de bezoekers door middel eener
hydraulische machine opgeheschen worden.
Boven geniet men een verrukkelijk uitzicht
iederen mooien dag, vooral 's Zondags, ver*
drong het publiek zich om de machine, en
de politie-verordening, dat slechts achtper-
soneu in den bak mochten stappen om
opgeheschen- te worden, werd vaak over
treden.
Zondag waren er wedrennen en den ge-
heelen dag had de machine gewerkt, toen
plotseling, 's avonds te zes uur ongeveer,
de wandelaars een geluid hoorden als van
eenige wagens zand die werden geledigd,
gevolgd door een ontzettend gegil; de bak
was gevallen, en van de personen die zij
bevatte, was geen enkele ongedeerd ge
bleven.
Het platvorm was stampvol, zoodat men
16 personen tegelijk in den bak had doen
plaatsnemen. Eerst daalde deze langzaam,
maar gedaald tot op een meter van den
bovenrand gevoelde men een schommeling;
vervolgens hield de bak stil. Toen begon
de daling weer en ging eenige meters
voort.
Nieuwe schommeling, 'nieuw oponthoud,
korter dan het eerste, daar de rem minder
greep vond; toen kwam de derde schok,
onmiddelijk gevolgd door het pijlsnel dalen
in dolle vaart, waardoor de bak plotseling
de 25 meters aflegde.
Op den grond gekomen sprong de bak
tot een hoogte van vier -meters terug en
sloeg toen op den grond te pletter met al
wat hij bevatte. Het is onmogelijk het
tooneel te beschrijven dat toen de omstan
ders zagen, verbrijzelde ledematen en stroo
men bloeds; te midden der verbogen ijzeren
tralies, zijn zestien menschen vermorzeld.
De bak, een ijzeren kooi, had een gat
van 40 centimeters in den grond geboord.
Onmiddellijk trachtte men te helpen waar
men kon. De plaats des onheils werd af
gezet, soldaten en hospitaal personeel werden
ontboden, en intusschen ruimde men weg
zooveel mogelijk was. Bijna alle personen
echter hadden de beenen gebrokeneen der
eerste stukken die te voorschijn kwamen,
was een kinderlaars met den voet er in;
een man was reeds dood toen men hem uit
den bak haaldetwee andere personen over
leden daarna.
Met het overbrengen van deze slachtoffers
naar het hospitaal was het werk nietafge-
loopen. Boven stonden nog 32 personen
op het platform, bijna 40 meters boven den
grond, terwijl de bak die hen naar beneden
zou brengen, gebroken was, terwijl de gan-
sche machine, door den schok wankelend
was geworden, en met het breken der toestel
len een deel van den vloer onder hunne voe
ten was weggeslagen.
Zij drongen zich langs den rand tegen
de ijzeren balustrade, vreezende dat de af
grond in het midden zich nog wijder openen
en tevens dat de leuning breken zou. Dit
duurde uren. Ladders van 40 meters hoog
te te maken, ging niet. Door angst en
uitputting waren eenige vrouwen en kin-