'T VLIEGEND BLAADJE. KLEINE COURANT VOOR HELDER. NIEUWEDIEP EN TEXEL. No. 1193. Woensdag 23 Juli 1884. Twaalfde Jaargang. Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Abonnement per 3 maanden binnen de gemeente 50 Cent. >3 franco per post75 nummers2 UitgeversBERKHOUT Sc Co. te Helder. Bareiiu: SPOORSTRAAT ZCIDATRAAT. Advertentiën van 1 tot 5 regels25 Cent. Elke regel meer5 Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGENS vóór 10 uur aan de Bureaus bezorgd zijn. NltëlJ WSTIJ DINGEN HELDER, 22 Joli 1884, Zr. Ms. schroefstoomschip le kl. Atjeh, onder bevel v/d kapitein ter zee H. Dyserinck, liggende aan 'g Rijkswerf alhier, ondergaat belang rijke reparatiën, die met spoed wor den bewerkstelligd, aangezien die bo dem, naar men verneemt, in October weder een reis naar O.-I. zal onder nemen met adelborsten der le kl. Blijkens een van den Neder- landschen consul te Port au Prince (Haïti) ontvangen schrgven, heeft Zr. Ms. schroefstoomschip der 1ste kl. Tromp, onder bevel van den kapitein ter zee P. ten Bosch, adjudant van wjjlen Z. K. H. den Prins van Oranje, op 24 Juni jl. die plaats verlaten, koers zettende naar Nederland. Aan boord van genoemden bodem was alles wel. De luit. ter zee der 1ste klasse W. M. J. Yisser wordt met 1 Aug. aanst. gedetacheerd bij 's Rijks werf te Willemsoord en belast met de waarneming der betrekking van offi cier van politie. De stoomschepen van de maat schappij Nederland" zullen de haven van Napels in plaats van die te Marseille aandoen, zoolang de laatst genoemde haven wegens de cholera besmet zal zijn verklaard. In verband daarmede zullen de brievenmalen voor Nederl.-Indië, te beginnen met Zaterdag 26 dezer, die, uit Nederland verzonden worden en voorts bg afwisseling des Zaterdags en des Dinsdags om de 10 of 11 dagen met de treinen die respectie velijk te 11.55 's morg., 1.6 's midd. en 1.33 's midd. van Amsterdam, 's Gravenhage en Rotterdam naar Ant werpen vertrekken, in plaats van, zooals thans op de gemelde dagen, met de treinen respectievelijk van 5.20, 6.32 en 7.5 's avonds. (St.-Ct.) Het aantal personen, dat ter gelegenheid van de begrafenis van wijlen den prins van Oranje, per Hol- landsche Spoor te 'a Hage werd aan gebracht, wordt geschat op 30 a 35 duizend. Tgdens de ougekende drukte, die aan het station aldaar heerschte, moe ten velen het slachtoffer geworden zijn van behendige zakkenrollers. Bij den chef van het station, den heer Rademaker, werd herhaaldelijk aan gifte gedaan van vermissingen van gouden uurwerken, kettingen, enz. enz. De rijksveldwachters, die tot handhaving van de orde ten getale van vier op het perron aanwezig waren, achtten het noodzakelijk in de zakken van eenige verdachte lieden een onderzoek in te stellen, zonder dat echter het gewenschte resultaat verkregen werd. Een persoon, die op heeterdaad betrapt werd, is aan gehouden en onmiddellijk geknipt". Men twijfelt er niet aan, dat men hier te doen heeft gehad met een afgerichte bende, die deze gelegenheid verbeidde om op de hoofdpunten van verkeer haar slag te slaan, daar te Delft eveneens vele gevallen van zak kenroller^ voorkwamen. Omstreeks 20,000 personen zijn per spoor të Delft aangekomen. Het aan tal treinen, dat het station binnen reed, bedroeg niet minder dan honderd dertig. Bovendien kwamen een aantal belangstellenden met de tram van Gravenhage, met rijtuigen en stoom- booten. Ondanks de groote drukte is alles in de beste orde afgeloopen, dank zij de goede maatregelen, door de spoorweg-beambten en de politie ge nomen. Reeds vroeger (zegt het Vader land) is gemeld, dat Z. K. H. de Prins van Oranje geen uiterste wils beschikkingen heeft nagelatenalleen zijn er enkele aanwijzingen gevonden van jaren herwaarts, die toonen, dat de Prins toen voornemens was een testament te maken. Verder zgn aan de hooge erfgenamen eenige me- dedeelingen gedaan van vroeger door den Prins geuite wenschen, die on getwijfeld zullen worden vervuld. Z. M. de Koning heeft persoonlijk, naar wij vernemen, volledig afstand gedaan van alle rechten op de na latenschap van zgn zoon en zulks ten behoeve van H. K. H. Prinses Wilhelmina, mede-erfgename van den Prins. Van het op verscheiden millioenen geschat vermogen van den Prins, grootendeels in inschrijvingen op het Grootboek en in buitenlandsche fond sen belegd, is een staat opgemaakt en bereids aan den thesaurier ter hand gesteld. Binnen weinige dagen zal de ge- heele overdracht kunnen eindigen. Omtrent het personeel van den over leden Vorst zgn nog geen definitieve beschikkingen genomen, wel omtrent de roerende goederen. Deze zullen, behalve enkele familiestukken en reli- quiën en met uitzondering van de prachtige collectie diamanten van wijlen Koningin Sophia, ten over staan van den notaris Ligtenberg worden verkocht. Men is terstond begonnen met de Gothische zaal voor dit doel in ge reedheid te brengen. In het begin van Augustus zal de verkooping worden aangekondigd Op een verhuurkantoor van dienstboden zeide een dame bij het doorlezen der getuigschriften: >maar meisje, al uw getuigschriften zgn slecht?" Jawel," klonk'tsnibbige antwoord, »net als de mevrouwen zgu, zgn ook de getuigsshriften." Aan het leggen der spoorlgn Velzen—IJmniden zal een detache ment genietroepen behulpzaam zgn, dat reeds aldaar is aangekomen. Vrijdag werd onder Aalten een man gevonden, die naar gissing daar vermoord is. Van zijn kleederen was hg geheel ontdaan. Zgn lichaam was zwaar verminkt. Niettegenstaande in de laatste jaren het toezicht op het te leveren vleesch ten behoeve der soldaten- menages aanmerkelijk is verbeterd, trachten, blijkens de Midd. Ct., toch sommige leveranciers allerlei onge oorloofde middelen in praktgk te brengen om vleesch te leverendat niet aan de gestelde eischen voldeet. In het contract komt o. a. de be paling voor, dat het vleesch moet zgn van ossen, wegende aan den balk niet minder dan 250 kilogrof van koeien, niet minder wegende dan 225 kilogrammen. Om dit te kunnen contröleeren wordt het geslachte beest in vier kwarten verdeeld en daarna gewogen. De slager E. B. te Middelburg leverancier der menage vermoe dende dat het door hem geslachte beest niet aan het verlangde gewicht zou voldoen, trachtte de leden der voedingscommissie op dit punt te misleidendoor in de nierbedden schijven lood te verbergen, ter zwaarte van 10 kilogrammen te zamen. Door de ijverige bemoeiingen van de garnizoens-voedingscommissie werd dit bedrog echter ontdekt, en den slager een boete opgelegd van f 25. Men schrijft uit Vlissingen Den heer J. Spanjaard, inspecteur over het Loodswezen alhier, werd Vrijdagmiddag door het bestuur der Sociëteit van het Nederlandsche Loodswezen", namens hare leden een fraai en doelmatig ingericht cylinder- schrgf bureau aangeboden, van binnen voorzien van een zilveren plaat, waarop de volgende inscriptie ge graveerd is Herinnering aan het openen der »Sociëteit van bet Nederlandsch Loodswezen, aangeboden door »alle leden aan bun geachten »Eere-president, den beer »J. Spanjaard". Vlissingen, Juli 1884. Dit geschenk strekte als een stof felijk bewijs van erkentelijkheid voor alles, wat door genoemden heer ge daan is om die Sociëteit op te rich ten en vooral om hare leden in het genot te doen komen van een ruime en fraaie Sociëteitszaal in het nu vol tooide gebouw. De heer Spanjaard was zichtbaar bewogen bij het ontvangen van dit blijk van hulde en érkentelijkheid en aanvaardde het met de meeste inge nomenheid. Bij een der bataljons van het regiment grenadiers en jagers zgn, op last van den Minister vau Oorlog, een aantal paren laarzen in gebruik gegeven, ten einde daarmede een proef te nemen als schoeisel voor den infanterist. Deze laarzen zijn bestemd om over de pantalon ge dragen te worden. Er zgu Zaterdag to Randwijk drie koeien, die zich op een der uiterwaarden bevonden, doodelgk door den bliksem getroffen. Gedurig is al bleken, dat het vee, bg onweer, zich naar de kanten der weide be geeft, leunende met den kop over de heinigen, die in den laatsteu tijd ge maakt worden van houten posten, die men in den grond diep graaft, en ze dan vervolgens met ijzerdraad ver bindt, en dit acht men bg onweer zeer gevaarlgk voor het vee. Het is dus wenschelijk om geen ijzerdraad voor dit doel te gebruiken, maar spar ren, zooals vroeger. Uit Londen dd. 17 dezer wordt In de heden door het Britsche Lagerhuis gehouden zitting deelde lord E. Fitz Maurice mede, dat de Neder landsche regeeriug toegetreden is tot de Engelsche voorstellen betreffende de invrijheidstelling van de beman ning der Niseroden radja van Te- nom zal nl. ter kennis worden ge bracht, dat wanneer de schepelingen niet op een bepaalden dag worden uitgeleverd, Groot-Brittannië en Ne derland hem en zgn volk voor de gevolgeu verantwoordelijk stellen en gemeenschappelijk zijne bestraffing zullen ondernemen. Indien de radjak gevolg geeft aan den eisch om de gevangenen uit te leveren, zullen zijne havens weder voor den handel wor den geopend en zal hem ook zekere som gelds betaald worden. Maatre gelen worden genomen, om aau deze overeenkomst zoo spoedig mogelijk uitvoering te geven. Iu bijzonderhe den kon lord E. Fitz Maurice echter niet treden. Wat de den radja te betalen som betreft, dit hangt meer vau de Nederlandsche dan van de Engelsche regeering af. Luitenant Greely, die onlangs met zijne weinige overgebleven mak kers nog juist bij tijds door kapitein Schley werd opgespoord en gered, beweert de hoogste noordelijke breedte bereikt te hebben, welke tot dusver ééuig reiziger halen kon, namelijk 83° 24'. Hij noemde deze plaats Lockwood Island. Van een hoogte van 2000 voet bespeurde hij noord waarts en noordwestwaarts geen land, Kapitein Schley bericht dat de vorige'winter in het hooge noorden strenger moet geweest zgn, dan sedert twintig jaren. De zachte winters in midden-Europa schijnen dus elders hun equivalent te vinden. Greely en zijne vijf makkers werden juist op het nipje nog gered. Nog 48 uren, en zg zouden mee den hongerdood gestorven zgn, evenals 17 kameroden, die hun reeds vóór gingen. Zg voedden zich sinds ge- ruimen tijd met gekookte zeehonden vellen, mos en garnalen. Doch hunne krachten waren uitgeput, zoodat zg zelfs niet meer op jacht konden gaan. Vreeselgke ontberingen hebben zij gedurende negen maanden moeten doorstaan. Omtrent de Spoorwegramp in Engeland, ontving de N. Rott. Ct. nog de volgende particuliere corres pondentie. Londen, 17 Juli: Gisterenavond waren er eenige onnauwkeurige berichten verbreid, welke van een vijftal dooden gewaagden, maar de huidige tijdingen stellen de zaak in haar ware licht. Zij doen zien, dat de ramp veel erger was, en dat twintig men- scben daarbij; den dood hebben gevonden, terwijl het cijfer der gekwetsten dobbert tusschen dertig en veertig. Velen onder dezen zijn zwaar gewond, en enkelen zóó zwaar, dat men luttel hoop koestert op hun behoud. Men heeft derhalve het treu rige vooruitzicht, dat het getal dooden nog een aanzienlijke vermeerdering zal on dergaan. Het oord dezer ontzettende ramp is de Bulihouse Bridge nabij Penistone, ongeveer halverwege tusschen Manchester en Sheffield. Zij overkwam den sneltrein, die dagelijks te 12.30 Manchester verlaat en te kwart voor tweeën Sheffield bereikt. Deze bestond gisteren uit negen wagens der eerste, tweede en derde klasse, een paarden wagen, waarin één paard en een bagagewagen. Er waren zeer vele passagiers en onder hen bevonden zich ettelijke Du.tschers, op weg naar Huitschland via Ilull of Grimsby, gelijk meestal des Woensdags, want dan vertrekken er stoorahooten van daar naar Hamburg en andere havens van het vasteland. De trein had goede vorderingen gemaakt en was op tijd gesneld door de lange tunnel van Woodhand, een der langste spoorweg tunnels in het koninkrijk. Aan de zijde van Sheffield biedt de lijn, nabij den tun nelraond, een vrij sterke helling. De trein kwam die helling af, met een vaart van vijftig mijlen in het nur, toen, nabij de Bulihouse Bridge, tusschen de stations Haz- lehead en Penistone, plotseling de as brak van een der wielen van de locomotief. Hoewel noch de locomotief noch de tender ontspoorde, schijnt de schok van dien aard te zijn geweest, dat de koppelschroeven, welke de wagens aan de locomotief ver bonden, knapten als waardeloos riet. De ontsporing van den geheelen trein was daarvan het gevolg. Een eindweegs werden de wagens over de dwarsliggers door de vaart medegesleept en, gelijk een der pas sagiers verklaarde, was het juist alsof de trein wilde sprongen deed. Dit duurde echter niet lang. Een deel van den trein viel van den hoogen dam, waarop hij voortbonste, omlaag in een be lendend veld. De reizigers die zich daarin bevonden, ontsnapten veelal met geduchte kneuzingen, veroorzaakt doordien de wagens herhaaldelijk rondbuitelden, alvorens den voet van den dijk te bereiken. Een veel erger noodlot was den wagens beschoren, die zich op of nabij de brug over den on geveer 15 yards lager gelegen straatweg bevonden. Zij toch tuimelden niet langs een glooiing, maar vielen loodrecht op den straatweg. De eerste wagen was reeds grootendeels verbrijzeld door den schok, toen de tweede wagen op den eersten viel en hem hijkans vergruizelde. Een derde wagen stortte op den tweeden neer en berokkende dezen een soortgelijk lot. Men kan nagaan, dat zeer weinigen onder de passagiers dezer wagens den dood ontliepen. De meesten werden doodge drukt, eu het lijden van sommigen moet ontzettend zijn geweest. Ettelijken waren onkenbaar door den verschrikkelijken aard der kneuzingen. Zij die ontsnapten werden als door een wonder gered. Een heer, die zich in den bovensten wagen bevond, de heer Charles Wilson, en wiens rechterdij been verbrijzeld werd, zeide, dat hij zich verloren waande, toen hij met het rijtuig, waarin hij was, over de spoorwegbrug tui melde. Hij lag langeu tijd bekneld op zoodanige wijze, dat hij zich niet kon ver roeren. Voor zijne oogeu zag hij ettelijke vrouwen, onder een gruwelijken doodstrijd, den geest geven, zelf machteloos om eeni- gerlei hulp te verleenen en ieder oogen- blik den dood verbeidend, want één der wagens, die op de brug was blijven staan, hing dreigend over den afgrond en kon elke minuut neerstorten. Hulp kwam betrekkelijk spoedig opdagen, dewijl zich eeu steenkolenmijn in de onmiddellijke na bijheid der brug bevindt. De mijnwerkers kwamen toegesneld, en waren reeds lang bezig met het wegruimen der bouwvallen van den trein en het verlossen van daar onder bedolven personen, alvorens een hulp- trein uit Manchester met de dokters eu chirurgen verschenen was. Ten spoedigste werden de gewonden naar gasthuizen overgebracht, en de dooden naar een hotel te Penistone. Onder de dooden zijn elf vrouwen, zes mannen en drie kinderen. Enkelen heeft men nog niet kunnen thuisbrengen en men vermoedt dat zij vreemdelingen zijn. Een der ge- dooden had de belangrijke som van 1500 pond sterling bij zich. De ongekwetste of niet zwaar gekwetste passagiers hielpen trouw de toegesnelde mijuwerkers en daglooners bij hun liefde werk. Onder eerstgeuoemden verdient een loffelijke vermelding de heer Venable Wil liams, een predikant uit Colwyn Bay (Wales). Deze wakkere geestelijke bevond zich iu één der rijtuigen die den spoorwegdijk af rolden. Hij lag geheel onderaan met een hoop passagiers, die zich boven hem aan allerlei voorsverpen vastklampten. Gelukkig had hij het middel bij zich om allen te verlossen, nl. een spoorwegsleutel. Dit kostbare instrument ging vau hand lot hand, tot het den persoon, die het dichtst bij de deur was, bereikt had Met behulp er van opende hij haar, en allen klauterden uit den wagen. Nu konden zij ook andere menschen verlossen. Wat Williams betreft, hij verloor geen oogenhlik zijne tegen woordigheid van geest, maar snelde dadelijk naar het wachtershuisje in de nabijheid, waar lxij het sein op „gevaar" en „stop" stelde. Londen, 17 Juli (des avonds. Van ochtend

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1884 | | pagina 1