'T VLIEGEND BLAADJE. KLEINE COURANT VOOR HELDER. NIEUWEDIEP EN TEXEL. No. 124\ Zaterdag 3i Januari 1885 Dertiende Jaargang. Kalender der Week. ^At>onn©m.orLt per 3 maanden binnen de gemeente 50 Cent. >3 franco per post75 Afzonderlijke nummers2 Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Uitgevers: BERKHOUT <6; Co. te Helder. BureiBi: SPOORSTRAAT es ZCIDSTRAAT. ü.c3Lverteiitl6n van 1 tot 5 regels25 Cent. Elke regel meer5 Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën moeten uiterlyk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGENS vóór 10uur aan de Bureaux bezorgd zijn. FEBRUARI, Sprokkelmaand, 28 dagen. Opkomst der Zon 7 u. 45 m. Onderg. 4 u. 40 m. Zondag 1 Septuagesima. Maandag 2 Maria Lichtmis. Dinsdag 3 Woensdag 4 Donderdag 5 Vrijdag 6 Laatste kwartier. Zaterdag 7 Nadat in het begin van 1883 door den heer Stork in de Eerste Kamer was gewezen op de onvoldoende inrichting van 's Rijks Marine-werven, werd den 19en Juli van dat jaar bij Kon. Besluit een commissie inge steld, belast met het beramen van plannen tot reorganisatie dier inrichtingen. De com missie bestond uit de heeren D. L. Wolfson, P. Smit jr., H. M. van der Wijck, C. L. Loder en A. G. Ellis, benevens den sedert overleden jhr. F. G. E. Merkes van Gent, die echter aan den arbeid heeft deelgenomen en nog vóór zijn overlijden heeft doen blijken van zijne instemming met de strekking en den inhoud van het toen reeds opgestelde concept rapport. Het rapport der commissie is thans ge drukt. Het is zeer methodisch ingedeeld, en de bewerkers hebben door helderheid van voorstelling en practische inriohting den lezer de kennisneming van de vruchten van hun onderzoek gemakkelijk gemaakt. We nemen uit de „Amsterdammer" en het „Handelsblad" daarvan een uittreksel over, hoofdzakelijk wat betreft de werf te Willems oord. Hoofdstuk I. Vordert 's lands belang de instandhouding van drie Rijkswerven of kan met een geringer aantal volstaan worden P De eisch der defensie kan niet worden na gekomen, wanneer in vredestijd de reserve- vloot is geconcentreerd te Amsterdam. Trou wens de Rijkswerf te Amsterdam, niet voor uitbreiding vatbaar, biedt daarvoor te weinig ruimte aan. Maar het hoofdbezwaar is, dat de afstand tusschen het punt van bewaring en het terrein van actie te groot zou zijn. Eren- zeer de afstand tusschen de werkplaatsen voor herstelling en het terrein van actie. Der halve dienen de Rijkswerven te Hellevoet- sluis en Willemsoord behouden te blijven voor de conservatie van het materieel, uit sluitend bestemd voor binnenlandsche ver dediging, die te Willemsoord ook voor conser vatie van onze grootste schepen, wanneer deze voor binnenlandsche verdediging of voor handelingen buitengaats aangewezen blijven. Docb het materieel voor de verdediging van IJmuiden en de Zuiderzee blijven te Amster dam. De Amsterdamsche werf wordt door de commissie aangewezen als de eenige werf van aanbouw, enkel voor zuiver oorlogsmaterieel en optuiging van de zelf aangebouwde sche pen, waartoe masten, rondhouten en tuigen uit vVillemsoord komen, waar zij uitsluitend worden aangemaaktvoor de conservatie van het materieel voor de verdediging van de Zuiderzee en IJ muiden en van stoomschepen van klein charter. De ongunstige ligging van Hellevoetsluis brengt mede dat de schepen moeten kunnen rekenen op voorziening in de achterliggende meer sterke positiën: de nijverheid aan de Maas is daarvoor aangewezen. De geïsoleer de ligging van de maritieme stelling Helder mag echter niet uit het oog worden verloren bij het vaststellen der middelen van herstel en suppletie voor de werf te Willemsoord. De werf te Willemsoord dient tevens voor reparatie en tot conservatie van het drijvend materieel voor verdediging der noordelijke vaarwaters en toegangen der Zuiderzee en van de groote schepen van algemeenen dienst die in oorlogstijd dienst moeten doen. De werf te Hellevoet enkel tot conservatie voor de verdediging van het zuiden en der bovenrivieren, tevens voorloopig voor het loodswezen. Daarom opheffing der overbo dig geworden ambachten en overbrenging van overtollig materieel naar de beide andere. Herziening van magazijnvoorraden voor spoedige mobilisatie, ook voor de bodems lste kl. der reserve; o. a. versterking van den eigen steenkolenvoorraad of waarborg voor voldoenden voorraad; regenbakken te Willemsoordmime toepassing van droge conservatieelectrische verlichting der wer ven; eigen droogdok te Amsterdam; bet Noord-Hollandsch kanaal en de vaart van Amsterdam naar Rotterdam geschikt maken voor monitors. Opheffing van alle kuiperijen, blokmake- rijen en metselaarsambachten aan de werven; inkrimping van koperslagers, blikslagers en loodgieters, met ruim gebruik van particu lieren ook voor reparatie. De huistimmer lieden zooveel doenlijk beperken tot scheeps- besehieters. De zeilmakerij enkel te Willems oord; nieuw zeilmakerswerk bij voorkeur aan particulieren. Te Willemsoord, wegens de geïsoleerde gesteldheid, uitbreiding geven aan het gie ten, draaien, bank werken en ketelmaken, en eenige ketelmakers en soheepmakers aan stellen: nn en dan er een stoomketel laten maken. Bepaling van het werfpersoneel op ten hoogste 2000 man, waarvan ongeveer 1000 te Amsterdam, 800 te Willemsoord en 200 te Hellevoet. Daarvan 500 vast personeel het tijdelijke moet elk oogenblik kunnen wor den afgedankt; allen op 60-jarigen leeftijd; alsdan pensioen van f 300400, behoudens de bepalingen over invaliditeits-pensioenen en onderstanden van weduwen en weezen. Intrekking der medailles voor „ijver en trouw' en der gratificatiën. Opleiding of recruteering van bet minder personeel voor toezicht. NIEUWSTIJDINGEN. HELDER, 30 Jan. 1885. De uitslag van de Dinsdag jl. alhier gehouden wedstrijd op schaatsen, is als volgt: le prijs f40. H. van Dijk2e f20.W. C. Bruins; 3e f 10.D. G. Bethlehem; 4e f10. D. Snip. Yoor personen niet alhier woonach tig le prijs Sigarenkoker met zilver gemonteerd, G.Lunenburg, van Grouw; 2e prijs i portemonnaie met zilver beslag, G. T. Haak, van Burger vlotbrug. Aan beideu werd tevens het insigne der ijsclub vereerd. Aan de navolgende werklieden bij 's Rijks werf alhier zijn medailles voor ijver en trouw uitgereikt met de daaraan verbonden gratificatiën: gouden medaille en f100 gratificatie aan den huistimmerinan K. Tielrooy: zilveren medaille en f50 gratificatie aan den huistimmerman T. Teerink, aan den scheepstimmerman W. C. Snel, aau den sluiswachter J. C. H. Stel- leman en aan den werkman J. C. Moleman. De Minister van Marine brengt ter kennis van belanghebbendendat er van den llden Febr. a. s. tot en met den 18den daaraanvolgende, met uitzondering van Zondag den 15den, schoten zullen gedaan worden uit het fort op de Harssens, in de richting van de vlakte genaamd Lutjes waard"; dat het veld waarbinnen de schoots- lijnen vallen zal worden aangeduid als volgtten westen door een op de reede liggend vaartuig met een roode vlag in top en de tonnen langs den Tesselstroomten noordendoor een ankerboeivormige ton, rood en wit, en de witte tonnen aan den zuidkant van den Tesselstroom; ten oosten door de roode ton van de Vlieter, het drijfbaken van de Kuil en een ankerboeivormige ton, rood en wit welke ton, gelegen O. t. Z. (miswij- zend) van het fort de Harssens, bene vens een benoorden de roode ton van de Breehorn liggend vaartuig met een roode vlag in top, tevens de zui delijke grens van het schootsveld aan geeft. Het bevaren van de binnen deze grenzen gelegen vaarwegen is gevaarlijk gedurende de hierboven ge stelde dagen van zonsopkomst tot zonsondergang. Naar men verneemt, zullen de torpedobooten, groot model Etna en Hekla, in Mei a. s. naar Engeland vertrekken, om daar ingericht te wor den tot het lanceeren van Whitehead torpedo's. Naar men verneemt, zal dit jaar toch tot inkrimping van het werkvolk bij 's Rijks werf te Am sterdam worden overgegaan. De vermindering zal hoofdzakelijk plaats vinden bij de huistimmerlieden, hout zagers, ververs, blokmakers, kuipers, metselaars en lgubaanders. Bij de Internationale hardrijderij te Leeuwarden zijn de Friezen over winnaars gebleven. Omtrent den uitslag meldt de»N. I Rott. Ct." van Woensdagavond het volgende Ten 10 ure hedenochtend ving de wedstrijd aan. De prijzen zijn de volgende le prjjs f 600 en-de gru^tb gouden champion-medaille, uitgeloofd door 't gemeentebestuur van Leeuwarden, 2e prijs f300, 3e prijs f180, 4e prijs f 120 (De af te leggen afstand is 1600 meter met één keerpunt Alle prijzen ziju door Friezen ge wonnen. De le prijs door P. Bruius- ma uit Sneekde 2e door Renke v. d. Zee uit Workum de 3e door W. Zijlstra uit Uitwellingergade 4de door F. B. Veninga uit Giekerk. De wedstrijd was te 1 u. 45 min. geëindigd. Mist en stofregen bemoeilijkten den wedstrijd. Bruinsma reed de baan af in 3 min. 378/s sec.; v. d. Zee in 3 min. 38 sec.; Zijlstra in 3 min. 473/5 sec.; Veninga in 3 min. 48 seconden. De Noren Paulsen en* Werner, en de Engelschman Day hadden zich teruggetrokken, na gisteren de Frie zen te hebben zien rjjden De Friezen zijn geheel meester van het terrein gebleven. Niet alleen de overige Nederlanders, maar ook alle buitenlanders werden geslagen, zelfs verscheidene ver achter zich gelaten. Er heerscht algemeene en groote geestdrift over den zege der Friezen. De snelste rit werd gedaan door van der Zee in 3 min. 26 sec. (baan 1600 meter). De Engelschman Smart ver loor het met 3.331/5 tegen Kingma met 3.314/e- Duizenden menschen waren van den vroegen morgen tot den na middag op de baan. Er waren files van rgtuigen. In weerwil van het ongunstige weder en veel water op het ijs, was er een opgewekte stemmiug. De orde is ongestoord gebleven en alles zonder ongelukken afgeloopen. Als een bewijs hoe groot de liefhebberij in het schaatsenrijden dit jaar was, deelt de Leeuw. Ct. mede, dat door den heer A. Hoekstra, te Warga, in bet begin der vorige week reeds meer dan 400 paar Warga- ster schaatsen waren afgeleverd. Zgne verzendingen naar het buiten land strekken zich zelfs tot Buda-Pest. uit. Okke van den Berg, die Zater dag bij de hardrijderij van mannen den prijs van f 100 te Winsum en Maandag te Onderderdam de premie van f40 won, was Dinsdag weder de gelukkige prijswinner van f80. Onze voorouders, die tegen een strengen winter niet opzagen, wisten spoedig genoeg een middel te vinden op glad ijs voort te komen daarom vervaardigden zij zich schaatsen uit osseubeendereu. Het middel ging zoover het voeten heeft, totdat de tijd aanbrak, dat men uit smeedijzer zich een dragelijke schaats verschafte. En voor honderd jaar werd reeds een sierlijke schaats gereden. In onze dagen heeft men allerlei vormen wat de Hollandsche en allerlei soort wat de Friesche schaatsen betreft, als daar zijn Friesche Ulsters, Lindschoters en Hindeloopers; onder de Hollandsche was de Berg-Ainbacbtsche altijd de vermaardste. Geen goede schinkel (schaatsijzer) echter zonder staal, be weert een kenner, en hij heeft gelijk, die in de eerste plaats zijn oog laat gaan langs den schinkel om te zien of hij vlak is, dan hoeveel ijs hij houdt, eindeljjk de .deugdelijkheid daarvan tracht uit te vorschen. Die vooruit wil verlangt een weinig ijshoudende zooals de Friesche, en die een mooie schaats wil slaan, kiest de Holland sche. Om te fleuren" en allerlei jureu in het gs te kunnen snijden, waarbij men den knapsten graveur naar de kroon steekt, moet men zich van Hollandsche schaatsen voorzien. Staal is echter de eerste voorwaarde in het schaatsijzer, de vorm mag met krullen of niet, zoo behaagelijk zijn als men wenscht, anders schiet men te kort in zgne beweging en men glijdt tennaastenbijop osseubeendereu. Óf men bij den laatsten markdag te Leiden daarvan de proef heeft willen nemeu of bij den onbedwingbaren lust om schaatsen te rijden, met zijn beurs rekening heeft gehouden, bekend is het dat op de markt te Leiden schaatsen werdeu verkocht voor drie stuivers het paar, Voor drie stuivers een paar gegoten schinkels met een schaatsen hout er aan, een baas, die het daarop volhoudt, of niet spoe dig tot de overtuiging komt dat hij eene rare schaats slaat. (L. C.) Eeu koopman deelt in de Tw. Ct. een nieuw en weerzinwekkend middel, om kinderen zoet te houden, mede: »Een paar dagen geleden kwam ik bg een landbouwer, bij wien een lief kind lag te slapenop mijne vraag hoe oud dat kind al was, gaf de moeder mij ten antwoord, U/s jaar, er bij voe gende, ja den kan al ien half potken (Vso liter) jenever drinken, dat 't ien lust is. »Ja," zeide de koopman, »dat wil ik wel gelooven". »Nee", zeide de boerin, »dat geleufst doe nich." »Wel," zeide de koopman, »wie zou dat niet gelooven," altijd nog denkende dat 't scherts was. Ni verloop van eenigen tijd werd het kind wakker en de moeder haastte zich haar heldenstuk te toonen. Wer kelijk gaf zij 't kind oprechten Schie dammer uit een blikken kommetje te drinken. Op de vraag van den koop- maD, waarom zg dat toch deed, gaf de moeder ten antwoord: Ja koop man, ik moet dagelijks al 't hoeswark doen en as den bengel dan nich slao pen wil dan geef ik hem een goeie borrel, en dan snorkt hie as ien kar doeshond." Het stoomtram-ongeluk te Brus sel had plaats op de helling van den straatweg van Ixelles, vlak bij de Rue Van Elewijck. De achterste trein bestond uit 6 wagens en een locomotief. De machinist bemerkte den anderen trein bij het omslaan van een bocht en wilde remmen maar de rem weigerde op den be vroren weg; hg wierp toen den stoom achteruit, met gevaar van de machi ne te doen springen, maar ook dat was vergeefs; stoppen bleek onmo gelijk en in steeds versnellende vaart rolde de trein op den anderen, naar het Bois de Cambre bestemden, n. De twee achterste wagens van dien trein, welke juist stilstond om pas sagiers uit te laten, bleven onbe schadigd en de reizigers ook geheel ongedeerd. Maar de middelste wagen werd verbrijzeld en allen die er in zaten bekwamen meer of minder ern stige wonden, de meesten aan de beeuen. Met moeite bevrijdde men hen uit de overblijfselen van den wag- gon. Zij werden naar naburige hui zen gebracht en daar verbonden, later werden eenigen naar het St. Janshos pitaal vervoerd. Het aantal gewon den is 24, waarvan 12 zeer ernstig. De weg bood een hartverscheurend 'louwspel aan na de vreeselijke bot sing. Men zag een oude dame met een gebroken been liggen en om haar dochter roepen, die met twee gebro ken beeuen een eindweegs verder lag. Er lag een heer, wien een voet geheel was afgesnedentwee anderen wier beenen verbrijzeld waren enz. Verscheidene reizigers op de voorste tram waren gewaarschuwd door een politie-ageut, die het gevaar zag aan komen, en van den wagen gesprongen. Dezer dagen had te Cardiff het officieel onderzoek plaats naar het verongelukken van het stoomschip »Sapphire," dat 14 Dec. 11. op de reis van New-Orleans naar Bremen met een lading katoen, in de Zuider- gronden strandde en heeft het hof op grond van ontvangen mededeelin- gen en na het hooren van verscheidene getuigen, verklaard, dat de ramp was toe te schrijven aan onvoorzich tigheid van den kapitein en hem mitsdien gestraft met de intrekking van zijn certificaat voor den tgd van zes maanden. Sedert menschen heugen is viel zooveel sneeuw niet in de Italiaansche Alpen als dezen winter. De berichten die uit de verwoeste dorpen komen ziju allertreurigst. De militairen doen wat ze kunnen om te redden wat te redden is, maar vele dorpe lingen zijn omgekomen. Men ver haalt van een 83-jarige vrouw, die tegelijk met negen meisjes bedolven raakte onder eeu sneeuwval, maar na vele uren arbeid evenals de meisjes levend te voorschijn werd gebracht. Tot dusverre weet men van onge veer driehonderd dooden. De redders moeten zeer voorzichtig arbeiden, uit vrees met spade of houweel nog levenden te treffen. Men vreest voor overstroomingen als de dooi i intreedt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1885 | | pagina 1