'T VLIEGEND BLAADJE. KLEINE COURANT VOOR HELDER. NIEUWEDIEP EN TEXEL. No. 1339 Woensdag 16 December 1885. Dertiende Jaargang. Verschijnt Dinsdag- en Vrijdagmiddag. Zeeroof ii k CMneesche wateren. Abonnement per 3 maanden binnen de gemeente 50 Cent. >3 franco per post75 Afzonderlijke nummers2 Uitgevers: BERKHOUT Co., te Helder. Bureau: SPOORSTRAAT en ZCIDSTRAAT. Advertentiën van 1 tot 5 regels25 Cent. Elke regel meer 5 Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend. Advertentiën moeten uiterlijk des DINSDAGS- en VRIJDAGSMORGENS vóór 10 uur aan de Bureaux bezorgd zijn. Gelijk voorgaande jaren, zal er ook nu weder in ons blad van 1 Januari, gelegenheid bestaan, tot het plaatsen van ADVER TENTIËN als aan Familie, Vrienden en Be kenden, tegen 25 Cent per Advertentie. Men wordt vrien delijk verzocht tij- dig in te zenden. NIEUWSTIJDINGEN. HELDER, 15 Deo. 1885. Bij Zr. Ms. besluit van 11 dezer is aan den loodsschipper le kl. J. Disper, den zeeloods H. Schol en de loodskweekelingeu 2e kl. W. Poll, H. Hemelrijk en P. Dekker de vergun ning verleend tot het aannemen en dragen, eerstgenoemde van het gou den kruis vau verdiensten, den twee den van het zilveren kruis van ver diensten met de kroon, en de drie laatstgemelden van bet zilveren kruis van verdiensten, hun respectievelijk door Zgne Keizerlijke en Koninklijke Apostolische Majesteit, den Keizer van Oostenrijk, Koning van Hongarije en Bohemen geschonken. Om het verlies van de kost bare zeetonnen bij ijsgang te voor komen, wordt thans een proef ge nomen om zulke zeetonnen door een nieuwe soort drijf bakens te vervan gen. Deze bakens moeten bij de aanraking van drijfijs terstond on der het ijs schieten en zoodra zij vrij komen weer hun gewone plaats in nemen. Een aantal tonnen zijn reeds door zulke drgfbakens vervan gen. No. 229 van het Stbl. bevat een kon. besluit van den7denDec., houdende nadere vaststelling van den vorjn van het plakzegel voor quitantiën en handelspapier. Yoor het zegelen van qnitantiën en van Handelspapier wordt met lo. Januari 1886 een nieuw model van plakzegel ingevoerd. Dit zegel is van rechthoekigen vorm en heeft een lengte van 29 millimeter bij een breedte van 22 millimeter. De kleur is paarsch voor het zegel van v ij f cent en rood voor de zegels van hoogere bedragen. Het draagt aan het hoofd 's rijks wapen, vastgehouden door twee ge kroonde leeuwen, boven een lint met de spreuk »Je Maintiendrai," alles op een gebloemden achtergrond. Een ongekleurd rechthoekig vlak onder het lint behelst de aanwijzing van den prijs, die aan den voet van het zegel nog eens vermeld staat. Daartusschen komen, op acht regels veertien malen de woorden: »Neder- landsch plakzegel." De plakzegels volgens het bestaand model kunnen, voor zoover de voor handen voorraad strekt, worden uit gegeven en gebruikt. Omtrent het ongeluk, veroor zaakt door gasontsnapping in het krankzinnigen gesticht Voorburg on der Vucht, wordt nader gemeld, dat de 9 krankzinnigen, voor wier be houd aanvankelijk eenige vrees be stond, allen zijn hersteld, zoodat het ongeluk zich bepaald heeft tot 2 dooden. Naar men verneemt, zegt de N. R. C.was op de zaal waar het on geluk plaats had, den vorigen dag een sterke gaslucht waargenomen. Er is toen een onderzoek ingesteld, doch men heeft geen lek ontdekt. Toch werd de gasleiding, voor zoo veel de bewuste zaal betreft, voor zichtigheidshalve nog afgesloten (de inrichting is namelijk van dien aard, dat de leiding van iedere zaal af zonderlijk kan gesloten worden); bij het naar bed gaan werd van een olielamp gebruik gemaakt, 's Mor gens te 4 uren werden de de broe ders-oppassers gewektéén hunner bleef afwezighij werd opgezocht en men kwam tot de ontdekking van het ongeval. Men schrijft uit Sneek In een buitengewone algemeene vergadering van de Sneeker IJsver- eeniging is een voorstel van het bestuur behandeld van den volgenden inhoud >Naar aanleiding van het geschrijf in de courant tusschen de grootste hardrijders in Friesland, na afloop van den internationalen wedstrijd op 28 Januari 1885 nabij Leeuwarden gehouden, zijn het bestuur der ijs- vereeniging Sneek te Sneek en Pie- ter Bruinsma, te Sneek, behoudens goedkeuring van de algemeene ver gadering der genoemde ijsvereeni- ging, overeengekomen, dat zoodra mogelijk door genoemde Vereeni- ging zal worden uitgeschreven een wedstrijd op schaatsen op éen baan van 1600 M.waarbij Pieter Bruins ma door het bestuur der ijsvereeni- ging de bekende hardste rijders in provincie Friesland uitnoodigt tot een strijd, waarbij uitgemaakt zal worden wie de hardste rijder is, ter wijl de regeling van dien strijd wordt overgelaten aan het bestuur der ge noemde Vereeniging." Uit de ge houden discussies bleek, dat het voor stel van het bestuur de sympathie der vergadering wegdroeg, te meer, daar ieder afzonderlijk zal afrijden, waarvoor een time-keeper zalworden gebruikt tot nauwkeurige aanwijzing van eiken rit. Als rijdens zullen worden uitge- noodigd O. v. d. Berg, van Rijper- kerk; P. Westra, en S. Venema, van Oenkerk; D. Postma, van Eenrewou- de; W. Zijlstra, vau Oppenhuizen R. van der Zee, van Workum; B. Kingma, van Grauw, en M. Caste- lein, van Wartena, terwijl de deel neming voor- elk ander tegen f 2,50 entréegeld, openstaat. Dit voorstel wordt in zooverre ge amendeerd, dat men in plaats van de langebaan van 1600 M.een elliptische wenscht te maken op de Brekker. Een commissie van bijstand is benoemd om met het bestuur mede te werken tot verwezenlijking van het plan. Er zal een begrooting van kosten worden opgemaakt om daarna de algemeene vergadering bijeen te roepen en te doen beslissen. Brussel, 11 Dec. (Part.) Duitsch- land beeft er van afgezien, Vlissin- gen aan te wijzen als tusschenhaven voor de gesubsidieerde overzeesche stoomvaartlijnen. In plaats van Vlis- singen is thans Antwerpen gekozen. Vanderbilt's plotseling dood heeft het waarschijnlijk ongegronde gerucht veroorzaakt, dat een krakeel met den president der Baltimore-Ohio Spmij. de oorzaak der beroerte zon zijn geweest. De laatstgenoemde president verklaarde, wel is waar, dat zijn onderhoud met Vanderbilt kalm, ja zelfs bevredigend verliep, daar zij beiden feitelijk overeen kwamen ten opzichte van het toe komstig beleid, maar hierdoor is men niet overtuigd, en de Coroner eisebt een lijkschouwing. De hoogste raming van Vander bilt's vermogen bereikt 240 millioen dollars, waarvan zeventig millioen dollars belegd zijn in Unie«obliga- tiën. Het Engelsche stoomschip Grey- hound verliet in den vroegen mor gen van 17 October Hongkong, ten einde zich naar Hoihow en Pakhoi te begeven, op welke plaatsen het reeds sedert onderscheidene jaren een geregelde vaart onderhoud b. De Greyhound had een lading stukgoed, een equipage van 30 man en 140 passagiers aan boordvan deze pas sagiers waren slechts 110 van pas- sage-biljetten voorzien, de overigen, die bijna allen barrevoets waren en die slechts een paar kisten bij zich hadden, welke waarschijnlijk wapens bevatten, waren eerst op het oogen- blik van vertrek aan boord gekomen. De reis werd onder gunstige om standigheden voortgezet, totdat het schip op de hoogte van het eiland Ku-lan kwam, tachtig zeemijlen zuidwestelijk van de Ladronen en zeventig mijlen van Hongkong op het historisch geworden terrein der Kwamung-piraten Het was op den middag van den eersten dag, en de manschappen, die geen wacht hadden, zaten te schaften. Het weder was tamelijk onstuimig en de meeste passagiers waren in meerdere of mindere mate zeeziek en moesten onder dek blij ven; er waren echter verscheidenen onder, die de zeeziekte slechts als een voorwendsel gebruikten, maar in werkelijkheid tot de zeeroovers behoorden. De kapitein en de eerste officier bevonden zich op de brug, de tweede officier en de eerste ma chinist waren op het achterdek en de tweede machinist bevond zich in de machinekamer. Eensklaps kwamen verscheidene passagiers aan dek, klaagden over zeeziekte en vuurden eensklaps op den eersten machinist en den twee den officier. Beiden snelden naar het midscheeps gelegen salon, om hunne wapens te halen, maar wer« den alvorens zij dit bereikten, de een door twee en de ander door zeven kogels getroffen. Tegelijkertijd vie len anderen den gezagvoerder en den eersten officier aan. De kapi tein werd door een kogelregen over stelpt, met een lang mes, in den letterlijken zin van het woord, aan de kaartenkamer vastgespietst en daarna in het water geworpen. Het mocht den eersten officier gelukken zijn hut te bereiken, waarin hij zich opsloot. Onderwijl waren andere zeeroo vers komen opdagen, die zich van de manschappen en de passagiers meester maakten. De tweede ma chinist werd gedwongen voor de machine te zorgen en verscheidene kerels brachten hem in de machine kamer en bewaakten hem met ge laden revolvers in de hand. De betaalmeester werd genoodzaakt de kas en de sleutels van alle afgeslo ten plaatsen uitteleveren. Tenslotte gingen de roovers, nadat alle pas sagiers en al de mannen der equi page, die niet bepaald aan dek arbeid moesten verrichtten, in Let tusschendek wareu opgesloten, tot de plundering van het schip over. Eenige roovers, het geheele aantal der schurken was dertig of veertig, begaven zich naar de kajuit en beloofden den eersten officier, die nog steeds opgesloten was, dat hem geen leed zoude we dervaren, wanneer hij geen tegen stand bood en de sleutels afgaf van de kasten, waarin het contante geld werd bewaard. De man beschouwde voorzichtigheid als de moeder der wijsheid en leverde de sleutels uit, waarna hij naar het voorschip werd gevoerd. Later werd hij achter in iet tusschendek gebracht waar zich ook de tweede officier en de eerste machinist bevonden. De scheepskas, die tweeduizend dollars bevatte, werd gestolen, de passagiers werden beroofd en alle voorwerpen van waarde werden hun ontnomen. Toen het stoomschip, dat men naar Hongkong had laten terugkeeren, zich des avonds op on geveer 40 mijlen afstand bevond van die stad in de nabijheid van het eiland Man-San, een der Ladronen, op een gegeven signaal, kwamen 3 jonken langs zij, die den buit overna men. Indien tusschentijd gingen eeni- gen der aanvoerders van de roovers in de machinekamer, lieten den stoom vliegen en dwongen de stokers om de vuren onder de ketels te dooven; daarop vernielden zij eenige onmis bare deelen van de machine en wier pen die over boordten slotte ver nielden zjj de vier sloepen, zoodat niemand het vaartuig kon verlaten. Om het duivelsche werk nog te voltooien, wilde een der schurken het schip in brand steken; een an der was echter barmhartiger, meende dat men buit in overvloed en het schip hulpeloos gemaakt had en dat men de vele ongelukkigen aan boord de kans moest laten, om door een voorbijgaand stoomschip te worden opgenomen. Gelukkigerwijze en tegen alle verwachting werd tot dit laatste besloten, zoodat slechts de kapiteiu bij de overrompeling om het leven is gekomen. Alvorens de jonken wegvoeren, werd der equipage verklaard, dat wanneer men ook maar eenig spoor van rook uit den schoorsteen zag komen, men onmiddellijk zoude te rugkeeren om het schip in den grond te boren. Deze bedreiging hield er den tweeden machinist echter niet van terug, de vernielde deelen der ma chine zoo goed mogelijk te herstel len en de vuren weder aantemaken. Des avonds te half negen was men zoo ver gekomen, dat de machine weder dienst kon doen. Des nachts om half-één had men stoom op, zoo dat het schip naar Hongkong kon varen, en men arriveerde daar des morgens ten negen uur, waarna on middellijk bij den admiraal en de politie aangifte van het geval werd Berljjn, 12 Dec. De Rijksdag heeft Antwerpen als tusschenhaven goedgekeurd, op den wensch van den Bremer Lloyd. De staatssecre taris Bötticher deelde verder mede, dat, behalve Antwerpen, slechts Rotterdam en Vlissingen im aanmer king kwamen. Rotterdam had tot zijn nadeel, dat het met de zee door een kanaal verbonden was, hetwelk door ijsgang niet te passeeren zou zijn, en slechts een geringe diepte had. De gebroeders Panlsen, te Christiania, gaven den 6n dezer des avonds, bij electrisch licht, hunne aangekondigde voorstelling op het gs. Zg voerden op hunne schaatsen de meest verschillende kunststukken uit, die den levendigsten bijval der vele toeschouwers uitlokten. Zoo ging Axel Paulsen o. a. op zijne hurken zitten en snorde in de rond te op één been, terwijl hij met de handen de punt der schaats van het opgeheven been vasthield: het was de zoogenaamde kurketrekker. De grootste geestdrift verwekte echter zijn krachtige sprong. Terwijl hij in volle vaart reed sprong hij eensklaps van de baan opwaarts, keer de zich onder den sprong om, kwam weer op het ijs terug en zette zgn rit achteruit voort. Men beweert, dat hg de eenige schaatsenrijder is, die tot heden dit kunstuk heeft uit gevoerd. Het Nordisk Idraetsblad van 4 Dec. bevat de volgende uitdaging aan Axel Paulsen door het Neder- landsche Schaatsenrijdersverbond Daar ook dezen winter te Ham burg een internationalen schaatsen- wedstrijd zal gehouden worden, heb ben wij besloten met onze schaat senrijders daaraan deel te nemen. Wij nemen daarom de vrijheid, n uit te noodigen bij genoemden in ternationalen wedstrijd tegen ons te rijden om the Speed Championship. Hetzelfde blad brengt de volgende uitdaging van Axel Paulsen aan de schaatsenrijders: Ik daag bij deze eiken schaatsenrijder, die mg het recht op den naam van »den snelsten schaatsenrijder der wereld" mocht betwisten, uit, in het midden der maand Februari 1886 te Christiania tegen mij te rijden over een afstand van 3 tot 50 Eng. mijlen. Inzet van weerzijden 100 Lst. Ik neem op mÜ> de baan van op zijn minst eene halve mijl in omtrek beschik baar te hebben. Verder bied ik aan mijnen eventueelen tegenstanders 25 Lst. voor reiskosten te vergoeden. Een ieder, die deze uitdaging aan neemt, wordt verzocht hiervan vóór den 31 Jan. 1886 bericht te geven aan de redactie van Nordisk Idraets blad, aan welke tegelijkertijd vol doende zekerheid voor den inzet zal gegeven worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Vliegend blaadje : nieuws- en advertentiebode voor Den Helder | 1885 | | pagina 1